Historyczne fotografie tramwajów
Historyczne fotografie tramwajów
dvigar zaczął wrzucać ciekawe stare zdjęcia śląskich tramwajów
LHB bogie tram #102
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #311
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #316
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #320
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #?
Walker/Schuckert bogie tram #29
Walker/Schuckert bogie tram #254
Walker/Schuckert bogie tram #254
Walker/Schuckert bogie tram #250
Walker/Schuckert bogie tram #?
Walker/Schuckert bogie tram #?
Proponowałbym wrzucać do tego tematu ciekawe linki do zdjęć lub same zdjęcia z różnych źródeł (od początku istnienia tramwajów do pierwszych lat po wojnie), żeby wszystko było w jednym miejscu
LHB bogie tram #102
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #311
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #316
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #320
Bremen/Hansa Waggonfabrik tram #?
Walker/Schuckert bogie tram #29
Walker/Schuckert bogie tram #254
Walker/Schuckert bogie tram #254
Walker/Schuckert bogie tram #250
Walker/Schuckert bogie tram #?
Walker/Schuckert bogie tram #?
Proponowałbym wrzucać do tego tematu ciekawe linki do zdjęć lub same zdjęcia z różnych źródeł (od początku istnienia tramwajów do pierwszych lat po wojnie), żeby wszystko było w jednym miejscu
*SDIP (U.N.O.)
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
Niech będzie tutaj
KZK GOP na stronie internetowej pisze:W niedzielę, 20 września, skasowane jednorazowe bądź ważne, opisane okresowe bilety KZK GOP będą upoważniały do darmowego wejścia lub rabatu przy zakupie wejściówek do następujących placówek kultury i sportu:
(...)
RUDA ŚLĄSKA
Muzeum Miejskie im. Maksymiliana Chroboka - bilet KZK GOP będzie biletem wstępu do Muzeum. Dodatkowo specjalnie na tę okazję wydrukowane zostaną cztery pocztówki - trzech archiwalnych oraz jednej wykonanej z archiwalnej fotografii. Trzy pierwsze, powstałe przed I wojną światową, pokazują "archaiczne" tramwaje w dzielnicach miasta, czwarta (zdjęcie z 4.12.1958 r.) dokumentuje pierwszy tramwaj na utworzonej ówcześnie linii nr 18.
Kolega Kuba znalazł ciekawą stronkę ze starymi fotografiami tramwajów.
http://slaskie.fotopolska.eu/Bytom/b41, ... mwaje.html
http://slaskie.fotopolska.eu/Wojkowice/ ... nr_25.html
http://slaskie.fotopolska.eu/Gliwice/b2 ... dawna.html
http://slaskie.fotopolska.eu/2056,foto.html
Jest tam duzo więcej fotografii, miłego oglądania.
http://slaskie.fotopolska.eu/Bytom/b41, ... mwaje.html
http://slaskie.fotopolska.eu/Wojkowice/ ... nr_25.html
http://slaskie.fotopolska.eu/Gliwice/b2 ... dawna.html
http://slaskie.fotopolska.eu/2056,foto.html
Jest tam duzo więcej fotografii, miłego oglądania.
Znalazłem takie coś. Zdjęcia to nie są (chociaż film z ruchomych zdjęć się składa ) ale na wartość historyczną sądzę że warto podlinkować
Tramwaje około 1990
Jakby się dało zidentyfikować co tam pomyka oprócz oczywistości będzie miło.
Tramwaje około 1990
Jakby się dało zidentyfikować co tam pomyka oprócz oczywistości będzie miło.
Nie było wtedy takiego połączenia. To jest jedynie przelotka pomiędzy torami, którą widać na zdjęciu "Katowice 34", a położenie torów było mniej więcej takie, jak na zdjęciu "Katowice 23". Łącznik spod Teatru do Rondo wybudowano po Drugiej Wojnie.Łukasz pisze:Mam takie pytanie. Czy na załączonym zdjęciu jest skręt z obecnego ronda na Zawodzie? Dokładnie chodzi o zdjęcie z podpisem "połączenie z Polską"
To jeszcze pytanie odnośnie map. Jest mapa z 1943r na której jest zaznaczone torowisko. Swój bieg zaczyna z odgałęzienia od ul. Kościuszki przez Żwirki i Wigury a kończy przy obecnej krzyżówce Mikołowskiej/Brynowska/Ligocka. Fizycznie było takie połączenie? Ponieważ na mapie o rok młodszej nie ma zaznaczonego torowiska pewnie to błąd. Ale dla własnego sumienia wolę zapytać. Jeśli mnie pamięć nie zawodzi, to ktoś na portalu WPK wspominał o rozetach na Żwirki i Wigury. Mapy [/quote]
Znalazłem takie oto zdjęcia z budowy linii nr 15 do Zagórza.
http://www.staremiejsca.pl/zdjecie535X12X0.jpg
http://www.staremiejsca.pl/zdjecie536X12X0.jpg
http://www.staremiejsca.pl/zdjecie535X12X0.jpg
http://www.staremiejsca.pl/zdjecie536X12X0.jpg
Na stronie http://www.dab.katowice.pl/ znalazłem dwie ciekawe fotki, z czasów budowy estakady w Dębie na DTŚ. Jak się dobrze przyjrzycie, to na horyzoncie widac pod murem czerwonego ikarusa. Od 1980 roku aż do 2004 w ikarusie funkcjonowała podstacja tramwajowa. Z tego co pamiętam zawsze tam ktoś siedział, bo drzwi były otwarte.
W 2004 podstacja została przeniesiona, do nowego budynku na skrzyżowaniu Brackiej z DTŚ.
Ikarus został wywieziony pewnie na złomowisko.
W 2004 podstacja została przeniesiona, do nowego budynku na skrzyżowaniu Brackiej z DTŚ.
Ikarus został wywieziony pewnie na złomowisko.
http://pmpfilms.smugmug.com/Eastern-Eur ... FXJpp8k/X2 znalazłem w internecie zdjęcie składu 729+728? (drugi wagon chyba ten ). Czy ktoś wie dlaczego 729 skasowali tak szybko, wyprodukowany w 1987 a skasowany w 1994. Czyli pojezdził tylko 7 lat możliwe że brał udział w jakimś poważnym wypadku i dlatego taki krótki żywot miał.
Było tutaj (na dole) napisane, że #729+728 zderzył się czołowo na jednotorze w Szopienicach z #599+600, w wyniku czego #729 został skasowany.
Dobrze, że zachowała się jakaś fotografia #729+728.
Dobrze, że zachowała się jakaś fotografia #729+728.
*SDIP (U.N.O.)
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Zdjęcia z katowickiego rynku z lipca 1984:
http://en.sporvognsrejser.dk/fotos/katowice-1984-02
http://en.sporvognsrejser.dk/fotos/katowice-1984-01
Znalazłem je już kilka lat temu, ale zapomniałem później gdzie.
http://en.sporvognsrejser.dk/fotos/katowice-1984-02
http://en.sporvognsrejser.dk/fotos/katowice-1984-01
Znalazłem je już kilka lat temu, ale zapomniałem później gdzie.
*SDIP (U.N.O.)
Na Facebooku zostało zamieszczone takie zdjęcie zrobione w 1977 roku. Czy ktoś ma jakiś pomysł, gdzie to mogło byc zrobione. Wagon należał do zajezdni Bytom, więc prawdopodobnie jedzie gdzieś w tamtym rejonie. Za budynkiem widać spor a hałdę, taka sama była na Brzezinach przy trasie linii 8. Wiem że po tylu latach to wiele mogło się zmienic, np budynek został wyburzony albo torowiska już nie ma. Widać że linia jednotorowa, a wagon zjeżdza na ulicę.
W którym miejscu ta hałda była najlepiej widoczna?hanys76 pisze:Na Facebooku zostało zamieszczone takie zdjęcie zrobione w 1977 roku. Czy ktoś ma jakiś pomysł, gdzie to mogło byc zrobione. Wagon należał do zajezdni Bytom, więc prawdopodobnie jedzie gdzieś w tamtym rejonie. Za budynkiem widać spor a hałdę, taka sama była na Brzezinach przy trasie linii 8. Wiem że po tylu latach to wiele mogło się zmienic, np budynek został wyburzony albo torowiska już nie ma. Widać że linia jednotorowa, a wagon zjeżdza na ulicę.
To chyba są Brzeziny.polaque pisze:W którym miejscu ta hałda była najlepiej widoczna?hanys76 pisze:Na Facebooku zostało zamieszczone takie zdjęcie zrobione w 1977 roku. Czy ktoś ma jakiś pomysł, gdzie to mogło byc zrobione. Wagon należał do zajezdni Bytom, więc prawdopodobnie jedzie gdzieś w tamtym rejonie. Za budynkiem widać spor a hałdę, taka sama była na Brzezinach przy trasie linii 8. Wiem że po tylu latach to wiele mogło się zmienic, np budynek został wyburzony albo torowiska już nie ma. Widać że linia jednotorowa, a wagon zjeżdza na ulicę.
Na fb chyba udało się zagadkę rozwiązać Mariusz Sendrowski napisał:
Dołączył do tego mapkę i wszystko się zgadza z tym co widać na fotografi.Mogę się mylić, nie pamiętam również tego miejsca (byłem za mały), ale: może to być w Karbiu, przed wiaduktem kolejowym od strony Bytomia, między Łużycką a Konstytucji. Dlaczego tak uważam - tor i jezdnia przechodziły wtedy pod linią kolejową i faktycznie było tam ciasno. Przed wiaduktem kończył się również odcinek dwutorowy który biegł od centrum Bytomia. Na załączonej poniżej mapie zaznaczyłem hipotetyczny budynek ze zdjęcia. Na zdjęciu po lewej stronie widać tzw. chlywiki, na mapie też jest oznaczony w tym miejscu jakiś budynek. Hałdę z tyłu pamięta chyba większość z Was - gdy jeździł jeszcze tramwaj w kierunku Miechowic, była ona bardzo zadrzewiona i ogrodzona płotem (to akurat pamiętam). Orientacja wg. stron świata też zgadzałaby się. Na pierwszym planie widać drogę odbijającą w bok - na mapie też jest. Na mapie jest również droga z drugiej strony budynku - popatrzcie na dół słupka ze znakiem drogowym - chyba widać za nim zarys tej drogi. Powtarzam, mogę się mylić, ale jest duża szansa, ze to było to miejsce.
Na http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.1395 strona 94 znalazłem takie oto zdjęcie Czy ktoś wie z jakim drugim wagonem jeździł?
I kilka rarytasów: 21
Kolejne 21
25
Więcej nie ma przekopałem wszystkie strony. Tylko tyle z Zagłębia.
I kilka rarytasów: 21
Kolejne 21
25
Więcej nie ma przekopałem wszystkie strony. Tylko tyle z Zagłębia.
Widzę #628+627, #755+756 i #412. Ładne znalezisko.
Numerków tego pierwszego składu dokładnie nie widać. Wydaje się, że #315+xxx.
105Na #315 pamiętam, że widziałem może z dwa razy na jakimś nocnym pociągu, bo był pod koniec lat 90 solówką. Miał gniazda z przodu co by wskazywało jednak na drugi wagon do składu. #315
Na dniach otwartych ZUR w zeszłym roku widziałem natomiast zdjęcie #316+xxx na poc. 1403 też z początku lat 90.
Numerków tego pierwszego składu dokładnie nie widać. Wydaje się, że #315+xxx.
105Na #315 pamiętam, że widziałem może z dwa razy na jakimś nocnym pociągu, bo był pod koniec lat 90 solówką. Miał gniazda z przodu co by wskazywało jednak na drugi wagon do składu. #315
Na dniach otwartych ZUR w zeszłym roku widziałem natomiast zdjęcie #316+xxx na poc. 1403 też z początku lat 90.
*SDIP (U.N.O.)
Po powiększeniu to będzie #315 i nawet to będzie poc 1501. Co do samego wagonu skoro #316 był pierwszym w składzie a #313+314 oraz #317 też wiemy w jakiej konfiguracji jeździł to całkiem niezła zagadka będzie. #318 bodajże z #340 razem jeździł? Chyba że był w składzie z #319?Peter pisze:Numerków tego pierwszego składu dokładnie nie widać. Wydaje się, że #315+xxx.
105Na #315 pamiętam, że widziałem może z dwa razy na jakimś nocnym pociągu, bo był pod koniec lat 90 solówką. Miał gniazda z przodu co by wskazywało jednak na drugi wagon do składu. #315
Istniały katowickie składy 105N #324+339 i #327+319. Zostały skasowane w 1996 roku. Ten drugi nawet kojarzę.Łukasz pisze:#318 bodajże z #340 razem jeździł? Chyba że był w składzie z #319?
Co do #318 i #340 to oba wagony były przebudowane na 105Na w 1982 roku, więc możliwe że od tego momentu zaczęły jeździć razem w składzie.
Może zagadka 105Na #315+ i 105N #316+ się jeszcze rozwiąże. Już tak się zdarzało tutaj.
*SDIP (U.N.O.)
Biorąc pod uwagę że pod koniec lat 90-tych #315 był jako drugi do składu to być może został:Peter pisze:Istniały katowickie składy 105N #324+339 i #327+319. Zostały skasowane w 1996 roku. Ten drugi nawet kojarzę.Łukasz pisze:#318 bodajże z #340 razem jeździł? Chyba że był w składzie z #319?
Co do #318 i #340 to oba wagony były przebudowane na 105Na w 1982 roku, więc możliwe że od tego momentu zaczęły jeździć razem w składzie.
Może zagadka 105Na #315+ i 105N #316+ się jeszcze rozwiąże. Już tak się zdarzało tutaj.
1). przebudowany
2). zamieniony z jakimś innym wagonem?
Moim zdaniem nie jest to wykluczone, że mogła być jakaś podmiana (przenumerowanie) #315, bo ewidentnie na podstawie tych dostępnych zdjęć wagony się różnią takimi elementami jak gniazdami z przodu i przyspawanym ceownikiem pod grzybek kabla WN. Co do przebudowy to od 1982 roku oryginalny #315 już był typu 105Na, więc musiał mieć też doczepę 105Na.
W latach 90 działy się różne dziwne rzeczy, zwłaszcza dla obserwatora taboru, kiedy nie było internetu i dostępu do tego typu informacji. Wówczas jak wiadomo w Katowicach funkcjonowały tylko składy dwuwagonowe. Solówki pojawiły się w dziennych obsadach pod koniec lat 90. Wtedy zdziwiło mnie nagłe pojawienie się nierejestrowanych wcześniej przeze mnie wagonów starego #315 i #571 świeżo po remoncie w składzie #571+618 (przed remontem do 1998 funkcjonował na stałe skład #661+618). Jedyne nocne solówki jakie wcześniej znałem to były #597 i #598. Najwidoczniej inne wagony bez pary były gdzieś odstawiane i jak w przypadku #571 mogły trafić do remontu.
W latach 90 działy się różne dziwne rzeczy, zwłaszcza dla obserwatora taboru, kiedy nie było internetu i dostępu do tego typu informacji. Wówczas jak wiadomo w Katowicach funkcjonowały tylko składy dwuwagonowe. Solówki pojawiły się w dziennych obsadach pod koniec lat 90. Wtedy zdziwiło mnie nagłe pojawienie się nierejestrowanych wcześniej przeze mnie wagonów starego #315 i #571 świeżo po remoncie w składzie #571+618 (przed remontem do 1998 funkcjonował na stałe skład #661+618). Jedyne nocne solówki jakie wcześniej znałem to były #597 i #598. Najwidoczniej inne wagony bez pary były gdzieś odstawiane i jak w przypadku #571 mogły trafić do remontu.
*SDIP (U.N.O.)
Odbiegając od dywagacji co się stało w ciągu 7 lat (na podstawie dostępnych 2 zdjęć) z #315 moje zainteresowanie też wzbudzał #340. A to dlatego że miał grzybek z przodu i gniazda ale też do tyłu wagonu miał pozostawione mocowania do kabla WN ale już bez gniazd. Nie wnikając w szczegóły wyglądał jakby był środkowym w trójskładzie.
O #340 już była nawet kiedyś dyskusja. Mógł być wcześniej (przed RK w 1982?) wagonem prowadzącym. Mam na myśli oczywiście oryginał a nie dzisiejszy #340'' (ex #695).Łukasz pisze:Odbiegając od dywagacji co się stało w ciągu 7 lat (na podstawie dostępnych 2 zdjęć) z #315 moje zainteresowanie też wzbudzał #340. A to dlatego że miał grzybek z przodu i gniazda ale też do tyłu wagonu miał pozostawione mocowania do kabla WN ale już bez gniazd. Nie wnikając w szczegóły wyglądał jakby był środkowym w trójskładzie.
*SDIP (U.N.O.)
Fotografie z 15.08.1984:
#301+302
#160+168
#203+170
Możliwe, że coś wspominaliśmy również na KM-forum, bo tam też dyskutowaliśmy.
#301+302
#160+168
#203+170
Znalazłem dyskusję sprzed lat, jednak nie na FTŚ, tylko na TWB -> LinkŁukasz pisze:Czy byłbyś w stanie podać w jakim dziale lub wątku toczyła się dyskusja o losach wagonu #340?
Możliwe, że coś wspominaliśmy również na KM-forum, bo tam też dyskutowaliśmy.
*SDIP (U.N.O.)
"Peter' małe sprostowanie w latach 90 kiedy ja zaczynałem pracę #311 jeżdził z 319 a #316 z 312. Podanej przez ciebie konfiguracji mimo 16 lat pracy w ówczesnym ZKT 5 nie pamiętam. SORKI. Co nie znaczy że jej nie było po przekazaniu części wagonów po zakupie CITADISÓW do innych rejonów.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2017, 18:40 przez polaraxa, łącznie zmieniany 1 raz.
Dzięki za sprostowanie. W takim razie wyjaśniło się z czym jeździł #316.
Od połowy lat '90 do ≈2000 roku jak pamiętam jeździł natomiast skład #572+312. Pojawiają się jednak kolejne pytania.
Z czym w takim razie jeździł #327 jak nie z #319? Te wagony zostały razem przecież skasowane. Czy #327+319 powstał dopiero w 1994 roku po kasacji #311?
Od połowy lat '90 do ≈2000 roku jak pamiętam jeździł natomiast skład #572+312. Pojawiają się jednak kolejne pytania.
Z czym w takim razie jeździł #327 jak nie z #319? Te wagony zostały razem przecież skasowane. Czy #327+319 powstał dopiero w 1994 roku po kasacji #311?
*SDIP (U.N.O.)
Re: Historyczne fotografie tramwajów
Poniżej przepiękna fotografia z panormą Dąbrowy Górniczej z 1988r. Na dole widać Skład stopiątek obsługujacy linie 21. Po lewej piękny, czerwony ikarus 280.26 WPK Katowice.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: Historyczne fotografie tramwajów
Poniżej przepiękne zdjęcie wykonane w Dąbrowie Górniczej w 1988r. Po torowisku sunie przepiękny skład stopiątek, a po jego lewej jedzie sobie czerwoniutki Ikarus 280.26.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: Historyczne fotografie tramwajów
Prawda.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 60 gości