Nowe malowanie karlików

Dyskusje o wagonach Citadis 100.
Wiadomość
Autor
ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

Nowe malowanie karlików

#1 Post autor: ff » 01 gru 2009, 23:36

TVS pisze:NOWY DESIGN ŚLĄSKICH KARLIKÓW

MMsilesia.pl, 2009-11-28 09:04

Karliki - najsłynniejsze śląskie tramwaje - do tej pory wizualnie kojarzone z kolorem szarym albo reklamami dostaną już niedługo nowe szaty. Jakie?

W latach 2000 - 2001 ówczesne Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach, obecnie Tramwaje Śląskie, zakupiły 17 trójczłonowych wagonów Konstal 116Nd, popularnie zwanych Karlikami, które były w całości pomalowane na kolor szary. Od 2005 roku Karliki zaczęły otrzymywać barwne okleiny reklamowe, które są stosowane po dzień dzisiejszy.

- Kiedy kupowaliśmy wagony Konstal 116Nd były inne czasy, wtedy nie przywiązywało się takiej wagi, jak dziś, do niektórych spraw, jak choćby kolorystyki - wyjaśnia w rozmowie z MM Silesia Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich - Dziś "trzeba iść naprzód", wyjść jeszcze bardziej w stronę pasażera. Kwestie takie jak kolorystyka i wygląd zewnętrzny nabierają coraz większego znaczenia - dodaje.

Dyskusje o śląskich Karlikach toczyły i toczyć się będą na wielu płaszczyznach. Wiele razy również poruszano kwestię pomalowania tramwajów na inny kolor, zmienienia ich wyglądu zewnętrznego. - Widać, że jest zainteresowanie społeczną tą kwestią, dostajemy co jakiś czas telefony, listy lub maile od naszych pasażerów z propozycjami, jak powinny być pomalowane tramwaje - tłumaczy MM Silesii Gabriela Chodura z działu promocji Tramwajów Śląskich.

W połowie tego roku w końcu podjęto decyzję o zmienie zewnętrznej kolorystyki Karlików. Tramwaje Śląskie miały kilka swoich propozycji, kilka też wpłynęło od prywatnych osób lub stowarzyszeń, jak choćby od katowickiego Stowarzyszenia Moje Miasto, którego oferta została wybrana i zakceptowana.

- Wybrana propozycja zakłada pomalowanie tramwajów w kolorach czerwieni i kości słoniowej. Dominująca miałaby być czerwień, przez całą szerokość szyb będzie przebiegał czarny pas, a kość słoniowa uwidoczni się w postaci dwóch dopełniających pasów umieszczonych bezpośrednio pod szybami, jak i u góry tramwaju - wyjaśnia Gabriela Chodura - Postanowiliśmy utrzymać nową kolorystykę w czerwieni, ponieważ kolor czerwony jest widoczny, zauważalny nawet w trudnych warunkach - dodaje. Stowarzyszenie Moje Miasto przygotowało kilka projektów nowego wyglądu Karlików. Tramwaje Śląskie zdecydowały się na wykorzystanie wariantu z czarnym pasem szyb i jasnymi pasami pod i nad linią szyb.

- Widziałem ten projekt w siedzimie spółki, uważam, że jest naprawdę dobry. Dobrze, że w końcu podjęto decyzję o pomalowaniu Karlików, pasażerowie na pewno zauważą tą zmianę - mówi w rozmowie z MM Silesia Jakub Jackiewicz, redaktor naczelny Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego - Swoją kolorystyką ten projekt nawiązuje po części do historii śląskich tramwajów, co jest jego dużym plusem. Mogłoby być trochę więcej kremowego, jak dla mnie - dodaje.

Kiedy zatem zobaczymy tramwaje w nowych szatach? Jak się okazuje może pod koniec roku i to nawet jeśli, to tylko jedną sztukę, która jest obecnie remontowana w chorzowskich zakładzie Alstom Konstal. - Tramwaje malować będziemy sukcesywnie przy okazji napraw i remontów - wyjaśnia prezes Tramwajów Śląskich - Jako pierwszy zostanie pomalowany tramwaj, który obecnie jest remontowany w Chorzowie. Chcielibyśmy, aby wyjechał na śląskie tory jeszcze w tym roku, może uda się to zrobić, jednak nie możemy tego zagwarantować. Czekamy na części zamienne, które sprowadzane są z zagranicy, a wiadomo, że przy tego typu zamówieniach mogą się zdarzyć opóźnienia - dodaje.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2014, 14:02 przez ff, łącznie zmieniany 1 raz.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#2 Post autor: DW » 02 gru 2009, 16:32

MMSilesia pisze:Jak się okazuje może pod koniec roku i to nawet jeśli, to tylko jedną sztukę, która jest obecnie remontowana w chorzowskich zakładzie Alstom Konstal.
Chyba miało być "Usług Remontowych" :P bo Alstom ZUR raczej nie wykupił ;)

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#3 Post autor: rafalurbino18 » 28 sty 2010, 05:57

Karlik #807 w nowym malowaniu jest już na Zawodziu -> http://www.phototrans.eu/14,384979,0,Duewag_Pt_691.html
Na razie mało widać, ale zawsze coś ;)

Karol
Posty: 305
Rejestracja: 29 lis 2006, 00:03

#4 Post autor: Karol » 28 sty 2010, 08:59

rafalurbino18 pisze:Karlik #807 w nowym malowaniu jest już na Zawodziu -> http://www.phototrans.eu/14,384979,0,Duewag_Pt_691.html
Na razie mało widać, ale zawsze coś ;)
Ale fota jest zrobiona na wozowni w Hajdukach (nawet podpisana).

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#5 Post autor: rafalurbino18 » 28 sty 2010, 14:30

Karol pisze:
rafalurbino18 pisze:Karlik #807 w nowym malowaniu jest już na Zawodziu -> http://www.phototrans.eu/14,384979,0,Duewag_Pt_691.html
Na razie mało widać, ale zawsze coś ;)
Ale fota jest zrobiona na wozowni w Hajdukach (nawet podpisana).
Wybaczcie, bo pomyliły mi się 2 zdjęcia. Poza tym z uwagi na wczesną porę nawet nie zauważyłem tam z boku karlika, dopiero podpis pod zdjęciem mnie uświadomił :P
Edycja 17.15
Jeszcze jedno zdjęcie autorstwa Przemka, zauważone na forum WPK -> http://zapodaj.net/043f84d21663.jpg.html

Edycja 1 kwietnia
Karlik w całej okazałości od 1:05.
http://www.youtube.com/watch?v=AWRjyniM ... re=related

Edycja 17 czerwca
Karlik – nowa odsłona.

Po prawie 9 latach od pierwszego wyjazdu, Citadisy, popularnie nazywane również Karlikami, najnowocześniejsze tramwaje w metropolii Silesia zyskują nowy design wg projektu SMM. Barwy jak i schemat malowania „Avant-Garde” przemieniają do tej pory szare wagony w nowe elementy miejskiego krajobrazu śląskich miast.

Wybrany przez Tramwaje Śląskie projekt Avant-garde to nowatorski, zrywający z dotychczasowym, specjalnie zaprojektowany schemat malowania wagonów tramwajowych Citadis. Łączy w sobie obecne barwy śląskich tramwajów oraz dodaje nowy - czerń. Nowa kompozycja barw przedstawia czerwień jako kolor dominujący, którym pokryta zostaje większość powierzchni wagonu. Czarna linia okien dodaje zarazem dynamiczności oraz elegancji. Nie zapominając o tradycji na całej długości pojazdu dodano dwa pasy w kolorze kości słoniowej. Dzięki połączeniu trzech barw wagony tramwajowe zyskują nowoczesny, jednocześnie prosty i elegancki wygląd. Stają się awangardą na polskich torach.
Prezentacja owego Karlika będzie miała miejsce już jutro :)

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#6 Post autor: DW » 18 cze 2010, 09:21

rafalurbino18 pisze:
Karlik – nowa odsłona.

Po prawie 9 latach od pierwszego wyjazdu, Citadisy, popularnie nazywane również Karlikami, najnowocześniejsze tramwaje w metropolii Silesia zyskują nowy design wg projektu SMM. Barwy jak i schemat malowania „Avant-Garde” przemieniają do tej pory szare wagony w nowe elementy miejskiego krajobrazu śląskich miast.

Wybrany przez Tramwaje Śląskie projekt Avant-garde to nowatorski, zrywający z dotychczasowym, specjalnie zaprojektowany schemat malowania wagonów tramwajowych Citadis. Łączy w sobie obecne barwy śląskich tramwajów oraz dodaje nowy - czerń. Nowa kompozycja barw przedstawia czerwień jako kolor dominujący, którym pokryta zostaje większość powierzchni wagonu. Czarna linia okien dodaje zarazem dynamiczności oraz elegancji. Nie zapominając o tradycji na całej długości pojazdu dodano dwa pasy w kolorze kości słoniowej. Dzięki połączeniu trzech barw wagony tramwajowe zyskują nowoczesny, jednocześnie prosty i elegancki wygląd. Stają się awangardą na polskich torach.
Prezentacja owego Karlika będzie miała miejsce już jutro :)
Skąd ten cytat?

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#7 Post autor: rafalurbino18 » 18 cze 2010, 12:14

DW pisze:Skąd ten cytat?
Cytat ten znalazłem na forum SCC. Tekst napisany został przez Stowarzyszenie Moje Miasto. Natomiast wczoraj na tym forum:
Użytkownik mark40 pisze:Jutro jest prezentacja dla mediów, vipów w zajezdni, karlik chyba nie wyjedzie jutro, ale w następnych dniach (pewnie na 6 lub 16, ze wskazaniem na te pierwszą, większego wyboru zbytnio nie ma )

Awatar użytkownika
mark40
Posty: 424
Rejestracja: 07 lis 2008, 13:09
Lokalizacja: Chorzów

#8 Post autor: mark40 » 18 cze 2010, 13:51

Dzisiejsze zdjecia
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sorry za urwany tył, ale nie dało się go objąć
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obok zaprezentował sie też nowy ZURek
Obrazek

Obrazek

Świetne są też nowe obicia siedzeń
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zawodzie
Obrazek

Obrazek

Karlik dziś tylko "inauguracyjnie" przejechał z Batorego do zajezdni Zawodzie. W poniedziałek pojawi sie na linii 16.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#9 Post autor: KZKGaPowicz » 18 cze 2010, 15:20

#807 wygląda znacznie lepiej niż wcześniej i dostał tradycyjny szablon numeru taborowego.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#10 Post autor: Penny » 18 cze 2010, 18:10

KZKGaPowicz pisze:#807 wygląda znacznie lepiej niż wcześniej i dostał tradycyjny szablon numeru taborowego.
Karlik świetny. Koniec z tą do niczego nie pasującą szarością, wnętrze odpicowane, numer taborowy jak ulał - teraz tylko żeby jeździł jak ulał, bo znowu się solówka znalazła na 6 :P A co do "zurka" to ochydne te atrapy - już tylko takie kapitalki stopiątek będą ?? ??

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#11 Post autor: adam86 » 18 cze 2010, 18:30

Penny pisze: wnętrze odpicowane,
Szkoda tylko, że z użyciem tony kątowników i listw rodem ze stopiątki.
KZKGOP 1779

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#12 Post autor: rafalurbino18 » 18 cze 2010, 19:13

KZKGaPowicz pisze:#807 wygląda znacznie lepiej
Akurat to mnie nie dziwi :-P Bardzo cieszę się z tego, że wewnątrz przeprowadzono wiele zmian - oczywiście pozytywnych. Ciekawe ile TŚ zapłaciło za ten remont.

To zdjęcie przypadło mi najbardziej do gustu. Popatrzcie na nr w miejscu tylnego wyświetlacza :-P A tak poza tym to ten kolor wg mnie idealnie pasuje na tył karlika :)

PS. Patrząc na wspólne zdjęcie karlika i zurka w podobnych barwach widać jak brzydki jest ten drugi :/

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#13 Post autor: Peter » 18 cze 2010, 19:56

Zdecydowanie korzystniej wygląda #807 w takim malowaniu niż szarak no i widzę, że numer taborowy ma w postaci czarnych cyferek na żółtym tle. Pewnie taki nalepili, bo lepiej to pasuje do czerwieni. :)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#14 Post autor: KZKGaPowicz » 19 cze 2010, 08:14

rafalurbino18 pisze:PS. Patrząc na wspólne zdjęcie karlika i zurka w podobnych barwach widać jak brzydki jest ten drugi :/
Mnie podobają się ZURki i moim zdaniem wyglądają lepiej niż te wersje z samymi "wyłupkami" lub "kwadratami".
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
skoti
Posty: 10450
Rejestracja: 04 maja 2010, 20:14
Lokalizacja: Sosnowiec

#15 Post autor: skoti » 19 cze 2010, 12:38


Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#16 Post autor: luki » 19 cze 2010, 14:42

http://katowice.gazeta.pl..._kremowych.html
Na śląskie tory wyjechał pierwszy karlik po generalnym remoncie.
Że co ?
Kiedy wyjechał ? Przecież poniedziałku jeszcze nie ma !
Jak to remont generalny - to znaczy kapitalny ?
Generalny remont wozu, który przejechał 600 tys. km, trwał dwa miesiące i kosztował 580 tys. zł.
A teraz to normalnie z krzesła spadłem. No może faktycznie remont trwał 2 miesiące ale w ciągu dobrych 8-miu.
W tym roku Tramwaje Śląskie chcą jedynie kupić 10 używanych dwukierunkowych pojazdów, które będą wykorzystywane podczas remontów torowisk.
Czyli 10 a nie 8 ?

NMSP
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#17 Post autor: Boguś » 19 cze 2010, 16:03

luki pisze:
Na śląskie tory wyjechał pierwszy karlik po generalnym remoncie.
Że co ?
Kiedy wyjechał ? Przecież poniedziałku jeszcze nie ma !
Pewnie chodziło o Jazdę Próbną.
luki pisze:
W tym roku Tramwaje Śląskie chcą jedynie kupić 10 używanych dwukierunkowych pojazdów, które będą wykorzystywane podczas remontów torowisk.
Czyli 10 a nie 8 ?
Przecież nadal trwa przetarg na 10 helmutów.
W tym roku spółka wyremontuje dwa kolejne karliki.
Tym drugim może będzie #801, który nadal nie kursuje.

adam86
Posty: 928
Rejestracja: 31 maja 2008, 14:16
Lokalizacja: Chorzów

#18 Post autor: adam86 » 19 cze 2010, 17:54

Boguś pisze:Przecież nadal trwa przetarg na 10 helmutów.
Nie ma żadnego przetargu.
KZKGOP 1779

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#19 Post autor: Peter » 19 cze 2010, 21:50

Pojawił się również artykuł w Dzienniku Zachodnim, w którym prezes Freisler twierdzi, że w ciągu dwóch kolejnych lat planuje się przeprowadzenie remontu wszystkich wagonów 116Nd. W tym roku remont mają przejść jeszcze dwa czyli tak jak napisano powyżej.
*SDIP (U.N.O.)

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#20 Post autor: DW » 20 cze 2010, 15:32

adam86 pisze:
Boguś pisze:Przecież nadal trwa przetarg na 10 helmutów.
Nie ma żadnego przetargu.
A co to ( http://www.tram-silesia.pl/www/index.ph ... ii3512009/ ) niby jest?

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#21 Post autor: memphis » 20 cze 2010, 17:48

DW pisze:
adam86 pisze:
Boguś pisze:Przecież nadal trwa przetarg na 10 helmutów.
Nie ma żadnego przetargu.
A co to ( http://www.tram-silesia.pl/www/index.ph ... ii3512009/ ) niby jest?
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

Hint: tryb przetargu nieograniczonego (lub ograniczonego) to inny tryb ;)

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#22 Post autor: KZKGaPowicz » 27 cze 2010, 10:34

Na stronie TŚ pojawiła się mała ankieta nt. nowego malowania 116Nd.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
mark40
Posty: 424
Rejestracja: 07 lis 2008, 13:09
Lokalizacja: Chorzów

#23 Post autor: mark40 » 18 lut 2011, 18:50

Swing to kolubryna? Zobacz inne tramwaje (min nasz Karlik) i oceń

http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... n,,ga.html

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#24 Post autor: Peter » 18 lut 2011, 18:57

Nasze 116Nd są starsze o całą dekadę od Swingów, więc wydaje mi się że trudno tutaj robić jakieś porównania. To co wyróżniało pozytywnie karliki 10 lat temu to na pewno równa linia okien.
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości