Wieści z Poznania

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach itp.
Wiadomość
Autor
rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#101 Post autor: rafalurbino18 » 26 lip 2011, 06:22

Tymczasem do Poznania dotarło drugie Tramino #516.
http://fotozajezdnia.pl/details.php?ima ... ode=search

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#102 Post autor: Penny » 29 lip 2011, 17:52

Rynek Kolejowy, 2011-07-29 pisze:Od jutra bez tramwajów na Dębcu

Od 30 lipca do 10 sierpnia trwać będzie remont torowiska w ciągu ulicy Opolskiej i ul. 28 Czerwca 1956 gdzie tory były remontowane ostatnio 27 lat temu.


Remont obejmie wymianę wszystkich podkładów, szyn, akcesoriów torowych oraz tłucznia pod podkładami. Na przejeździe przez ul. 28 Czerwca 1956 dodatkowo ułożymy nową nawierzchnię z płyt betonowych. W sumie odnowimy torowisko o długości 186 metrów: 156 metrów toru pojedynczego od przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Opolskiej i 28 Czerwca 1956 do zwrotnicy na pętli oraz 28 metrów torów łukowych na wyjeździe z pętli.

W związku z powyższym zmianie ulegną trasy linii tramwajowych nr 2, 9 i 10. Uruchomiona zostanie linia zastępcza T3. Linia autobusowa „za tramwaj” T3 na trasie DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 – Hetmańska – Rolna – Pamiątkowa – 28 Czerwca 1956 – DĘBIEC. Przystanek końcowy i początkowy linii zlokalizowany zostanie na wysokości Punktu Sprzedaży Biletów przy pętli tramwajowej Dębiec.

W celu ułatwienia przesiadek z tramwajów na autobus uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek po skręcie z ulicy Pamiątkowej w ulicę 28 Czerwca 2011. Autobusy kursować będą z częstotliwością w dni robocze oraz soboty do godziny 19:00 co około 7-8 minut, natomiast po godzinie 19:00 co około 10 minut. W niedziele kursy będą wykonywane z częstotliwością co około 10 minut.
źródło
Załączniki
e061032f289e9747fd9c609eb90556ff_d[1].jpg

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#103 Post autor: KZKGaPowicz » 03 sie 2011, 21:15

InfoTram pisze:Poznań: Kamienie w torowisku na Boninie

W tym roku doszło do kilku groźnych wypadków spowodowanych bezmyślnością ludzi. Chodzi o zdarzenia, kiedy tramwaj wykoleił się na wyłożonych w torowisku kamieniach, umieszczonych w łuku usytuowanym na trasie kórnickiej w okolicach przystanku Polanka. Tylko wyjątkowe szczęście spowodowało, że nikt nie zginął. W obu przypadkach pojazd po wykolejeniu uderzył bowiem w słup sieci trakcyjnej. Obecnie kończymy wymianę zwrotnicy zjazdowej na PST przy węźle Most Teatralny. Standardowo po nieużywanych przez dwa tygodnie torowiskach kursuje nasza czyszczarka torów, która kontroluje ich przejezdność przez rozpoczęciem kursowania tramwajów liniowych. Niestety w trakcie takiej kontroli okazało się, że ktoś pomysłowy położył na szynach... kamienie i inne elementy betonowe.
Źródło
InfoTram pisze:Poznań: Prace torowe na ul. 28 czerwca 1956 r.

Od 30 lipca 2011 do 10 sierpnia 2011 roku prowadzone będą prace torowe na ulicy 28 Czerwca 1956. W związku z powyższym zmianie ulegną trasy linii tramwajowych nr 2, 9 i 10.
Linia nr 2
OGRODY –Dąbrowskiego –Kraszewskiego –Zwierzyniecka –rondo Kaponiera –Święty Marcin –Aleje Marcinkowskiego –Podgórna –Strzelecka –Królowej Jadwigi –Górna Wilda –28 Czerwca 1956 –PAMIĄTKOWA (przejazd bez pasażerów przez teren zaj. Madalińskiego do przystanku Traugutta)
Powrót:
TRAUGUTTA –Hetmańska - 28 Czerwca 1956 - ... –Strzelecka –Podgórna –Aleje Marcinkowskiego –plac Wolności –27 Grudnia –Gwarna –Święty Marcin –... –OGRODY
Linia nr 9
PIĄTKOWSKA –Winiarska –Wołyńska –Małopolska –Wielkopolska –Pułaskiego –Roosevelta –most Teatralny –Fredry –Gwarna –Święty Marcin –Aleje Marcinkowskiego –Podgórna –Strzelecka –Królowej Jadwigi –Górna Wilda –RYNEK WILDECKI
Powrót:
RYNEK WILDECKI –Wierzbięcice –Królowej Jadwigi - ... –Podgórna –Aleje Marcinkowskiego –plac Wolności –27 Grudnia –Fredry –... –PIĄTKOWSKA
Linia nr 10
POŁABSKA –Aleje Solidarności –Murawa –Winogrady –Pułaskiego –Roosevelta –most Dworcowy –Matyi –Wierzbięcice –28 Czerwca 1956 –PAMIĄTKOWA (przejazd bez pasażerów przez teren zaj. Madalińskiego do przystanku Traugutta)
Powrót
TRAUGUTTA –Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r. –Wierzbięcice –…–POŁABSKA
Linia autobusowa „za tramwaj”T3
Linia T3
DĘBIEC –28 Czerwca 1956 –Hetmańska –Rolna –Pamiątkowa –28 Czerwca 1956 –DĘBIEC
Przystanek końcowy i początkowy linii zlokalizowany zostanie na wysokości Punktu Sprzedaży Biletów przy pętli tramwajowej Dębiec. W celu ułatwienia przesiadek z tramwajów na autobus uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek po skręcie z ulicy Pamiątkowej w ulicę 28 Czerwca 2011.
Autobusy kursować będą z częstotliwością w dni robocze oraz soboty do godziny 19:00 co około 7-8 minut, natomiast po godzinie 19:00 co około 10 minut. W niedziele kursy będą wykonywane z częstotliwością co około 10 minut.
Bilety
Okresowe bilety trasowane zachowują swoją ważność na trasach objazdowych oraz na linii „za tramwaj” nr T3.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#104 Post autor: Penny » 09 sie 2011, 12:42

Rynek Kolejowy, 2011-08-09 pisze:PST do dworca - dziś podpisanie umowy

Dziś giełdowa firma ZUE ma podpisać umowę z władzami Poznania na przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju z centrum miasta do Dworca Zachodniego.


Prace mają rozpocząć się pod koniec sierpnia. Wartość inwestycji to 115 mln zł. W skład tek kwoty wchodzi 20 mln zł, które pochłonie wykup gruntów i przygotowanie dokumentacji.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, odcinek nie będzie gotowy na Euro 2012. Ma on zostać oddany do eksploatacji dopiero w listopadzie 2012 r. To już drugi przetarg na przedłużenie PST. W pierwszym ceny przekraczały kosztorys i procedurę należało rozpocząć ponownie.

Oferta ZUE została wybrana 13 lipca. Zamawiającym jest Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Wartość brutto oferty złożonej przez ZUE SA to 94 060 088,94 zł. Termin realizacji przedmiotu oferty to 31 grudnia 2012.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#105 Post autor: KZKGaPowicz » 11 sie 2011, 19:34

InfoTram pisze:Poznań: Tramino na linii

Po bardzo szczegółowych wręcz drobiazgowych i wieloetapowych odbiorach technicznych Tramino wyjechało właśnie na trasę w podróż z pasażerami na linii 14!
Nie będzie to jeszcze normalna obsługa pasażerska tylko ostatni etap odbiorów technicznych. W myśl podpisanej z producentem umowy, Tramino musi bezawaryjnie przejechać 30 dni z pasażerami. Dopiero potem nastąpi ostateczny odbiór
Tramwaj kierowany będzie na rożne linie. Najpierw będą nim jeździć pasażerowie linii 14, potem przeznaczony zostanie do obsługi linii numer 6. Chodzi o to, by sprawdził się na różnych trasach. Ma to być swoisty poligon doświadczalny.
Tramino mieści 229 pasażerów, 48 miejsc siedzących (plus 5 składanych) ma 100 procent niskiej podłogi i najszersze drzwi w porównaniu do innych typów tramwajów. Nasza flota tramwajowa wzbogaci się w sumie o 45 tego typu pojazdów.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#106 Post autor: Peter » 04 wrz 2011, 13:00

40 tramwajów 105N trafi na złom?
KaT | aktualizacja: Pon, 2011.08.29 10:45

Nie udało się sprzedać 40 tramwajów typu 105N. Jak podkreśla MPK, robiono wszystko, by do transakcji doszło. Wszystko wskazuje na to, że pojazdy trafią na złom.

Pod koniec czerwca informowaliśmy, że MPK wyprzedaje swój tabor. W Poznaniu brakuje bowiem miejsc, w których 105N mogłyby być garażowane. Zdecydowaliśmy się na sprzedanie tramwajów 105N, a nie Helmutów, gdyż te drugie są w lepszym stanie - zapewniał w czerwcu Jan Firlik, dyrektor MPK ds. Przewozów Tramwajowych.

I „stopiątki” i Helmuty mają po około 40 lat. 10 lat temu przechodziły gruntowną renowację, ale niestety 105N nie funkcjonują tak dobrze jak Helmuty. Są awaryjne, a koszt modernizacji, którą trzeba by przeprowadzić w najbliższych latach, mógłby osiągnąć niebotyczną cenę miliona złotych za pojazd - tłumaczył.

Zrobiliśmy bardzo wiele, aby te 105-tki sprzedać - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK. Wysyłaliśmy do wszystkich przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju, które mają tramwaje, oferty. Ogłoszenie zamieściliśmy w prasie, często same media interesowały się tą sprawą - dodaje.

Pewne zainteresowanie było, ale niestety w ślad za tym zainteresowanie nie poszły żadne konkrety - podkreśla Gajdzińska. Żadnego z 40 tramwajów typu 105N nie udało nam się sprzedać. Jeśli dalej nie będzie chętnych, tramwaje zostaną oddane na złom. Oczywiście wcześniej wymontowane z nich zostaną wszystkie te elementy, które mogą nam się jeszcze przydać - zapewnia.

Bardzo dbamy o nasz tabor, ale to są pojazdy, które mają kilkadziesiąt lat - wyjaśnia rzecznik. Gdybyśmy je zostawili w Poznaniu, koszty remontu byłyby olbrzymie, nawet około miliona złotych za pojazd.

40 tramwajów typu 105N musi znaleźć nabywców lub trafić na złom w najbliższym czasie. Jeszcze w tym roku do Poznania trafi kilka nowych Moderusów Beta. Łącznie po ulicach będzie ich jeździć 7. Do marca przyszłego roku po poznańskich torach jeździć będzie 40 nowych Solarisów Tramino. Przed Euro dołączy do nich pięć kolejnych. Musimy się pozbyć 105-tek jak najszybciej, by zrobić miejsce dla nowego taboru - kończy Gajdzińska.

Sprzedaż 40 tramwajów typu 105N nie oznacza, że całkowicie znikną one z ulic Poznania. W sumie po naszych torach jeździ ich ponad 200.
Źródło: epoznan.pl
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#107 Post autor: Penny » 05 wrz 2011, 21:36

Rynek Kolejowy, 2011-09-05 pisze:Zajezdnia na Franowie: Wmurowanie kamienia węgielnego

Dziś o godz. 13:00 wmurowano kamień węgielny pod zajezdnię tramwajową MPK w Poznaniu. W uroczystości wziął udział prezydent Poznania Ryszard Grobelny oraz jego zastępca Mirosław Kruszyński. Wykonawcę reprezentował m.in. prezes ZUE SA, Wiesław Nowak.

1
Zajezdnia tramwajowa na Franowie będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce, wykorzystującym rozwiązania stosowane w najbardziej innowacyjnych obiektach w Europie. W zajezdni, której obszar sięgnie 17 hektarów i przekroczy powierzchnię wszystkich istniejących obecnie w Poznaniu zajezdni tramwajowych, znajdzie się docelowo miejsce dla 150 pociągów. Wybudowanych zostanie ponad 330 zwrotnic, podczas gdy w całym Poznaniu jest ich 439. Jednocześnie we Franowie powstanie ponad 12 km torowisk, w porównaniu do 135 km wszystkich torowisk obecnie istniejących w Poznaniu.

Projekt zostanie zrealizowany przez konsorcjum, w którego skład wchodzą ZUE SA, (lider konsorcjum) i Elektrobudowa SA (partner). Zakończenie projektu planowane jest na koniec lipca 2013 roku.

Projekt budowy zajezdni we Franowie obejmuje budowę hal postojowych i przeglądowo–naprawczych, uzbrojenie terenu, układ torowy i drogowy, sieć trakcyjną i układ zasilania, infrastrukturę tramwajową i energetyczną, obiekty administracyjne, warsztatowe i magazynowe. Projekt powstanie z udziałem funduszy unijnych, dzięki jego umieszczeniu przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie sięgnie kwoty 50,6 mln zł.
źródło
Załączniki
franowo_wegiel.jpg

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#108 Post autor: KZKGaPowicz » 28 wrz 2011, 20:05

Poznań: Szósty Solaris w MPK

W nocy z czwartku na piątek na tory zjechał kolejny tramwaj Solaris Tramino. - Jest to już szósty Solaris Tramino w Poznaniu - mówi Iwona Gajdzińska, rzeczniczka MPK Poznań. - Pięć z nich jest obecnie w trakcie odbiorów. Ten, który dotarł do nas jako pierwszy stał się już w pełni częścią naszego taboru, gdyż przeszedł wszystkie etapy obiorów, łącznie z 30-dniową bezawaryjną jazdą z pasażerami - zaznacza. - Jeździ obecnie na linii nr 6. Zdjęcia i szczegóły tutaj.
Źródło
Załączniki
4e7c3c010d408_mini.jpg
4e7c3c010d408_mini.jpg (3.84 KiB) Przejrzano 5853 razy
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#109 Post autor: Penny » 07 paź 2011, 19:40

infotram.pl pisze:MPK Poznań zmodernizowało Tatrę

Całkowicie nowy układ napędowy oraz układ hamulcowy, które zwiększą bezawaryjność w ruchu liniowym – to najważniejsze zmiany, jakie zostały wprowadzone przez poznańskie MPK w „nowej” wersji Tatry, zwanej RT6 MF06 AC.


Całkowicie nowy układ napędowy oraz układ hamulcowy, które zwiększą bezawaryjność w ruchu liniowym –to najważniejsze zmiany, jakie zostały wprowadzone przez poznańskie MPK w „nowej”wersji Tatry, zwanej RT6 MF06 AC. Ponadto w wagonie działa monitoring zewnętrzny i wewnętrzny i nowy system informacji pasażerskiej. Tramwaj ma też nowe siedzenia, wykładzinę antypoślizgową, klimatyzację w kabinie motorniczego i odświeżone wnętrze.

Najważniejsze niewidoczne dla oczu
Tramwaj został wyposażony w 4 silniki prądu przemiennego, z możliwością rekuperacji energii do sieci, co oznacza, że pozyskaną podczas hamowania energię, będzie mógł ponownie wykorzystać. Zainstalowano komputer pokładowy spełniający wszystkie funkcje systemu diagnostycznego układu napędowego oraz innych ważnych układów w wagonie, tj. układu hamulcowego, ogrzewania itd. Nowy układ hamulcowy składa się z trzech niezależnych systemów (po jednym na wózek), sterowanych centralnie. Daje to większą kontrolę nad układem hamowania, niż w przypadku, gdy procesem tym kierują dwa różnego pochodzenia systemy.

Nowości dla pasażerów
Pasażerowie przede wszystkim zauważą zmianę wyglądu wnętrza tramwaju. Zostało ono całkowicie zregenerowane i przybrało nową, jaśniejszą kolorystykę. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia. Zastosowano nową antypoślizgową wykładzinę podłogową. Jest także miejsce dla osoby niepełnosprawnej - z miękkim oparciem i pasami bezpieczeństwa. Dodatkowo wagon wzbogacił się o nowe oświetlenie zewnętrzne w formie zintegrowanych paneli świetlnych z zastosowaniem technologii LED. Całkiem nowy jest także system informacji pasażerskiej. Wewnątrz i na zewnątrz wagonu zamontowano nowe tablice LED, łącznie z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Tramwaj posiada system zapowiedzi głosowej przystanków, radiotelefon oraz rozbudowany system monitoringu. W tramwaju zamontowano nowoczesny system sterowania ogrzewaniem w przedziale pasażerskim. Sterowanie układem utrzymuje stałą temperaturę, zapewniając większy komfort wewnątrz tramwaju.

Komfort dla prowadzącego pojazd
Polepszą się też warunki pracy motorniczych, którzy będą mogli skorzystać z klimatyzowanej kabiny. Zmieniono pulpit sterowniczy, na podobny do tych, które są doskonale znane z wagonów Moderusa Alfa oraz Moderusa Beta. Znalazły się na nim, oprócz standardowych paneli z przyciskami, panel z ekranem dotykowym oraz komputer KWSR.
Kamery monitoringu obserwują zarówno wnętrze tramwaju jak i obszar na zewnątrz wagonu. Kamera zastępująca lewe lusterko wsteczne i kamera obserwująca obszar torowiska pozwoli śledzić także to, co dzieje się na zewnątrz pojazdu.

Będą kolejne Tatry
Są plany, aby stopniowo modernizować kolejne wagony. Doświadczenia związane z eksploatacją pierwszego zmodernizowanego egzemplarza, pozwolą na wprowadzenie odpowiednich poprawek i udogodnień, tak aby „nowa”Tatra, jak najlepiej sprawowała się na torach oraz służyła kierującym pojazdy, jak i pasażerom.
źródło


Rynek Kolejowy, 2011-10-27 pisze:Chcą dostępu do tramwaju na Franowo

Mieszkańcy osiedli Przemysława i PTBS przy Folwarcznej chcą mieć dostęp do nowej trasy tramwajowej na Franowo. Pod petycją w tej sprawie zebrali już około tysiąca podpisów - donosi "Gazeta Wyborcza".


- Nie wskazujemy na żadne konkretne rozwiązanie. Chcielibyśmy spotkać się z władzami miasta i porozmawiać na ten temat. Po prostu nie chcemy być odcięci od centrum - mówi Maciej Biegański, jeden z mieszkańców popierających protest. Na razie pojawiły się dwa rozwiązania - przystanek po drugiej stronie zajezdni tramwajowej, oraz autobus dowożący do pętli.

Rafał Kupś z Zarządu Transportu Miejskiego uważa, że uruchomienie dodatkowego przystanku po drugiej stronie zajezdni jest technicznie niemożliwe. - Natomiast gdyby ul. Folwarczna została wyremontowana, można by do pętli doprowadzić autobusy - wyjaśnia szef ZTM i dodaje, że jest otwarty na rozmowy z mieszkańcami.

Tyle że na przebudowę Folwarcznej nie ma w miejskiej kasie pieniędzy. - Folwarczna nie jest obecnie w kręgu naszych zainteresowań. To dla nas nowe hasło, ale ustosunkujemy się do tego pomysłu - mówi Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
źródło rysunek
Załączniki
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań
fot. MPK Poznań

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#110 Post autor: KZKGaPowicz » 03 lis 2011, 09:22

MPK Poznań pisze:MPK Poznań Sp. z o.o. informuje, że z dniem 5 listopada br. zamknięty dla ruchu tramwajowego zostanie odcinek ulicy Grunwaldzkiej od ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego do pętli Junikowo. Z uwagi na powyższe nastąpią zmiany w przebiegach tras linii komunikacji miejskiej. Linia nr 1 zostanie zawieszona, "szóstka" będzie połączona z "siódemką", natomiast 13'tka pojedzie tylko do Ronda Kaponiera. Z kolei linia 17 połączy Ogrody z Górczynem. Uruchomimy także autobusy za tramwaj: T2 i T3.

Linia 1
zawieszona

Linia 6
MIŁOSTOWO - ... – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Głogowska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA.
Na węźle Głogowska/Hetmańska linia ta powiązana zostanie z linią nr 7 i pojedzie do Zawad.

Linia 7
GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA – Hetmańska - ... – ZAWADY
Na węźle Głogowska/Hetmańska linia ta powiązana zostanie z linią nr 6 i pojedzie do Miłostowa.

Linia 13
STAROŁĘKA - ... – Fredry – Roosevelta – RONDO KAPONIERA.
Powrót: RONDO KAPONIERA – św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Most św. Rocha - ... – STAROŁĘKA

Linia 17
OGRODY - ... – rondo Śródka – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Głogowska – GÓRCZYN


Na wyłączonym z ruchu tramwajowego odcinku kursować będą autobusy zastępczej komunikacji autobusowej

Linia T1 (kursy co ok. 20 minut)
RONDO KAPONIERA – Zwierzyniecka – Zeylanda – Grunwaldzka – RONDO JANA NOWAKA-JEZIORAŃSKIEGO
Powrót:
RONDO JANA NOWAKA-JEZIORAŃSKIEGO – Grunwaldzka – Roosevelta - RONDO KAPONIERA

Przystanki:
Matejki - na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki na wysokości dawnego kina Olimpia (dla autobusów jadących w kierunku Ronda Kaponiera), na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki (dla autobusów jadących w kierunku ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego)
Wojskowa - na ul. Grunwaldzkiej
Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego (przystanek końcowy) - na ul. Grunwaldzkiej, na wysokości ulicy Niecałej

Linia T2 (kursy co ok. 5 minut)
RONDO KAPONIERA – Zeylanda – Grunwaldzka – Wojskowa – Marcelińska – Przybyszewskiego – Grunwaldzka – Żmigrodzka – JUNIKOWO
Powrót: JUNIKOWO – Żmigrodzka – Grunwaldzka – Reymonta – Wyspiańskiego – Wojskowa – Grunwaldzka – Roosevelta – RONDO KAPONIERA

Przystanki (wybrane):
Matejki - na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki na wysokości dawnego kina Olimpia (dla autobusów jadących w kierunku Ronda Kaponiera), na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki (dla autobusów jadących w kierunku ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego)
Wojskowa - na ul. Grunwaldzkiej
Żmigrodzka - na ul. Żmigrodzkiej, przy skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką
Junikowo (przystanek końcowy) - na ul. Żmigrodzkiej, przy skrzyżowaniu z ul. Miśnieńską

Linia T3 (kursy co ok. 10 minut)
OS. KOPERNIKA - Jawornicka - Grunwaldzka - Grochowska - Reymonta - Chociszewskiego - GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA
Powrót: GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA - Hetmańska - Grochowska - Grunwaldzka - Jawornicka - OS.KOPERNIKA

Przystanki (wybrane):
Głogowska/Hetmańska (przystanek początkowy) - na ul. Hetmańskiej, za skrzyżowaniem z ul. Głogowską
Głogowska/Hetmańska (przystanek końcowy) - na ul. Chociszewskiego, przy skrzyżowaniu z ul. Głogowską
Os. Kopernika - na ul. Jawornickiej, przy skrzyżowaniu z ul. Promienistą
Jawornicka - na ul. Jawornickiej, po skręcie z ulicy Grunwaldzkiej

Wyłączony zostanie też przystanek autobusowy „Szylinga” w kierunku centrum. Autobusy linii nr 48, 59, 63, 69, 77, 240 i 242 zatrzymywać się będą na przystanku „Kraszewskiego”.

Buspasy:
Dla usprawnienia przejazdu autobusów za tramwaj, na ulicy Grunwaldzkiej (od ul. Bułgarskiej do ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego) wprowadzone zostaną buspasy (na pasie zewnętrznym, dalej od torowiska).

ZA POWSTAŁE UTRUDNIENIA SERDECZNIE PRZEPRASZAMY
Źródło
Załączniki
remont-rjnj-linia-t3-schemat-s.jpg
remont-rjnj-linia-t2-schemat-s.jpg
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#111 Post autor: Penny » 07 lis 2011, 09:13

Rynek Kolejowy, 2011-11-07 pisze:Poznańskie tramwaje nocują na ulicach

4 listopada 2011 r. po raz ostatni poznańskie tramwaje wyjechały z terenu torów odstawczych przy pętli Budziszyńska. Do czasu wybudowania torowiska w zajezdni na Franowie, wagony spędzą noce na ulicach Poznania.


Pod uwagę braliśmy kilka rozwiązań, m.in. odstawianie wagonów na torowisku w ciągu ul. Murawa i al. Solidarności. Nie chcieliśmy jednak dodatkowo utrudniać życia mieszkańcom i pasażerom Winograd. Uznaliśmy więc że „najmniejszym złem” będzie wykorzystanie do tego celu torowiska w ciągu ul. Hetmańskiej między ul. Głogowską a ul. Reymonta - tłumaczy MPK Poznań na swojej stronie internetowej.

Ten ostatni odcinek będzie wyłączony z użytkowania na czas prowadzenia II etapu remontu ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Będą tam odstawiane tramwaje, które zjadą po popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Po zjeździe wszystkich kursów dziennych do zajezdni, wagony staną też na ul. Hetmańskiej między ul. Kolejową a ul. Dmowskiego.

Poznań jest jedynym w Polsce miastem, które nie może pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni. Dlatego też już w latach 70-tych ubiegłego wieku mówiło się o konieczności budowy nowej zajezdni. Powodu braku środków plany te były ciągle przesuwane na dalsze terminy. Jako prowizoryczne rozwiązanie problemu wymyślono budowę torów odstawczych. Zaczęto je budować na początku lat 80’tych ubiegłego wieku po to, aby pomieścić tramwaje, garażujące dotychczas na ulicach Poznania. Wcześniej „nocowały” one na torowiskach w ciągu ul. Przybyszewskiego, Towarowej, Zwierzynieckiej, Krzywoustego czy na pętli starołęckiej. Garażujące tam tramwaje były nieustannie dewastowane i niszczone. Wydzielony, ogrodzony i pilnowany teren z 14 torami i kanałem przeglądowym został oddany do eksploatacji 15 sierpnia 1985.

Od tego czasu „Budziszyna” zdążyła pełnić rolę tymczasowej zajezdni, choćby wtedy kiedy w maju 1986 roku doszło do wybuchu gazu na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i Hetmańskiej. Zajezdnia przy ul. Głogowskiej została wtedy odcięta od sieci torowisk, dlatego na czas remontu wagony kursujące po mieście, musiały po służbie zjeżdżać na tory odstawcze. Były tam do czasu odbudowania nawierzchni skrzyżowania m.in. przez pracowników MPK Poznań, pod koniec sierpnia ‘86. W tym czasie urządzono tam prowizoryczny warsztacik podręczny, pomieszczenie socjalne i dyspozytornię. Ponownie „Budziszyna” stała się zajezdnią alternatywną dla Głogowskiej pod koniec lat 90’tych. Wyprowadzka spowodowana była wyburzaniem starej i stawianiem nowej hali dla tramwajów w zajezdni. Kilka lat później na torach odstawczych pojawiły się tramwaje z zajezdni przy ul. Fortecznej. Z uwagi na remont torowiska w ciągu ul. Starołęckiej, bimby musiały garażować poza macierzystą zajezdnią. Wtedy poważniejsze naprawy tramwajów realizowano w zajezdni przy ul. Głogowskiej, natomiast mniejsze, bezpośrednio w kanale przeglądowym na Budziszyńskiej, wykonywali oddelegowani z Fortecznej pracownicy.

Przez cały czas Budziszyna stanowiła również miejsce postoju dla wagonów wycofanych czasowo z eksploatacji. Garażowały tam także różne tramwaje techniczne (np. pługi odśnieżne). W 2011 roku dawała także schronienie dla części tramwajów z opuszczonej z dniem 31 grudnia 2010 r. zajezdni przy ul. Gajowej.
źródło

Rynek Kolejowy, 2011-11-07 pisze:Motorniczy zamknął złodzieja
w tramwaju i odwiózł policji


Dużym refleksem i trzeźwością umysłu wykazał się motorniczy z poznańskiego MPK. Zareagował natychmiast, gdy zauważył, że jeden z pasażerów okrada drugiego i uniemożliwił złodziejowi ucieczkę z tramwaju.


O interwencji motorniczego pisaliśmy już w sobotę, ale dopiero dziś poznańskiej MPK udostępniło film z monitoringu, na którym widać całe zdarzenie.

Do zdarzenia doszło podczas wieczornego kursu tramwaju poznańskiej "16". Motorniczy, dzięki zainstalowanemu monitoringowi zauważył mężczyznę kradnącego śpiącemu pasażerowi torbę. Postanowił nie otwierać drzwi aż do centrum miasta, gdzie przekazał złodzieja w ręce policji.

Motorniczy zauważył mężczyznę zachowującego się podejrzanie już na pętli. Na początku trasy w tramwaju było niewielu pasażerów dlatego dzięki kamerom monitoringu mógł skupić uwagę tylko na tym zdarzeniu.

Złodziej w potrzasku

Złodziej zaś, kiedy ukradł torbę, nie opuścił tramwaju od razu. To też umożliwiło motorniczemu zatrzymanie go w pojeździe - zamknął wszystkie drzwi, oprócz przednich. Następnie poinformował pozostałych pasażerów oraz śpiącego mężczyznę, że doszło do kradzieży i że złodziej nie może opuścić tramwaju, po czym dojechał do centrum Poznania, w okolice Mostu Teatralnego.

Tam czekała na tramwaj policja oraz inspektorzy nadzoru ruchu. Nieumundurowani policjanci natychmiast zatrzymali mężczyznę.

Z całą pewnością tramwajowy złodziej od kary nie ucieknie, ponieważ zabezpieczony monitoring jest mocnym dowodem w sprawie przeciwko niemu. Sam motorniczy po całym zdarzeniu miał wolne, tłumaczył że każdy z jego z kolegów w takiej sytuacji zachowałby się podobnie.
źródło

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#112 Post autor: Boguś » 08 lis 2011, 18:49

Poznań jest jedynym w Polsce miastem, które nie może pomieścić swojego taboru tramwajowego na terenie zajezdni.
Stopiątki w Toruniu nocowały poza zajezdnią. Nie wiem czy nadal tak się dzieje.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#113 Post autor: KZKGaPowicz » 12 lis 2011, 11:48

epoznan.pl pisze:Kierowca zablokował 6 tramwajów na Jana Pawła II

mk | aktualizacja: Czw, 2011.11.10 18:09

Do komunikacyjnego chaosu na Nowym Mieście dołącza się często zwykła ignorancja kierowców, którzy np. wpychają się na tory i blokują tramwaje. Około godz. 16.45 zdesperowani pasażerowie MPK wdali się przez to w spór z kierowcą mercedesa.


Kierowca samochodu chciał widocznie jak najszybciej odwieźć swoje dzieci do domu. Mając zielone światło, chciał skręcić z ulicy Jana Pawła II w abp Baraniaka. Wjechał przed ciąg tramwaje i utknął na kilka minut w korku. Setki pasażerów MPK musiały czekać razem z nim, aż stojące dalej auta się poruszą. Kolejka tramwajów sięgnęła 6 składów.

- Wiele osób nie wytrzymało tej oznaki głupoty i wdało się z kierowcą mercedesa w spór – mówi pan Marek, jeden z pasażerów. – Oczywiście argumenty, że na skrzyżowanie się nie wjeżdża gdy nie ma na nim miejsca nie przemawiały, choć powinien je znać każdy kto ma prawo jazdy. "Było zielone" to jedyne co liczyło się dla kierowcy samochodu, który nie koniecznie piękną polszczyzną tłumaczył swoje racje – dodaje.

Do podobnej, tym razem niebezpiecznej sytuacji doszło o godz. 17.34 na ul. Mielżyńskiego. Tam kierowca innego mercedesa zaparkował swoje auto na torowisku, blokując tramwaje. W pewnym momencie przez ulicę chciała przejechać karetka na sygnale. Ratownicy utknęli na ulicy na kilka minut, blokując jednocześnie swoim pojazdem tramwaje nadjeżdżające z drugiej strony.

W czwartek po południu całe miasto stanęło w gigantycznym korku, a przejazd z jego jednego końca na drugi może trwać nawet po kilka godzin. Wszechobecne utrudnienia skutkują większą nerwowością kierowców, jak i pasażerów.
Źródło
Załączniki
4ebc122ec1693_mini.jpg
4ebc122ec1693_mini.jpg (3.03 KiB) Przejrzano 5575 razy
4ebc122ec1442_mini.jpg
4ebc122ec1442_mini.jpg (3.19 KiB) Przejrzano 5575 razy
4ebc122ec11b6_mini.jpg
4ebc122ec11b6_mini.jpg (3.78 KiB) Przejrzano 5575 razy
4ebc122ec0f53_mini.jpg
4ebc122ec0f53_mini.jpg (3.44 KiB) Przejrzano 5575 razy
4ebc122ebff62_mini.jpg
4ebc122ebff62_mini.jpg (3 KiB) Przejrzano 5575 razy
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#114 Post autor: Penny » 14 gru 2011, 12:37

Rynek Kolejowy, 2011-12-14 pisze:Poznań ma dość Pumy

Żadne miasto w Polsce nie chce kupować tramwaju Fabryki Pojazdów Szynowych - 118N "Puma". A jedyny istniejący egzemplarz od kilku miesięcy stoi zepsuty w zajezdni MPK Poznań - pisze "Gazeta Wyborcza".


118N "Puma" to częściowo niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych, należącą niegdyś do zakładów HCP (dziś właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu). Jedyny prototypowy egzemplarz jeździł dotychczas w barwach MPK. Przewoźnik dzierżawił Pumę od końca 2008 r.

Tramwaj stoi unieruchomiony w zajezdni już czwarty miesiąc. - Musimy zweryfikować i naprawić usterki systemu sterowania napędem. A tego nie robi się z dnia na dzień, bo części zamiennych do tramwaju nie kupuje się w sklepie - powiedział "Gazecie Wyborczej" Sławomir Raniszewski, p.o. prezesa zarządu FPS. MPK, któremu brakuje miejsc pod dachem na kilkadziesiąt własnych tramwajów, chce się pozbyć też Pumy ze swojej zajezdni. Zagroziło FPS, że za przechowanie zepsutego tramwaju będzie naliczać opłatę postojową - 500 zł za dzień.

Co dalej z Pumą? FPS twierdzi, że szuka nowego dzierżawcy. - Ten tramwaj już nie ruszy. Uszkodzenia w urządzeniach elektrotechnicznych są zbyt duże - powiedział "Gazecie Wyborczej" nieoficjalnie szef jednego z polskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, znający sprawę.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#115 Post autor: KZKGaPowicz » 30 gru 2011, 11:56

InfoTram pisze:Ambitne plany Poznania na 2012 rok

Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku. Ich łączna wartość przekracza 600 milionów złotych. Do tego dodać trzeba także wprowadzenie do ruchu kolejnych nowoczesnych wagonów Solaris Tramino, których łącznie w stolicy Wielkopolski ma być 45. W maju tuż przed Euro 2012 oddana do użytku zostanie nowa linia tramwajowa o długości ponad 2 km, która połączy obecną sieć tramwajową z centrami handlowymi we wschodnim Poznaniu. Inwestycja warta 270 milionów złotych pozwoli na wykorzystanie wielkich parkingów koło centrów handlowych, jako miejsc dojazdu kibiców na mecze Euro 2012. Z parkingów kierowców zawiozą na stadion tramwaje.
Także przed Euro zmodernizowane zostaną linie tramwajowe łączące centrum miasta ze stadionem miejskim. Nowe torowisko będzie miało charakter tramwajowo-autobusowy, powstaną wspólne przystanki, a autobusy jadące ulicami będą mogły ominąć korki na sąsiednich ulicach. Dodatkowo z torowiska będą mogły korzystać także karetki pogotowia. Inwestycja ma kosztować 200 milionów złotych.

W grudniu 2012 zakończona zostanie budowa nowego odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Nowy, dwukilometrowy odcinek torów połączy obecny PST z Dworcem Kolejowym. Linia prowadzona równolegle do torów kolejowych pozwoli części tramwajów na ominięcie zatłoczonych torowisk biegnących przez centrum miasta. Głównym celem tej budowy jest zintegrowanie szynowej komunikacji miejskiej z transportem kolejowym, a dzięki powstającemu Zintegrowanemu Centrum Komunikacyjnemu Poznań Główny, także z dalekobieżną komunikacją autobusową. Inwestycja będzie kosztowała 130 milionów złotych.
Po tych inwestycjach o kilka minut skróci się czas przejazdu tramwajem, a w przypadku przedłużenia szybkiego tramwaju jego dwie linie nie będą kolidowały z układem drogowym, co pozwoli na osiągnięcie prawie 100 procentowej punktualności –powiedział PAP Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Rafał Kupś.

Po wybudowaniu nowych odcinków linii tramwajowych całkowita sieć torów tramwajowych w Poznaniu będzie miała około 70 km długości. Warto zwrócić uwagę na przygotowywanie komunikacji tramwajowej na potrzeby osób udających się na poznańskie mecze w ramach Mistrzostw Europy. Nie wszystkie miasta, a raczej organizatorzy tychże mistrzostw, zamierzają wykorzystać potencjał komunikacji tramwajowej jako środka transportu. I tak w Warszawie remontowane niedawno bądź obecnie ciągi tramwajowe podczas mistrzostw mają być ... nieczynne. Może to i lepiej. Nie ucierpią wagony...
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#116 Post autor: Penny » 11 sty 2012, 23:12

Rynek Kolejowy, 2012-01-11 pisze:Herby na tramwajach zostają

Herby na tramwajach w Poznaniu jednak pozostaną. Do 15 stycznia miały być usunięte ze wszystkich pojazdów, ale już wiadomo, że urzędnicy sprostowali przepis, w związku z którym rozpoczęto usuwanie symboli miasta - informuje "Gazeta Wyborcza".


- Nie chcieliśmy, by herby zniknęły ze starego taboru. To błąd w piśmie – tłumaczą „Wyborczej” miejscy urzędnicy. Do MPK i ZTM trafiło pismo, w którym była informacja, by przy logotypie ZTM nie pojawiał się herb miasta. Nie było jednak informacji, że chodzi o nowy tabor. ZTM i MPK rozpoczęły zatem usuwanie herbów z pojazdów.

Wiceprezydent Poznania zadecydował, że tramwaje, na których herby jeszcze pozostały, nie będą już usuwane. Jeśli chodzi o te, z których herby już usunięto, to ma pojawić się uchwała regulująca zasady użytkowania herbu.

Problem wziął się stąd, że symbol miasta nie może być wykorzystywany do komercyjnych celów, a mogłoby do tego dojść, gdyby inni przewoźnicy chcieli używać herbu. Pojawiłsię w związku z tym przepis, który źle zinterpretowano.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#117 Post autor: KZKGaPowicz » 21 sty 2012, 11:16

InfoTram pisze:99% - dyspozycyjność techniczna Tramino

Po kilku miesiącach eksploatacji i przejechaniu 20.000 km dyspozycyjność techniczna poznańskich Tramino oceniana jest przez MPK na aż 99% - poinformował Solaris. Do końca grudnia 2011 firma z Bolechowa dostarczyła do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu już 23 tramwaje tej marki. Łącznie w stolicy Wielkopolski ma ich być 45. W 2009 roku firma Solaris wygrała przetarg na finansowaną w większości z funduszów Unii Europejskiej, dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino dla Poznania. Ich dostawa rozpoczęła się w lipcu 2011 roku i zakończy się w marcu bieżącego roku. Dodatkowo zamawiający skorzystał z tzw. opcji jaką daje prawo o zamówieniach publicznych i zamówił dalszych pięć tramwajów, których dostawa zakończy się do końca maja, a więc tuż przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, których to Poznań jest jednym z miast gospodarzy.
Pierwsze poznańskie Tramino wyjechało na linię w lipcu. –Pierwszych piętnaście sztuk przejechało ponad 20.000 kilometrów. Ich dyspozycyjność techniczną oceniamy bardzo dobrze. Kształtuje się ona na poziomie 99% –ocenia Solarisy Tramino Jan Firlik, Dyrektor Pionu Przewozów Tramwajowych w poznańskim MPK.

Dyspozycyjność techniczna na poziomie 99% dla nowych produktów jest nadzwyczaj dobrym wynikiem. Zazwyczaj nowo dostarczone pojazdy dla komunikacji publicznej na początku eksploatacji mają ten wskaźnik znacznie niższy. Choć dostawa Tramino dla Poznania rozpoczęła się w lipcu, to pierwszy tramwaj tej marki zaczął kursy w stolicy Wielkopolski jeszcze w styczniu ubiegłego roku. Był to egzemplarz prototypowy, który MPK zdecydowało się wydzierżawić. Tramwaj przejechał z pasażerami na różnych liniach już ponad 70.000 kilometrów. Jego bezawaryjność jest oceniana bardzo wysoko. Egzemplarz ten pomógł także we wprowadzeniu kilku zmian technicznych do poznańskich Tramino, zarówno w obszarze kabiny motorniczego, jak i w przestrzeni pasażerskiej i ogólnym wyglądzie tramwaju.
Solaris Tramino został także bardzo dobrze przyjęty przez poznańskich użytkowników komunikacji miejskiej, czego dowody można znaleźć chociażby na portalach społecznościowych. W tym samym czasie, gdy pierwsze Tramino wyjechało na tory Poznania firma Solaris wygrała kolejny przetarg na dostawę tramwajów. Tym razem ich odbiorcą będzie niemieckie miasto Jena, dokąd w roku 2013 dostarczonych zostanie pięć Solarisów Tramino. Będą to pierwsze tramwaje polskiej produkcji sprzedane na rynku niemieckim.
Solaris Tramino, który wozi pasażerów w Poznaniu mierzy blisko 32 metry, jest wagonem przegubowym, pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym oraz w pełni niskopodłogowym. Oznacza to, że w jego wnętrzu na całej długości nie ma żadnych stopni.
Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną i szybką wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi aż 1500 mm i jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku tramwajach. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750 mm.

Tramino może zabrać na pokład aż 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Podróż w komfortowych warunkach zapewnia m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy też wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana, dołożenie kolejnych lub zmiana ich ustawienia. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów.
W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób z dzieckiem.
Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system głosowy zapowiada najbliższe przystanki. Zgodnie z poznańską tradycją, tramwaj ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) wyświetlające numer linii.
Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel, pulpit i podnóżek oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące.
Pojazd napędzany jest czterema 4 silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy.
Podstawowe parametry techniczne Solarisa Tramino dla MPK Poznań:
100% niskiej podłogi
Pięć członów
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego
Liczba pasażerów: 229 osób
Szerokość 2 400 mm
Szerokość drzwi jednoskrzydłowych 750 mm
Szerokość drzwi dwuskrzydłowych 1 500 mm
Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu 750 mm
Ilość wózków napędowych: 2
Ilość wózków tocznych: 1
Wysokość podłogi nad główką szyny:
- w okolicach drzwi 350 mm
- w strefach nad wózkami 480 mm
- w pozostałych strefach 350 mm
Średnica koła nowe/zużyte 620mm/540mm
Źródło
Załączniki
solaris_tramino_poznan_fot__marcin_ciszewski_2_small_100.jpg
solaris_tramino_poznan_fot__marcin_ciszewski_2_small_100.jpg (5.23 KiB) Przejrzano 4773 razy
solaris_tramino_poznan_fot__marcin_ciszewski_1_small_100.jpg
solaris_tramino_poznan_fot__marcin_ciszewski_1_small_100.jpg (5.07 KiB) Przejrzano 4773 razy
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#118 Post autor: Penny » 23 sty 2012, 11:45

Rynek Kolejowy, 2012-01-23 pisze:Czy miasto powinno pozostawić pętlę przy Budziszyńskiej?

Według Krzysztofa Celki, eksperta od nieruchomości z Uniwersytetu Ekonomicznego, ze sprzedaży działki po zajezdni w ul. Budziszyńskiej MPK może uzyskać ok. 12 mln zł. "Gazeta Wyborcza" spekuluje, czy MPK nie straci tych pieniędzy z powodu wyższych kosztów prowadzenia tramwajów.


Wedlug ekspertów, warta zostawienia w posiadaniu MPK byłaby pętla tramwajowa przy zajezdni. Po sprzedaży pętli linie tramwajowe 6 i 15, które dotychczas dojeżdżały do Budziszyńskiej, będą jechały dalej, aż do Junikowa. Według wyliczeń Michała Beima, eksperta od komunikacji, takie przedłużenie tras tramwajów może kosztować miasto ponad 2 mln zł rocznie. - Do Junikowa dojeżdżałyby wtedy aż cztery linie Tramwaj co dwie i pół minuty - w tym miejscu to jest bez sensu - przekonuje w "Gazecie Wyborczej" Beim.

Wojciech Tulibacki, prezes MPK, uważa, że likwidacja pętli jest uzasadniona. - Wkrótce na Junikowie powstanie dworzec autobusowo-tramwajowy. Autobusami podmiejskimi będą tam dojeżdżać pasażerowie z zachodnich gmin, np. z Plewisk, którzy następnie przesiądą się na tramwaj. Pasażerów będzie więcej, więc i dodatkowe linie się przydadzą - uważa Tulibacki.

Innego zdania jest Beim. - Większość mieszkańców sąsiednich gmin będzie raczej korzystać z dobrodziejstw nowej szerokiej drogi, jaką będzie przebudowywana ul. Grunwaldzka. Nie spodziewałbym się, że z dworca autobusowo-tramwajowego na Junikowie będzie korzystać aż tak wielu pasażerów - uważa. Jego zdaniem mogłoby tak być, gdyby pętlę na Junikowie zbudowano przy dworcu kolejowym Poznań Junikowo, a obok powstałby parking park & ride. - Sądzę, że zanim MPK zlikwiduje pętlę na Budziszyńskiej, trzeba przez rok poobserwować, ilu pasażerów jeździ tramwajami z Junikowa, i czy rzeczywiście jest ich więcej niż dotychczas - mówi Beim. Łukasz Mikuła, radny PO dodaje, że pozostawienie pętli dodałoby elastyczności działaniom MPK.

- Do Euro pętla zostaje, natomiast co się stanie z nią później, to na razie kwestia rozważań - mówi "Gazecie Wyborczej" Rafał Kupś, p.o. dyrektora ZTM.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-30 pisze:PESTKA ma 15 lat

Poznański Szybki Tramwaj świętuje swoją rocznicę. 30 stycznia 1997 roku wyjechała na nowe tory pierwsza "bimba". Następnego dnia odbyło się oficjalne otwarcie najnowocześniejszej ówcześnie trasy szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Dzisiaj w ciągu godziny korzysta z niej nawet 6000 osób.


PST, czyli popularna Pestka ma trasę o długości 6,1 km. Łączy Winogrady i Piątkowo, czyli północne osiedla miasta, z centrum. Tramwaje wykonują 777 kursy dzienne i 24 kursy nocne. W godzinach szczytu pociąg zatrzymuje się na przystankach co 2,5 minuty.

Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace projektowe, a budowa linii ruszyła w 1982 roku. – Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat – wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor ds. technicznych Feroco SA, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10. To właśnie poznańska PRK-10 wykonywała główne prace torowe na tym obiekcie.

-– Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne – mówi Przemysław Radowicz.

Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów – Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców.

Obecnie prowadzone są prace mające przedłużyć pospieszną linię do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Odcinek ten ma być oddany dla pasażerów w końcu tego roku.

Więcej zdjęć z budowy PST można zobaczyć tutaj.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-04-30 pisze:Fotorelacja z budowy zajezdni Franowo
Przejdź do galerii tutaj


Rynek Kolejowy, 2012-04-30 pisze:Ruszyły linie turystyczne

Od 28.04 do 30.09, w soboty, niedziele oraz 1 i 3 maja 2012 w Poznaniu kursują turystyczne linie - tramwajowa "0" i autobusowa "100". Dodatkowo, MPK umieściło specjalne oznaczenia atrakcji turystycznych w tramwajach i na przystankach linii nr 17.


Linia tramwajowa 0
Tramwajowa „zerówka” zabierze podróżnych do Muzeum Komunikacji w zajezdni przy ul. Głogowskiej. Stamtąd przez Wildę i Rataje dotrze do śródmieścia, aby wśród majestatycznych budynków dawnej dzielnicy cesarskiej, skierować się na trasę winiarską. Mijając sznur kasztanowców, ciągnących się wzdłuż alei Wielkopolskiej, dowiezie pasażerów do Parku Sołackiego, gdzie chętni będą mogli wybrać się na półgodzinny spacer. Tramwaj dojedzie na pętlę Piątkowska, a w drodze powrotnej, zabierze spacerowiczów spod zabytkowej „zielonej budki”, czyli dawnej poczekalni tramwajowej. Do czasu zakończenia remontu torowiska na ul. 27 Grudnia, linia turystyczna "0" będzie kursowała objazdem. W związku z tym, przystanek "Marcinkowskiego" będzie wyłączony z użytkowania.

Nocny Poznań z okien tramwaju
Nocne wycieczki „Poznaj Poznań nocą” cieszyły się w ubiegłych latach ogromnym powodzeniem. - Dlatego zdecydowaliśmy, że w sezonie 2012, nocne przejazdy bimbą będą odbywać się w każdą sobotę - obwieszcza MPK. W maju, sierpniu i wrześniu, kursy rozpoczną się o godz. 21:00 na ul. Gajowej. Natomiast w czerwcu i lipcu, wystartujemy o godz. 22:00.

Linia autobusowa 100
Autobusowa „setka” skomunikuje główne atrakcje Poznania: zabytkową zajezdnię Gajową/Stare ZOO, Stary Rynek, Ostrów Tumski, Kolejkę Parkową Maltanka, Termy Maltańskie, Nowe ZOO czy Cytadelę. Chcemy dać turystom namiastkę Poznania i zachęcić do samodzielnego odkrywania wszystkich jego sekretów. Za każdym razem na trasę wyjadą inne modele autobusów: Jelcz RTO czyli popularny „Ogórek”, Ikarusy 280 i 260, Jelcz Pr 110 lub DAF MB 200. Kursy obsługiwać będą członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w historycznych mundurach.

Linia tramwajowa 17
Z pokładu linii 17 obejrzy najwspanialsze poznańskie zabytki, podróżując wzdłuż osi Traktu Królewsko-Cesarskiego. Na dziewięciu przystankach wzdłuż trasy MPK umieściło specjalne oznaczenia. We wiatach pasażerowie znajdą także mapy najciekawszych wycieczek po okolicy z QR kodami. Ponadto na wyświetlaczach linii 17 pojawi się informacja z charakterystycznym logo Traktu. Oznaczenie trasy 17'tki to wspólna inicjatywa Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, MPK Poznań Sp. z o.o. oraz ZTM.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-06-20 pisze:Dalsze zmiany na Grunwaldzkiej

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej pozwoliły nam nieco zapomnieć o remontowym maratonie, w którym jako mieszkańcy uczestniczymy od kilkunastu miesięcy - pisze poznańskie MPK. Na ulicy Grunwaldzkiej prace jednak wciąż trwają.


W ul. Grunwaldzkiej nieprzerwanie trwają prace przy przebudowie ulicy oraz torowiska. W miejscu, gdzie jeszcze niedawno były dziury i hałdy piasku, znajduje się nowe torowisko, wzdłuż którego powstaje całkiem nowa jezdnia. Na niektórych odcinkach widać już także chodniki, wjazdy na posesje i ścieżkę rowerową. Pracują również brygady sieciowe.

Galeria zdjęć tutaj
źródło

Awatar użytkownika
martin
Posty: 69
Rejestracja: 19 paź 2011, 21:39
Lokalizacja: Lüdenscheid

#119 Post autor: martin » 04 lip 2012, 22:53

12 tramwajów GT-8, zwanych przez poznaniaków "helmutami", idzie na złom. Wśród nich jest pojazd, który 15 lat temu otworzył trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli popularną Pestkę.
To było wielkie wydarzenie dla Poznania. Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę na osiedle Sobieskiego ST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Planowano, że szybką linię zainauguruje nowoczesny "Tatra", ale producent opóźnił dostawę, więc w pierwszy kurs wyruszył zakupiony w Niemczech używany tramwaj typu GT-8. Był to pojazd o numerze 650.
Koniec Helmutów

Teraz ten sam tramwaj znalazł się na liście bimb, które trafią na złom. Są na niej wszystkie tramwaje typu GT-8, czyli popularne czterodrzwiowe "helmuty", które jeszcze jeżdżą po Poznaniu. W sumie 12 sztuk.

- Zawsze pamiętamy o tym, by zostawić jeden tramwaj danego typu. Historia by nam nie podarowała gdybyśmy skasowali wszystkie pojazdy - mówi Iwona Gajdzińska z MPK. "650" pójdzie jednak na złom ze względu na stan techniczny.
- Ten tramwaj w samym Poznaniu przejechał milion kilometrów. Reanimacja tego pojazdu jest niemożliwa, jednak zachowamy inny tramwaj tego typu. Będzie to nieco inny model - GT-6 o numerze 615, który jest starszy o dwa lata od tego o numerze 650 - wyjaśnia Gajdzińska

Brat w niemieckich barwach

Wszystkie niemieckie tramwaje pochodzą z połowy poprzedniego wieku. Bimba, która jako pierwsza wyjechała na trasę "Pestki", pochodziła z 1959 roku. W Poznaniu pojawiła się 37 lat później.

GT-6 to "krótszy brat" GT-8. Wyprodukowano je w fabryce Düwag a do Poznania trafiły z Düsseldorfu oraz z Frankfurtu nad Menem. Zarówno "650" jak i "615" trafiły do Poznania z tego pierwszego miasta. Po Poznaniu kursuje w historycznych barwach, identycznych w jakich jeździł w Düsseldorfie.

Zródlo
Pozdrawiam :-)

NIE POZWOLMY LIKWIDOWAC LINII TRAMWAJOWYCH!!!
http://www.youtube.com/watch?v=GM6XVvV4CuI

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#120 Post autor: Penny » 12 lip 2012, 14:06

Rynek Kolejowy, 2012-07-11 pisze:Jest szansa na nocny tramwaj na Rataje

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uruchomiony został tramwaj nocny na rataje – taką twierdzą poznańscy urzędnicy. Potrzebna jest jednak opinia rad osiedli, które znajdują się wzdłuż ewentualnej trasy. Na razie pomysł się podoba – donosi „Głos Wielkopolski”.


W najbliższy poniedziałek odbędzie się głosowanie rady osiedla Rataje w tej sprawie. Byłby to drugi nocny tramwaj w Poznaniu. Aktualnie jedna linia kursuje nocą z os. Sobieskiego do centrum, jednak w czasie Euro miał wydłużoną trasę. - Chcielibyśmy, żeby tramwaj N21 jeździł tak dalej. Przede wszystkim dlatego, że byłoby to dodatkowe połączenie dla pasażerów z Rataj. - mówi Wojciech Chudy, przewodniczący rady osiedla Chartowo.

Aby została uruchomiona nocna linia tramwajowa na Rataje, muszą wyrazić zgodę radni wszystkich osiedli, które znajdują się na ewentualnej trasie. Na razie nie ma jednak opinii Chartowa, Starego Miasta, oraz kilku radspółdzielczych. Wiadomo, że do tej pory przeciwni byli mieszkańcy Polanki.
źródło

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#121 Post autor: rafalurbino18 » 12 sie 2012, 18:37

Nikt nie wspomina, że mamy nową trasę tramwajową w Polsce? Mimo tego, że za niedługo otwarte zostaną także trasy na Błeszno i Kampus UJ to są to niecodzienne wydarzenia :P
Uroczyste otwarcie trasy na Franowo - fotorelacja

W sobotę poznaniacy tłumnie przybyli na otwarcie trasy na Franowo. Właśnie dziś mieli okazję po raz pierwszy przejechać się nową, długo wyczekiwaną trasą tramwajową. Zobacz zdjęcia.

Pierwszy przejazd odbył się o godzinie 17 z przystanku Piaśnicka/Rynek. Wówczas tramwaj przewiózł pasażerów na pętlę tramwajową na Franowie, gdzie przygotowany był piknik i liczne atrakcje. Na przybyłych gości czekał miedzy innymi tort. Poznaniacy mieli również okazję zobaczyć stare i nowe tramwaje.

W sobotę na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj linii 16, dla którego od tej pory będzie to już regularna trasa. Z kolei od 3 września na Franowo kursować będą również linie 1 i 18.
Źródło: epoznan.pl


W linku znajdziecie dużo zdjęć z otwarcia, tutaj natomiast filmik z przejazdem na trasie Franowo-Os. Czecha/Lecha.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#122 Post autor: KZKGaPowicz » 15 sie 2012, 13:16

U nas oczywiście "niemożliwe do realizacji" :cry: Nic tylko podziwiać władze tego miasta.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#123 Post autor: Penny » 21 sie 2012, 23:43

Rynek Kolejowy, 2012-08-17 pisze:Tramwaj w ul. Ratajczaka może kosztować 100 milionów

Zarząd Transportu Miejskiego złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy tramwaju. Budowa nowej trasy tramwajowej w centrum Poznania może kosztować nawet 100 milionów złotych, bowiem w grę wchodzi nie tylko ułożenie kilometra torów, ale i przebudowa całej podziemnej infrastruktury.


W latach 90. eksperci z niemieckiej firmy ETC Transport Consultants z Berlina na zlecenie władz ocenili trafność wszystkich projektowanych wówczas przez poznańskich inżynierów tras tramwajowych w mieście. Za najważniejsze dla układu komunikaw centrum Poznania uznali trasy: przez most św. Rocha i ul. Kórnicką (czyli tramwaj na Rataje) i ul. Ratajczaka. Ta druga inwestycja skróci podróż z Wildy do centrum. Specjaliści z ETC wyliczyli, że czas przejazdu tramwajami linii 2 i 9 absurdalnym objazdem przez Strzelecką skróciłby się o ok. 9 minut. Podróż na trasie z Rynku Wildeckiego do centrum skróciłaby się o połowę.

- Nie chcę deklarować żadnych terminów, bo najpierw musimy się uporać ze sprawami formalnymi, a więc przygotować dokumentację. Sporo czasu zabrało uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i sporo pewnie zabierze decyzja środowiskowa - powiedział "GW" Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania. Na razie władze wystąpiły do Ministerstwa Transportu o unijne fundusze na projekt trasy.

W kasie miasta nie ma też na razie pieniędzy na budowę. Pewnikiem jest więc wniosek o unijne finansowanie w nowej perspektywie finansowej UE, czyli w latach 2014-2020. W ramach całego projektu planowana jest przebudowa kilku odcinków torowisk: m.in. na ul. Św. Marcin, al. Marcinkowskiego, Matyi, Wierzbięcice, 27 |Grudnia, a także rozjazdów Towarowa - Św. Marcin czy przy Okrąglaku.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-08-22 pisze:Wielkie przetasowanie na liniach tramwajowych od 3 września

Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, w związku z wprowadzeniem zasadniczego, powakacyjnego rozkładu jazdy oraz przywróceniem ruchu tramwajowego wzdłuż linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na ulicy Głogowskiej, od 3 września zmienią się trasy wielu linii tramwajowych.


Zmiany obejmą też linie autobusowe kursujące zamiast tramwajów. Także w związku z wprowadzeniem od 3 września zasadniczego rozkładu jazdy, tramwaje linii nr 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 w dni robocze w godzinach szczytu kursować będą z częstotliwością co 10 minut, natomiast na liniach 3 oraz 4 kursy będą wykonywane co 20 minut.

Nowy schemat sieci tramwajowej pojawi się później, jak MPK Poznań naprawi sobie załącznik :)
źródło
Załączniki
2012.09.03MapaTramZasadniczy[1].pdf
(dot. artykułu drugiego)
(704 KiB) Pobrany 172 razy
(dot. artykułu pierwszego)
(dot. artykułu pierwszego)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość