Tramwaje w Chorzowie w okresie PRL

Historia sieci tramwajowej Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Wiadomość
Autor
hanys76
Posty: 8774
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

Tramwaje w Chorzowie w okresie PRL

#1 Post autor: hanys76 » 24 lut 2008, 22:26

Szperając po internecie , znalazłem kilka ciekawych historycznie zdjęc z Chorzowskich ulic. Zdjęcia zapewne pochodzą z lat 70 i 80tych , na jednym widac bramę kopalni Polska-rejon prezydent. To będzie Chorzów Stary, a skład to musi byc linia 12. Myślę, że nikt się nie pogniewa, jak te zdjęcia wkleję. Zdjęcia pochodzą ze stronki pasaz.Chorzów.
Załączniki
linia 12.jpg
original_temp_727387101.jpg
original_temp_1125179020.jpg
tramwaj linii 15.jpg
tramwaj nr 11.jpg
Ostatnio zmieniony 10 paź 2009, 00:49 przez hanys76, łącznie zmieniany 1 raz.

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

Re: Tramwaje w Chorzowie w okresie PRL.

#2 Post autor: ff » 24 lut 2008, 23:58

Pierwsze zdjęcie to oczywiście chorzowski rynek (zresztą drugie też). Ten zaokrąglony murek, dzielący chodnik od zieleni na Placu Hutników, był jeszcze nie tak dawno ;) Oj, przesiedziało się na nim trochę w licealnych czasach w oczekiwaniu na tramwaj :)

hanys76
Posty: 8774
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#3 Post autor: hanys76 » 25 lut 2008, 20:31

Pod tym linikiem jest więcej fotek z Chorzowa.
http://www.pasaz.chorzow.pl/component/o ... 5/catid,7/

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#4 Post autor: Peter » 25 lut 2008, 20:43

hanys76 pisze:Pod tym linikiem jest więcej fotek z Chorzowa.
Oglądałem to wczoraj. Zdjęcia są kapitalne. :P
Trochę ryzykowne jest wklejanie tych zdjęć na forum, ale autor i tak chyba nie jest znany.
*SDIP (U.N.O.)

hanys76
Posty: 8774
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#5 Post autor: hanys76 » 25 lut 2008, 21:49

Peter pisze:
hanys76 pisze:Pod tym linikiem jest więcej fotek z Chorzowa.
Oglądałem to wczoraj. Zdjęcia są kapitalne. :P
Trochę ryzykowne jest wklejanie tych zdjęć na forum, ale autor i tak chyba nie jest znany.
Można zostawic sam link jakby coś. To sobie kto będzie chciał zobaczy wszystkie. Zresztą pod zdjęciami jest podpis, jakby ktoś miał zastrzeżenia, to mogę zdjęcia usunąc :)

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#6 Post autor: ZYZOR » 11 mar 2009, 00:20

Nawiązując do tematu zamieszam fotki:
Załączniki
27 005.jpg
27 004.jpg
Kopia 27 003.jpg
Kopia (3) 27 002.jpg
ówczesna ul. Feliksa Dzierzyńskiego (dzis Katowicka) w poblizu dzisiejszej estakady...
Kopia 27.jpg
...i na granicy chorzowsko-katowickiej. Obszar po prawej stronie od torów to najprawdopodobniej WPKiW (przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych).
Ostatnio zmieniony 12 mar 2009, 00:16 przez ZYZOR, łącznie zmieniany 3 razy.
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5396
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#7 Post autor: luki » 11 mar 2009, 13:21

ZYZOR pisze:ówczesna ul. Feliksa Dzierzyńskiego (dzis Katowicka) w poblizu dzisiejszej estakady...
Te kominy w tle to zapewne na terenie Huty Kościuszko. Kurde tutaj to się jednak zmieniło...
ZYZOR pisze:Obszar po prawej stronie od torów to najprawdopodobniej WPKiW (przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych).
Reczej na 100% ;) Jak nic granica Katowicko Chorzowska i trasa linii 6 :)
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

luksus
Posty: 474
Rejestracja: 11 gru 2007, 16:40
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: luksus » 11 mar 2009, 15:44

Nie mogę sobie wyobrazić, że kiedyś Chorzów był takim pięknym miastem. Na pierwszy rzut oka mało kto by powiedział, że to Chorzów. :shock:

Awatar użytkownika
ZYZOR
Posty: 43
Rejestracja: 02 paź 2007, 07:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#9 Post autor: ZYZOR » 11 mar 2009, 23:03

luksus pisze:Nie mogę sobie wyobrazić, że kiedyś Chorzów był takim pięknym miastem. Na pierwszy rzut oka mało kto by powiedział, że to Chorzów. :shock:
Własnie zanim przepruto rynek chorzowski tą ohydną estakadą w 1979r. zburzino wiele pięknych secesyjnych kamienic, a sam rynek prawie w całości wybetonowano, likwidując parkany :cry:
luki pisze:
ZYZOR pisze:ówczesna ul. Feliksa Dzierzyńskiego (dzis Katowicka) w poblizu dzisiejszej estakady...
Te kominy w tle to zapewne na terenie Huty Kościuszko. Kurde tutaj to się jednak zmieniło...
No włąsnie jeszcze 15 lat temu były wizytówka Chorzowa, obrazującą przyjezdnym jego przemysłową przeszłość, dopóki włodarzom tego miasta nie przyszła do głowy ich rozbiórka, więc już poprzednikom Kopla przyświecał podobny system myślenia :?
ZYZOR pisze:Obszar po prawej stronie od torów to najprawdopodobniej WPKiW (przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych). :mruga:
Reczej na 100% ;) Jak nic granica Katowicko Chorzowska i trasa linii 6 :)
Mnie jednak ciekawi kwestia, w którym miejscu to zdjęcie wykonano, ponieważ ksiązka z której skanowalem te zdjęcia pochodzi z 1962r, a jak wiadomo w 1968 roku doszło do zmiany granic między obiema gminami- dzisiejszy Górny "Tauzen" w rejonie ul. Ułańskiej to przecież były chorzowski Klimzowiec.
Ja bym optował, ze zdjęcie jest wykonane gdzies w okolicach "Żyrafy", biorąc pod uwage widoczne wzniesienie :DD:
Załączniki
27 006.jpg
Zdjęcie wykonane w pobliżu pętli zachodniej, jednak pochodzi ono z ksiązki wydanej w 1972r., więc mam wątpliwosci czy powstało jeszcze przed zmianą granic.
Ostatnio zmieniony 12 mar 2009, 00:40 przez ZYZOR, łącznie zmieniany 5 razy.
Czemu Polacy na Górnym Śląsku niszczą to co pokolenia Ślązaków budowali z wielkim trudem??!!!

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5396
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#10 Post autor: luki » 11 mar 2009, 23:39

Jeśli wierzyć nachyleniu terenu widocznemu na zdjęciu, to jest to jakby na odcinku między ZOO a WPKiW-Wejściem Głównym. Wtedy jeszcze na pewno nie było tego zakrętu przy ZOO, ale zapewne jest to niedaleko za tym przystankiem. Przynajmniej ja tak to analizuję.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#11 Post autor: memphis » 12 mar 2009, 00:05

luki pisze:Jeśli wierzyć nachyleniu terenu widocznemu na zdjęciu, to jest to jakby na odcinku między ZOO a WPKiW-Wejściem Głównym. Wtedy jeszcze na pewno nie było tego zakrętu przy ZOO, ale zapewne jest to niedaleko za tym przystankiem. Przynajmniej ja tak to analizuję.
Ta idąca w prawo alejka to może być późniejsza droga do zoo. Wzniesienie też by pasowało, że zdjęcie jest zrobione z dzisiejszego skrzyżowania z wjazdem na Tysiąclecie.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#12 Post autor: adam86 » 12 mar 2009, 14:12

ZYZOR pisze: No włąsnie jeszcze 15 lat temu były wizytówka Chorzowa, obrazującą przyjezdnym jego przemysłową przeszłość, dopóki włodarzom tego miasta nie przyszła do głowy ich rozbiórka, więc już poprzednikom Kopla przyświecał podobny system myślenia :?
Poprzednikiem Kopla to była partia, przecież on rządzi od 18 lat.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
jdubowski
Posty: 40
Rejestracja: 22 lis 2014, 21:08
Lokalizacja: Bytom

Re: Tramwaje w Chorzowie w okresie PRL

#13 Post autor: jdubowski » 22 lis 2014, 22:24

hanys76 pisze:Myślę, że nikt się nie pogniewa, jak te zdjęcia wkleję. Zdjęcia pochodzą ze stronki pasaz.Chorzów.
Co za wagon mamy na 3. zdjęciu? Oświetlenie gołymi żarówkami jak w budapesztańskim wagonie UV, z tyłu wozu jakaś niecodzienna zabudowa - może stanowisko konduktora?
Jakiś prototyp 13N dla Warszawy? A może ktoś wie, jak wyglądało wnętrze wagonu 15N?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość