Strona 1 z 3

Premiera Bety w Tramwajach Śląskich

: 08 wrz 2015, 16:38
autor: tramwajarze z19
Jak się okazało obecne testy w wagonach Moderus Beta są robione pod linię numer 7. Po premierze tych wagonów będą na stałych pociągach linii 7.

: 08 wrz 2015, 17:25
autor: Chudy1210
Bardzo dobra wiadomość. Od początku oczekiwałem, że nowe Bety pojadą na 7 i nie zawiodłem się. Torowisko nowe, napełniania odpowiednie.

Co do premiery wspomnianej w temacie, oficjalna odbędzie się 19 września z okazji dnia otwartego zajezdni w Batorym.

: 08 wrz 2015, 18:57
autor: trajtek
No i dobra wiadomość, to linia, której się one należą ;)

: 08 wrz 2015, 19:19
autor: tramwajarze z19
Dodam również że w tych wagonach głosu zapowiedzi przystanków użyczy pani Joanna Bartel.

: 08 wrz 2015, 20:11
autor: Gość
A w Będzinie na jakiej linii będą jeździć Bety?

: 08 wrz 2015, 20:48
autor: To ja Maniek z Katowic .
A kolegą z Portalu WPK Katowice znów nie pasuje ze tutaj debatujemy na jakie linie ma Bety trafić . W sumie po czytania ich wypowiedzi można stwierdzić ze tam jest bardzo wysoki poziom : d .

: 09 wrz 2015, 10:03
autor: andrzejh69
Co do będzińskich Bet to podejrzewam że trafią na T27.

: 09 wrz 2015, 16:55
autor: polaque
andrzejh69 pisze:Co do będzińskich Bet to podejrzewam że trafią na T27.
Czemu miałby na 27 trafić? Przecież tam by mogło się dla nich jak sądzie kiepsko skończyć, nie lepiej na 26 o ile możliwości techniczne pozwolą?

: 09 wrz 2015, 18:05
autor: skoti
polaque pisze:
andrzejh69 pisze:Co do będzińskich Bet to podejrzewam że trafią na T27.
Czemu miałby na 27 trafić? Przecież tam by mogło się dla nich jak sądzie kiepsko skończyć, nie lepiej na 26 o ile możliwości techniczne pozwolą?
26 czy 27? Tu i tu szkoda Bety. Nie wiem gdzie gorsze torowisko, pewnie Niwka niż Kazimierz. Bety niech śmigają na 21 no na 27 też bym puścił ;)

: 09 wrz 2015, 18:46
autor: DW
Myślę, że nie ma co strzelać gdzie mogą się zjawić. 27 odpada z uwagi na występujące wciąż spadki napięcia. Dotychczas zmodernizowane stopiątki pojawiały się jako pierwsze na linii 21 z uwagi na jej przebieg przez aż 3 miasta Zagłębia. Czy podobnie będzie z Betami - dowiemy się za parę miesięcy.

: 10 wrz 2015, 15:22
autor: Iwo
DW pisze:27 odpada z uwagi na występujące wciąż spadki napięcia. .
Jestem odmiennego zdania :)

: 10 wrz 2015, 16:49
autor: DW
Iwo pisze:
DW pisze:27 odpada z uwagi na występujące wciąż spadki napięcia. .
Jestem odmiennego zdania :)
Zdawało mi się, że to właśnie Ty kiedyś pisałeś, ze 27 odpada, ale sprawdziłem i rzeczywiście pisałeś, że na tej linii mogą się pojawić ;)
Natomiast co do podstacji i spadków napięć to pisałeś kiedyś, że już nie występują. W grudniu miałem okazję trochę podróżować na tej trasie i w czasie rozruchu przetwornice często "wygasały" (w szczególności w rejonie ulicy Makuszyńskiego), tak jak przed remontem podstacji.

: 10 wrz 2015, 23:35
autor: polaraxa
W R-1 na pewno pojawią się na L.21. Słyszałem też że nie będzie podziału po połowie.Na Stroszek ma ich trafic więcej niż do Będzina.

: 11 wrz 2015, 14:00
autor: Iwo
DW pisze:
Iwo pisze:
DW pisze:27 odpada z uwagi na występujące wciąż spadki napięcia. .
Jestem odmiennego zdania :)
Zdawało mi się, że to właśnie Ty kiedyś pisałeś, ze 27 odpada, ale sprawdziłem i rzeczywiście pisałeś, że na tej linii mogą się pojawić ;)
Natomiast co do podstacji i spadków napięć to pisałeś kiedyś, że już nie występują. W grudniu miałem okazję trochę podróżować na tej trasie i w czasie rozruchu przetwornice często "wygasały" (w szczególności w rejonie ulicy Makuszyńskiego), tak jak przed remontem podstacji.
Podstacja i układy jej zasilania zostały zmodernizowane. Pozostały do modernizacji kable do i z zasilaczy trakcyjnych. Poza tym podstacja na Niwce też będzie remontowana, a docelowo w rejonie Klonowej powstanie nowa podstacja. Dodatkowo Bety zostały przystosowane do jazdy przy obniżonym napięciu w sieci.

: 11 wrz 2015, 14:23
autor: tramwajarze z19
polaraxa pisze:W R-1 na pewno pojawią się na L.21. Słyszałem też że nie będzie podziału po połowie.Na Stroszek ma ich trafic więcej niż do Będzina.
Ja coś słyszałem o opcji iż Stroszek dostanie 8 wagonów a Będzin tylko 4.

: 11 wrz 2015, 22:47
autor: Boguś
tramwajarze z19 pisze:
polaraxa pisze:W R-1 na pewno pojawią się na L.21. Słyszałem też że nie będzie podziału po połowie.Na Stroszek ma ich trafic więcej niż do Będzina.
Ja coś słyszałem o opcji iż Stroszek dostanie 8 wagonów a Będzin tylko 4.
Są różne opcje. Była propozycja 7:5 dla Stroszka. Oficjalnie jeszcze żadne decyzje co do podziału wagonów między zajezdniami nie zapadły.

: 19 wrz 2015, 22:26
autor: tom
Oglądałem dzisiaj Betę na dniu otwartym i zdziwiła mnie konstrukcja drzwi, nie dało się zrobić zwykłych drzwi przesuwnych jak w Karlikach czy Pesach? ta konstrukcja która będzie ruszać się z otwieranymi drzwiami była w starych autobusach które kiedyś sprowadzano z zachodu i nie jest zbyt bezpieczna dla pasażerów. Zdziwiony jestem także schodami do członu środkowego, rozumiem jeden stopień ale nie dwa stopnie... niczym w pociągu piętrowym.. A sam człon środkowy nie wydaje się zbyt przestrzenny, nie wiem ile zmieści się tam starszych osób i wózków inwalidzkich i dziecięcych. Może ktoś ma inne spostrzeżenia do konstrukcji tego tramwaju

: 20 wrz 2015, 11:17
autor: trajtek
A zna ktoś cenę tego wagonu w porównaniu z wagonem o podobnej długości, ale w całości niskopodłogowym? Uważam zakup Bet za nietrafiony, nowy tramwaj z małym udziałem niskiej podłogi. Czy to nie jest tak, że w tej cenie można było kupić np. 8-9 Pes więcej? Fakt, nie są one dwukierunkowe, jednak myślę, że od tego powinny być Helmuty - w końcu gdy są remonty torowisk, to nie są one w najlepszym stanie i to one są jako rezerwa i przeskakują z linii na linię w zależności od potrzeby, a Bety z tego jak wychodzi, są kupione z myślą o obsługiwaniu konkretnej linii, gdzie ta dwukierunkowość nie jest niezbędna.

: 20 wrz 2015, 13:21
autor: Peter
Wrzucam jeszcze parę fotek z wnętrza wagonu #851. :)

: 20 wrz 2015, 13:26
autor: trajtek
O właśnie - czy tylko mi się wydaje, czy tylna blacha (czy co to jest) na fotelach dla pasażerów będzie strasznie niepraktyczna, bo będzie wiecznie ubrudzona i opalcowana?

: 22 wrz 2015, 16:57
autor: Chudy1210
Bez dyskusji potrzeba nowych tramwajów. Beta może nie jest idealna, ale jest uniwersalna (dwukierunkowość), posiada dużo przestrzeni, jest długa, posiada pewne udogodnienia jak tablice z rozkładem i zapowiadanie przystanków. Niski człon w domyśle przeznaczony jest wyłącznie dla matek z wózkami i osób niepełnosprawnych, i zapewne tyle wystarczy. Chociaż z drugiej strony, szkoda je posyłać w bój na remontowane torowiska jako dwukierunkowce - w tej materii wolałbym pozostawienie Helmutów jako dwukierunkowców i kupienie nowych jednokierunkowych tramwajów.
Ciekawe jakimi kolejnymi wagonami zainteresują się Tramwaje Śląskie? Podejrzewam że tak długi tabor już nie jest nam potrzebny, przydałyby się niskopodłogowce o długości ok. 20 metrów. Ale to tylko moje zdanie. Załączam zdjęcia Moderusa złapanego na rynku w Chorzowie :mryellow:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 22 wrz 2015, 17:33
autor: tramwajarze z19
Chudy1210 pisze:Ciekawe jakimi kolejnymi wagonami zainteresują się Tramwaje Śląskie?
Podobno w 2016 roku ma być przetarg na nowe tramwaje jednokierunkowe z częścią niskiej podłogi. Ponadto mają być to również Moderusy Beta.

: 22 wrz 2015, 18:02
autor: 666
tramwajarze z19 pisze:Podobno w 2016 roku ma być przetarg na nowe tramwaje jednokierunkowe z częścią niskiej podłogi. Ponadto mają być to również Moderusy Beta.
Przetargi polegają na tym, że wygrać może każdy, więc może być to tylko pobożne życzenie. Chociaż niewielu produkuje takie tramwaje (jako nowe).

: 22 wrz 2015, 18:10
autor: trajtek
tramwajarze z19 pisze:Podobno w 2016 roku ma być przetarg na nowe tramwaje jednokierunkowe z częścią niskiej podłogi. Ponadto mają być to również Moderusy Beta.
Mam nadzieję, że to żart.

: 22 wrz 2015, 18:32
autor: Patryk105
Wg mnie wagon prezentuje się przyzwoicie. Zobaczymy jak będą sprawować się w codziennej eksploatacji i czy nie będą sprawiać zbyt wiele kłopotów związanych z tzn. wiekiem dziecięcym ;)

: 23 wrz 2015, 19:05
autor: kolejorz.
No nie zdziwiłbym się gdyby TŚ dalej poszły w taki tabor. Ostatnio nawet taki Poznań ogłosił przetarg na podobne tramwaje, do Wrocławia dotrą również Bety, to co dopiero na Śląsk miałoby ich nie przyjechać więcej. Jak już jest zapotrzebowanie na taki tabor to już lepiej byłoby ściągnąć kolejne Helmuty (o ile jeszcze są we Fraknfurcie) i je przebudować, wyszłoby taniej, a forsę z UE przeznaczyć na lepszy tabor.

: 26 wrz 2015, 19:39
autor: Boguś
trajtek pisze:Czy to nie jest tak, że w tej cenie można było kupić np. 8-9 Pes więcej?
Które by trafiły do Katowic, bo tylko tam mogłyby jeździć.
666 pisze:
tramwajarze z19 pisze:Podobno w 2016 roku ma być przetarg na nowe tramwaje jednokierunkowe z częścią niskiej podłogi. Ponadto mają być to również Moderusy Beta.
Przetargi polegają na tym, że wygrać może każdy, więc może być to tylko pobożne życzenie. Chociaż niewielu produkuje takie tramwaje (jako nowe).
Przetarg na nowy tabor na pewno będzie. Tylko ja bym się spodziewał specyfikacji bardziej pod Pesę lub coś podobnego, a nie pod Betę.

: 26 wrz 2015, 21:19
autor: Daro85
Jeżeli sprawdzą się przewidywania o przyporządkowaniu Bet do linii 7 i 21 wtedy praktycznie na sieci TŚ zostaną 2 miasta, gdzie nie będzie kursował żaden wagon niskopodłogowy- będą to Czeladź i Ruda Śląska. Zakładam, że brak niskaczy w Zabrzu jest tymczasowy.

Niewątpliwie mamy więc postęp w ciągu ostatnich 4 lat :)

: 26 wrz 2015, 21:49
autor: polaque
Daro85 pisze:Jeżeli sprawdzą się przewidywania o przyporządkowaniu Bet do linii 7 i 21 wtedy praktycznie na sieci TŚ zostaną 2 miasta, gdzie nie będzie kursował żaden wagon niskopodłogowy- będą to Czeladź i Ruda Śląska. Zakładam, że brak niskaczy w Zabrzu jest tymczasowy.

Niewątpliwie mamy więc postęp w ciągu ostatnich 4 lat :)
Jeszcze co najmniej o Siemianowicach zapomniałeś.

: 26 wrz 2015, 21:57
autor: trajtek
polaque pisze:
Daro85 pisze:Jeżeli sprawdzą się przewidywania o przyporządkowaniu Bet do linii 7 i 21 wtedy praktycznie na sieci TŚ zostaną 2 miasta, gdzie nie będzie kursował żaden wagon niskopodłogowy- będą to Czeladź i Ruda Śląska. Zakładam, że brak niskaczy w Zabrzu jest tymczasowy.

Niewątpliwie mamy więc postęp w ciągu ostatnich 4 lat :)
Jeszcze o conajmniej Siemianowicach zapomniałeś.
A Mysłowice?

: 26 wrz 2015, 22:00
autor: rifi
trajtek pisze:
polaque pisze:
Daro85 pisze:Jeżeli sprawdzą się przewidywania o przyporządkowaniu Bet do linii 7 i 21 wtedy praktycznie na sieci TŚ zostaną 2 miasta, gdzie nie będzie kursował żaden wagon niskopodłogowy- będą to Czeladź i Ruda Śląska. Zakładam, że brak niskaczy w Zabrzu jest tymczasowy.

Niewątpliwie mamy więc postęp w ciągu ostatnich 4 lat :)
Jeszcze o conajmniej Siemianowicach zapomniałeś.
A Mysłowice?
No 3 miasta bez niskiej podłogi a kilkadziesiąt dzielnic w GOPie bez niskiej podłogi, robi różnicę.

: 27 wrz 2015, 12:45
autor: Daro85
rifi pisze:No 3 miasta bez niskiej podłogi a kilkadziesiąt dzielnic w GOPie bez niskiej podłogi, robi różnicę.
Co nie zmienia faktu, że dostęp do niskiej podłogi rośnie i rośnie. Nie wiem, czy ktoś pamięta, ale nie dalej niż 3-4 lata temu była jedynie 1 trasa, gdzie takie wagony kursowały- przez 3 miasta ;).

: 27 wrz 2015, 16:10
autor: adam86
Daro85 pisze:
rifi pisze:No 3 miasta bez niskiej podłogi a kilkadziesiąt dzielnic w GOPie bez niskiej podłogi, robi różnicę.
Co nie zmienia faktu, że dostęp do niskiej podłogi rośnie i rośnie. Nie wiem, czy ktoś pamięta, ale nie dalej niż 3-4 lata temu była jedynie 1 trasa, gdzie takie wagony kursowały- przez 3 miasta ;).
A na 47 wagonów z niską podłogą w ruchu jest 30?;p

: 29 wrz 2015, 17:07
autor: tramwajarze z19
Dodam do ciekawostki fakt iż przeszkolenia dla motorniczych w Bytomiu i Będzinie wygląda następująco:
- Bytom: 100 motorniczych
- Będzin: 20? motorniczych

: 20 paź 2015, 22:19
autor: Szociu
Po ogłoszonym niedawno przetargu na sprzątanie wagonów, można wywnioskować następujący podział wagonów Moderus Beta pomiędzy zajezdnie:
-Będzin 5 sztuk,
-Bytom 7 sztuk.

Źródło.

: 20 paź 2015, 22:31
autor: auri23
W tym samym zestawieniu widzimy podział Pes 20/10 a obecnie jest 19/11.

: 20 paź 2015, 22:52
autor: skoti
auri23 pisze:W tym samym zestawieniu widzimy podział Pes 20/10 a obecnie jest 19/11.
Tak to jest stan inwentarzowy taboru tramwajowego Spółki.
Ale termin realizacji zamówienia od 01.01.2016 r. - 31.12.2016 r.

: 22 paź 2015, 18:02
autor: Sebastian22
a ja słyszałem ze będzie jednak równy podział 6/6

: 23 paź 2015, 20:25
autor: Patryk105
Około 15:20 Beta (bez numeru taborowego) śmigała przez plac Wolności w kierunku Zawodzia.

: 23 paź 2015, 21:15
autor: menx
Tramwaje Śląskie kupiły 12 nowych, dwukierunkowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską firmę Moderitrans. Połowa z nich będzie obsługiwać linie w Zagłębiu. - W tej chwili wagony już można oglądać w Sosnowcu czy Będzinie, właśnie je testujemy. Nowe wagony wyjadą wtedy, gdy sześć z nich dotrze do zajezdni w Będzinie. Na pewno stanie się to jeszcze w tym roku – tłumaczy Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki.

Moderus Beta, czyli Skarbek możne jednocześnie przewieść 198 pasażerów (48 miejsc siedzących). Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 4 tablice wyświetlające przebieg trasy, a nad bezpieczeństwem będzie czuwał monitoring.
Info: UM Sosnowiec

: 25 paź 2015, 20:44
autor: PatrykBe
Dodam iż docelowo mają jeździć na 7.

: 26 paź 2015, 20:07
autor: Boguś
PatrykBe pisze:Dodam iż docelowo mają jeździć na 7.
Nie tylko. Coraz więcej się także mówi o linii 5. Być może będą to dwa pociągi.

Ciekawie może być z będzińskimi Betami, bo linia 21 o której się najwięcej mówiło przy obsadzeniu tymi wagonami wcale nie jest taka pewna.

: 29 paź 2015, 14:31
autor: tramwajarze z19
Obecna ilość Bet na Stroszku wynosi 9 wagonów z czego jedna jest na wypożyczeniu w Będzinie do szkoleń motorniczych.

: 29 paź 2015, 18:51
autor: andrzejh69
Wiadomo jest kiedy pierwsza Beta zacznie kursować liniowo? Jak motorniczowie już przeszkoleni w Bytomiu i część wagonów po odbiorach, to na co czekać?

: 29 paź 2015, 19:14
autor: trajtek
andrzejh69 pisze:Wiadomo jest kiedy pierwsza Beta zacznie kursować liniowo? Jak motorniczowie już przeszkoleni w Bytomiu i część wagonów po odbiorach, to na co czekać?
Na start SKUP, bo w środku biednie z kasownikami, chyba że coś jeszcze stoi na przeszkodzie :-)

: 31 paź 2015, 21:45
autor: tramwajarze z19
Wczoraj na Stroszek dotarła 10 Beta o numerze #859.

: 06 lis 2015, 13:55
autor: skoti
Pierwsze “Skarbki” wyjadą 7.11.2015 r. na linię nr 5
Pierwsze dwa nowe wagony “Skarbek” od soboty 7.11.2015 r. zostaną skierowane do obsługi ruchu pasażerskiego. Obsługiwać będą linię nr 5, kursującą między Bytomiem a Zabrzem. Ostatni wagon firma Modertrans z Poznania dostarczy Tramwajom Śląskim w połowie listopada.


Spośród 12 zakupionych przez Tramwaje Śląskie dwukierunkowych wagonów nazwanych “Skarbkami”, firma Modertrans Poznań dostarczyła już do zajezdni w Bytomiu 11 wagonów. 2 z nich przechodzą odbiory techniczne, a 2 kolejne przejechały już do zajezdni w Będzinie, gdzie stacjonować będzie ich docelowo 5. – Ostatni wagon z Poznania ma zostać dostarczony do Bytomia pod koniec przyszłego tygodnia, a po zakończeniu odbiorów będziemy mogli mówić o zrealizowaniu tego zadania - mówi rzecznik Tramwajów Śląskich S.A. Andrzej Zowada. Zakup tych wagonów jest elementem etapu II Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Wiadomo już gdzie i kiedy nowe wagony wyjadą po raz pierwszy do obsługi ruchu pasażerskiego. Od soboty 7.11.2015 r. dwa “Skarbki” będą codziennie obsługiwać linię nr 5 w relacji: Bytom pl. Sikorskiego – Zabrze Zaborze pętla. Pierwszy Skarbek wyjedzie na trasę z zajezdni w Bytomiu Stroszku punktualnie o godzinie 4:00, a drugi 5 minut później.

Skarbek jest wagonem dwukierunkowym, ze środkowym członem niskopodłogowym, którego udział w całej długości tramwaju wynosi 26%. Wagon może jednorazowo przewieźć maksymalnie 198 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Koszt zakupu 12 nowych wagonów wynosi 47,4 mln zł netto.
LINK

: 06 lis 2015, 16:22
autor: rifi
No i mamy linie 7 że skarbkami, haha

: 06 lis 2015, 16:36
autor: auri23
Pojawienie się 2 pojazdów na linii 5 nie oznacza że nie pojadą na 7. Zajezdnia Stroszek będzie miała 7 takich wozów co sprawia że co najmniej 3 wylądują na 7ce.

: 06 lis 2015, 19:49
autor: DW
Z informacji TŚ wynika, że Bety pojawią się jutro na poc. 501 i 507. Zastąpią składy stopiątek.