martin pisze:KZKGaPowicz pisze:
Co dalej z tramwajem nr 18? Likwidacja?
Również podczas sesji RM Prezydent Miasta Ruda Śląska, Grażyna Dziedzic ogłosiła, że wpłynął do niej wniosek mieszkańców, którzy chcą likwidacji linii tramwajowej nr 18, jest też wniosek mieszkańców, którzy nie chcą likwidacji linii nr 18. 4 października Prezydent Miasta przedstawiła KZK GOP argumenty mieszkańców przemawiające za likwidacją tej linii.
Dlaczergo Pani Prezydent przedstawila KZK GOP tylko argumenty mieszkańców przemawiające za likwidacją 18-ki skoro wplynely 2 wnioski? Powinna chyba przedstawic przede wszystkim argumenty mieszkańców, którzy nie chcą jej likwidacji. Za likwidacja linii stoja zapewne w dużej mierze osoby zmotoryzowane, ktore z KM kozystac nie chca badz nie musza, a to raczej malo miarodajne.
KZKGaPowicz - chylę czoła za zaangażowanie i determinację!
Też mnie to nurtuje. Zapytam, dlaczego przedstawiono argumenty tylko jednej ze stron.
Nie ma za co dziękować. Uważam, iż trzeba bronić każdej linii tramwajowej, bo tak powinna wyglądać postawa obywatelska. Jestem zwolennikiem rozwiązywania problemów, a nie ich pozbywania się, np. w kwestii tramwajów.
Edycja, dnia 6.11.2013:
Wczoraj odbyło się spotkanie Prezydent Miasta z mieszkańcami dzielnicy Ruda. Jak bumerang wrócił temat "18".
Zadano takie pytanie:
"Czy władze miasta rozważają zastosowanie środków przymusu wobec Tramwai Śląskich w związku z koniecznością wykonania remontu torów z uwagi na ich stan i bezpieczeństwo ruchu, bądź też czy władze rozważają zastąpienie linii tramwajowej linią autobusową, bądź też całkowitą likwidacją linii tramwajowej?" Oczywiście Pani Prezydent odpowiedziała, że na razie jeszcze nic nie wiadomo, a ja uzupełniłem jej odpowiedź. Zresztą ten pan, który zadał to pytanie poprosił, abym przesłał mu to na piśmie, więc udostępniam to, co mu napisałem:
"Proszę Państwa! Tramwaje Śląskie S.A. prowadzą obecnie projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu szacowana jest na ok. 800 mln zł, a wysokość dofinansowania z UE wynosi ok. 384 mln zł. Część trasy linii tramwajowej nr 18 została objęta modernizacją, chodzi tutaj o torowisko wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przejazdy tramwajowe przy pętli Chebzie. Gdy Tramwaje Śląskie S.A. występowały o dofinansowanie tego projektu ze środków unijnych wykazały ilość nitek linii tramwajowych. Przy ewentualnej zamianie linii tramwajowej na linię autobusową dojdzie do wyłączenia z eksploatacji infrastruktury tramwajowej linii nr 18, co stwarza spore ryzyko zwrotu unijnej dotacji przez Tramwaje Śląskie S.A. Najbardziej rozszerzone prace są prowadzone na terenie miasta Chorzów, Katowice i Sosnowiec, gdzie planuje się wprowadzenie taboru niskopodłogowego m. in. na liniach tramwajowych nr 15 i 20. Gdy dojdzie do sytuacji, kiedy trzeba będzie zwrócić dotację, właśnie te w/w miasta oraz Bytom, Zabrze i partner projektu - miasto Tychy (modernizacja i rozbudowa sieci trolejbusowej, zakup nowych trolejbusów oraz budowa parkingów typu PARK&RIDE) będą musiały dokapitalizować Spółkę Tramwaje Śląskie za wyjątkiem Tychów, które będą zmuszone dokapitalizować Spółkę Tyskie Linie Trolejbusowe) w celu dokończenia projektu (aby uniknąć odszkodowań wobec wykonawców inwestycji). Gminy te mogą złożyć pozew przeciwko Rudzie Śląskiej za doprowadzenie do utraty środków unijnych oraz za działanie na niekorzyść Spółki. Z takim roszczeniem mogą wystąpić również Tramwaje Śląskie S.A. w imieniu w/w gmin. Takiej reakcji należy się spodziewać ze strony tych miast, gdyż nikt na taki wydatek sobie pozwolić nie może. Niestety nasze miasto nie posiada środków w wysokości prawie 400 mln zł na odszkodowanie dla Tramwajów Śląskich S.A. i chce takiej sytuacji uniknąć. Ponadto Tramwaje Śląskie S.A. nie usuną szybko torowiska z jezdni, a w przypadku wstrzymania ruchu tramwajowego szyny będą się wybrzuszać, co będzie w dalszym ciągu uszkadzać samochody i stwarzać jeszcze większe niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wobec tego planuje się podjęcie rezolucji w formie uchwały przez Radę Miasta Ruda Śląska w sprawie wpisania modernizacji i przebudowy torowiska na dwutorowe linii tramwajowej nr 18 na ul. Piastowskiej w ramach nowego projektu unijnego Tramwajów Śląskich S.A. na lata 2014 - 2020. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasze miasto będzie miało w większości wyremontowaną ul. Piastowską na koszt Tramwajów Śląskich S.A., a zastosowana technologia mocowania szyn pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie energii wibroakustycznej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców. Rezolucja ta zostanie przesłana do Ministra Rozwoju Regionalnego, Marszałka Województwa Śląskiego, Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Prezydentowi Miasta Bytom oraz Posłom na Sejm RP, którzy reprezentują nasze miasto w Parlamencie. Istnieje spora szansa na to, aby (po zakończeniu przyszłego projektu i uwzględnieniu naszego wniosku) linię tramwajową nr 18 obsługiwały wagony częściowo niskopodłogowe."
SFERATV pisze:"Autobusy zawsze przechylają się na lewą stronę". Po spotkaniu prezydent Rudy Śląskiej Grażyny Dziedzic z mieszkańcami Rudy.
TD
Jako mieszkaniec Rudy Śląskiej z czystej ciekawości wybrałem się we wtorkowy wieczór na spotkanie rudzian z prezydent miasta, Grażyną Dziedzic. 120 minut z gospodarzem miasta. Czego się dowiedziałem?
Spotkanie w Rudzie Śląskiej – Rudzie rozpoczęło się od małego falstartu. – Przepraszamy za minutę opóźnienia. Trwa sesja Rady Miasta – tłumaczyli prezydent miasta organizatorzy. Wszystko ok. Tylko, że na moim zegarku było już siedem minut spóźnienia… I na tylu się skończyło.
Później jednak nastąpił kwadrans akademicki. Nie o spóźnienie w nim jednak chodziło. Usłyszałem w tym czasie co zostało w mieście dokonane. – Budżet obywatelski, strategia miasta, środki unijne – wymieniała płynnie prezydent Rudy Śląskiej. W tym momencie przypomniały mi się słowa Grzegorza Tobiszowskiego „że strategia miasta nie będzie strategią wszystkich rudzian”. Na każdym spotkaniu to samo? Jak na debacie w wieczorze wyborczym?
Ale po 15 minutach wreszcie do głosu doszli mieszkańcy. Tych na spotkaniu było około trzydziestu. Większość osób starszych, ale było też kilku młodych. Nie zabrakło przedstawicieli Straży Miejskiej, jak i również MPGM. Ci pierwsi usłyszeli wiele pochlebnych słów, a zwłaszcza … - pan Darek. On jest super – padł nagle głos ze sali w kierunku zasiadającego z boku strażnika.
Najwięcej dyskusji wywołała komunikacja miejska w dzielnicy Ruda. Tramwaj czy może autobus? Linia 18 czy może wymyśleć jeszcze coś innego. W tej dyskusji na linii prezydent miasta – mieszkańcy objawił się dość niespodziewanie dodatkowy rozmówca. – Mamy tutaj fachowca, ma na imię Łukasz, oddam mu głos – powiedziała pani prezydent, po czym oddała mikrofon młodemu mężczyźnie w niebieskiej bluzie. Łukasz tłumaczył, a pani prezydent jedynie przysłuchiwała się uważnie dyskusji. – Łukasz nie pracuje w Tramwajach Śląskich – dodała z uśmiechem, gdy młody mężczyzna zaczął nagle bronić stanowiska spółki.
Nie zabrakło podczas dyskusji także kilku ciekawych refleksji i dialogów z udziałem pani prezydent. Czy to związanych właśnie z komunikacją (- Nasze autobusy zawsze przechylają się na lewą stronę), czy też rozmów z mieszkańcami (- Na razie dotrzymywałam słowa, tak? – Tak. - To proszę powiedzieć to głośniej) lub też w kwestii życzeń samych rudzian (- W parku w przyszłym roku możemy postawić jedynie toi-toi. Wystarczy panu? – Tak. – Ok, postawimy toi-toi.). Podczas rozmów o chodnikach wrócono natomiast do przeszłości (- Gdyby nie te kredyty, to mielibyśmy więcej na remont chodników)
Po blisko dwóch godzinach, gdy prawie wszyscy obecni załatwili swoje najpilniejsze potrzeby spotkanie można było zakończyć. Na korytarzu odezwał się głos rozsądku. – Zawsze pytamy o te najbliższe nam sprawy, ulice i tak dalej. A ciekawe jaką strategię dla całej dzielnicy mają władze miasta – rzekł jeden z opuszczających salę.
Źródło
Edycja, dnia 7.11.2013:
SFERATV pisze:Spotkań z prezydent miasta Ruda Śląska, Grażyną Dziedzic ciąg dalszy. My również jesteśmy obecni...
(...)
Wracając do spotkania należy też dodać, że pojawił się również wątek linii tramwajowej nr 18. Tu podobnie jak na spotkaniu 5 listopada Grażyna Dziedzic głos oddała młodemu mieszkańcowi miasta Łukaszowi, który przedstawił zebranym swój pomysł na rozwiązanie tego problemu. Ta decyzja jednak, jak zaznaczyła Prezydent Miasta, będzie poddana konsultacjom społecznym, które chyba stały się już w Rudzie Śląskiej sposobem na rozwiązanie wszelkich problemów.
(...)
Źródło
Trochę nieskromnie to zabrzmi, ale gdy broniłem po raz kolejny tramwaju, to od jednej z mieszkanek usłyszałem pytanie: "A gdzie pan Łukasz mieszka?". Odpowiedziałem, że na ul. Wolności. Ta pani jednak stwierdziła, że TŚ planują i nic nie robią, niestety nie miałem okazji dokończyć, gdyż spotkanie miało na celu wizualizację infrastruktury kanalizacyjnej w tej części miasta. Mają być przeprowadzone konsultacje społeczne w formie głosowania, tyle, że jeśli wezmą w nim udział sami mieszkańcy ul. Piastowskiej będzie to miało charakter tendencyjny w kierunku likwidacji, chociaż nie wszyscy mieszkańcy okolic ul. Piastowskiej taki postulat zgłaszają. Niektórzy (jest ich niestety mniej) chcą modernizacji, a ja ich popieram. We wtorek jeden z przeciwników tramwaju stwierdził, że nie jest to likwidacja, tylko zastąpienie linią autobusową, tylko co z tego, skoro nastąpi wtedy wyłączenie z eksploatacji infrastruktury tramwajowej? Ba, nawet na argument o możliwości zwrotu unijnej dotacji stwierdził, że to jest modernizacja linii 1, a linia 18 korzysta jedynie z tego odcinka, ale Pani Prezydent odpowiedziała, że nitka linii 18 jest zawarta w projekcie na modernizację torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej.
W końcu UM przysłał mi zaproszenie na posiedzenie Komisji Infrastruktury i Rozwoju Miasta, które odbędzie się 14.11.2013 o godz. 15:00. Jednak pisemko poskutkowało.
Teraz zostaje mi jedynie przekonać Radnych, że tramwaj musi dalej kursować, a przebudowa torowiska jest konieczna, wtedy prawie wszyscy będą zadowoleni. O szczegółach napiszę po posiedzeniu. Pytałem również Panią Radną E. Błąkała-Zawronek odnośnie rezolucji. Odpowiedziała, że Pan Radny Józef Osmenda przekazał ten projekt uchwały. Ciekawe czy będzie głosowany na 3. części sesji w dniu 12.11.2013 czy dopiero pod koniec listopada?