118N - "Puma"
: 03 kwie 2007, 20:57
W Poznaniu zabrano się do budowy nowego modelu tramwaju oznaczonego jako typ 118N.
Źródło ze zdjęciami LinkNiskopodłogowy tramwaj oznaczony numerem 118N powstaje w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. - To będzie najlepszy tramwaj na polskim rynku - zapowiada producent. Gotowy pojazd, roboczo nazwany "Pumą", będzie można zobaczyć w Poznaniu w czerwcu, gdy wyjedzie na jazdy testowe.
Na razie w halach FPS przy ul. 28 Czerwca powstaje pierwszy, prototypowy tramwaj. Montowane jest pudło pierwszego członu, trwają też prace spawalnicze przy członie trzecim. Nowe „dziecko” spółki córki zakładów HCP Cegielski to pojazd trójczłonowy, z czterema silnikami o mocy 95 kW każdy. Tutej.pl podglądał dziś nowy tramwaj w fazie produkcji.
- To będzie najlepszy tramwaj na polskim rynku - zapewnia Bogdan Pohl, zastępca dyrektora ds. techniczno-handlowych w FPS. Nie ukrywa, że liczy na sukcesy nowego pojazdu nie tylko na krajowym rynku. - Będziemy startować we wszystkich przetargach, o jakich będziemy wiedzieć - zapowiada Pohl. Czy uda się zdobyć zamówienie na tramwaje niskopodłogowe, które ma kupić Warszawa? - To miasto jest największym odbiorcą w Polsce, więc byłby to dla nas dobry kontrakt – mówi Pohl. Jak tłumaczy, miasta różnią się między sobą infrastrukturą - chodzi m.in. o długość przystanków czy parametry techniczne zasilania elektrycznego. - "Puma" będzie dostosowana do warunków warszawskich – wyjaśnia Pohl.
118N będzie miał 30 m długości i 2,4 m szerokości. Zdoła przewieźć 218 pasażerów: Puma będzie miała 64 miejsca siedzące i 154 stojące. Udział niskiej podłogi wyniesie 67 proc. powierzchni tramwaju. Maksymalna prędkość, jaką "Puma" będzie mogła rozwinąć na torach to 70 km/h. Ile będzie kosztować? - Myślę, że cena nie powinna przekroczyć 5,5-5,6 mln złotych - mówi Pohl.
Nowemu tramwajowi chętnie przyglądać się będzie poznańskie MPK. Przymierza się bowiem do zakupu nowych tramwajów. Wprawdzie na razie nie ma na to środków i już wiadomo, że zakupów nie będzie w tym roku, ale ze względu na rozbudowę sieci tramwajowej wiadomo, że nowe pojazdy trzeba będzie kupić.
- Przede wszystkim liczyć się będzie cena i jakość. Ważne też są koszty eksploatacji - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów poznańskiego MPK. Dlatego przewoźnik chce się przyjrzeć najpierw, jak poszczególne pojazdy sprawdzają się w codziennym użytku. Gdyby FPS udałoby się wygrać przetarg na tramwaje dla stolicy, można by przekonać się o funkcjonalności "Pumy". – Nie chcemy być królikiem doświadczalnym, tak jak było w przypadku Tatry – mówi Firlik.
Podkreśla jednak, że o wyborze producenta tramwajów dla Poznania zdecyduje przetarg, a MPK obserwuje także wiele innym pojawiających się na rynku "bimb". - Jesteśmy ciekawi, jak będzie się sprawować we Wrocławiu wchodzący niedługo do użytku tramwaj Skody - mówi Firlik.
Tramwaj typu 118N to pierwszy tramwaj budowany samodzielnie przez FPS-HCP. Wcześniej fabryka wykonywała jednak tramwaje w kooperacji z czeską fabryką CKD. Powstała z tego związku "Tatra" okazała się jednak zawodna na samym początku eksploatacji, a poza tym dotarła do Poznania z wielomięsiecznym opóźnieniem. Cegielski miał także ogromne problemy z wydostaniem od czeskiego partnera dokumentacji tego tramwaju. Ostatnim tramwajem zakupionym przez Poznań było Combino wyprodukowane przez Siemensa.
Prototyp poznańskiego tramwaju 118N ma być gotowy w czerwcu, wtedy też prawdopodobnie zobaczymy go na ulicach podczas jazd testowych. Na pewno będzie można go obejrzeć na czerwcowych targach Innowacje-Technologie-Maszyny na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.