Kamil105Na pisze:Mógłby ktoś podzielić się wiedzą i napisać na jakich liniach kursowały te wagony, kiedy je zezłomowano ?
Szukałem o nich informacji na necie ale w końcu nic nie znalazłem, a dowiedziałem się o nich przypadkowo z tej strony:
LINK
Jak na konstrukcję z czasów wojny to dość opływowe miał kształty :eye:
Wyprodukowano je w dwóch seriach w Warsztatach Przetwórczych Huty Królewskiej (czyli późniejszym Konstalu) - bardziej opływowe wagony Chorzów I o numerach 335, 336 i 337 w 1937r., bardziej "pudełkowate" (ale moim zdaniem ładniejsze
) Chorzów II nosiły numery od 367 do 372 i powstały w latach 1938-1940.
W dokumentacji wszystkie były oznaczane jednym typem Chorzów, napędzały je po dwa silniki typu USL323a o mocy 45kW przy 760obr/min każdy, sterowanie jazdą i hamowaniem odbywało się przy pomocy nastawnika walcowego o (jak podaje Galus) "kosmicznym" oznaczeniu VNFB2.B7F spm8 - aparaturę dostarczyła firma AEG. Zapewniały wygodny przejazd 24 pasażerów na miejscach siedzących.
Wagony wycofano z ruchu w latach 1971-1972, żywota dokonały w będzińskiej zajezdni, stąd śmiało można założyć, że w latach 60. i początku 70. pojawiały się na wszystkich liniach przez nią obsługiwanych. Ocalały cztery pojazdy - dawne 336, 368, 370 i 371, które eksploatowano jeszcze jako gospodarcze. Jeden z nich, podtypu Chorzów II, pojawił się w filmie "Grzeszny żywot Franciszka Buły", gdzie grał doczepkę, ciągniętą przez wagon typu 4N (taki szczegół, że akcja rozgrywa się przed wojną...
) w scenach kręconych na skrzyżowaniu trasy linii 19 z ulicą Węglową w Bytomiu:
http://www.youtube.com/watch?v=d97qghIcXFE (od 8:54).
Parę fotek:
http://zabrze.net.pl/nadkanalem/gmjwilczek/foto/062.htm
http://zabrze.net.pl/nadkanalem/gmjwilczek/foto/007.htm
http://www.kroniki.xis.katowice.pl/mat/ ... 1965_7.jpg