Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948

Historia sieci tramwajowej Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
dombia
Posty: 326
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:22
Kontakt:

Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948

#1 Post autor: dombia » 10 gru 2006, 17:24

Zajezdnia powstała w 1902 roku, a zlikwidowana w 1948 roku. Obsługiwała linie jednotorowe. Zlokalizowana była między Nowym Bytomiem a Bytkowiną. Oczywiście załączam mapkę.
Obrazek

Awatar użytkownika
adasiek
Posty: 353
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:01
Lokalizacja: Gliwice

#2 Post autor: adasiek » 16 gru 2006, 18:52

Kolejna ciekawa dawna zajezdnia. Wiesz może jakie obsługiwała linie? Pewnie 9 i...

Awatar użytkownika
dombia
Posty: 326
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:22
Kontakt:

#3 Post autor: dombia » 16 gru 2006, 19:07

Napewno 9. Możliwe że obsługiwała jakieś pociągi tymczasowo (np. z powodu remontu innej zaj.), ale na stałe raczej nie.

Awatar użytkownika
adasiek
Posty: 353
Rejestracja: 12 lis 2006, 14:01
Lokalizacja: Gliwice

#4 Post autor: adasiek » 16 gru 2006, 19:57

Hehe kiedyś to jednak dziwne były te zajezdnie...obsłughiwały po 1 linii :). Chociaż może w porównaniu z dzisiejszymi czasami, kiedy Zawodzie obsługuje ich 14 to moze i bylo lepiej...

harrier13
Posty: 2
Rejestracja: 10 lip 2017, 12:07
Lokalizacja: GŮRNY ŚLŮNSK
Kontakt:

#5 Post autor: harrier13 » 10 lip 2017, 12:16

Witam. Jestem nowym użytkownikiem na forum i chciałbym przywitać wszystkich fanów Tramwajów. Piszę w tym wątku, ponieważ chciałbym wiedzieć czy ktokolwiek wie, gdzie dokładnie znajdowała się zajezdnia na Wirku. Z tego co wiem obsługiwała one jeszcze linię wąskotorową 785 mm z Bytomia do Wirku. Wiem również, że linie na Wirku przebiegała inaczej niż obecnie. Nawet po przekuciu toru z 785 na standardowy tor linia w Wirku przebiegała ulicami Tuwima. Tak naprawdę na żadnej mapie ukazującej schemat z tamtych czasów nie pokazuje ona takiego przebiegu linii. Zapraszam do dyskusji i pozdrawiam.

Pimpek
Posty: 4218
Rejestracja: 23 kwie 2009, 01:50
Lokalizacja: Chorzów

#6 Post autor: Pimpek » 19 lip 2017, 23:20

Zajezdnia istniała prawdopodobnie do 1948 roku. (źródło: http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm)
Przed Drugą Wojną Światową do tej zajezdni dojeżdżała linia 14 z Zawodzia. (źródło: FTŚ)
Nie chcę wprowadzić błąd (więc niech ktoś z forumowiczów potwierdzi), ale podobno ten mały budynek stanowił zajezdnię: https://www.google.pl/maps/@50.2708176, ... 312!8i6656 (trzeba skopiować link ręcznie)

harrier13
Posty: 2
Rejestracja: 10 lip 2017, 12:07
Lokalizacja: GŮRNY ŚLŮNSK
Kontakt:

#7 Post autor: harrier13 » 02 sie 2017, 20:26

Witam. Znam ten budynek od zawsze i szczerze nigdy nie myślałem, że on może być starą zajezdnią. Jeżeli tak, to bardzo małą. Ciekawy jest również fakt, że mimo bardzo dokładnej mapy (http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm) nie ujęta została tam trasa tramwaju na Wirku obecnymi ulicami Tuwima i Kupiecką. Widziałem nawet widokówkę z Antonienhütte (niem.) z tramwajem na ulicy Tuwima (obecnej).

[ Dodano: 2017-10-03, 14:23 ]
Witam ponownie. Udało mi się ustalić pewne fakty. Zajezdnia znajdowała się gdzieś w okolicy dzisiejszego parku między ulicami (dzisiejszymi) Niemcewicza, Tuwima i Katowicką. Przez obecną ulice Sienkiewicza przechodziło na początku XX wieku linia tramwajowa wąskotorowa (Bytom - Chorzów, później normalnotorowa - obecnie jest to linia 9 przesunięta na ulicę Katowicką) oraz linia wąskotorowa pociągu prowadzącego do huty cynku Hugo. Także sama ulica Sienkiewicza była przejazdem kolejowo-tramwajowym, niestety do dnia dzisiejszego niewiele jest informacji na ten temat, a jedynie kilka starych pocztówek.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość