Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

Wszystko o sprawach technicznych dotyczących tramwajów i infrastruktury.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#351 Post autor: Peter » 26 lis 2006, 11:12

Coraz powszechniejsze staje się stosowanie przetwornic statycznych w wagonach szczególnie rodziny 105N, które zastępują wirowe przetwornice PTA-44, więc postanowiłem utworzyć temat poświęcony temu zagadnieniu.

Dodam od siebie na wstępie, że przetwornica służy w naszych tramwajach do obniżania napięcia sieciowego 600V do np. 40V w serii 105N. Związane jest to z tym, że prądu stałego jakimi zasilane są tramwaje nie można transformować (ze względu na brak zmienności pola magnetycznego), więc zamiast transformatorów należy stosować przetwornice. Przetwornice wirowe to nic innego jak w uproszczeniu silnik prądu stałego zasilający prądnicę również prądu stałego. Ta odmiana dzisiaj już mocno przestarzała nadal istnieje w wielu naszych wagonach wydając dobrze znany wszystkim dźwięk. :wink:
Przetwornica służy do zasilania w tramwaju obwodów sterujących, baterii akumulatorów (korzysta się z nich w czasie awarii) czy m.in. oświetlenia w stopiątkach (w 102Na oświetlenie jest zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej). Przetwornica ma wentylatory, które chłodzą silnik przetwornicy, rozrusznik i silniki trakcyjne w wózkach.
Przetwornice statyczne zamiast silnika zasilanego napięciem trakcyjnym i napędzającego prądnicę mają już specjalny bezgłośny układ elektoniczny obniżający napięcie. Wentylatory napędzane silnikami asynchronicznymi służą przede wszystkim do chłodzenia silników trakcyjnych czy rozrusznika a wynika to z tego, że w stopiątkach silniki trakcyjne nie mają na wałach wentylatorów i muszą być chłodzone zewnętrznie. Przetwornice w innych wagonach z silnikami trakcyjnymi z własnym chłodzeniem nie muszą już posiadać takich wentylatorów. Mają ewentualnie "ciche" wentylatory chłodzące tylko samą
przetwornicę.

Zachęcam do zbierania informacji na ten temat i poszerzania wiedzy. :wink:

Tutaj znajduje się opis przetwornicy statycznej PES-2000/2/3.

Wagony posiadające przetwornice statyczne:


105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0

-------------------------------------------------------------------------------------
Wagony, które posiadały przez pewien czas przetwornice statyczne:
RK-2: 416, 680
ZUTiKT-2 (ob. ZUR): 370, 607
Ostatnio zmieniony 16 lut 2016, 18:47 przez Peter, łącznie zmieniany 254 razy.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
mi4chal744
Posty: 8407
Rejestracja: 16 cze 2014, 22:31
Lokalizacja: Zabrze / Warszawa

#352 Post autor: mi4chal744 » 23 paź 2015, 17:21

666 pisze:Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.
Potwierdzam #649+650 otrzymał przetwornice statyczną.
Linia 5: Zaborze Pętla -Zaborze Skargi - Zabrze Prof. Religi- Biskupice Zamkowa- Bobrek Ratusz - Bytom Pl. Sikorskiego

Dziś służba na:
703

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#353 Post autor: DW » 23 paź 2015, 19:12

mi4chal254 pisze:
666 pisze:Słyszałem, że skład #649+650 otrzymał przetwornice statyczne, ale wymaga to potwierdzenia.
Potwierdzam #649+650 otrzymał przetwornice statyczną.
Chyba dwie. Z jedną raczej by nie pojechał ;)

Slim
Posty: 191
Rejestracja: 22 paź 2010, 13:42
Lokalizacja: Sosnowiec

#354 Post autor: Slim » 24 paź 2015, 01:38

JCzy pamięta ktoś które składy oprócz #262+282 miały dwie różne przetwornice?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#355 Post autor: Peter » 24 paź 2015, 07:49

Slim pisze:Czy pamięta ktoś które składy oprócz #262+282 miały dwie różne przetwornice?
Pamiętam, że tak było w #370+371, #564+565, #680+679. Bywało też tak w różnych zestawieniach #607+.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Przemek
Posty: 456
Rejestracja: 10 sty 2010, 15:40
Lokalizacja: Budapest

#356 Post autor: Przemek » 24 paź 2015, 12:21

#728+573 w pierwszym statyczna, w drugim wirowa.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#357 Post autor: Peter » 27 gru 2015, 10:58

Wagony posiadające przetwornice statyczne:

105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 256, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 282, 283, 284, 285, 286 (19 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371 (7 szt.)
417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (17 szt.)
503, 506, 508, 509, 513, 517, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 558, 559, 564, 565, 566, 573, 575, 579, 583, 584, 587, 591, 595, 598 (38 szt.)
602, 603, 604, 607, 610, 612, 620, 621, 622, 625, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (25 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 119

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
347, 374 (2 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 32

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N:
341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 234

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
260, 261, 275 (3 szt.)
379, 382 (2 szt.)
415, 440, 446 (3 szt.)
561, 599 (2 szt.)
600, 623, 624, 629, 630 (5 szt.)
Liczba sztuk: 15

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 15
Wykreślam z listy wagony #284, #558+559, #591.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2016, 20:58 przez Peter, łącznie zmieniany 3 razy.
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 471
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#358 Post autor: polaraxa » 09 sty 2016, 18:02

R-2 przekazało do R-1 2szt przetwornic statycznych celem zamontowania ich w użyczonym składzie #599+600. To oznacza że jedynym posiadającym przetwornice wirową wagonem w R-2 jest zabytek #308. Ale mam nadzieje że wzorem #338 i ten wagon wkrótce otrzyma przetwornice statyczną. Wszystko jednak w zależy od KMKT.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#359 Post autor: DW » 10 sty 2016, 11:52

polaraxa pisze: Wszystko jednak w zależy od KMKT.
Co to jest KMKT?

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#360 Post autor: Penny » 10 sty 2016, 17:00

DW pisze:
polaraxa pisze: Wszystko jednak w zależy od KMKT.
Co to jest KMKT?
KMKT odczytuję jako Klub Miłośników Komunikacji Tramwajowej :-P Pewnie chodziło o KMTM.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#361 Post autor: Peter » 16 sty 2016, 00:15

polaraxa pisze:R-2 przekazało do R-1 2szt przetwornic statycznych celem zamontowania ich w użyczonym składzie #599+600.
Czytałem, że ten skład już ma je założone, więc dopisuję do listy.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2322
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#362 Post autor: tramwajarze z19 » 16 sty 2016, 16:37

Z listy wirowych przetwornic można usunąć skład #260+261 oraz #440+446.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA

179/3 #5504 :D

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#363 Post autor: Peter » 16 sty 2016, 20:59

Wykreśliłem #260+261 i #440+446.
*SDIP (U.N.O.)

666
Posty: 468
Rejestracja: 26 cze 2009, 21:43
Lokalizacja: Gliwice

#364 Post autor: 666 » 09 lut 2016, 19:28

#379+415 otrzymał przetwornice statyczne.

Awatar użytkownika
tramwajarze z19
Posty: 2322
Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
Lokalizacja: Bytom - Karb
Kontakt:

#365 Post autor: tramwajarze z19 » 15 lut 2016, 20:14

#275 ma przetwornicę statyczną.

[ Dodano: 2016-02-16, 14:55 ]
#623+624 i #629+630 mają przetwornice statyczne. Tym sposobem w GOPie nie ma żadnej stopiątki liniowej z przetwornicą wirową.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA

179/3 #5504 :D

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#366 Post autor: Peter » 16 lut 2016, 18:51

Wagony posiadające przetwornice statyczne:

105N:
338 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105Na:
250, 251, 254, 255, 257, 259, 264, 265, 267, 268, 269, 270, 271, 275, 282, 283, 285, 286 (18 szt.)
321, 340, 344, 354, 355, 370, 371, 379 (8 szt.)
415, 417, 419, 420, 425, 451, 456, 457, 458, 460, 461, 476, 487, 490, 492, 493, 495, 496 (18 szt.)
503, 506, 508, 509, 518, 521, 523, 524, 525, 527, 529, 530, 534, 535, 537, 540, 550, 551, 552, 553, 556, 557, 564, 565, 566, 573, 575, 583, 584, 587, 598, 599 (32 szt.)
600, 602, 603, 604, 607, 612, 620, 621, 623, 624, 625, 629, 630, 633, 634, 635, 636, 639, 644, 649, 650, 658, 673, 674, 679, 680, 687, 699 (28 szt.)
716, 730, 731, 734, 735, 743, 745, 746, 767, 773, 776, 788, 791 (13 szt.)
Liczba sztuk: 117

105NaD:
258 (1 szt.)
Liczba sztuk: 1

105N-2K:
374 (1 szt.)
614, 665, 669, 670, 677, 678, 693, 694 (8 szt.)
700, 722, 732, 733, 737, 740, 742, 759, 761, 762, 765, 766, 774, 775, 777, 778, 779, 782, 783, 784, 786, 790 (22 szt.)
Liczba sztuk: 31

105N-AC:
617, 627, 637, 642, 645, 646, 647, 651, 652, 653, 659, 660, 661, 663, 664, 667, 672, 675, 676, 681, 683, 684, 685, 688, 689, 691, 692, 695 (28 szt.)
701, 702, 703, 704, 705, 707, 708, 709, 710, 711, 713, 715, 717, 719, 725, 726, 728, 736, 744, 748, 749, 751, 752, 753, 754, 755, 757, 760, 768, 771, 781, 785 (32 szt.)
Liczba sztuk: 60

105ND-AC:
638, 648, 654, 682, 686 (5 szt.)
706, 712, 714, 720, 721, 727, 747, 756, 758, 772 (10 szt.)
Liczba sztuk: 15

111N: 341, 342, 360, 373, 406, 613 (6 szt.)
Liczba sztuk: 6

Łącznie liczba sztuk (przetwornice statyczne): 231

-------------------------------------------------------------------------------------

Wagony posiadające przetwornice wirowe:

105Na:
(0 szt.)
Liczba sztuk: 0

Łącznie liczba sztuk (przetwornice wirowe): 0
Tym sposobem póki co temat się wyczerpał przy powyższym stanie. :)
*SDIP (U.N.O.)

polaraxa
Posty: 471
Rejestracja: 04 kwie 2013, 20:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#367 Post autor: polaraxa » 03 sty 2018, 13:37

Ostatnim wagonem serii 105 posiadającym przetwornice wirową był wagon #2. W dn. 30/12/2017 została ona wymieniona w tym wagonie na statyczną. Swoją drogą szkoda że nie powrócono do jego oryginalnego numeru taborowego dodając "R".

Damien
Posty: 3300
Rejestracja: 20 gru 2015, 15:54
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#368 Post autor: Damien » 03 sty 2018, 17:12

polaraxa pisze:Ostatnim wagonem serii 105 posiadającym przetwornice wirową był wagon #2. W dn. 30/12/2017 została ona wymieniona w tym wagonie na statyczną. Swoją drogą szkoda że nie powrócono do jego oryginalnego numeru taborowego dodając "R".
A wiadomo kiedy wymieniono przetwornice w #111+112? Bo wydaje mi się, że stosunkowo niedawno jeszcze było słychać wirową, no chyba, że ja teraz mylę ze składem #141L+142L.

Awatar użytkownika
elot360
Posty: 2792
Rejestracja: 21 lip 2013, 21:12
Lokalizacja: Bytom - Szombierki
Kontakt:

#369 Post autor: elot360 » 04 sty 2018, 02:33

Damien pisze:Bo wydaje mi się, że stosunkowo niedawno jeszcze było słychać wirową, no chyba, że ja teraz mylę ze składem #141L+142L.
Jeśli nie mylisz się co do stwierdzenia "stosunkowo niedawno" to nie może być #141L+142L gdyż ten skład od ponad roku jest odstawiony (Zakładając że jeszcze go nie wywieźli na kasacje).
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/

Awatar użytkownika
IgorMike
Posty: 2813
Rejestracja: 08 sty 2018, 19:38
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#370 Post autor: IgorMike » 31 sty 2020, 04:39

Nie będę tworzył kolejnego tematu dla jednego pytania.

Przez ostatnie pół roku przez ZURowską nawijalnię przewinęło się co najmniej 6 wirówek. Ktoś wie do jakich wagonów mogłyby być potrzebne? 🤔

Nex838
Posty: 1350
Rejestracja: 29 gru 2017, 01:55
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#371 Post autor: Nex838 » 31 sty 2020, 05:36

#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!

Awatar użytkownika
IgorMike
Posty: 2813
Rejestracja: 08 sty 2018, 19:38
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#372 Post autor: IgorMike » 31 sty 2020, 12:19

Nex838 pisze:
31 sty 2020, 05:36
#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.
#338 i #546 mają statyczne przecież. A po co przetwornica ze #183 miałaby przyjeżdżać do ZURu samochodem? 🤔

Nex838
Posty: 1350
Rejestracja: 29 gru 2017, 01:55
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#373 Post autor: Nex838 » 31 sty 2020, 13:08

IgorMike pisze:
31 sty 2020, 12:19
Nex838 pisze:
31 sty 2020, 05:36
#338, #546, #308, #183...? Jeśli nie to myślę że dla jakiegoś innego miasta. Może Poznań oddał swoje które kupił z Elbląga do historyków, a może Łódź do liniowców... Niestety tylko się domyślam.
#338 i #546 mają statyczne przecież. A po co przetwornica ze #183 miałaby przyjeżdżać do ZURu samochodem? 🤔
Może przygotowywali nowe dla nich :P Nie no ostatnie miasta gdzie są wirowe to: Łódź, Warszawa, Toruń i chyba Elbląg.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!

Nex838
Posty: 1350
Rejestracja: 29 gru 2017, 01:55
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Przetwornice w wagonach tramwajowych serii 105N

#374 Post autor: Nex838 » 15 cze 2020, 04:22

Ktoś kojarzy może w którym Będzińskim składzie był układ statyczna+wirowa? Kojarzy mi się #537+529, ale w temacie żodnej informacji o tym. Być może to było jakieś wypożyczenie? Na pewno nie dłużej niż 4-5 lat temu.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości