Dawne plany budowy tras tramwajowych w Siemianowicach

Historia sieci tramwajowej Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

Dawne plany budowy tras tramwajowych w Siemianowicach

#1 Post autor: polaque » 18 sty 2015, 12:02

Dawniej TŚ miał spore plany rozbudowy sieci zanim nastała rozpaczliwa era likwidacji wielu torowisk

Jednym z takich pomysłów była właśnie budowa linii Katowice Bogucice - Siemianowice - Bytom Centrum

Miała ona biec z wykorzystaniem zlikwidowanej wąskotorówki. Taka propozycja nawet została uwzględniona w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemianowice Śląskie z 2006 roku:
Dla odcinka Katowice Bogucice – Siemianowice Centrum – Bytom Centrum Tramwaje Śląskie S.A.
proponują wykorzystać ślad byłej kolejki wąskotorowej. Ślad ten niniejsze studium wskazuje jako teren lokalizacji nowej drogi – „małej obwodnicy śródmieścia”. Poszerzenie pasa terenu o odpowiednią rezerwę dla torowisk tramwajowych jest możliwe, aczkolwiek stosownie zwiększa zakres złożoności rozstrzygnięć projektowych i finansowych, gdyż niezbędne jest wtedy zajęcie gruntu nie tylko związanego z byłą kolejką wąskotorową
Jednak istotną rzeczą, co mnie zaciekawiła, czytając artykuł na Wikipedii o Północnej Magistrali Piaskowej i mając na uwadze przebieg linii do Bytomia, otóż:
Wiadukt kolejowy Północnej Magistrali Piaskowej wybudowany nad ul. Tarnogórską w dzielnicy Siemianowic Ślaskich Michałkowicach posiada dwa dodatkowe boczne przepusty, przeznaczone do planowanej w latach 50. XX w. linii tramwajowej Katowice - Siemianowice Śląskie - Bytom - Tarnowskie Góry. Projekt przedłużenia linii tramwajowej nr 13 z centrum Siemianowic do linii nr 8 w Brzezinach Śląskich nigdy nie został zrealizowany.
Mając to na uwadze, zajrzałem do swoich zdjęć z tamtego roku, gdzie byłem zwiedzić fragment od Bańgowa od al. Spacerowej do owego mostu, by zobaczyć, co zostało po rozbiórce torów, która rozpoczęła się w 2012 roku na odcinku siemianowickim. Oto ten owy most i na dole, i na górze:
https://www.dropbox.com/s/24mkaf8op24xa ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qoiwna1o47pa9 ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/86e7kd1cxs6vf ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/fn9bv4zks8dih ... 6.jpg?dl=0

Kolejnym z pomysłów była trasa Siemianowice Plac Skargi - Czeladź Centrum (czyli domniemam, że o pętlę chodzi)
W przypadku odcinka Czeladź Centrum – Siemianowice Centrum jego przebieg określa się następująco: od pętli w Czeladzi do os. Bańgów na odcinku ok. 700 m wzdłuż (lub w śladzie – w przypadku likwidacji) kolejowej linii piaskowej „Kuźnica Warężyńska”, następnie na południe wzdłuż „wschodniej obwodnicy miasta”, przez teren „Krupanka” Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, po wschodniej stronie Parku Pszczelnik, następnie wzdłuż ul. Cmentarnej, Kilińskiego, Szeflera przez teren b. huty „Jedność’ do pętli tramwajowej na Placu Skargi.
Z tego, co rozumiem, miasto miałoby mieć po budowie tych tras ok. 26 km trasy tramwajowej.


Oceniając oba pomysły, twierdzą, że z technicznego punktu widzenia, najrealniejsza i wtedy, jak i patrząc z perspektywy dzisiejszej, byłaby linia do Czeladzi ze względu, że wąskotorówek już nie ma, teren Huty jedność też jest łatwiej dostępny niż wtedy. Jedynym, ale byłaby liczba pasażerów, patrząc po spadającej ilości mieszkańców Siemianowic oraz Czeladź.

Co Wy o takich rozwiązaniach, które zostały przedstawione i przez miasto i TŚ sądzicie?


Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C3%B3%C5 ... a_Piaskowa
http://bip.msiemianowicesl.finn.pl/res/ ... 206023.pdf

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#2 Post autor: Penny » 18 sty 2015, 12:33

Budowa połączenia Siemianowice Plac Skargi - Czeladź Pętla, moim zdaniem, miałaby sens, gdyby trasa z Czeladzi do Będzina była w dobrym stanie technicznym i można byłoby na niej rozwijać bezpiecznie prędkość 50-60 km/h. Byłoby wtedy dość szybkie połączenie Katowic z Czeladzią i Będzinem.

Natomiast połączenie "Bogucice - Siemianowice - Bytom Centrum" na dzień dzisiejszy nie ma moim zdaniem żadnego sensu.

Offtopic: Osobiście wolałbym rozbudowę połączeń z Brynowa do Piotrowic/Ochojca i Ligoty/Panewnik, gdzie potoki pasażerskie są naprawdę duże.

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#3 Post autor: polaque » 18 sty 2015, 12:52

Penny pisze:Budowa połączenia Siemianowice Plac Skargi - Czeladź Pętla, moim zdaniem, miałaby sens, gdyby trasa z Czeladzi do Będzina była w dobrym stanie technicznym i można byłoby na niej rozwijać bezpiecznie prędkość 50-60 km/h. Byłoby wtedy dość szybkie połączenie Katowic z Czeladzią i Będzinem.
A nie będzie ta trasa objęta tym nowym programem, co TŚ ma w planach? Bo jeśli tak, to jedynie takie coś mogłoby przywrócić sens tej linii.
Penny pisze:Natomiast połączenie "Bogucice - Siemianowice - Bytom Centrum" na dzień dzisiejszy nie ma moim zdaniem żadnego sensu.
No to ja wiem, nawet jeśli pasażersko by miało sens, to jakoś technicznie tego nie widzę, bo jeśli miałaby iść dawnym śladem GKW, to na samej przeszkodzie stoi to, że nie ma jak połączyć z resztą sieci TŚ (gdyż na Siemianowickiej torów już nie ma, a wątpie, żeby Bytomiowi się opłacało od nowa tą drogę remontować razem z infrastrukturą tak, jak niedawno, po całkowitym usunięciu torów z jezdni robili.)
Penny pisze:Offtopic: Osobiście wolałbym rozbudowę połączeń z Brynowa do Piotrowic/Ochojca i Ligoty/Panewnik, gdzie potoki pasażerskie są naprawdę duże.
To jest chyba taki martwy punkt Katowic, bo nie widzę jakoś ani dużej inicjatywy do budowy ze strony miasta, ani samego TŚ, mimo, że plany, chęci i prośby są od lat.

Ja kiedyś myślałem, czy by w Katowicach nie zbudowano łącznika od 1 Maja przez Dudy Gracza do Ronda, który mógłby być alternatywą dla braku bezpośredniego zjazdu na Zawodzie od strony al. Korfantego.

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#4 Post autor: R_G » 20 sty 2015, 12:14

polaque pisze:Kolejnym z pomysłów była trasa Siemianowice Plac Skargi - Czeladź Centrum
To się troszkę zdziwiłem, bo sądziłem, że były plany połączenia Siemianowic z Milowicami, a tu aż Czeladź wchodziła w rachubę.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#5 Post autor: polaque » 20 sty 2015, 12:39

R_G pisze:
polaque pisze:Kolejnym z pomysłów była trasa Siemianowice Plac Skargi - Czeladź Centrum
To się troszkę zdziwiłem, bo sądziłem, że były plany połączenia Siemianowic z Milowicami, a tu aż Czeladź wchodziła w rachubę.
A wiesz może, jak ta propozycja miałaby przebiegać, bo ja jej technicznie nie widzę wcale?

R_G
Posty: 2720
Rejestracja: 16 lut 2008, 14:00
Lokalizacja: Sosnowiec

#6 Post autor: R_G » 21 sty 2015, 09:30

Propozycja? Nie wiem. Po prostu sądziłem, że w tamtych czasach, dążąc do łączenia linii (jak w przypadku 26 i 14 w Mysłowicach i np. 12 i 14 na Wełnowcu) Siemianowice miały mieć połączenie z Milowicami. Ty tego technicznie widzieć nie musisz, bo to kilka dekad temu taki pomysł pewnie powstał i miał być realizowany, ale z przyczyn finansowych czy raczej bardziej politycznych, nie udało się go zrealizować. Bardzo wiele rzeczy w Tramwajach Śląskich nie ma nic wspólnego z logiką i technicznym punktem widzenia, a jednak jakoś to funkcjonuje. W tamtych czasach kreśliło się kreskę na mapie i budowało tory za wszelką cenę, bo nie grała ona roli. Toteż jestem zdziwiony, że wg Twoich planów miało to być połączenie aż do Czeladzi.
:!: Pozdrawiam R1 :santa: :!:

Awatar użytkownika
polaque
Posty: 268
Rejestracja: 09 maja 2014, 23:43
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#7 Post autor: polaque » 21 sty 2015, 11:38

R_G pisze:Propozycja? Nie wiem. Po prostu sądziłem, że w tamtych czasach, dążąc do łączenia linii (jak w przypadku 26 i 14 w Mysłowicach i np. 12 i 14 na Wełnowcu) Siemianowice miały mieć połączenie z Milowicami. Ty tego technicznie widzieć nie musisz, bo to kilka dekad temu taki pomysł pewnie powstał i miał być realizowany, ale z przyczyn finansowych czy raczej bardziej politycznych, nie udało się go zrealizować. Bardzo wiele rzeczy w Tramwajach Śląskich nie ma nic wspólnego z logiką i technicznym punktem widzenia, a jednak jakoś to funkcjonuje. W tamtych czasach kreśliło się kreskę na mapie i budowało tory za wszelką cenę, bo nie grała ona roli. Toteż jestem zdziwiony, że wg Twoich planów miało to być połączenie aż do Czeladzi.
Plany do Czeladzi były już dawno i realniejsze, bo miała powstać droga na terenach, gdzie de facto niewiele jest (a dziś nawet już wąskotorówki nie ma) obwodnica Siemianowic, która miałaby się z Katowicami łączyć jako trasa Katowice - Siemianowice - Czeladź. Droga i zarazem torowisko:
http://bip.msiemianowicesl.finn.pl/res/ ... 360049.pdf (strona 69)

Tu widać przy Czeladzi drogę i wzdłuż niej właśnie miała iść część torów do Czeladzi.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości