Na jednej z kamienic na ulicy Frenzla w Miechowicach i Krakowskiej w Rokitnicy zachowała się rozetka.TŚ25 pisze:A mógłby mi ktoś podać, czy są jakieś jeszcze pozostałości po liniach tych w Wieszowie, Rokitnicy i Miechowicach a nawet w Dąbrowie Miejskiej(linia łącząca się z Karbiem)?
Dawne trasy i linie tramwajowe
Przed kościołem w Miechowicach jest kawałek torowiska (jednotoru), pomiędzy Miechowicami a Rokitnicą jest dobrze widoczny nasyp z peronami przystankowymi. Natomiast krańcówka linii 32 przy Poczcie w Stolarzowicach leży ukryta w zieleńcu przed jednym z domów - jak się dobrze przypatrzysz, to ładnie widać szyny Przynajmniej pięć lat temu jeszcze je tam widziałem: dla orientacji kilka zdjęć - fotki jakości poglądowej i dałem tylko kilka, żeby nie zdradzać wszystkiego - odszukanie samemu daje niezłą frajdę P.S. Jak już wiesz, prawie wszystkie pozostałości po torowisku w Helence zostały w tym roku usunięte...Boguś pisze:Na jednej z kamienic na ulicy Frenzla w Miechowicach i Krakowskiej w Rokitnicy zachowała się rozetka.TŚ25 pisze:A mógłby mi ktoś podać, czy są jakieś jeszcze pozostałości po liniach tych w Wieszowie, Rokitnicy i Miechowicach a nawet w Dąbrowie Miejskiej(linia łącząca się z Karbiem)?
- Załączniki
-
- 2006-04-24 [Historyczna Linia 32].rar
- (2.9 MiB) Pobrany 365 razy
-
- 2006-05-28 [Historyczna Linia 31].rar
- (1.66 MiB) Pobrany 317 razy
-
- reszta.rar
- (2.43 MiB) Pobrany 366 razy
W wersji zagłębiowskiej linia 35 jeździła tak:Flash pisze:Linia 35 na trasie Sosnowiec Kościelna - Będzin (Zajezdnia?)
Niestety nie mam pojęcia w jakich latach linia kursowała, wiem że na pewno jeszcze w latach 90-tych istniała na tej trasie.
21.07.1980 – 27.10.1982 Sosnowiec Bieruta – Środula
1.09.1986 – 30.09.1986 Sosnowiec Bieruta – Zagórze
1.10.1986 – 2 poł.1989 Sosnowiec Bieruta – Będzin Zajezdnia
12.12.2001 – 14.05.2003 Milowice Pętla – Sosnowiec – Zagórze Pętla
Tak więc w latach 90-tych jej nie było.
Na czerwono zaznaczyłem orientacyjnie przebieg linii 32 wraz z krańcówką z Stolarzowicach. A żółtym krzyżykiem miejsce wykonania zdjęcia. Na zdjęciu (zrobionym w 2006 r.) są jeszcze samosiejki, a patrząc teraz na wersję satelitarną maps.google.com widać, że zostały one ścięte. Łatwo tam się dostać, ale od północnej strony, gdyż od południowej strony trzeba by przejść przez jedną z posesjiTŚ25 pisze:Gdzie się znajdują te pozostałości w drugim zdjęciu w załączniku "Historyczna linia 32" ?
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Dla chcącego nic trudnego, a u nas nic nie chcą robić albo tylko planują i na tym się kończy. Możemy brać przykład z Krakowa, gdzie ciągle rozbudowuje się sieć tramwajową i chociażby Olsztyn, w którym tramwaje zlikwidowano, a teraz postanowiono je przywrócić.TŚ25 pisze:Jaka jest szansa, aby tramwaj powrócił do Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc ? Wiem, że do Miechowic dało by radę, do Rokitnicy również, ale na dalszych terenach się nie znam.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Częstochowa też rozbudowuje infrastrukturę tramwajową...KZKGaPowicz pisze:Dla chcącego nic trudnego, a u nas nic nie chcą robić albo tylko planują i na tym się kończy. Możemy brać przykład z Krakowa, gdzie ciągle rozbudowuje się sieć tramwajową i chociażby Olsztyn, w którym tramwaje zlikwidowano, a teraz postanowiono je przywrócić.TŚ25 pisze:Jaka jest szansa, aby tramwaj powrócił do Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc ? Wiem, że do Miechowic dało by radę, do Rokitnicy również, ale na dalszych terenach się nie znam.
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Wiem, ale Kraków to chyba rozbudowuje najwięcej, nie mówiąc już o wspomnianym wcześniej Olsztynie, gdzie wszystko powstaje od nowa.Flash pisze:Częstochowa też rozbudowuje infrastrukturę tramwajową...KZKGaPowicz pisze:Dla chcącego nic trudnego, a u nas nic nie chcą robić albo tylko planują i na tym się kończy. Możemy brać przykład z Krakowa, gdzie ciągle rozbudowuje się sieć tramwajową i chociażby Olsztyn, w którym tramwaje zlikwidowano, a teraz postanowiono je przywrócić.TŚ25 pisze:Jaka jest szansa, aby tramwaj powrócił do Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc ? Wiem, że do Miechowic dało by radę, do Rokitnicy również, ale na dalszych terenach się nie znam.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Owszem, ale nie w dzisiejszych czasach nie opłaca się budowa linii tramwajowej na osiedle wielkości Rokitnicy, chyba że zlikwidujemy co najmniej połowę autobusów, które tam kursują od strony Bytomia. A o to chyba KZK GOP nie posądzamy...Flash pisze:Częstochowa też rozbudowuje infrastrukturę tramwajową...
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
A mozna wiedzieć jaki sens ma odbudowa linii jednotorowej na wiochę?KZKGaPowicz pisze:Dla chcącego nic trudnego, a u nas nic nie chcą robić albo tylko planują i na tym się kończy. Możemy brać przykład z Krakowa, gdzie ciągle rozbudowuje się sieć tramwajową i chociażby Olsztyn, w którym tramwaje zlikwidowano, a teraz postanowiono je przywrócić.TŚ25 pisze:Jaka jest szansa, aby tramwaj powrócił do Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc ? Wiem, że do Miechowic dało by radę, do Rokitnicy również, ale na dalszych terenach się nie znam.
KZKGOP 1779
Kraków na razie nie ma jak zapłacić za te wagony. Prawie całą dotację na te wagony wydali na bieżące wydatki (prąd, utrzymanie infrastruktury, wypłaty), bo UM nie zapłacił MPK za wykonane kursy...KZKGaPowicz pisze:Kraków chyba czeka na kolejną dostawę Bombardierów.TŚ25 pisze:Ano, a Częstochowa jeszcze nowy tabor kupuje, a Kraków jakieś dziwadło wymyśla
przeniesione z PW za zgodą autora:
Wiecie, jak biegła linia tramwajowa do zajezdni Szopienice? Czy są jeszcze jakieś pozostałości po tej linii?
Wiecie, jak biegła linia tramwajowa do zajezdni Szopienice? Czy są jeszcze jakieś pozostałości po tej linii?
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez TŚ25, łącznie zmieniany 1 raz.
Tramwaje Śląskie
232 Zawodzie Pętla-Chorzów Stadion Śląski-Zawodzie Pętla ;D
POZDRAWIAM !
232 Zawodzie Pętla-Chorzów Stadion Śląski-Zawodzie Pętla ;D
POZDRAWIAM !
Zdjęcia wykonałem w 2007 roku, ale na pewno ślady były jeszcze widoczne w zeszłym roku, a teraz to nie wiem. Przebieg trasy zaznaczam na Google Maps tutaj (polecam widok satelitarny)TŚ25 pisze:Wiecie, jak biegła linia tramwajowa do zajezdni Szopienice? Czy są jeszcze jakieś pozostałości po tej linii?
- Załączniki
W Lipinach przy okazji remontu chorzowskiej "obnażono" ukrywany pod asfaltem w "kocich łbach" dawny przejazd tramwajowy. Obecne odgałęzienie 11/17 jest ulokowane jakieś 30 metrów w stronę Chorzowa. Wcześniej tramwaj z łagiewnik najwyraźniej prowadził po "stożku" przez obecny plac powstań śląskich do linii na Chebzie. Moje pytanie: Czy ktoś wie w którym roku nastąpiła przebudowa ukladu torowego w tym miejscu??
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
I czy w ogóle są to tory tramwajowe?888 pisze:W Lipinach przy okazji remontu chorzowskiej "obnażono" ukrywany pod asfaltem w "kocich łbach" dawny przejazd tramwajowy. Obecne odgałęzienie 11/17 jest ulokowane jakieś 30 metrów w stronę Chorzowa. Wcześniej tramwaj z łagiewnik najwyraźniej prowadził po "stożku" przez obecny plac powstań śląskich do linii na Chebzie. Moje pytanie: Czy ktoś wie w którym roku nastąpiła przebudowa ukladu torowego w tym miejscu??
To prawdopodobnie nie są tory tramwajowe. Obecny łącznik jest jedyny i w niezmienionym kształcie od chwili, gdy zdecydowano na połączenie tras linii 11 i 17. Wcześniej na linii 17 była mijanka końcowa, a po trasie kursowały wagony typu N. Niestety nie mam pewności co do roku budowy tego łącznika (1987?). Były to na pewno lata 80-te. Bazuję na przekazie od długoletnich motorowych - na chwilę obecną nie odnalazłem informacji na ten temat w jakiejkolwiek literaturze, więc nie dam głowy za togrillmaster pisze:I czy w ogóle są to tory tramwajowe?888 pisze:W Lipinach przy okazji remontu chorzowskiej "obnażono" ukrywany pod asfaltem w "kocich łbach" dawny przejazd tramwajowy. Obecne odgałęzienie 11/17 jest ulokowane jakieś 30 metrów w stronę Chorzowa. Wcześniej tramwaj z łagiewnik najwyraźniej prowadził po "stożku" przez obecny plac powstań śląskich do linii na Chebzie. Moje pytanie: Czy ktoś wie w którym roku nastąpiła przebudowa ukladu torowego w tym miejscu??
Tory kolejowe zlikwidowano na początku lat 90. Na mapie topograficznej Świętochłowic z roku 1991 nie ma już toru, który biegł od Szybów rycerskich do Huty Silesia, a sam tor przecinał ulicę Chorzowską trochę dalej, w okolicy dzisiejszego serwisu ogumienia "Misztal". Plotki, że to są tory tramwajowe również słyszałem i podobno zlikwidowano to w latach 70.
Nie chcę być przekorny, ale te tory są z całkowitą pewnością tramwajowe. Sam się dziwię że w tym miejscu kiedy kolwiek układ torowy mógłby być inny niż opisujecie. Wiem że koło "Misztala", była bocznica GKW do ZM SILESIA. W latach 90` pamiętam że tor tramwajowy łukiem zachodził na chorzowską by przeciąć się właśnie z tą bocznicą.
Tramwaje Śląskie - ratujmy co się da
Tory na Krakowskiej w Bytomiu
Ostatnio będąc w Bytomiu natrafiłem na odsłonięte torowisko na ul. Krakowskiej. Torowisko to prowadzące z Pogody do Rynku przestało być używane wraz z końcem 1956 roku.
*SDIP (U.N.O.)
Cześć wszystkim, mam dwa pytania:
1. Kiedy i dlaczego T4 kursowała do Chorzowa? Związane to było z jakimiś remontami, czy po prostu taka trasa została ustanowiona? Obiło mi się niejednokrotnie o uszy, że takie coś było.
2. T1 pojawiało się w różnych wersjach, ale kiedy pojawił się obecny kształt tej linii? T29 kiedyś jeździła do Chebzia, T4 co 10 minut od Zaborza do Gliwic, a co z T1? Kiedy została ona ustanowiona w dzisiejszej formie (czyli od Gliwic do Chebzia, pomijając likwidację gliwickiego odcinka)?
1. Kiedy i dlaczego T4 kursowała do Chorzowa? Związane to było z jakimiś remontami, czy po prostu taka trasa została ustanowiona? Obiło mi się niejednokrotnie o uszy, że takie coś było.
2. T1 pojawiało się w różnych wersjach, ale kiedy pojawił się obecny kształt tej linii? T29 kiedyś jeździła do Chebzia, T4 co 10 minut od Zaborza do Gliwic, a co z T1? Kiedy została ona ustanowiona w dzisiejszej formie (czyli od Gliwic do Chebzia, pomijając likwidację gliwickiego odcinka)?
Nie było to związane z remontami. Jak podają źródła linia 4 kursowała już w 1945 roku do Chorzowa (do dzisiejszego Rynku a od 1960 do Pętli Wschodniej) z Gliwic (początkowo z ul. Zygmunta Starego a od 1948 z Wójtowej Wsi) przez Chebzie. W 1965 skrócono ją do Zabrza ul. Lompy (od 1972 jeździ do powstałej pętli w Zaborzu).trajtek pisze:Cześć wszystkim, mam dwa pytania:
1. Kiedy i dlaczego T4 kursowała do Chorzowa? Związane to było z jakimiś remontami, czy po prostu taka trasa została ustanowiona? Obiło mi się niejednokrotnie o uszy, że takie coś było.
Oczywiście piszę powyżej już o czasach powojennych.
Obecny kształt linii 1 powstał w styczniu 2004 roku z Wójtowej Wsi i został skrócony rzecz jasna do Zajezdni Gliwice w 2009 roku.trajtek pisze:2. T1 pojawiało się w różnych wersjach, ale kiedy pojawił się obecny kształt tej linii? T29 kiedyś jeździła do Chebzia, T4 co 10 minut od Zaborza do Gliwic, a co z T1? Kiedy została ona ustanowiona w dzisiejszej formie (czyli od Gliwic do Chebzia, pomijając likwidację gliwickiego odcinka)?
29 utworzone w 1978 roku najdłużej bo począwszy od 1980 do końca 2003 roku kursowało w relacji Chebzie - Biskupice. Były jeszcze relatywnie krótkie okresy kiedy linia ta kończyła w Zaborzu.
*SDIP (U.N.O.)
Dzięki za odpowiedź, rozwiałeś część moich wątpliwości i pytań, jednak pojawiło się nowe:
Dlaczego utworzono T1 w obecnym kształcie? Miało to związek z likwidacją pętli w Zabrzu? Piątkę pociągnięto do Zaborza, na większości trasy dublowała T29, więc stwierdzili, żeby nie dublować połączenia (a T30 też dość często wtedy jeździło) to wzmocnili T5, a żeby nie pozostała "dziura" do Chebzia, to zrobili z T4 zrobili drugą linię, ale wydłużoną do Chebzia (która co 10 minut jeździć nie mogła z powodu jednotorów)? Czy źle kombinuję?
Dlaczego utworzono T1 w obecnym kształcie? Miało to związek z likwidacją pętli w Zabrzu? Piątkę pociągnięto do Zaborza, na większości trasy dublowała T29, więc stwierdzili, żeby nie dublować połączenia (a T30 też dość często wtedy jeździło) to wzmocnili T5, a żeby nie pozostała "dziura" do Chebzia, to zrobili z T4 zrobili drugą linię, ale wydłużoną do Chebzia (która co 10 minut jeździć nie mogła z powodu jednotorów)? Czy źle kombinuję?
Pętlę przy Dworcu PKP zlikwidowano wcześniej.trajtek pisze:Dzięki za odpowiedź, rozwiałeś część moich wątpliwości i pytań, jednak pojawiło się nowe:
Dlaczego utworzono T1 w obecnym kształcie? Miało to związek z likwidacją pętli w Zabrzu? Piątkę pociągnięto do Zaborza, na większości trasy dublowała T29, więc stwierdzili, żeby nie dublować połączenia (a T30 też dość często wtedy jeździło) to wzmocnili T5, a żeby nie pozostała "dziura" do Chebzia, to zrobili z T4 zrobili drugą linię, ale wydłużoną do Chebzia (która co 10 minut jeździć nie mogła z powodu jednotorów)? Czy źle kombinuję?
Kursowanie co 10 minut mogło faktycznie wprowadzić spore zamieszanie w ruchu. Poza tym przez stare "tuneliki" nie wolno było jeździć składom, które kursowały na T4. Poza tym na odcinku Zaborze - Chebzie woziłyby powietrze.trajtek pisze:(...) a żeby nie pozostała "dziura" do Chebzia, to zrobili z T4 zrobili drugą linię, ale wydłużoną do Chebzia (która co 10 minut jeździć nie mogła z powodu jednotorów)? Czy źle kombinuję?
Wszystko układa się w całość, to ostatnie pytanie, jak wspomniałeś, nie wolno było składom jeździć przez "tuneliki", dlaczego?Kursowanie co 10 minut mogło faktycznie wprowadzić spore zamieszanie w ruchu. Poza tym przez stare "tuneliki" nie wolno było jeździć składom, które kursowały na T4. Poza tym na odcinku Zaborze - Chebzie woziłyby powietrze.
Też fakt, pomyliły mi się lata, w drugiej połowie 2002 roku ją zlikwidowano czy jakoś tak, a w 2004 roku powstała T1 w obecnej formie.Boguś pisze:Pętlę przy Dworcu PKP zlikwidowano wcześniej.
Tu masz archiwalny rozkład linii 8 ważny w 2003 roku.
źródło.: http://rozklady.wpk.katowice.pl/archiwalne/ts2003/
źródło.: http://rozklady.wpk.katowice.pl/archiwalne/ts2003/
Były odpowiednie potoki pasażerskie, a Będzin nie szukał jeszcze oszczędności w postaci "optymalizacji" oferty tramwajowej. Jeśli chodzi o kwestie techniczne to układ mijanek i odcinków jednotorowych pozwala na kursowanie z częstotliwością co 10 minut. Mijanki odbywały się na Czeladzkiej, przy M1 i w okolicy pętli.Chudy1210 pisze:Bardzo mnie zdziwiła częstotliwość na 22. Jakim cudem ona kursowała co 10 minut?
Re: Dawne trasy i linie tramwajowe
Dobrym i tanim sposobem jest zwiedzanie linii za pomocą Google Street View. W ten sposób pozwiedzałem całą naszą aglomerację.
Moim marzeniem jest pozwiedzać wszystkie linie tramwajowe za tą pomocą w Europie, a może i na Świecie.
Moim marzeniem jest pozwiedzać wszystkie linie tramwajowe za tą pomocą w Europie, a może i na Świecie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości