Nie zaniedbujmy transportu publicznego

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach i informacjach prasowych itp. - dział newsmana...
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Nie zaniedbujmy transportu publicznego

#1 Post autor: Peter » 20 sty 2008, 10:51

Obrazek

Nie zaniedbujmy transportu publicznego
18-01-08 05:01:01:50, Robert Grzesiński, Gospodarka Ślaska


- Ernst&Young przygotował w ubiegłym roku, na zlecenie KZK GOP, raport na temat stanu transportu publicznego w aglomeracji górnośląskiej. W tym dokumencie piszą państwo, że spada liczba pasażerów komunikacji miejskiej. Z czego to wynika?


Jan Friedberg, autor raportu dla KZK GOP, ekspert firmy doradczej Ernst & Young:
Powodem jest kilka nakładających się czynników, wśród nich zły stan taboru i infrastruktury. Wpływają one na długi czas podróży oraz słabe dostosowanie części tras i częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej do potrzeb pasażerów. Ponadto znaczenie ma też polityka transportowa miast, które koncentrują się na inwestycjach drogowych, co zachęca do używania transportu indywidualnego. To tylko pozory, bo zwiększająca się szybko liczba aut prowadzi do korkowania się miast, dlatego tak ważne jest szybkie inwestowanie w transport zbiorowy.


To oczywiście bardzo dobrze, że inwestujemy w drogi, ale potrzebna jest równowaga z komunikacją zbiorowej, a póki co takiej równowagi nie ma. Ludzie przesiadają się do samochodów, bo mogą znacznie szybciej i wygodniej dojechać do pracy. W raporcie zwróciliśmy uwagę, że równoległość dróg szybkiego ruchu, jak DTŚ i linii tramwajowej oraz autobusowej, nie sprzyja korzystaniu z transportu publicznego. Jest on zbyt wolny w porównaniu z samochodem.


Rozwiązaniem tego problemu są inwestycje, które pozwolą, by transport publiczny był szybszy. Prócz poprawy infrastruktury i taboru, pozwoli na to tzw. inteligentny systemu sterowania ruchem, dzięki któremu autobusy i tramwaje będą miały pierwszeństwo przed autami. Taki system jako pierwszy w Polsce na dużą skalę wprowadza Kraków. Zastosowanie go pozwala na zwiększenie prędkości transportu miejskiego nawet o 20 procent


- Tramwaje Śląskie od niedawna są pod kontrolą samorządów, jaką rolę powinny pełnić w transporcie publicznym?

Transport tramwajowy może być szybszy i tańszy niż autobusowy, o ile tramwaje kursują z odpowiednią częstotliwością. Jeśli jest ona większa niż 20 minut linia staje się nieopłacalna, bo jest za mało pasażerów, a koszty utrzymania infrastruktury pozostają takie same. Proponujemy położenie nacisku na transport tramwajowy, zwiększenie jego częstotliwości i zwracamy uwagę na niepotrzebne utrzymywanie równoległych do tramwajów linii autobusowych.

Transport tramwajowy wymaga zintegrowania z całością transportu KZK GOP, z czym związane są kwestie organizacyjne, takie jak zarządzanie infrastrukturą. Niektóre miasta optują za tym, by infrastrukturą tramwajową zarządzał KZK GOP, inne wolą by robiły same gminy. Zwracamy uwagę, że łatwiej będzie uruchamiać duże projekty, gdy zarząd przejdzie do KZK GOP, ale warunkiem jest przekazanie związkowi przez gminy pełnych kompetencji. Interesującą opcją jest także powierzenie roli zarządcy infrastrukturą Górnośląskiemu Związkowi Aglomeracyjnemu, nowej organizacji samorządowej powołanej właśnie do prowadzenia spraw infrastruktury w Aglomeracji.

- KZK GOP ma umowy aż z 28 przewoźnikami autobusowymi. Czy nie wystarczyłoby jedno przedsiębiorstwo autobusowe dla całej aglomeracji?

To dobrze, że przewoźników jest wielu i wybierani są w drodze przetargu. Dzięki temu jest między nimi konkurencja, a to pozwala obniżyć ceny i podnosić jakość usług. Jednak wszyscy przewoźnicy powinni być traktowani równo, tak prywatni, jak i komunalni. Zatem gminy muszą zrezygnować z wszelkich form pomocy dla przedsiębiorstw autobusowych, będących ich własnością, zaś dopłaty skierować na podniesienie płaconych wynagrodzeń dla przewoźników, wraz z żądaniem wyższego standardu usług, np. wymiany taboru na nowoczesny.

Sądzę, że w przyszłości komunalne spółki przewozowe będą sprywatyzowane, jednak nie da się tego zrobić z dnia na dzień, a miasta muszą opracować plan takiego przekształcenia. Nie chodzi przecież o to, by pozbyć się kłopotu, ale żeby było lepiej i taniej.

Powinno się także przekształcić spółkę Tramwaje Śląskie SA. W tym przypadku zapewne należy oddzielić zarządzanie infrastrukturą od przewozów pasażerskich. Wówczas model komercyjnego utrzymania można zaprojektować dla infrastruktury, tak jak zrobiły to prawie wszystkie miasta w Polsce, zaś docelowo przewozy można kontraktować w drodze przetargów, tak jak ma to obecnie miejsce z przewozami autobusowymi.
Źródło: Gospodarka Śląska

Moim zdaniem przez ten półroczny okres po przejęciu TŚ zrobiono bardzo mało, żeby sytuację poprawić.
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości