Wieści z Krakowa
źródłoRynek Kolejowy w dniu 2017.06.23 pisze:IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w formule PPP. Pierwszy projekt w Polsce
IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pierwszym w Polsce projektem w zakresie budowy infrastruktury torowej realizowanym w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach inwestycji powstanie ok. 4,5 km linii tramwajowej łączącej pętlę Mistrzejowice z al. Jana Pawła II.
Celem inwestycji jest budowa nowej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera poprzez ul. Meissnera, ul. Młyńską, ul. Lublańską, ul. Dobrego Pasterza, ul. Krzesławicką, ul. Bohomolca, ul. ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli tramwajowej Mistrzejowice, o łącznej długości ok. 4 526 m.
Konsorcjum w składzie DZP, Mott MacDonald i Crido Taxand na podstawie zawartej w czerwcu umowy będzie świadczyło na rzecz Ministerstwa Rozwoju i Miasta Krakowa kompleksowe doradztwo prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne przy tym projekcie PPP. Wartość nakładów inwestycyjnych tego projektu infrastrukturalnego przekracza 400 mln zł, a czas trwania umowy PPP, przewiduje się na ok. 20 lat. Co ciekawe, Miasto Kraków jest gotowe realizować projekt w formule PPP także, jeśli nie otrzyma dofinansowania ze środków unijnych.
– Czwarty etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju obejmuje przygotowanie struktury prawnej pierwszego w Polsce projektu obejmującego sfinansowanie, zaprojektowanie, wybudowanie fragmentem linii tramwajowej, a następnie jej utrzymanie przez partnera prywatnego w okresie umowy. Takie kompleksowe podejście do zarządzania infrastrukturą liniową czyni ten projekt wyjątkowym nie tylko w skali Polski, ale i Europy – powiedział Marcin Krakowiak, partner i szef Praktyki Infrastruktury i Energetyki DZP.
– To, co czyni ten projekt unikalnym, to rozwiązanie, w której Miasto Kraków będzie wynagradzać partnera prywatnego w formule opłaty za dostępność, co wydaje się jedynym rozwiązaniem, które może zapewnić bankowalność projektu, w sytuacji gdy trudno sobie wyobrazić, aby partner prywatny mógł osiągać dodatkowe dochody ze świadczonych usług. W tym projekcie nie chodzi bowiem o świadczenie usług przewozowych, a wyłącznie o budowę i utrzymanie linii tramwajowej – dodaje Magdalena Zabłocka, radca prawny z Praktyki Infrastruktury i Energetyki DZP.
Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju została podzielona na V etapów, z czego pierwsze dwa I A, IB i IIA i IIB (os. Kurdwanów – ul. Wielicka, Rondo Grzegórzeckie – Krowodrza Górka z tunelem KST, Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów, ul. Wielicka – ul. Lipska, z estakadą tramwajową nad dworcem kolejowym Kraków Płaszów) w latach 2000- 2015 zostały oddane do użytku. Na pozostałych etapach III, IV i V (Krowodrza Górka – Górka Narodowa oraz Krowodrza Górka – Azory, ul. Meissnera – pętla na os. Mistrzejowice oraz os. Kurdwanów – ul. Zakopiańska z tunelem pod Centrum Jana Pawła II "Nie lękajcie się") trwają prace projektowe.
Historia Szybkiego Tramwaju w Krakowie sięga 1974 roku, kiedy rozpoczęto budowę podziemnego tunelu pierwszej linii metra w rejonie Dworca Głównego PKP. Do końca 1989 roku zdołano zrealizować jedynie 180-metrowy odcinek pod peronami dworca. Po zmianach ustrojowych dalsza budowa została na kilka lat wstrzymana. W 1994 roku uchwalono Plan Ogólnego Zagospodarowania Miasta Krakowa, w którym zrezygnowano z budowy metra na rzecz szybkiego tramwaju. Nowa inwestycja miała wykorzystywać wybudowany już odcinek tunelu, który miał być jednak dokończony dla komunikacji północ-południe zamiast wschód- zachód.
Re: Wieści z Krakowa
Trójskłady stopiątek wracają do regularnego kursowania (na razie linia 52) http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... linie.html
Re: Wieści z Krakowa
Nasz 105NT z numerem #789 właśnie został odremontowany przez MPK Kraków do stanu pierwotnego, docelowo będzie służył jako wagon techniczny. Zdjęcie zapożyczone z FB.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: Wieści z Krakowa
Widać już po tym zdjęciu, że ładnie to on będzie wyglądać z daleka. Czyli typowy Kraków
W oczy na razie mi się rzucają okropne oznaczenia i połówkowy pantograf...

Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!
Re: Wieści z Krakowa
polecam jeszcze zwrócić uwagę na mocowanie na drugi pantograf z tyłu waognu, do tego oryginalna aparatura ze 105NT została zastąpiona woltanowską. Smutno, ale lepsze to, niż miałby zostać rychle pocięty.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: Wieści z Krakowa
No niestety, pewnie było to tańsze.
Zastanawia mnie jeszcze tylko, czy posiada rekuperację energii.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość