Tramwajowy rok 2009

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach itp.
Wiadomość
Autor
rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

Tramwajowy rok 2009

#1 Post autor: rafalurbino18 » 31 gru 2009, 19:19

Utworzyłem nowy temat, bo nie pasował mi żaden w tym dziale. Poniższy artykuł opisuje najważniejsze wydarzenia w polskiej komunikacji tramwajowej (... i nie tylko). Według mnie jest dość dobry, bo o wielu rzeczach sobie przypomniałem i nawet nie zdawałem sprawę, że tyle już minęło. Artykuł pochodzi z portalu Infotram:
Tramwajowy rok 2009

Do końca 2009 roku pozostały godziny. Warto zatem podsumować, a zarazem przypomnieć to, co w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydarzyło się w świecie tramwajów. A zatem:

styczeń

- Dwanaście śląskich gmin stało się właścicielami akcji Spółki Tramwaje Śląskie. W budżetach niektórych z nich już wówczas były zarezerwowane pieniądze na rozwój infrastruktury tramwajowej i unowocześnienie taboru.
- Władze Szczecina obwieściły, iż już w 2011 roku pasażerowie będą mogli podróżować niskopodłogowymi tramwajami. Idąc dalej za obietnicami miejskich włodarzy mieliśmy zapewnienie, że w 2013 roku takich pojazdów będzie już 36. Jaki jest finał pierwszego przetargu na 6 niskopodłogowców –wiadomo.
- W Olsztynie raz jeszcze powróciła koncepcja budowy linii tramwajowej. Przedstawiono kilka wariantów. Szczegółów nadal nie znamy.
- Poznańskie MPK zamówiło kolejne Moderusy. Tym razem osiem sztuk.
- Wrocław przekazał do Gdańska stodwójkę. Wagon dołączył do grona pojazdów historycznych. Przypomnijmy, iż wozy tego typu kursowały w Gdańsku do końca lat 80. W 1988 ostatnie tramwaje zostały wysłane do Krakowa. Gdańsk dostał wówczas w zamian składy typu 105N, które aż do wprowadzenia pierwszych tramwajów niskopodłogowych, były jedynymi liniowymi wozami w mieście.

luty

- Wrocław rozstrzygnął przetarg na dostawę 28 nowych wagonów, które zostaną zakupione w ramach realizowania inwestycji pod nazwą Tramwaj Plus. Zwycięzcą okazała się Skoda.
- Poznaliśmy nazwy 5 konsorcjów, które stanęły do walki w przetargu na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra oraz 10 producentów, którzy wyrazili zainteresowanie dostawą niskopodłogowych tramwajów dla MPK Poznań.
- Kiepskie informacje dotarły do pasażerów WKD. Marzenia o nowoczesnej kolejce stały się mniej realne. Nic nie wyszło z obietnic i zapewnień nowego właściciela wukadki.
- O inwestycjach w tramwaje poinformowały władze Grudziądza. Ogłoszony został przetarg na modernizację sieci tramwajowej w mieście.

marzec

- Rozpoczęła się największa w mijającym roku inwestycja infrastrukturalna –remont trasy WZ w Warszawie. Przez kilka miesięcy ciąg ten otwarty był tylko dla zastępczych autobusów.
- Szczecin wybrał Solarisa. I to był początek pata. Do dziś umowa na dostawę tramwajów dla Spółki Tramwaje Szczecińskie nie została podpisana. A właśnie Szczecin miał być pierwszym tramwajowym kontrahentem bolechowskiego producenta. Jak się później okazało nie był. Najbardziej nie stracił na tym Solaris, ale pasażerowie, którzy nie będą mieli nowych pojazdów. Przynajmniej na razie. Przeszkodziły PESA i Cegielski.
- Zakończyliśmy już proces budowy konstrukcji wagonów –poinformował na łamach InfoTram Hans Peter Engel, dyrektor działu pojazdów szynowych Solaris Bus&Coach. Solaris rozpoczął podbój rynku tramwajowego!
- Tramwaje Warszawskie wprowadziły mobilny radar na motorniczych. Czy przynosi to efekty? Nie wiadomo. Pewien motorniczy z Melbourne został przyłapany jak z nadmierną prędkością prowadził tramwaj. Został za to ukarany mandatem. Jak poinformowała policja, przydrożny radar wskazał 57 km/h, podczas gdy w tym miejscu ograniczenie prędkości wynosi 40 km/h. Żeby wszyscy tak grzeszyli…
- Siedem firm przystąpiło do boju o kontrakt na 35 zupełnie nowych tramwajów dla Gdańska. Znowu dał o sobie znać Cegielski.

kwiecień

- Tramwaje Warszawskie wybrały dostawcę 186 niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Niespodzianki nie było –wygrała PESA. W ostatecznej rozgrywce pokonała Alstom, Stadlera oraz AnsaldoBreda&Newag.
- Solaris został wyautowany ze Szczecina. Przetarg na 6 niskopodłogowców musi zostać powtórzony –tak zadecydował sąd.
- Metro Warszawskie otrzymało dwie główne nagrody w międzynarodowym konkursie Metro Awards 2009. Stołeczna podziemna kolejka zwyciężyła w dwóch kategoriach: Najlepszy program utrzymania (Best Maintenance Programme) oraz Nagroda specjalna za zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska (Special Merit Award for Commitment to the Environment).
- MPK Wrocław ponownie ogłosiło przetarg na dostawę 8 tramwajów wieloczłonowych, fabrycznie nowych z silnikami asynchronicznymi i z co najmniej jednym członem niskopodłogowym oraz 4 składów tramwajowych dwuwagonowych fabrycznie nowych z silnikami asynchronicznymi. Pierwszy przetarg, z powodu protestów nie doprowadził do wyłonienia producenta, który dostarczyłby pojazdy. Miały one zastąpić wycofywane z ruchu tramwaje 102Na.
- W przetargu na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra zwyciężyło włosko–turecko-polskie konsorcjum w składzie:
1. Lider - ASTALDI S.p.A.
ul. Giulio Vincenzo Bona 65
00-156 Rzym, Włochy
2. GULERMAK Agir Sanayi Insaat e Taahhut A.S.
Karanfil Sokak 15/2 Kizilay
06 650 Ankara, Turcja
3. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z siedzibą w Mińsku Mazowieckim
ul. Kolejowa 28;05-300 Mińsk Mazowiecki .
- Władze Zabrza i Chorzowa podpisały właśnie porozumienia z Tramwajami Śląskimi. Dzięki temu zwiększyły się szanse na realizację unijnego projektu 'Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą', a co za tym idzie na remont torowisk w aglomeracji śląskiej, a także zakup nowych, niskopodłogowych tramwajów. Tramwaje Śląskie liczą, że z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uda się im pozyskać 100 mln euro. Drugie tyle spółka musi zdobyć spółka, która od momentu podpisania porozumienia będzie wspierana przez miejskie władze.
- Szczecin wycofał z eksploatacji wagony GT6. Zastąpiły je sprowadzone z Berlina Tatry.

maj

- MPK Kraków rozstrzygnęło przetarg na dostawę 24 używanych dwukierunkowych pociągów tramwajowych złożonych z dwuczłonowego wagonu silnikowego i współpracującego z nim dwuczłonowego wagonu doczepnego. Niespodzianki nie było –zwyciężył austriacki przewoźnik - Wiener Linien GmbH &Co KG, który jako jedyny stanął do przetargu.
- Tramwaje Warszawskie rozpoczęły kampanię „Bądźmy razem bezpieczni”. Cel oczywisty –poprawa bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym.
- W Szczecinie drugi raz próbowano wyłonić producenta, który dostarczy 6 wagonów niskopodłogowych. Solaris startował.
- 26 maja 2009 roku Zarząd KZK GOP przychylił się do wniosku gminy Gliwice w sprawie likwidacji linii tramwajowych nr 1 i 4.
- Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą PESA na dostawę 186 wagonów 120Na. To jeden z największych kontraktów tramwajowych w Europie, opiewający na kwotę 1,5 mld złotych. Zakup ten pozwoli na wymianę ponad 40% taboru warszawskiego przewoźnika - wagonów 13N oraz części 105Na. Pierwsze nowe tramwaje pojawią się w stolicy jesienią 2010 roku.
- Warszawska Kolej Dojazdowa ogłosiła przetarg nieograniczony na dostawę 14 sztuk nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie obejmowało ponadto świadczenie usług serwisowych w okresie czterech lat od daty przekazania każdego ezt oraz przeszkolenie pracowników wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących taboru.

czerwiec

- Wrocławskie MPK wybrało dostawcę 8 tramwajów wieloczłonowych z częścią niskopodłogową oraz 4 składy tramwajowe dwuwagonowe. Został nim Protram, który pokonał FPS Cegielski.
- MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 24 nowych wagonów tramwajowych.
- Kolejny etap remontu trasy WZ przyniósł kończynę przy kinie Femina. Tramwaje nadal nie kursowały tym ciągiem. Nadal funkcjonowała komunikacja zastępcza.
- Zaczęły się wakacje, a co za tym idzie w większości polskich miast posiadających sieci tramwajowe do wyruszenia na trasy szykowały się zabytkowe wagony, które obsługiwać miały linie turystyczne.

lipiec


- W Warszawie pojawiła się szara PESA. To pomysł na zmianę wizerunku i unowocześnienie transportu miejskiego w mieście. Ostatecznie wagony 120N z czerwono-żółto-czarnych zmieniają barwy na żółte z domieszką czerwonego.
- W Szczecinie jednak PESA –tak miało być w lipcu. Do akcji jednak znowu wkroczyła konkurencja.
- PESA triumfowała także w Gdańsku. Tamtejszy ZKM ma kupić od producenta z Bydgoszczy 35 wagonów 120Na. W tyle pozostali Stadler, Bombardier, AnsaldoBreda i CAF. To był największy przetarg ogłoszony przez gdańskiego przewoźnika na dostawę tramwajów niskopodłogowych.
- Pasażerów tramwajów w Pabianicach zaniepokoiła myśl o zastąpieniu tego środka transportu …autobusami PKS-u.
- MPK Kraków ogłosiło przetarg na budowę nowej linii tramwajowej, która połączy rondo Grzegórzeckie z Golikówką. Pojawiły się też koncepcje metra w Grodzie Kraka.

sierpień

- ZKM Gdańsk podpisał z miastem aneks do umowy, na mocy którego przewoźnik będzie obsługiwał komunikację tramwajową w mieście do 2030 roku.
- W Poznaniu bitwa o MPK –Solaris kontra PESA. Otarte zostały oferty na dostawę 40 niskopodłogowców. CAF pozostał daleko w tyle.
- Łódzkie MPK zaprezentowało listwy bezpieczeństwa. Wszystko to w związku z pięcioma przypadkami wpadnięcia pasażerów pod koła drugiego wagonu tramwajowego w okresie od 23 stycznia 2008 do 23 stycznia 2009.
- Poznań wybrał zwycięzcę –Tramino. Tradycyjnie konkurencja nie odpuszcza.

wrzesień

- Bydgoska PESA przypuściła szturm na węgierki rynek tramwajowy, wygrywając przetarg na dostawę 9 wagonów dla Segedyna.
- Tymczasem Gliwice pożegnały tramwaje, a prezydent miasta stał się wrogiem publicznym nr 1 wszystkich zwolenników tego środka transportu. Naszym zdaniem to właśnie Pan Prezydent zasłużył na miano człowieka, który w 2009 roku podjął najgłupszą i najgorszą decyzję tramwajową. Żadnych nagród nie przyznajemy, ale może warto pomyśleć o tym. Pan Prezydent pewnie (nie)chętnie przyjąłby złamany pantograf albo wykolejony wózek. Niektórzy jednak nie tracą nadziei i liczą na rychły powrót tramwajów do Gliwic. :( :( :(
- Na szczęście nieco inaczej myślą w Toruniu. Z pomocą Unii Europejskiej miasto chce rozwijać swoją sieć tramwajową.

październik

- Krakowskie MPK zdecydowało się, po raz kolejny, na zakup używanych wagonów tramwajowych. Tym razem przewoźnik ogłosił przetarg na 27 sztuk używanych pojazdów silnikowych, dwukierunkowych, ośmioosiowych, przegubowych.
- Najważniejszym wydarzeniem 2009 roku były targi Trako. Nie zawiódł Solaris, który zaprezentował, po raz pierwszy z resztą, swój najnowszy produkt –Tramino. Pozostali producenci tramwajów nie pokazali. Oglądaliśmy zatem modele i foldery…
- A w Szczecinie jednak Cegielski? Do dziś umowy nie podpisano.

listopad

- Warszawska Kolej Dojazdowa, już po raz drugi, ogłosiła przetarg na dostawę 14 sztuk nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie 6 miesięcy od daty przekazania każdego pociągu oraz przeszkoleniem wskazanych pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących taboru.
- 128 milionów złotych –taką sumę dostanie z funduszy unijnych Częstochowa na budowę linii tramwajowej na Błeszno, modernizację istniejącej infrastruktury oraz zakup nowych wagonów. To jedna z największych sum, jakie udałoby się zdobyć na inwestycje.
- Do Krakowa przybędą wagony z Dusseldorfu, a więc po raz kolejny niespodzianki nie było. Do krakowskiego MPK wpłynęła jedna oferta, będąca odpowiedzią na ogłoszony przetarg, na dostawę 27 wagonów tramwajowych, używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych i przegubowych –z Rheinbahn Düsseldorf.
- W Poznaniu podpisano umowę na zakup 40 nowych wagonów tramwajowych dla MPK. To największy przetarg na dostawę niskopodłogowych tramwajów w historii poznańskiego przewoźnika. Wagony dostarczy firma Solaris Bus &Coach. PESA idzie do sądu.
Szczecin szykuje się do przebudowy zajezdni Pogodno, a Wrocław do obsługi linii turystycznej w 2010 roku.

grudzień

- Zaliczyliśmy wpadkę z pożarem tramwaju w Warszawie. Nasi „przyjaciele”mieli radości tyle, że warto było tę wpadkę zaliczyć. Nie polecamy się na przyszłość.
- Ogłoszono nowy rozkład pociągów na sezon 2009/2010. W WKD właściwie bez zmian.
- Poznaliśmy też harmonogram budowy II linii metra w Warszawie.
- Poznański Sąd pozbawił złudzeń PESĘ. Solaris mógł wreszcie zatriumfować.

Szczęśliwego Nowego Roku !
Źródło: Infotram

PS: Kolor ciemnoczerwony - informacje dotyczące naszej sieci w GOPie.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDYCJA 10 STYCZNIA

Rok 2009 nie był dobry dla polskich przewoźników tramwajowych, jeśli popatrzymy na zakupy nowego taboru. Tylko dwie firmy, MPK Wrocław i Metro Warszawskie wprowadziły do eksploatacji takie wagony. Inni ratowali się zakupami pojazdów używanych.

Całość -> Słaby rok 2009 – tabor tramwajowy w Polsce

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości