Strona 1 z 1

Tramwaje bydgoskie i toruńskie

: 27 sty 2008, 02:58
autor: ZYZOR
W ostatnie letnie wakacje miałem przyjemność trochę po podróżować bydgoskimi i toruńskimi tramwajami.
Odnoszę wrażenie, że bydgoskie są dużo czystsze od naszych śląskich, no i utrzymane w bardzo dobrym stanie :)
Rzuca się w oczy także inny układ torowisk w obu miastach i tym samym odpowiednio przygotowane wózki wagonów. :mruga:
http://www.seba.rail.pl/tkmkm/index2.php

: 27 sty 2008, 09:10
autor: Peter
Ja w Bydgoszczy i Toruniu byłem w 2000r. i już wtedy stan taboru był u nich lepszy. Po Bydgoszczy jeździłem rowerem. :-P
Pierwsze co mi się rzuciło w oczy to oczywiście wąskie tory i wyłupki w Toruniu. Trzecia sprawa to brak pantografów na drugich wagonach w Bydgoszczy. Wtedy sporo ich wagonów z rocznika 1980 i 1981 miało trójdzielne szafki WN tak jak u nas. W wielu miastach stosunkowo szybko to przecież zlikwidowano. :mruga:
Sieć w Bydgoszczy jest naprawdę bardzo ciekawa. Genialna jest ta pętla LPKiW. 8)
Ostatnim "krzykiem mody" jest likwidowanie trzecich drzwi w drugich wagonach po remontach.
Poza tym Bydgoszcz z tego co się orientuję ma w planach zakup niskaczy 122N z PESY. Na razie miały być dwie sztuki, ale chyba zabrakło funduszy na drugą...

: 14 lut 2008, 22:03
autor: hanys76
Tramwaj z PESY czeka w Bydgoskiej zajezdni na 1. kurs
http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,87204,4921605.html

: 25 maja 2008, 23:14
autor: R_G
Za nieco ponad trzy lata bydgoszczanie będą mogli dojechać tramwajem do głównego bydgoskiego dworca kolejowego. Na razie nie wiadomo, którędy. Właśnie ruszyły prace, które mają wskazać najlepszą trasę.
Opcje są trzy. Pierwsza zakłada budowę nowej trasy od ronda Grunwaldzkiego ul. Grunwaldzką i Graniczną, nowym mostem przez Brdę i dalej Zygmunta Augusta. Według drugiej - tramwaj skręcałby z ul. Focha w prawo i dalej wzdłuż ul. Naruszewicza, Królowej Jadwigi i nową przeprawą przez rzekę dojeżdżałby na wysokości dawnej dyrekcji kolei do ul. Dworcowej. Ostatnia możliwość to odbudowa linii po starej trasie ul. Dworcową od Gdańskiej. Wszystkie możliwości zakładają, że pętla tramwajowa znajdzie się na Zygmunta Augusta w pobliżu ul. Rycerskiej.
Najdroższa do realizacji jest wersja z ul. Graniczną, a najtańsza ul. Dworcową.

============================EDYCJA=========================

Od przyszłego tygodnia włocławianie będą mogli jeździć do Torunia z biletem regionalnym ważnym w pociągu,autobusie i tramwaju. Kujawsko-Pomorskie, jako pierwszy region w kraju, wprowadziło zintegrowany bilet komunikacji publicznej, ważny nie tylko w pociągach, ale także na liniach tramwajowych i autobusowych. Jednorazowy bilet regionalny będzie kosztować 10,50 zł. Kupując go będzie można przez godzinę od zakończenia podróży pociągiem jeździć autobusami lub tramwajami w Toruniu, albo korzystać z autobusów miejskich we Włocławku. W sprzedaży są też bilety ulgowe i miesięczne.

: 28 gru 2008, 01:23
autor: R_G
Znalazłem archiwalny artykuł w ŚK2/2007 dotyczący Nocnej Linii Tramwajowej w Toruniu.
Od 8.12.2006 zaczęła kursować nocna linia tramwajowa oznaczona jako 1N. Toruńskie MZK od pomysłu do wypuszczenia tramwaju na linię potrzebowało..... 36 godzin-w tym czasie ułożono rozkład jazdy, zapewniono obsługę trakcyjną oraz przygotowano tablice kierunkowe. Tramwaj kursuje w nocy z piątku na sobotę oraz w nocy z soboty na niedzielę, wykonując pięć kursów na trasie Reja-Olimpijska. Taka sama trasa w dzień oznaczona jest na 1R (chodzi o to że jest skrócona) a linia nr 1 kursuje na trasie Merinotex-Olimpijska. Linie 1 oraz 1R obsługiwane są składami natomiast tramwaj nocny solówką, tak więc jest to jedyna szansa żeby zobaczyć solówkę :)

Obsługę trakcyjną stanowi motorniczy oraz dwóch konduktorów a opłata za przejazd jest podwójna (2 x więcej niż w dzień)

: 10 mar 2009, 00:58
autor: ZYZOR
Zamieszczam tutaj bilet skasowany kasownikiem wajchowym 28 sierpnia 1994r.. Było to miasto, które chyba jako jedne z pierwszych wprowadziło nowe kasowniki.
Kasownik wajchowy, wystukujący kod-połączenie klasyki z nowoczesnością :spoko: :mruga:

: 29 kwie 2009, 18:50
autor: rafalurbino18
Za ile minut będzie tramwaj?

Szybciej i dalej po torach, lepsza informacja dla pasażerów na przystankach komunikacji miejskiej. Toruń ma być pierwszym miastem w Polsce, gdzie system synchronizacji ruchu na liniach tramwajowych obejmie całą sieć.
Studium wykonalności tego projektu opracowuje warszawska firma WYG International. - Naszym zadaniem jest przyspieszenie ruchu tramwajów i przedłużenie linii do UMK na ul. Gagarina - mówi Stanisław Bieda z WYG International. - Na projekt ten składa się też system informacji pasażerskiej.
W pierwszym przypadku chodzi też o wykluczenie wchodzenia do tramwaju prosto z poziomu jezdni. Na przykład przy ulicy Gołębiej i na pl. św. Katarzyny będą wysepki. To z myślą o osobach niepełnosprawnych i pasażerach z wózkami dziecięcymi. Myśli się też o zmniejszeniu liczby przystanków na odcinku ul. Lubickiej do mostu kolejowego. Najważniejszą jednak innowacją na tej linii będzie takie zarządzanie ruchem tramwajów, żeby zdecydowanie go przyspieszyć. Ma w tym pomóc inteligentna sygnalizacja świetlna, która stworzy zieloną falę dla tramwaju. W przypadku kierowców samochodów, jeśli będą oni jechać zgodnie z przepisami, też przejadą całą ul. Lubicką bez zatrzymywania się.
- Drugim elementem zadania pt. „Rozwój sieci tramwajowej w terminie do 2013 roku”jest stworzenie systemu informacji pasażerskiej - mówi Andrzej Szefler, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej toruńskiego magistratu. - Chodzi o to, aby pasażer w Toruniu miał informację kiedy rzeczywiście tramwaj przyjedzie na przystanek, na którym stoi. Takie systemy funkcjonują już np. w Warszawie, ale ograniczają się do wydzielonego rejonu lub linii. U nas ma to obejmować całe miasto. Na każdym przystanku będzie tablica świetlna z informację, że tramwaj, np. „jedynka”podjedzie za 3 minuty. W razie jakichkolwiek zakłóceń dyspozytor w centrali MZK wyświetli odpowiedni komunikat.
Trzeci człon toruńskiej rewolucji tramwajowej to przedłużenie linii nr 1 do UMK. Na razie są rozważane różne warianty przebiegu tej trasy. Myśli się o tym, aby tramwaj tej linii jechał ze Skarpy do pl. Teatralnego i dalej al. Solidarności, Czerwoną Drogą i dalej Kraszewskiego do skrzyżowania z Bema, Broniewskiego, przedłużeniem ul. Sienkiewicza do pl. Frelichowskiego, Gagarina do pętli przy ul. Okrężnej. „Jedynka”odeszłaby więc od starej trasy od pl. Teatralnego na Bydgoskie Przedmieście. Tam jeździłby tramwaj o innym numerze.
- Realizując te zadania, do 2013 roku MZK zmodernizuje 18 wagonów - mówi Andrzej Szefler. - Cztery w kolorze żółto-niebieskim już są gotowe. Otwarcie linii do UMK planujemy na inaugurację roku akademickiego 2011/2012
Źródło: Infotram.pl

: 17 sty 2010, 21:02
autor: KZKGaPowicz

: 17 sty 2010, 21:05
autor: Peter
KZKGaPowicz pisze:Tutaj jest zmodernizowany przez firmę PESA Bydgoszcz S.A.
Spore problemy techniczne mają z tym składem. Wiele miesięcy stał w zajezdni.

: 17 sty 2010, 21:11
autor: ff
Bardzo ładny :)