118N - "Puma"

Tutaj piszemy o organizacji ruchu i taborze.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

118N - "Puma"

#1 Post autor: Peter » 03 kwie 2007, 20:57

W Poznaniu zabrano się do budowy nowego modelu tramwaju oznaczonego jako typ 118N.
Niskopodłogowy tramwaj oznaczony numerem 118N powstaje w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. - To będzie najlepszy tramwaj na polskim rynku - zapowiada producent. Gotowy pojazd, roboczo nazwany "Pumą", będzie można zobaczyć w Poznaniu w czerwcu, gdy wyjedzie na jazdy testowe.
Na razie w halach FPS przy ul. 28 Czerwca powstaje pierwszy, prototypowy tramwaj. Montowane jest pudło pierwszego członu, trwają też prace spawalnicze przy członie trzecim. Nowe „dziecko” spółki córki zakładów HCP Cegielski to pojazd trójczłonowy, z czterema silnikami o mocy 95 kW każdy. Tutej.pl podglądał dziś nowy tramwaj w fazie produkcji.

- To będzie najlepszy tramwaj na polskim rynku - zapewnia Bogdan Pohl, zastępca dyrektora ds. techniczno-handlowych w FPS. Nie ukrywa, że liczy na sukcesy nowego pojazdu nie tylko na krajowym rynku. - Będziemy startować we wszystkich przetargach, o jakich będziemy wiedzieć - zapowiada Pohl. Czy uda się zdobyć zamówienie na tramwaje niskopodłogowe, które ma kupić Warszawa? - To miasto jest największym odbiorcą w Polsce, więc byłby to dla nas dobry kontrakt – mówi Pohl. Jak tłumaczy, miasta różnią się między sobą infrastrukturą - chodzi m.in. o długość przystanków czy parametry techniczne zasilania elektrycznego. - "Puma" będzie dostosowana do warunków warszawskich – wyjaśnia Pohl.

118N będzie miał 30 m długości i 2,4 m szerokości. Zdoła przewieźć 218 pasażerów: Puma będzie miała 64 miejsca siedzące i 154 stojące. Udział niskiej podłogi wyniesie 67 proc. powierzchni tramwaju. Maksymalna prędkość, jaką "Puma" będzie mogła rozwinąć na torach to 70 km/h. Ile będzie kosztować? - Myślę, że cena nie powinna przekroczyć 5,5-5,6 mln złotych - mówi Pohl.

Nowemu tramwajowi chętnie przyglądać się będzie poznańskie MPK. Przymierza się bowiem do zakupu nowych tramwajów. Wprawdzie na razie nie ma na to środków i już wiadomo, że zakupów nie będzie w tym roku, ale ze względu na rozbudowę sieci tramwajowej wiadomo, że nowe pojazdy trzeba będzie kupić.

- Przede wszystkim liczyć się będzie cena i jakość. Ważne też są koszty eksploatacji - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów poznańskiego MPK. Dlatego przewoźnik chce się przyjrzeć najpierw, jak poszczególne pojazdy sprawdzają się w codziennym użytku. Gdyby FPS udałoby się wygrać przetarg na tramwaje dla stolicy, można by przekonać się o funkcjonalności "Pumy". – Nie chcemy być królikiem doświadczalnym, tak jak było w przypadku Tatry – mówi Firlik.

Podkreśla jednak, że o wyborze producenta tramwajów dla Poznania zdecyduje przetarg, a MPK obserwuje także wiele innym pojawiających się na rynku "bimb". - Jesteśmy ciekawi, jak będzie się sprawować we Wrocławiu wchodzący niedługo do użytku tramwaj Skody - mówi Firlik.

Tramwaj typu 118N to pierwszy tramwaj budowany samodzielnie przez FPS-HCP. Wcześniej fabryka wykonywała jednak tramwaje w kooperacji z czeską fabryką CKD. Powstała z tego związku "Tatra" okazała się jednak zawodna na samym początku eksploatacji, a poza tym dotarła do Poznania z wielomięsiecznym opóźnieniem. Cegielski miał także ogromne problemy z wydostaniem od czeskiego partnera dokumentacji tego tramwaju. Ostatnim tramwajem zakupionym przez Poznań było Combino wyprodukowane przez Siemensa.

Prototyp poznańskiego tramwaju 118N ma być gotowy w czerwcu, wtedy też prawdopodobnie zobaczymy go na ulicach podczas jazd testowych. Na pewno będzie można go obejrzeć na czerwcowych targach Innowacje-Technologie-Maszyny na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Źródło ze zdjęciami :arrow: Link
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#2 Post autor: Boguś » 03 kwie 2007, 21:23

Nawet ciekawie sie prezentuje. Jedynie co mi się nie podoba to pantograf po środku (nigdy mi się to nie podobało). Musimy tylko poczekać na wystrój wnętrza, rozmieszczenie foteli itp. Udział niskiej podłogi 67% to jednak trochę mało. Nasze heblowate karliki mają 73%

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#3 Post autor: Peter » 03 kwie 2007, 21:34

Wiadomo, że to nie Alstom. 8)
Ciekawi mnie to w sumie, bo przecież Zakłady Cegielskiego nie umieją się póki co wywiązać z produkcją 123N dla Warszawy na czas...

Szkielet w sumie jak szkielet, ale jaką wsadzą aparaturę, rozwiążą wózki :?:
To jest całe mnóstwo problemów technicznych a już okrzykują ten produkt najlepszym w Polsce. :roll:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#4 Post autor: luki » 03 kwie 2007, 22:00

Peter pisze: Szkielet w sumie jak szkielet, ale jaką wsadzą aparaturę, rozwiążą wózki :?:
To jest całe mnóstwo problemów technicznych a już okrzykują ten produkt najlepszym w Polsce. :roll:
Dokładnie... do wyjazdu daleko, sama produkcja może przynieść niespodzianek i kłopotów, potem jazdy próbne (przy których wady też nie zawsze wychodzą na jaw, lecz dopiero w czasie praktyki), a okrzyknęli to arcydziełem. Chyba że chodzi im tylko o samo pudło :twisted:

A pantograf mnie też denerwuje, w ogóle co to za pomysł, patyk powinien być prawie zaraz nad motorniczym, a nie gdzieś z tyłu...
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#5 Post autor: Peter » 02 cze 2007, 15:36

"Puma" nabiera kolorów. Pojawiły się nowe fotki. Część tekstu została powtórzona. :wink:
Ciekawe czy uda się im sprzedać tą konstrukcję. :twisted:

:arrow: Link
Piątek, 01.06.2007, 07:18
Maciek Morze

Puma coraz bliżej!

Ostatnie prace przy montażu prototypowego tramwaju 118N trwają w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. "Puma" - bo tak roboczo nazwano tramwaj - będzie pokazany szerszej publiczności w czerwcu na targach Innowacje-Technologie-Maszyny w Poznaniu. W portalu tuTej.pl "Puma" już teraz!

W hali produkcyjnej Fabryki Pojazdów Szynowych pracownicy uwijają się przy montażu "Pumy". Prace muszą być skończone przed targami, które rozpoczną się w pierwszej połowie czerwca. Choć poszczególne człony tramwaju nie są jeszcze połączone, to najważniejsze części są już na swoim miejscu.

- To będzie najlepszy tramwaj na polskim rynku - zapowiada Bogdan Pohl, zastępca dyrektora ds. techniczno-handlowych w FPS. Jak mówi, "Puma" będzie dostosowana do warunków warszawskich - FPS ze swoim nowym produktem chce bowiem wystartować startować w przetargu na niskopodłogowe tramwaje w stolicy. Warszawa chce w najbliższym czasie kupić 50 takich pojazdów.

Ale to nie jedyny potencjalny rynek zbytu - do zakupu tramwajów przymierza się bowiem także Poznań. Po decyzji o przyznaniu Polsce organizacji Euro 2012, coraz częściej pojawiają się głosy, by na tę okazję wymienić tabor tramwajowy w mieście. Czy poznańskie tramwaje będą jeździć po Poznaniu?

Radni PiS z Poznania apelują do MPK o podjęcie rozmów z Fabryką Pojazdów Szynowych na temat potrzeb i wymagań przetargowych, co zwiększyłoby szansę na skuteczny udział "Pumy" w przetargu. - O wyborze tramwaju dla Poznania powinien zadecydować przetarg. Ważne jednak, by warunki przetargu nie dyskwalifikowały już na samym początku tramwaju z Poznania - mówi radny PiS Michał Grześ. Zaznacza jednak, że nie chodzi o "ustawienie" przetargu, a jedynie o stworzenie równych szans. - Niech wygra najlepszy pojazd - mówi Grześ.

Tramwaj 118N będzie miał 30 m długości i 2,4 m szerokości. Zdoła przewieźć 218 pasażerów: Puma będzie miała 64 miejsca siedzące i 154 stojące. Udział niskiej podłogi wyniesie 67 proc. powierzchni tramwaju. Maksymalna prędkość, jaką "Puma" będzie mogła rozwinąć na torach to 70 km/h. Jak zapowiada producent, jego cena nie powinna przekroczyć 5,5 - 5,6 mln złotych.
Źródło : www.tutej.pl
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Sebastian22
Posty: 202
Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#6 Post autor: Sebastian22 » 02 cze 2007, 22:17

oo ciekawe co TŚ kupi - tzn wiem ze to nie teraz ale za rok dwa rowniez bedzie przetarg na nowe wozy i mysle ze ten tramwaj ma szanse...choc ponoc PESA nie slynie z dobrej jakosci (psujace sie szynobusy) to moze tramy zrobi OK.

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#7 Post autor: Sadorg » 03 cze 2007, 09:21

Sebastian22 pisze:oo ciekawe co TŚ kupi - tzn wiem ze to nie teraz ale za rok dwa rowniez bedzie przetarg na nowe wozy i mysle ze ten tramwaj ma szanse...choc ponoc PESA nie slynie z dobrej jakosci (psujace sie szynobusy) to moze tramy zrobi OK.
Tylko, że akurat 118N nie robi PESA ;)
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
Sebastian22
Posty: 202
Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#8 Post autor: Sebastian22 » 03 cze 2007, 13:25

Sadorg pisze:
Sebastian22 pisze:oo ciekawe co TŚ kupi - tzn wiem ze to nie teraz ale za rok dwa rowniez bedzie przetarg na nowe wozy i mysle ze ten tramwaj ma szanse...choc ponoc PESA nie slynie z dobrej jakosci (psujace sie szynobusy) to moze tramy zrobi OK.
Tylko, że akurat 118N nie robi PESA ;)
Heh faktycznie wkoncu to Bydgoszcz a nie Poznan... to jaki zaklad to wykonuje, bo nie Cegielski.....

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#9 Post autor: Sadorg » 03 cze 2007, 14:37

Sebastian22 pisze:Heh faktycznie wkoncu to Bydgoszcz a nie Poznan... to jaki zaklad to wykonuje, bo nie Cegielski.....
no jak nie Cegielski? ;)

http://www.hcp.com.pl/fps/
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
Sebastian22
Posty: 202
Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#10 Post autor: Sebastian22 » 03 cze 2007, 15:09

Sadorg pisze:
Sebastian22 pisze:Heh faktycznie wkoncu to Bydgoszcz a nie Poznan... to jaki zaklad to wykonuje, bo nie Cegielski.....
no jak nie Cegielski? ;)

http://www.hcp.com.pl/fps/
ostro - ale niema tam słowa o pumie....

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#11 Post autor: luki » 03 cze 2007, 17:01

Jest wyraźnie w prasówce że puma 118N jest robiona w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych, czyli nigdzie indziej, niż u Cegielskiego.

A skoro na stronie nie ma informacji o pumie, to troche dziwne, może zrezygnowali z projektu :twisted:
Ale z drugiej strony na stronie można znaleźć wagony które już zbudowano lub eksploatuje się obecnie... np. 123N
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Sadorg
Posty: 75
Rejestracja: 22 maja 2007, 20:10
Lokalizacja: Brynów

#12 Post autor: Sadorg » 03 cze 2007, 19:29

Sebastian22 pisze:ostro - ale niema tam słowa o pumie....
nie mają tego jeszcze w ofercie, nie wiedzą jak się będzie sprawować, to po co się mają chwalić?
>> Galeria || [ 662+617 ]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#13 Post autor: Peter » 11 cze 2007, 19:06

Puma już została złożona.

:arrow: Link
To najnowocześniejszy i najlepszy tramwaj w Polsce - tak o zaprezentowanym dziś na targach ITM poznańskim tramwaju "Puma" mówi Bogdan Pohl z poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych. Jak zapewnia FPS, jeśli zajdzie taka potrzeba, fabryka jeszcze w tym roku wyprodukuje 5 pierwszych tramwajów.

O tym, że w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych powstaje nowoczesny tramwaj niskopodłogowy pisaliśmy m.in. w artykule: "Puma coraz bliżej!". Wtedy "Pumę" obejrzeć można było tylko "w kawałkach". Dziś na targach Innowacje-Technologia-Maszyny "Pumę" w pełnej krasie mógł podziwiać już każdy. Tramwaj, w żółto-czerwonych barwach warszawskiego przewoźnika "Tramwaje Warszawskie", prezentuje się na torze przed pawilonem 3A.

- Te barwy to nie przypadek. Przy konstruowaniu "Pumy" korzystaliśmy z pomocy fachowców z Warszawy, dzięki czemu, mam nadzieję, udało nam się wyeliminować wiele wad, jakie mają inne dostępne obecnie na rynku tramwaje - wyjaśnia Bogdan Pohl z FPS.

Dyrektor Pohl od dłuższego czasu powtarza, że najmłodsze dziecko poznańskiej fabryki bije konkurencję na głowę. Swoje zdanie podtrzymał dziś podczas prezentacji "Pumy". - To nie tylko najnowocześniejszy tramwaj, ale także niezwykle przyjazny w eksploatacji. Trójczłonowa budowa "Pumy" ułatwia np. transport, serwisowanie i naprawy.

Poznańscy konstruktorzy przekonani są, że "Puma" będzie prawdziwym przebojem, nie tylko na rynku polskim, ale także zagranicznym. FPS zapowiada udział w pierwszych przetargach już na lato. - Chcemy stanąć do przetargu na dostarczenie 50 tramwajów niskopodłogowych dla Warszawy. Duże nadzieje wiążemy także z rynkiem ukraińskim, z którego mieliśmy już wstępne zapytania o nasz produkt - dodaje Pohl, podkreślając, że gdyby FPS wygrał przetarg warszawski, poznańska fabryka jest w stanie wyprodukować pięć pierwszych tramwajów jeszcze w tym roku.

Poznański producent nie obawia się konkurencji. - Nie mamy nic do ukrycia. Dziś tramwaj oglądali przedstawiciele Bombardiera, w kolejnych dniach spodziewamy się przedstawicieli innych producentów - zakończył Pohl.

"Puma", czyli model 118N ma 30 metrów długości i prawie 2,5 metra szerokości. Zdoła przewieźć 218 pasażerów. Miejsc siedzących jest 64, stojących - 154. Udział niskiej podłogi wynosi 67 proc. powierzchni tramwaju.
Źródło : www.tutej.pl

Trochę toporny jak dla mnie i mało miejsca pomiędzy siedzeniami. Przynajmniej tyle widać na fotkach. I oczywiście szerokość prawie 2,5m... :mruga:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Sebastian22
Posty: 202
Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

#14 Post autor: Sebastian22 » 11 cze 2007, 20:17

Hmm nie jest źle - wygląd zewnętrzny nie najgorszy, wewnątrz klasycznie - tzn teraz wszystko robi sie na jedno kopyto - autobus, autobus szynowy czy tramwaj wyglądają bardzo podobnie - jasnoszara tapicerka, ciemne wandaloodporne siedzenia, no i ciasnota jesli chodzi o miejsca stojace. Tak jest w kazdym nowym pojezdzie. Jedynie w 105N/Na czy 102N/Na było luźno. Ciekawe jak bedzie z awaryjnością - pierwsze egzemplarze to zawsze swoiste bety - w trakcie testów wyjdzie co należy poprawić, ale to chyba po to jest ten test. Ciekawe jak będzie w praktyce, widać że pojazd jest "uwarszawiony" - od malowania przez wyświetlacze po kasowniki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#15 Post autor: Peter » 12 cze 2007, 06:42

Problemem może być właśnie jego szerokość. Niby nie dużo więcej niż 2,40m a mogą być problemy przy progach i na łukach. :twisted:
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości