Zwrotnica - Szopienice Dwór
Zwrotnica - Szopienice Dwór
Witam,
Jestem nowym użytkownikiem forum, ale zwracam się z prośbą do "wyjadaczy". Interesuje mnie zwrotnica za przystankiem Szopienice Dwór (rozgałęzienie na Mysłowice i Sosnowiec). Chciałbym zająć się tam problemem braku automatyzacji i uregulowania pierwszeństwa. Czy z Waszej perspektywy jest to problem godny uwagi i poświęcenia czasu i czy wiecie może, gdzie mógłbym znaleźć dokładniejsze informacje na temat obszaru tej zwrotnicy i zasady jej działania? Pozdrawiam.
P.S. Chętnie poczytam też Wasze opinie na ten temat.
Jestem nowym użytkownikiem forum, ale zwracam się z prośbą do "wyjadaczy". Interesuje mnie zwrotnica za przystankiem Szopienice Dwór (rozgałęzienie na Mysłowice i Sosnowiec). Chciałbym zająć się tam problemem braku automatyzacji i uregulowania pierwszeństwa. Czy z Waszej perspektywy jest to problem godny uwagi i poświęcenia czasu i czy wiecie może, gdzie mógłbym znaleźć dokładniejsze informacje na temat obszaru tej zwrotnicy i zasady jej działania? Pozdrawiam.
P.S. Chętnie poczytam też Wasze opinie na ten temat.
Po tym, co napisałeś domyślam się, że masz na myśli jeszcze starą zwrotnicę funkcjonującą wtedy, gdy istniał tam dłuższy odcinek jednotorowy obejmujący również skręt do Sosnowca. Obecnie linia z Katowic do Sosnowca jest dwutorowa, lecz od niej odchodzi od razu odcinek jednotorowy w stronę Mysłowic.
Są tam trzy zwrotnice. Jedna Sosnowiec - Mysłowice oraz dwie umożliwiające przejazd tramwajów jadących z Mysłowic z jednego toru na drugi. To dlatego, że jadąc z tamtego kierunku przez parę metrów jedzie się niewłaściwym torem - "pod prąd" dla tramwajów jadących do Sosnowca.
Z uwagi na takie rozwiązanie, tramwaje jadące do Sosnowca nie mogą przejeżdżać, gdy odcinek jednotorowy jest zajęty. Na ich torze zamontowana jest sygnalizacja, lecz przez 15-stkę odcinek jednotorowy zajmowany jest tylko przez kilkanaście metrów. Jadąc z Sosnowca do Katowic, 15-stka nie ma sygnalizacji.
Najlepiej zobaczyć, jak to wygląda na żywo lub poszukać w dokumentacji projektowej (na pewno jest tam układ torów).
Są tam trzy zwrotnice. Jedna Sosnowiec - Mysłowice oraz dwie umożliwiające przejazd tramwajów jadących z Mysłowic z jednego toru na drugi. To dlatego, że jadąc z tamtego kierunku przez parę metrów jedzie się niewłaściwym torem - "pod prąd" dla tramwajów jadących do Sosnowca.
Z uwagi na takie rozwiązanie, tramwaje jadące do Sosnowca nie mogą przejeżdżać, gdy odcinek jednotorowy jest zajęty. Na ich torze zamontowana jest sygnalizacja, lecz przez 15-stkę odcinek jednotorowy zajmowany jest tylko przez kilkanaście metrów. Jadąc z Sosnowca do Katowic, 15-stka nie ma sygnalizacji.
Najlepiej zobaczyć, jak to wygląda na żywo lub poszukać w dokumentacji projektowej (na pewno jest tam układ torów).
Zasada pierwszeństwa przejazdu jest od dawna ustalona, zarówno przed przebudową, jak i na chwilę obecną. Zwrotnica na odgałęzieniu jest sterowana automatycznie. Problemy wynikają raczej po części z niefrasobliwości niektórych motorniczych, którzy niestety łamią przepisy lub nie chcą / nie potrafią ich przestrzegać o zgrozo, a czasami z uwagi na problem techniczny (awaria sterowania zwrotnicą). Nie wiem, czy na dzień dzisiejszy zwrotnica jest sprawna elektrycznie (tzn. może nie być jeszcze odebrana od wykonawcy przebudowy i jest nie włączona).kolarz pisze:W tym tygodniu się tam wybiorę, zobaczyć, jak to wygląda aktualnie. Chodzi mi głównie o to, czy Waszym zdaniem wprowadzenie odpowiedniej automatyki do sterowania zwrotnicami znacznie usprawniłoby ruch. Bo rozumiem zwrotnice, które tam się znajdują, są ręczne czy już automatyczne?
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
Mam inny pytanie dotyczące tymczasowego odcinku jednotorowego na Szopienicach.
2 Listopada około 17. 15-tka stała twarzą w twarz z 20-tką na Szopienicach na tymczasowym odcinku jednotorowym (po skrzyżowaniu Obrońców Westerplatte/Wiosny Ludów). Najpierw 20-tka cofnęła do zwrotnicy przy przystanku Szopienice Poczta. Niestety motorniczym nie udało się zablokować zwrotnicy klinami. Potem 15-tka cofnęła do rozjazdów przy przystanku Szopienice Dwór.
Niestety, nie zwróciłem uwagi na sposób zasygnalizowania odcinku jednotorowego, więc zadaję pytanie. Jaka jest tam sygnalizacja? Ręczna, ślizgowa czy przekaźnikowa?
Dziękuję z góry.
2 Listopada około 17. 15-tka stała twarzą w twarz z 20-tką na Szopienicach na tymczasowym odcinku jednotorowym (po skrzyżowaniu Obrońców Westerplatte/Wiosny Ludów). Najpierw 20-tka cofnęła do zwrotnicy przy przystanku Szopienice Poczta. Niestety motorniczym nie udało się zablokować zwrotnicy klinami. Potem 15-tka cofnęła do rozjazdów przy przystanku Szopienice Dwór.
Niestety, nie zwróciłem uwagi na sposób zasygnalizowania odcinku jednotorowego, więc zadaję pytanie. Jaka jest tam sygnalizacja? Ręczna, ślizgowa czy przekaźnikowa?
Dziękuję z góry.
Na każdym tymczasowym odcinku jednotorowym stosowana jest sygnalizacja ręczna, a więc większy czynnik ludzki niż w przypadku pozostałych sygnalizacji.kasztan pisze:2 Listopada około 17. 15-tka stała twarzą w twarz z 20-tką na Szopienicach na tymczasowym odcinku jednotorowym (po skrzyżowaniu Obrońców Westerplatte/Wiosny Ludów). Jaka jest tam sygnalizacja?
Odpowiadałem już wcześniej na ten post.kasztan pisze:Mam inny pytanie dotyczące tymczasowego odcinku jednotorowego na Szopienicach.
2 Listopada około 17. 15-tka stała twarzą w twarz z 20-tką na Szopienicach na tymczasowym odcinku jednotorowym (po skrzyżowaniu Obrońców Westerplatte/Wiosny Ludów). Najpierw 20-tka cofnęła do zwrotnicy przy przystanku Szopienice Poczta. Niestety motorniczym nie udało się zablokować zwrotnicy klinami. Potem 15-tka cofnęła do rozjazdów przy przystanku Szopienice Dwór.
Niestety, nie zwróciłem uwagi na sposób zasygnalizowania odcinku jednotorowego, więc zadaję pytanie. Jaka jest tam sygnalizacja? Ręczna, ślizgowa czy przekaźnikowa?
Dziękuję z góry.
Dziękuję bardzo za informację.Penny pisze:Na każdym tymczasowym odcinku jednotorowym stosowana jest sygnalizacja ręczna, a więc większy czynnik ludzki niż w przypadku pozostałych sygnalizacji.kasztan pisze:2 Listopada około 17. 15-tka stała twarzą w twarz z 20-tką na Szopienicach na tymczasowym odcinku jednotorowym (po skrzyżowaniu Obrońców Westerplatte/Wiosny Ludów). Jaka jest tam sygnalizacja?
@DW: Niestety tutaj nie widzę żadnej odpowiedzi na moje pytanie.
Dziwne, bo odpowiadałem już na ten post w DPD.kasztan pisze:@DW: Niestety tutaj nie widzę żadnej odpowiedzi na moje pytanie.
Tak czy siak, to w sumie to jest właściwszy temat do tych rozważań, tylko trzeba by mu zmienić nazwę.
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
Wzbudzana była też na odcinku Rynek - Rialto i później Teatr Śl. - Rialto; a także Rialto - Pl. Miarki i na 3 Maja w Katowicach.misza pisze:Były też sygnalizacje wzbudzane. Obecnie przychodzi mi do głowy Nowa - Metalowców w Chorzowie.Penny pisze:Na każdym tymczasowym odcinku jednotorowym stosowana jest sygnalizacja ręczna, a więc większy czynnik ludzki niż w przypadku pozostałych sygnalizacji.
Lompy - Skargi w 2009r. przy budowie DTŚ w Zabrzu.grillmaster pisze:Wzbudzana była też na odcinku Rynek - Rialto i później Teatr Śl. - Rialto; a także Rialto - Pl. Miarki i na 3 Maja w Katowicach.misza pisze:Były też sygnalizacje wzbudzane. Obecnie przychodzi mi do głowy Nowa - Metalowców w Chorzowie.Penny pisze:Na każdym tymczasowym odcinku jednotorowym stosowana jest sygnalizacja ręczna, a więc większy czynnik ludzki niż w przypadku pozostałych sygnalizacji.
Byłem dziś sprawdzić, jak wygląda sytuacja na rozgałęzieniu na Mysłowice i faktycznie zmienione zdecydowanie na plus (nie wiedziałem, że modernizacja będzie uwzględniała to miejsce), a w opisie, który dałem w pierwszym poście, chodziło mi tak, jak dobrze zinterpretował DW o zwrotnicę przed przebudową. Dziś z obserwacji zauważyłem jedynie, że nie działa sygnalizacja kierunkowa na zwrotnicy rozgałęziającej (Sosn. - M-ce), ale poprawnie działa światło sygnalizujące jej zablokowanie. Przy szafie sterującej i zwrotnicy prowadzone były jakieś prace, więc może dopiero to ustawiają.
W dalszym ciągu planuję jednak zająć się jakimś problemem odcinka, skrzyżowania lub zwrotnicy, który nie został do tej pory rozwiązany, a stwarza motorniczym problemy lub wydłuża czas jazdy (np. ręczne przestawianie i zbyt długie oczekiwanie na światło zezwalające). Macie jakieś pomysły na podstawie własnych obserwacji, gdzie konkretnie coś stwarza problemy i na czym mógłbym się skupić? Może to być każda trasa TŚ.
W dalszym ciągu planuję jednak zająć się jakimś problemem odcinka, skrzyżowania lub zwrotnicy, który nie został do tej pory rozwiązany, a stwarza motorniczym problemy lub wydłuża czas jazdy (np. ręczne przestawianie i zbyt długie oczekiwanie na światło zezwalające). Macie jakieś pomysły na podstawie własnych obserwacji, gdzie konkretnie coś stwarza problemy i na czym mógłbym się skupić? Może to być każda trasa TŚ.
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Odnośnie zwrotnicy, to kiedyś była zwrotnica elektryczna na rozjeździe tramwajów linii nr 1 i 10 (18), po modernizacji trzeba ją przestawiać ręcznie, chociaż jest obok jakaś skrzynka z elektryczną aparaturą. Ponadto odnośnie nowej sygnalizacji wzbudzanej przy skrzyżowaniu ul. Dworcowej x Węglowej x Zabrzańskiej; gdy tramwaj jedzie zbyt szybko w kierunku pętli w Chebziu, to sygnalizacja zmienia sygnał z migającego na stały pomarańczowy i wreszcie na czerwony, ale wtedy tramwaj prawie jest już na ulicy. Moim zdaniem ten kontakt powinien być troszkę wcześniej. Kolejna sprawa to sygnalizacja wzbudzana na ul. Piastowskiej w Rudzie. Gdy tramwaj jedzie w kierunku Chebzia, to kontakt na sieci powinien być trochę bliżej Bytomia, ponieważ gdy tramwaj wjeżdża pod wiadukt, to pojawiają się jeszcze samochody, które muszą jechać pod prąd. W tym miejscu przydałby się sygnalizator dla tramwajów, który wymuszałby oczekiwanie na odpowiednią fazę (do ok. 20 sekund).
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Zwrotnica na rozgałęzieniu linii (< Sosnowiec > Mysłowice) jest zwrotnicą sterowaną elektrycznie. Przed nią na sieci są zamontowane sanki sterujące zwrotnicą. Trasa wciąż jest w budowie, więc nie wszystko działa tam tak jak powinno. Po zakończeniu remontu, konieczność ręcznego przestawiania zwrotnicy powinna być tylko w sytuacjach awaryjnych (awaria układu sterującego, zwrotnicy, nieprawidłowe przełożenie itp.).
Przede wszystkim minusem jest to, że odcinek jednotorowy prowadzący od strony pętli kończy się już na trasie wspólnej z linią do Sosnowca. Gdyby zakończyć go tuż wcześniej nie byłoby konieczności czekania 15-stki jadącej do Sosnowca na opuszczenie odcinka jednotorowego przez inny tramwaj. Tego się już nie zmieni, bo tak to zbudowano. Można by jedynie zmienić sygnalizację na tym odcinku na bardziej zautomatyzowaną, aby 15-stka nie musiała tam przystawać, ale to wymagałoby systemu dużo bardziej skomplikowanego niż stosowane obecnie w TŚ.
Przede wszystkim minusem jest to, że odcinek jednotorowy prowadzący od strony pętli kończy się już na trasie wspólnej z linią do Sosnowca. Gdyby zakończyć go tuż wcześniej nie byłoby konieczności czekania 15-stki jadącej do Sosnowca na opuszczenie odcinka jednotorowego przez inny tramwaj. Tego się już nie zmieni, bo tak to zbudowano. Można by jedynie zmienić sygnalizację na tym odcinku na bardziej zautomatyzowaną, aby 15-stka nie musiała tam przystawać, ale to wymagałoby systemu dużo bardziej skomplikowanego niż stosowane obecnie w TŚ.
Czy nie można dać jakiegoś dyngsa, który by blokował tramwaje do Sosnowca wtedy, kiedy tramwaj z Mysłowic był, no powiedzmy, pod tunelikiem? Jak rozumiem, a z tego co mi się wydaje, że pamiętam, są tam 3 tory i pytanie, czy prawy tor to tor dla 14 oczekującej na mijance?
Make Galeria Szynowy Śląsk great again!
galeria/
galeria/
Czyli w najgorszym przypadku, tramwaj na Sosnowiec czeka nawet 2 min., widząc nawet jak 14 wjeżdza dopiero pod most, bo odcinek Dwór - Pętla na rozkładzie to 3 min. Na pewno optymalne rozwiązanie to nie jest.DW pisze:Gdy odcinek jednotorowy z Dworu do Pętli jest zajęty (obojętnie, w którą stronę jedzie tramwaj), to tramwaj do Sosnowca musi czekać aż odcinek zostanie zwolniony.kolarz pisze:Pierwszeństwo na tym torze ma tramwaj jadący na Sosnowiec, czy wracający z Mysłowic?
-
- Posty: 594
- Rejestracja: 16 mar 2013, 14:38
- Lokalizacja: Katowice
-
- Posty: 594
- Rejestracja: 16 mar 2013, 14:38
- Lokalizacja: Katowice
14, która jedzie w stronę Placu Wolności, najczęściej oczekuje przed tunelikiem w Szopienicach aż przejedzie 15 do Sosnowca (wtedy czekamy ok. 2 min.), czasem się zdarza, że przepuszcza 15tki jadące w obie strony (wtedy czekamy i nawet 5 min.). Raz się tylko zdarzyło, że 15 jadąca w stronę Sosnowca czekała aż przejedziemy...DW pisze:Ale w jakich kierunkach jadą wtedy te tramwaje?pitrekgaga pisze:Z tego, co widzę, to 14 zazwyczaj przepuszcza 15.
14 BRYNÓW CENTRUM PRZESIADKOWE - Plac Miarki - Rynek - Zawodzie - Szopienice - MYSŁOWICE DW. PKP
Czyli czeka jeszcze przed wjazdem na odcinek jednotorowy? A co wtedy wskazuje sygnalizacja międzymijankowa?pitrekgaga pisze:14, która jedzie w stronę Placu Wolności, najczęściej oczekuje przed tunelikiem w Szopienicach aż przejedzie 15 do Sosnowca (wtedy czekamy ok. 2 min.), czasem się zdarza, że przepuszcza 15tki jadące w obie strony (wtedy czekamy i nawet 5 min.). Raz się tylko zdarzyło, że 15 jadąca w stronę Sosnowca czekała aż przejedziemy...DW pisze:Ale w jakich kierunkach jadą wtedy te tramwaje?pitrekgaga pisze:Z tego, co widzę, to 14 zazwyczaj przepuszcza 15.
-
- Posty: 594
- Rejestracja: 16 mar 2013, 14:38
- Lokalizacja: Katowice
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości