Śląskie dostanie 100 mln euro na tramwaje?

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach i informacjach prasowych itp. - dział newsmana...
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Śląskie dostanie 100 mln euro na tramwaje?

#1 Post autor: Peter » 05 lut 2008, 22:12

Śląskie dostanie 100 mln euro na tramwaje?
pj 2008-02-05, ostatnia aktualizacja 2008-02-05 18:35

Obrazek

Górnośląski Związek Metropolitalny musi przedstawić rządowi do połowy lutego projekt modernizacji komunikacji tramwajowej.

Pismo w tej sprawie przesłało kilka dni temu Ministerstwo Infrastruktury. Chodzi o to, że w ramach przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r., resort chce rozdzielić 600 mln euro na inwestycje. Podstawowy warunek - ułatwienie komunikacji publicznej w miastach, które będą gospodarzami mistrzostw. Jeśli dotacja będzie rozdzielona równo między sześć miast, w których odbywać się mają mecze, mamy szansę na 100 mln euro.

Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM, jest przekonany, że nie powinno być z tym kłopotów.

- Musimy ustalić, co można zrobić za te pieniądze, bo rzeczywiste potrzeby związane z tramwajami to miliard złotych. Trzeba będzie wybrać taką inwestycję, która na pewno ułatwi kibicom szybkie dotarcie na Stadion Śląski w Chorzowie - mówi Krzemiński.
Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 688
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:28
Lokalizacja: Knurów

#2 Post autor: Przemo » 06 lut 2008, 14:08

Peter pisze:Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM, jest przekonany, że nie powinno być z tym kłopotów.
No nie powinno, wkońcu ojciec mojego najlepszego przyjaciela :eye:
Ja bym proponował wyremontować wszytskie tory tramwajowe. Na niektórych już nie da się jeżdzić. Po za tym zakupić ok.120 nowych niskopodłogowych wagonów(przynajmniej żeby każdy miał po 30metrów).

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#3 Post autor: shinkadamo » 06 lut 2008, 15:31

Przemo pisze:Ja bym proponował wyremontować wszytskie tory tramwajowe. Na niektórych już nie da się jeżdzić.
Wyremontowane to one już powinny być dawno! Oprócz remontów trzeba też wybudować je tam gdzie ich nie ma (chodzi o te najbardziej potrzebne odcinki)
Przemo pisze:Po za tym zakupić ok.120 nowych niskopodłogowych wagonów
Na taki jednorazowy skok nie ma co liczyć - nawet za 20 lat. Jedynie można liczyć na kupno kilku sztuk rocznie.
Przemo pisze:(przynajmniej żeby każdy miał po 30metrów).
Trzydziestometrowców nie opłaca się eksploatować według mnie w GOPie, mamy dobrze rozwinięte torowiska kolei ciężkiej, które na zasadzie SKM powinny przejąć odleglejsze odcinki tras z mniejszą ilością stacji na trasie. Nie myl pojęć :eye: Wystarczą składy do 24 metrów. Mówiąc ogólnie nasza komunikacja jest trochę bez sensu - trzeba całkowicie pisać nowe liniie (autobusowe), a skorygować tramwajowe, a 100 mln euro może braknąć na te ostatnie.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 688
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:28
Lokalizacja: Knurów

#4 Post autor: Przemo » 06 lut 2008, 15:42

shinkadamo pisze:które na zasadzie SKM powinny przejąć odleglejsze odcinki tras
Weź już przestań tą SKM się zachwycać :-P . Połączenie do Bytomia w soboty się w ogóle nie opłaca. Pociąg co 1 godzinę, a 850 jeżdzi co 45 minut. Myślisz że ludzi Ci pojadą tym pociągiem? Poza tym jak jechałem w niedziele to myślałem że do Gliwic będzie więcej osób niż 20, bo na 850 też nie ma co liczyć, no ale liczba 17 osób nie zachwyca....Następnym pociągiem do Bytomia jechało kilka osób.

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#5 Post autor: shinkadamo » 06 lut 2008, 18:41

Przemo pisze:Weź już przestań tą SKM się zachwycać .
Próbuję rozsądnie rozplanować KM w naszym regionie. ;)
Przemo pisze:Połączenie do Bytomia w soboty się w ogóle nie opłaca. Pociąg co 1 godzinę, a 850 jeżdzi co 45 minut.
Ma sens to połączenie!
Pociąg co godzinę, ale dojeżdża do Bytomia w 20 minut. Linia autobusowa 850 jest co 45 minut, a dojeżdża po 50 minutach, a cena biletu bez porównania z kolejowym - oczywiście mówię o rozpoczęciu podróży z Gliwic, a zakończeniu jej w Bytomiu! EOT
Przemo pisze:Myślisz że ludzi Ci pojadą tym pociągiem?
No oczywiście! Były wypowiedzi ludzi, że połączenie się im podoba i jest lepsze niż autobusowe i chętnie się przeniosą. :mryellow:
Przemo pisze:Poza tym jak jechałem w niedziele to myślałem że do Gliwic będzie więcej osób niż 20, bo na 850 też nie ma co liczyć, no ale liczba 17 osób nie zachwyca....Następnym pociągiem do Bytomia jechało kilka osób.
Jeśli w każdym kursie będzie około 20 osób, to pociąg będzie na siebie zarabiał na trasie :) Oczywiście sądzę, że za jakiś czas będzie ich tam więcej. ;)

EOT
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#6 Post autor: Peter » 06 lut 2008, 22:52

No cóż, miałem okazję sobie pojeździć trójmiejską SKM i jest to niebotyczne zaniedbanie, że nie ma czegoś takiego w tak zurbanizowanym regionie jak nasz. To tak jakby nas ktoś oszukał po prostu. :mruga:

Powróćmy jednak do tramwajów. Może wyrażam jakieś dziwne poglądy, ale mam nadzieję że nie będą robić łaski, że po tylu latach zaniedbań jakich dopuściło się w sumie państwo w kwestii naszych tramwajów, rzucą jakimś większym lecz nie uzdrawiającym w końcu całkowicie sytuacji TŚ zastrzykiem finansowym. :roll:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#7 Post autor: shinkadamo » 06 lut 2008, 23:33

Peter pisze:Może wyrażam jakieś dziwne poglądy, ale mam nadzieję że nie będą robić łaski, że po tylu latach zaniedbań jakich dopuściło się w sumie państwo w kwestii naszych tramwajów, rzucą jakimś większym lecz nie uzdrawiającym w końcu całkowicie sytuacji TŚ zastrzykiem finansowym.
Nie ma mowy w ogóle o takim czymś jak łaska. Pieniądze muszą zostać nam dane jak najszybciej i łopaty w dłoń! Wizerunek naszych tramwai nie jest najlepszy i Polska, a szczególnie Śląsk, musi się wstydzić za taki transport szynowy (cała kolej). Państwu musi zależeć na szybkim dostarczeniu gotówki, jeśli chcą "ukryć" swoje zaniedbania co do śląskich tramwai. :eye:
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#8 Post autor: Peter » 08 lut 2008, 20:30

Ja tych pieniędzy nie jestem taki pewien. :eye:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#9 Post autor: ZYZOR » 09 lut 2008, 01:45

shinkadamo pisze:mamy dobrze rozwinięte torowiska kolei ciężkiej, które na zasadzie SKM powinny przejąć odleglejsze odcinki tras z mniejszą ilością stacji na trasie.
A jakby tak się zastanowić nad odnowieniem połączenia przez Muchowiec, Murcki, Janów, Szopienice Płn, Dąbrówka Mała i dalej przez Siemianowice, do Chorzowa Starego. :eye:
Ciekawe cz byłoby to z punktu widzenia ekonomicznego racjonalne, przy założeniu, że trasę tą obsługiwałyby szynobusy. Może byłaby to ciekawsza alternatywa niż zanieczyszczające środowisko autobusy, no i wspaniale odnowiłoby to nieczynne od prawie półwiecza przystanki kolejowe.
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#10 Post autor: Peter » 18 lut 2008, 21:45

Ciąg dalszy...
Śląskie miasta chcą zmodernizować komunikację przed Euro 2012
PAP 10:45 Poniedziałek, 18 lutego 2008

Śląskie miasta, skupione w Górnośląskim Związku Metropolitalnym (GZM), kosztem ponad 120 mln euro, chcą zmodernizować infrastrukturę komunikacji publicznej w regionie przed piłkarskimi mistrzostwami Europy Euro 2012.


To pierwszy projekt powołanego jesienią ubiegłego roku związku, skupiającego 14 śląskich miast. GZM powstał m.in. po to, aby realizować wspólne, istotne dla całej aglomeracji przedsięwzięcia. Pierwsze ma dotyczyć właśnie infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej.

Stworzony przez GZM projekt trafił już do Ministerstwa Infrastruktury. Rzecznik związku, Krzysztof Krzemiński podkreślił, że zapraszając podmioty z sześciu obszarów metropolitalnych w Polsce do składania projektów, resort wymienił właśnie GZM jako podmiot, który powinien zająć się sprawą na Śląsku. Tym samym związek po raz pierwszy zaistniał jako rzeczywista reprezentacja 14 miast aglomeracji.

Na projekty w zakresie transportu publicznego dla sześciu obszarów metropolitalnych w Polsce, zaproszonych do składania wniosków, ministerstwo zarezerwowało 600 mln euro. Projekt GZM ubiega się o piątą część tej kwoty. W przedsięwzięciu mają uczestniczyć: spółka Tramwaje Śląskie, Urząd Miasta w Tychach (to jedynie miasto w regionie, gdzie jeżdżą trolejbusy) oraz KZK GOP - największy organizator komunikacji publicznej w regionie.

Aglomeracja katowicka ma skorzystać na przygotowaniach do Euro 2012, choć wciąż nie jest przesądzone, czy Stadion Śląski w Chorzowie ostatecznie będzie areną piłkarskich zmagań. Walczą o to władze województwa. Do końca marca w regionie spodziewana jest wizyta inspektorów UEFA, do której będą należeć decyzje.

Śląski projekt zakłada m.in. zakup nowoczesnego taboru (50 tramwajów i 15 trolejbusów) oraz budowę dwóch wielopoziomowych parkingów dla aut osobowych i autokarów. W kluczowych miejscach mają powstać węzły przesiadkowe typu "Parkuj i jedź" oraz infrastruktura rowerowa. Ma to pozwolić na sprawną komunikację uczestników sportowych imprez i mieszkańców regionu.

Inwestycja obejmie też modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów, a także przebudowę ponad 40 km sieci trakcji trolejbusowej w Tychach. Ma również powstać nowy odcinek sieci trakcyjnej dla trolejbusów.

Celem projektu jest zapewnienie wszystkim sprawnego dostępu do infrastruktury sportowej, hotelowej i gastronomicznej, będącej zapleczem turystyczno-rekreacyjnym, imprezowym oraz pobytowym w czasie rozgrywek Euro 2012. Przedsięwzięcie miałoby być zakończone w 2011 roku.
Źródło :arrow: wp.pl
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#11 Post autor: shinkadamo » 19 lut 2008, 18:27

Nasza komunikacja elektryczna może dużo dzięki temu zyskać. Oprócz tramwai zyskają także trolejbusy, co uważam za bardzo dobre posunięcie, gdyż ten system jako jedyny na Śląsku był przez ostatnie kilkanaście lat zaniedbywany. Mowa jest także o nowym odcinku sieci trakcyjnej - cieszy i nastawia pozytywnie bardzo. :)

Zakup około 50 tramwai może wydać się za małym zakupem. Coś czuje, że duuużo 105 pójdzie na modernizację :-P
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 688
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:28
Lokalizacja: Knurów

#12 Post autor: Przemo » 19 lut 2008, 19:47

Znowu się zaczęło. Wszędzie pisza to samo.
shinkadamo pisze:Zakup około 50 tramwai może wydać się za małym zakupem
Przynajmniej 75 wagonów powinni zakupić co stanowi 28% wszytskich 105-tek.
shinkadamo pisze:, że duuużo 105 pójdzie na modernizację
Moim zdaniem powinny pójść drugie wagony ze składów. Otrzymały by pulpity więc jeśli by 1-szy wagon nawalił to nie musimy czekać aż łaskawie ktoś nas podepdnie i podjedziemy na zajezdnie, tylko motorowy mógłby wsiąśc w 2 wagon i jechać, a z kolei pierwszy odstawić na najbliższą pętle.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#13 Post autor: DW » 19 lut 2008, 20:03

Przemo pisze:
shinkadamo pisze:, że duuużo 105 pójdzie na modernizację
Moim zdaniem powinny pójść drugie wagony ze składów. Otrzymały by pulpity więc jeśli by 1-szy wagon nawalił to nie musimy czekać aż łaskawie ktoś nas podepdnie i podjedziemy na zajezdnie, tylko motorowy mógłby wsiąśc w 2 wagon i jechać, a z kolei pierwszy odstawić na najbliższą pętle.
Obecnie prawie wszystkie drugie wagony mają pulpity tylko, że bez przycisków. Jednak da się sterować drugim wagonem otwierając pulpit i przestawiając coś zapewne w szafce. Sam widziałem kiedyś jak po wykolejeniu drugiego wagonu #629+630 na pętli w Dąbrowie Górniczej Gołonogu rozpięto skład i później manewrowano drugim wagonem, aby ponownie spiąć go z pierwszym.
:arrow: http://www.pestka.info/galeria/details. ... ode=search
:arrow: http://trams.tr.funpic.de/details.php?image_id=19 :)

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#14 Post autor: ZYZOR » 19 lut 2008, 21:33

W powyższym artykule napisano, że: "Inwestycja obejmie też modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów,"
Wydaje mi się, że przede wszystkim trzeba by zainwestować najpierw w nowe torowiska, aby nowe tramwaje, jeżdżące po nich i częściowo stare mogły rozwijać prędkość, jak przystało na XXI wiek, w granicach 70-100 km na godzinę. W drugiej kolejności powinno się stworzyć dogodny przejazd dla tramwai, aby zawsze w czasie przejazdu przez jezdnię miały zielone światło, tak jak to było przed przebudową na katowickim rondzie i w rejonach ulicy wylotowej z Sokolskiej w kierunku Chorzowskiej. :eye:
Tylko w taki sposób można promować komunikacje szynową, jako ekologiczny, szybki i konkurencyjny transport między miastami naszej aglomeracji, względem pojazdów spalinowych.
Rozumiem, że te 100 km torowisk zmodernizowanych i 14 km nowych będzie planowanych wedle zasady tzw. "zielonej fali" :mryellow:
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
observator
Posty: 405
Rejestracja: 20 wrz 2007, 18:50
Lokalizacja: punkt_observacyjny
Kontakt:

#15 Post autor: observator » 19 lut 2008, 23:38

ZYZOR pisze:W powyższym artykule napisano, że: "Inwestycja obejmie też modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów,"
Wydaje mi się, że przede wszystkim trzeba by zainwestować najpierw w nowe torowiska, aby nowe tramwaje, jeżdżące po nich i częściowo stare mogły rozwijać prędkość, jak przystało na XXI wiek, w granicach 70-100 km na godzinę. W drugiej kolejności powinno się stworzyć dogodny przejazd dla tramwai, aby zawsze w czasie przejazdu przez jezdnię miały zielone światło, tak jak to było przed przebudową na katowickim rondzie i w rejonach ulicy wylotowej z Sokolskiej w kierunku Chorzowskiej. :eye:
Tylko w taki sposób można promować komunikacje szynową, jako ekologiczny, szybki i konkurencyjny transport między miastami naszej aglomeracji, względem pojazdów spalinowych.
Rozumiem, że te 100 km torowisk zmodernizowanych i 14 km nowych będzie planowanych wedle zasady tzw. "zielonej fali" :mryellow:
Biorąc pod uwagę pseudosolidność wykonawców robót obawiam się że nowe torowiska w oczekiwaniu na nowy tabor zestarzały by się do stanu sprzed remontu.
tramwaj najlepszym środkiem transportu na zakorkowane miasta

[1] pomiędzy przystankami 'Zawodzie Akademia Ekonomiczna-Zawodzie Ośrodek Sportowy' w kierunku pętli/zajezdni
[2] j.w. w kierunku Rynku

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#16 Post autor: Peter » 06 paź 2008, 20:33

W numerze 59 (lipiec-sierpień) bezpłatnego miesięcznika osiedlowego "Moje 1000-lecie" również poruszono tematykę tramwajową. Leżało trochę na półce, więc w końcu zeskanowałem. ;-)
Załączniki
Strona 2.jpg
Strona 1.jpg
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości