Zajezdnia Będzin (R-1)
Zajezdnia Będzin (R-1)
To stara i zaniedbana zajezdnia. Jeśli ma ktoś informacje i zdjęcia to niech zamieści je tu na forum.
Ostatnio zmieniony 31 sie 2010, 19:28 przez kaktus, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie jest wcale taka stara i nie jest aż tak bardzo zaniedbana.
Ostatnio stan wagonów wydaje się trochę lepszy, np. znika z nich sprey (obecnie pomazanych jest już tylko kilka wagonów).
Informacja o tej zajezdni można znaleźć jak się poszuka (zdjęcia są w m.in. w galerii TWB - transport.asi.pwr.wroc.pl).
Ostatnio stan wagonów wydaje się trochę lepszy, np. znika z nich sprey (obecnie pomazanych jest już tylko kilka wagonów).
Informacja o tej zajezdni można znaleźć jak się poszuka (zdjęcia są w m.in. w galerii TWB - transport.asi.pwr.wroc.pl).
Jak mnie pamięć nie myli to obecna zajezdnia w Będzinie powstała w 1977r., czyli w czasie wielkiej rozbudowy sieci tramwajowej w Zagłębiu. Dla niektórych może są to wieki, ale zajezdnia jest stosunkowo właśnie młoda. :chytry:
Na stronie Jakuba Wilczka można znaleźć dużo dat co gdzie i kiedy powstało, co zostało zlikwidowane itd. :mruga: => Mapka sieci
Na stronie Jakuba Wilczka można znaleźć dużo dat co gdzie i kiedy powstało, co zostało zlikwidowane itd. :mruga: => Mapka sieci
*SDIP (U.N.O.)
zajezdnia Będzin
Zajezdnia ta nie jest stara tylko zaniedbana. Od 1977 roku tylko użytkowano tę zajezdnię i wiele przy niej nie zrobiono.
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Gdy znajdowała się na starym miejscu obsługiwała pociągi jednotorowe. Tory z zajezdni prowadziły przez Dworzec PKP aż kawałek przed Będzinską Pętle, oraz przez Dworzec do dzisiejszego ronda i dalej do Czeladzi. Trzecim łączeniem to jest tor do Dąbrowy Górniczej z drobnymi zmianami układu torów w okolicach Koszelewa. Zrobiłem mapke na stan z lat 30tych (1927 - powstanie zajedzdni) a pod spodem stara mapka nałożona na nową
Pierwsza mapka przedstawia 1930rok, gdy tam kursowały jedynie pociągi jednotorowe.
Drugi obrazek przedstawia stan na dzisiaj nałożony na 1930.
Pierwsza mapka przedstawia 1930rok, gdy tam kursowały jedynie pociągi jednotorowe.
Drugi obrazek przedstawia stan na dzisiaj nałożony na 1930.
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 24 lis 2006, 14:23
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 24 lis 2006, 14:23
- w tych latach tabor był prawie w całości dwukierunkowy
- naszą sieć dominowały linie jednotorowe oraz końcówki bez pętli co nie znaczy że trzeba to tak zaznaczać przy opisie zajezdni
- to że zajezdnia jest ślepa wcale nie wymusza taboru dwukierunkowego, dla przykłady Elbląg, czy też Szczeciński ś.p. Niemierzyn.
- stwierdzenie "linie jednotorowe" kojarzy się trochę z wąskotorowymi
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Mnie się linia jednotorowa dobrze kojarzy, tzn. z linią jednotorową. Sęk w tym, że dziś wszystkie zajezdnie obsługują linie jednotorowe (w mniejszym lub większym zakresie).luki pisze:
- w tych latach tabor był prawie w całości dwukierunkowy
- naszą sieć dominowały linie jednotorowe oraz końcówki bez pętli co nie znaczy że trzeba to tak zaznaczać przy opisie zajezdni
- to że zajezdnia jest ślepa wcale nie wymusza taboru dwukierunkowego, dla przykłady Elbląg, czy też Szczeciński ś.p. Niemierzyn.
- stwierdzenie "linie jednotorowe" kojarzy się trochę z wąskotorowymi
Można powiedzieć że np. teraz zajezdnie obsługują linie jednotorowe, dwutorowe, mijankowe i "pętlowe" :mruga:Karol pisze: Mnie się linia jednotorowa dobrze kojarzy, tzn. z linią jednotorową. Sęk w tym, że dziś wszystkie zajezdnie obsługują linie jednotorowe (w mniejszym lub większym zakresie).
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Jest tam dużo torów i sieci trakcyjnej i oczywiście tramwajów.kaktus pisze:Był ktoś z was w tej zajezdni, bo ja nie? Jeśli ktoś był to niech napisze na forum jak tam jest.
Ja byłem tam 2 razy i "trochę" zaniedbano teren zajezdni.
Podczas deszczu dach hali napraw i wozowni przecieka, wszystko nie odnawiane, ani nie naprawiane i remontowane od zbudowania.
Budynek dyrekcji też jest przestarzały, a mały budynek na wejściu jest tak skonstruowany, że można bez zezwolenia wejść na teren zajezdni.
Jeszcze parę słów odnośnie taboru. W latach 90-tych ta zajezdnia sukcesywnie remontowała swoje wagony i przebudowała wiele wagonów typu 105N na 105Na. Jak odwiedzałem część sieci w Zagłębiu wtedy, to byłem zachwycony pięknie wręcz wzorcowo pomalowanymi wagonami (przykład).
Wiele było też świeżo po RK.
Dzisiaj niestety jest to jeden z gorszych zakładów. Właściwie po likwidacji zajezdni w Chorzowie zasługuje na miano najgorszego moim zdaniem. Wagony często rozpadające się, pomazane graffiti, choć trochę się poprawiło. Remonty i naprawy jednak ostatnio już są zlecane tylko ZURowi w Chorzowie.
Wiele było też świeżo po RK.
Dzisiaj niestety jest to jeden z gorszych zakładów. Właściwie po likwidacji zajezdni w Chorzowie zasługuje na miano najgorszego moim zdaniem. Wagony często rozpadające się, pomazane graffiti, choć trochę się poprawiło. Remonty i naprawy jednak ostatnio już są zlecane tylko ZURowi w Chorzowie.
*SDIP (U.N.O.)
Ja widziałem zdjęcia składów #424+425, #436+435, #525+524, #553+437, #740+739.
Wszystkie te są na TWB o ile jakichś zdjęć nie skasowano. #553+437 jest na tle jakiegoś innego wagonu (ale zapomniałem co to było za zdjęcie). Ma tam reklamę Picnic. Zresztą to nawet skomentowałem.
Po raz ostatni w malowaniu zakładowym, które miał przez ładnych parę lat.
Jeszcze był #533+534.
Wszystkie te są na TWB o ile jakichś zdjęć nie skasowano. #553+437 jest na tle jakiegoś innego wagonu (ale zapomniałem co to było za zdjęcie). Ma tam reklamę Picnic. Zresztą to nawet skomentowałem.
#500+499 jak już. Piękny to był skład. Jeździł niegdyś w reklamie Idea. Są zdjęcia obu tych wagonów, ale osobno.Mika0005 pisze:500+599
Dość długo nosił reklamę Netia. #626 został skasowany w tej reklamie i jest zdjęcie kupy złomu, która po nim została #626Mika0005 pisze:626+625
Ostatnim razem widziałem go w deszczowy dzień na 27. Jechałem właśnie w wagonie #628. Mocno ciekło z dachu...Mika0005 pisze:628+627
Po raz ostatni w malowaniu zakładowym, które miał przez ładnych parę lat.
Fajny 105N w zakładowym. Miał w każdym wagonie pełną zabudowaną kabinę z popularnie zwanej "dykty". Tak go zapamiętałem, bo na Zawodziu tylko takie kabiny miał wówczas #337+338.Mika0005 pisze:432+428
Jeszcze był #533+534.
*SDIP (U.N.O.)
Dzięki, tutaj znalazłem #436+435, #621+622, #761+762 znalazłem solówkę #544 - nawet nie wiem że ów taką miał Będzin
#533+534 pamiętam w MANTI,Jeszcze był #533+534.
Fajnie wygląda ten #626 chociaż wolałbym zobaczyć w całości, podobnie jak #628.
Kto miał te wagony #510, 514, 519, 520, 522, 528, 531, 533, 738,449 (zdjęcia jak macie)-wydaje mi się że mogą one być z Będzina
Ostatnio zmieniony 18 cze 2008, 00:08 przez R_G, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam R1 :santa:
Wszystkie wagony z przedziału 508 - 545 należały do Będzina (więc wymienione wagony również). #449 również był jednym z wagonów z dużej dostawy do Będzina (424 - 455).Mika0005 pisze:to miał te wagony #510, 514, 519, 520, 522, 528, 531, 533, 738,449 (zdjęcia jak macie)-wydaje mi się że mogą one być z Będzina
#738 też należał do Będzina.
Pewną ciekawą cechę zauważyłem także w stopiątkach będzińskich (wyłącznie), chyba nie we wszystkich, ale myślę, że takich wagonów jest całkiem sporo. Mianowicie do tylnych krawędzi (kantów) wagonów dospawane metalowe rowki, by w czasie deszczu strugi wody nie ściekały po wagonie, tylko kapały od razu na ziemię
Metalowe rowki posiadają także wagony, które miały remonty w ZUR. M.in. #734+735, #773ff pisze:Pewną ciekawą cechę zauważyłem także w stopiątkach będzińskich (wyłącznie), chyba nie we wszystkich, ale myślę, że takich wagonów jest całkiem sporo. Mianowicie do tylnych krawędzi (kantów) wagonów dospawane metalowe rowki, by w czasie deszczu strugi wody nie ściekały po wagonie, tylko kapały od razu na ziemię
Przecież właśnie pisałem o tym wczoraj w temacie o odświeżeniach...Kamil pisze:W Zajezdni Będzin zauważyłem że wagony zostają odświeżane, malowane itp.
-> http://www.forum.tramwaje.slask.pl/view ... 2&start=75
Właśnie jak ostatnio jechałem "86", to widziałem że coś hala będzińskiej zajezdni wyładniała.
Artykuł na ten temat -> Link
Artykuł na ten temat -> Link
*SDIP (U.N.O.)
Prace miały się zakończyć w czerwcu, ale trwają nadal. Mimo wszystko na wrześniowy Dzień Otwarty wszystko powinno być już gotowe, bo najważniejsze prace zostały już wykonane.Peter pisze:Właśnie jak ostatnio jechałem "86", to widziałem że coś hala będzińskiej zajezdni wyładniała.
Artykuł na ten temat -> Link
Zarówno hala remontowa, wozownia, jak i pomieszczenia znajdujące się pomiędzy nimi (w których naprawiane są poszczególne podzespoły) przeszły niejako "remont kapitalny"
Na halach wymieniony został dach, ściany, bramy wjazdowe. Stara pozostała tylko konstrukcja. Z zewnątrz całość wygląda nowocześnie i nie jakoś nie pasuje do niezbyt nowoczesnego klimatu TŚ
Warto jeszcze wspomnieć, że w czerwcu nastąpiło, długo zapowiadane, przeniesienie pracowników umysłowych ze starego budynku Dyrekcji (żółty, 4-piętrowy budynek po prawej stronie po przejeździe przez bramę) do budynku znajdującego się pomiędzy placem postojowym a wozownią. "Nowy" budynek służył wcześniej jako magazyn. Przed objęciem go przez administrację przeszedł gruntowny remont i wewnątrz prezentuje się jak budynek porządnej firmy.
Po takich inwestycjach możemy być pewni, że przez najbliższe kilkanaście lat zajezdnia ta niewątpliwie nie zostanie zlikwidowana
Skutek wszelkich prac będzie można dokładnie obejrzeć w czasie Dnia Otwartego Zajezdni Będzin, który planowany jest na 17. września br.
Spora liczba stopiątek tam stacjonujących wszak pamięta początki tej zajezdni. Jest szansa na jakieś fotki ? :chytry:DW pisze:Na halach wymieniony został dach, ściany, bramy wjazdowe. Stara pozostała tylko konstrukcja. Z zewnątrz całość wygląda nowocześnie i nie jakoś nie pasuje do niezbyt nowoczesnego klimatu TŚ
*SDIP (U.N.O.)
- Damian_1947
- Posty: 1120
- Rejestracja: 17 lis 2011, 19:05
- Lokalizacja: Sosnowiec
Zajezdnia Będzin przyjmie wagony niskopodłogowe. Został rozpisany przetarg na dostosowanie pomieszczeń hal do naprawy i obsługi w/w wagonów.
SIWZ
Jak czytamy:
I. Modernizację zaplecza technicznego w hali zajezdni R-1 Będzin obejmuje:
1. Modernizacje istniejącego kanału naprawczego wraz z jego przedłużeniem do 37 metrów oraz budowa dwóch kanałów bocznych równoległych o długości 12 metrów w zakresie:
-pogłębienie istniejącego kanału (32,00m) do głębokości 1,40m,
-przedłużenie kanału o 5,00 m tj. do długości minimum 37,00 m i głębokości 1,40m,
-wykonanie dwóch bocznych symetrycznych kanałów o długości 12,00 m, szerokości 90 cm
i głębokości 1,40 m. Kanały boczne należy wykonać symetrycznie do kanału głównego,
-wykonanie schodów po obu stronach kanałów jako zejścia do kanału głównego oraz kanałów bocznych,
-wykonanie instalacji oświetleniowej kanałów o klasie szczelności IP 65 i napięciu 230V oraz gniazd 24V do podłączenia urządzeń,
-wymiana szyn s-49 na długości całego kanału, nowe zamocowania szyn,
-odwodnienia kanału głównego i bocznych z podłączeniem do istniejącej instalacji,
-zachowanie istniejącego systemu ogrzewania kanałów z nadmuchem ciepłego powietrza,
-ściany kanałów licowane płytkami ceramicznymi odpornymi na działanie substancji organicznych,
-posadzka betonowa, przemysłowa antypoślizgowa odporna na uszkodzenia mechaniczne,
uniwersalna i łatwa w utrzymaniu czystości.
2. Dostawa i montaż przy zmodernizowanym kanale 1 podestu rewizyjnego do obsługi wagonów niskopodłogowych. Podest konstrukcji stalowej, podłoga z kratek stalowych ocynkowanych, instalacja i sygnalizacja odłączenia napięcia trakcyjnego.
Wymiary podestu:
-długość 37 metrów,
-wysokość 3,06 m (zgodna z poszyciem dachu wagonu),
-maksymalne obciążenie robocze podestu 400kg/m2
Podest należy zamontować w sposób trwały na fundamentach po prawej stronie zmodernizowanego kanału (od strony ściany hali) nad kanałem bocznym. Należy uwzględnić montaż żurawika (wciągarki) umożliwiającej transport podzespołów z dachu wagonu na poziom posadzki. Podest powinien w bezkolizyjny sposób umożliwić przejazd wagonu, pośrodku podestu rewizyjnego należy wykonać dodatkowy podest, na którym będzie pulpit sterowniczy do obsługi żurawia.
3. Dostawa i montaż żurawia o udźwigu 500 kg na oddzielnym fundamencie poza podestami
rewizyjnymi. Wymagana jest niezbędna dokumentacja rejestracyjna do UDT wraz z instrukcją obsługi konserwacji w języku polskim. Żuraw będzie zlokalizowany w połowie długości zmodernizowanych kanałów po zewnętrznej, południowej stronie kanału bocznego.
Dane techniczne:
-udźwig minimum 500 kg,
-zakres podnoszenia minimum 4,80 m pod sieć trakcyjną,
-wysięg około 3,00 m od osi torowiska,
-obrót minimum 300 stopni,
-posadowienie na fundamencie pod podestem rewizyjnym powinno umożliwiać sterowanie
z konstrukcji podestu.
SIWZ
Jak czytamy:
I. Modernizację zaplecza technicznego w hali zajezdni R-1 Będzin obejmuje:
1. Modernizacje istniejącego kanału naprawczego wraz z jego przedłużeniem do 37 metrów oraz budowa dwóch kanałów bocznych równoległych o długości 12 metrów w zakresie:
-pogłębienie istniejącego kanału (32,00m) do głębokości 1,40m,
-przedłużenie kanału o 5,00 m tj. do długości minimum 37,00 m i głębokości 1,40m,
-wykonanie dwóch bocznych symetrycznych kanałów o długości 12,00 m, szerokości 90 cm
i głębokości 1,40 m. Kanały boczne należy wykonać symetrycznie do kanału głównego,
-wykonanie schodów po obu stronach kanałów jako zejścia do kanału głównego oraz kanałów bocznych,
-wykonanie instalacji oświetleniowej kanałów o klasie szczelności IP 65 i napięciu 230V oraz gniazd 24V do podłączenia urządzeń,
-wymiana szyn s-49 na długości całego kanału, nowe zamocowania szyn,
-odwodnienia kanału głównego i bocznych z podłączeniem do istniejącej instalacji,
-zachowanie istniejącego systemu ogrzewania kanałów z nadmuchem ciepłego powietrza,
-ściany kanałów licowane płytkami ceramicznymi odpornymi na działanie substancji organicznych,
-posadzka betonowa, przemysłowa antypoślizgowa odporna na uszkodzenia mechaniczne,
uniwersalna i łatwa w utrzymaniu czystości.
2. Dostawa i montaż przy zmodernizowanym kanale 1 podestu rewizyjnego do obsługi wagonów niskopodłogowych. Podest konstrukcji stalowej, podłoga z kratek stalowych ocynkowanych, instalacja i sygnalizacja odłączenia napięcia trakcyjnego.
Wymiary podestu:
-długość 37 metrów,
-wysokość 3,06 m (zgodna z poszyciem dachu wagonu),
-maksymalne obciążenie robocze podestu 400kg/m2
Podest należy zamontować w sposób trwały na fundamentach po prawej stronie zmodernizowanego kanału (od strony ściany hali) nad kanałem bocznym. Należy uwzględnić montaż żurawika (wciągarki) umożliwiającej transport podzespołów z dachu wagonu na poziom posadzki. Podest powinien w bezkolizyjny sposób umożliwić przejazd wagonu, pośrodku podestu rewizyjnego należy wykonać dodatkowy podest, na którym będzie pulpit sterowniczy do obsługi żurawia.
3. Dostawa i montaż żurawia o udźwigu 500 kg na oddzielnym fundamencie poza podestami
rewizyjnymi. Wymagana jest niezbędna dokumentacja rejestracyjna do UDT wraz z instrukcją obsługi konserwacji w języku polskim. Żuraw będzie zlokalizowany w połowie długości zmodernizowanych kanałów po zewnętrznej, południowej stronie kanału bocznego.
Dane techniczne:
-udźwig minimum 500 kg,
-zakres podnoszenia minimum 4,80 m pod sieć trakcyjną,
-wysięg około 3,00 m od osi torowiska,
-obrót minimum 300 stopni,
-posadowienie na fundamencie pod podestem rewizyjnym powinno umożliwiać sterowanie
z konstrukcji podestu.
Pozdrawiam
- lajtowoxd123
- Posty: 6
- Rejestracja: 11 wrz 2013, 19:07
- Lokalizacja: Sosnowiec
Składów jest tyle ile jest potrzebnych do obsługi planowych pociągów. O tym gdzie kursują składy, a gdzie pociągi "solo" decyduje organizator komunikacji czyli KZK GOP i pytanie dotyczące obsady pociągów uruchamianych przez R1 należy tam skierować. Ze strony technicznej możemy spiąć o wiele większą ilość składów.lajtowoxd123 pisze:Dlaczego zajezdnia Będzin posiada tak mało składów i akurat one jeżdżą na T27, dają składy tam gdzie nie są aż tak potrzebne ?
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Jakby nie władze Sosnowca to prawdopodobnie linii 27 już by nie było bo KZK GOP zrobił dziwne badania napełnień z których wyszło że na 27 jeździ mało ludzi...R_G pisze:Przypadkiem nie władze miast?Iwo pisze:O tym gdzie kursują składy, a gdzie pociągi "solo" decyduje organizator komunikacji czyli KZK GOP
Jak na linii 26 jeździły solo 105-tki to we Wszystkich Świętych jeździły podwójne składy.R_G pisze:Co się notorycznie nie udaje w okresie Wszystkich Świętych.Iwo pisze:Ze strony technicznej możemy spiąć o wiele większą ilość składów.
TAK a do południa dwa wagony pełne pasażerów(większość uczniów). 27 zawsze składy są pełne dopiero wieczorami pustoszeją jak już czas zjazdu do zajezdni.Więc o co im chodzi z linią 27 - jak dla mnie BYŁA JEST i BĘDZIE (musi być)Flash pisze:Jakby nie władze Sosnowca to prawdopodobnie linii 27 już by nie było bo KZK GOP zrobił dziwne badania napełnień z których wyszło że na 27 jeździ mało ludzi...R_G pisze:Przypadkiem nie władze miast?Iwo pisze:O tym gdzie kursują składy, a gdzie pociągi "solo" decyduje organizator komunikacji czyli KZK GOP
I jeździło to to do Będzina. To też właśnie o tym piszę. KZK ma gówno do gadania. Pieniądze są z budżetu miasta.Flash pisze:Jakby nie władze Sosnowca to prawdopodobnie linii 27 już by nie było bo KZK GOP zrobił dziwne badania napełnień z których wyszło że na 27 jeździ mało ludzi...R_G pisze:Przypadkiem nie władze miast?Iwo pisze:O tym gdzie kursują składy, a gdzie pociągi "solo" decyduje organizator komunikacji czyli KZK GOP
Tak jest dalej. Z tym, że piszesz o tym, jak być powinno. Niestety od kilku lat pracownicy TS nie potrafią skompletować wystarczającej ilości solówek do spięcia ich w skład/y i wysłania w trasę jako rezerwa i to właśnie dlatego 1. listopada jeżdżą solówki (bo jak się zepsuje skład to innego na zajezdni nie ma) zamiast składów.Flash pisze:Jak na linii 26 jeździły solo 105-tki to we Wszystkich Świętych jeździły podwójne składy.R_G pisze:Co się notorycznie nie udaje w okresie Wszystkich Świętych.Iwo pisze:Ze strony technicznej możemy spiąć o wiele większą ilość składów.
Też tak uważam, ale pętla powinna być trochę dalej (wtedy żaden debil by nie krzyczał, że tramwaj nie dojeżdża do dzielnicy) i te rozpieprzone szyny pozostawiają wiele do życzenia.skoti pisze:BYŁA JEST i BĘDZIE (musi być)
Pozdrawiam R1 :santa:
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Za obsługę linii wagonem w takim stanie, z tego, co wiem, KZK GOP może nałożyć karę.hanys76 pisze:Zastanawiam się czy Będzin posiada sprawną myjnię, skoro wagony takie syfiate potrafią jezdzic. Po tym co dzis widziałem to stwierdzam, że nie myją z zewnątrz wagonów. Jak taki brudny wagon wjeżdza do Katowic , to rzuca się w oczy przy czystych z Zawodzia i Stroszka.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości