Wieści z Wrocławia

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach itp.
Wiadomość
Autor
rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#51 Post autor: rafalurbino18 » 28 sty 2011, 19:55

Takie rzeczy tylko w Polsce:
Tramwaje na Grabiszyńską nie wrócą, bo nie mieszczą się na pętli

Już w sobotę tramwaje linii 5 i 20 miały dojeżdżać ponownie do cmentarza Grabiszyńskiego. Prace zostały zakończone i pozostał tylko odbiór techniczny. Okazało się, że tramwaje się na pętli nie mieszczą - 3 słupy trakcji są za blisko, i żeby je minąć, trzeba by było demontować lusterka.


Akurat przy tej pętli nie ma przystanku dla pasażerów, ale i tak tramwaje nie będą mogły jeździć odcinkiem, od pętli Oporów do Hallera.

- W tej chwili trwa ustalanie czy wina jest po stronie projektanta czy po stronie wykonawcy. Próbny przejazd tramwaju pokazał, ze trzeba jednak będzie poprawić ustawienie słupów. A to oznacza, że tramwaje na pętlę Grabiszyńską wrócą najwcześniej za miesiąc po czym będziemy informować – informuje Krzysztof Kubicki z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Projektantem prac jest biuro projektowe Jerzego Kliera, a wykonawcą TOR-KRAK.
Źródło + zdjęcie: tuwroclaw.com

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#52 Post autor: Penny » 02 lut 2011, 09:08

rafalurbino18 pisze:Okazało się, że tramwaje się na pętli nie mieszczą - 3 słupy trakcji są za blisko, i żeby je minąć, trzeba by było demontować lusterka.[/b]
Filmidło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#53 Post autor: KZKGaPowicz » 28 lut 2011, 17:47

Gazeta WROCŁAWSKA pisze:Wrocław: W marcu ruszają wielkie remonty torowisk
Jarosław Garbacz
2011-02-25 13:00:09, aktualizacja: 2011-02-25 13:00:10

Rozpoczynamy decydujący etap przebudowy torowisk dla Tramwaju Plus, którym pojedziemy w 2012.

Jeszcze przez tydzień wrocławianie mogą podróżować tramwajami bez konieczności spoglądania każdego dnia na zmiany w rozkładzie jazdy. Od 5 marca w mieście rozpocznie się wielka akcja przebudowy przystanków i remontów torowisk. Robotnicy wkroczą na tory aż w pięciu punktach miasta. Na ulicach Piłsudskiego, Legnickiej i na placu Jana Pawła II przygotują szyny tak, by mogły jeździć po nich nowoczesne skody. Na placu Jana Pawła II powstanie też węzeł przesiadkowy.

Poza tym na placu Grunwaldzkim, między rondem Reagana a mostem Grunwaldzkim, wymieniana będzie zapadnięta kostka brukowa. Ekipy torowców spotkamy też na placu Społecznym. Z kolei na pętli przy Stadionie Olimpijskim remontowane będzie przejście podziemne pod ulicą Różyckiego. Pod koniec marca z utrudnieniami musimy liczyć się w rejonie dworców PKS i PKP. Tu też ruszy budowa węzła przesiadkowego.

Mieszkańcy będą cierpieć aż do jesieni, bo wtedy zakończą się inwestycje trwające w tej chwili - budowa torowiska wzdłuż Kozanowa i w rejonie połączenia ulicy Lotniczej z Kosmonautów przy stadionie na Euro 2012.

- Korzyści są oczywiste - nowe wozy z monitoringiem, klimatyzacją, skrócenie czasu przejazdu, łatwiejszy dojazd do centrum i mniej korków. Wszystko już od nowego roku - wymienia Paulina Tyniec z urzędu miejskiego.

W pierwszy weekend marca, po pół roku od zamknięcia torowiska przy cmentarzu Grabiszyńskim, na trasy wrócą linie dojeżdżające do tamtejszej pętli. Słupy, z powodu których po wyremontowanej pętli nie mogły przejechać tramwaje, zostały już przestawione. Urzędnicy zapewniają, że wozy nie będą już zahaczały lusterkami o słupy trakcji, bo te zostały przeniesione dalej, niż wymagają tego przepisy. Za poprawki zapłaciła firma odpowiedzialna za wadliwy projekt.

Wrócą tu jednak tylko tramwaje linii 5. Wozy o numerach 20 nadal będą zawieszone, a w ich miejsce na trasy wyruszy linia zastępcza 73.


- By wykorzystać czasowe zawieszenie tramwajów, przeprowadzimy remont odcinka torów na placu Społecznym - wyjaśnia Sławomir Gonciarz, dyrektor ds. inwestycyjnych w ZDiUM-ie. Nowe szyny ułożone zostaną na odcinku od mostu Grunwaldzkiego do przejścia pod-ziemnego przy przystanku Urząd Wojewódzki.

Roboty mają też trwać na pętli przy Stadionie Olimpijskim. Tam na szczęście nie spowodują utrudnień w kursowaniu tramwajów i autobusów. Remont czeka przejście pod- ziemne.
W pierwszy weekend marca rozpocznie się remont torowiska na ul. Piłsudskiego między pl. Legionów a ul. Świdnicką. Tędy pojedziemy linią Tramwaju Plus z Gaju na osiedle Kozanów i pod powstający na Pilczycach piłkarski stadion. To ostatnia inwestycja na odcinku do pl. Jana Pawła II. W ubiegłym roku wyremontowane zostały tory na pozostałych fragmentach ul. Piłsudskiego.
Wiosną robotnicy wkroczą jeszcze na odcinek między pl. Legionów a pl. Jana Pawła II. Tam wymienione zostaną jedynie rozjazdy. Torowisko z płyty węgierskiej ułożone na początku dekady jest w dobrym stanie i nie wymaga napraw. Takie płyty pojawią się też na remontowanym odcinku Piłsudskiego.

- Torowisko tramwajowe na wspomnianym odcinku zabudowane zostanie płytą węgierską, która wytłumi hałas i poprawi komfort życia mieszkańców. To rozwiązanie znakomicie sprawdza się na ulicach Jedności Narodowej, Świętej Jadwigi czy na placu Bema - wyjaśnia Gonciarz. Wydłużony zostanie też peron przystankowy na ul. Piłsudskiego przy hotelu Scandic. Dzięki jego rozbudowie szybko przesiądziemy się z jednego pojazdu do drugiego.

Dla pasażerów największe utrudnienia wiążą się jednak z przebudową przystanków na pl. Jana Pawła II i torowiska wzdłuż ul. Legnickiej. Modernizację przejdzie fragment między placem a skrzyżowaniem z ul. Zachodnią.

Ale na tym nie koniec inwestycji komunikacyjnych. Na ul. Kazimierza Wielkiego, Legnickiej, Lotniczej, Oławskiej, Traugutta, Piłsudskiego, Stawowej i Hubskiej tory przejdą konserwację i zostaną wyrównane. - Będziemy to robić wyłącznie w godzinach nocnych, dlatego pasażerowie w tym przypadku nie odczują żadnych uciążliwości - podkreśla dyrektor Gonciarz.

Wrocławianie sceptycznie podchodzą do modernizacji torowisk i przystanków. - Co roku jest tak samo. Pełno remontów i objazdów, a szybciej i tak tramwaj nie jeździ. Brakuje też połączeń na niektóre osiedla, jak Psie Pole - uważa mieszkaniec Zakrzowa Janusz Majewski.

Inni czekają na szybkie wozy. - Podróż będzie przyjemniejsza i, mam nadzieję, krótsza, a dojadę też na moje osiedle - cieszy się Krystyna Libicka z Kozanowa.

Na marzec zaplanowano także początek budowy południowego węzła przesiadkowego, który powstanie w rejonie zbiegu ulic Borowskiej, Ślężnej, Swobodnej i Suchej w pobliżu dworców PKS i PKP. Stanie w miejscu, w którym dziś pasażerowie wsiadają do tramwajów linii 8, 9, 15 i 22 jadących w stronę ul. Piłsudskiego.

Modernizacji doczekają się również torowiska dla tradycyjnych tramwajów. Nowe szyny i nawierzchnia zostaną ułożone na ul. Tarnogajskiej (między Klimasa a pętlą Tarnogaj), al. Armii Krajowej (od Bardzkiej do Tarnogajskiej), Jagiełły między mostem Sikorskiego a Dubois oraz na pętli Sępolno.

W trakcie remontu na Legnickiej robotnicy mają wkroczyć też na tory na ul. Śrubowej od Robotniczej do Strzegomskiej.

Z Pauliną Tyniec, kierownikiem projektu Tramwaj Plus w urzędzie miejskim, rozmawia Jarosław Garbacz

Na początku marca rusza szeroko zakrojona akcja remontów torowisk i przebudowy przystanków.
Niemal wszystkie inwestycje, które ruszają 5 marca, związane są z pierwszym etapem przygotowań do uruchomienia szybkich tramwajów. Dzięki przebudowie na ul. Piłsudskiego, Legnickiej, pl. Jana Pawła II i Podwalu torowiska będą gotowe na przyjęcie nowych wozów. Kluczowe inwestycje to budowa węzłów przesiadkowych - zachodniego przy pl. Jana Pawła II i południowego przy dworcu PKS. Budowa drugiego również rozpocznie się w marcu, ale czekamy na wyłonienie wykonawcy.

Skąd dokąd wrocławianie i turyści dojadą szybkimi wozami Skody?
Tramwaje kursować będą na dwóch trasach. Pierwszą pojedziemy z Gaju na osiedle Kozanów i dalej pod powstającą arenę piłkarską na Pilczycach. Druga zawiezie nas spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce w rejon ul. Lotniczej i Kosmonautów. Całymi trasami przejedziemy najpewniej na początku przyszłego roku. Na wiosnę 2012 roku wszystko powinno być już gotowe. Do października trwać będzie budowa infrastruktury przy stadionie. Dlatego być może na wakacje wykorzystamy nowy tabor, który sukcesywnie zjeżdża do Wrocławia i z Gaju dotrzemy do zajezdni przy ul. Kwiskiej. Rozważamy kilka tymczasowych tras.

Kolejne inwestycje dla Tramwaju Plus już po Euro?

Opracowaliśmy już plan generalny, którym chcemy się kierować przy rozbudowie torowisk. To na razie koncepcje bez określonych ram czasowych. Chcemy jednak, by w przyszłości wrocławianie docierali do najdalszych osiedli - Jagodna, Psiego Pola, Nowego Dworu. Myślimy też o przystosowaniu i przebudowie ulic Popowickiej, Starogroblowej i Długiej. JAG
Źródło

Gazeta.pl Wrocław pisze:Tramwaje nie mogły hamować - motorniczy oskarża władze
Magda Nogaj
2011-02-25, ostatnia aktualizacja 2011-02-25 23:51

Wrocławski motorniczy złożył do prokuratury doniesienie o popełnieniu przestępstwa przez prezesa MPK i prezydenta Wrocławia. Twierdzi, że z ich winy w czerwcu ubiegłego roku tylko cudem nikt nie zginął pod kołami tramwajów, które nie były w stanie hamować

W czerwcu zeszłego roku, gdy zrobiło się ciepło, na wielu torowiskach w mieście pojawiła się lepka czarna maź. Była to tzw. masa uszczelniająca, która wypłynęła ze szczelin między szynami a brukiem. Najpierw oblepiła świeżo wyremontowane odcinki, np. na ul. Szewskiej i przy mostach Warszawskich. Szybko jednak tramwaje rozniosły ją po całym mieście.

- Na szynach zrobiło się bardzo ślisko - mówi motorniczy Adam Zalewski, 15 lat w MPK. - Praktycznie nie mogliśmy hamować. Najbardziej przeraziłem się, gdy zbliżałem się do przystanku u zbiegu ul. Lotniczej i Metalowców. Uruchomiłem wszystkie możliwe hamulce, koła się zablokowały, a i tak na czerwonym świetlne przejechałem całe skrzyżowanie i zatrzymałem się 30 metrów za przystankiem. Dzwoniłem i machałem do kobiety z dzieckiem, która akurat szła po przejściu dla pieszych, by uciekała, bo ją rozjadę.

- Jest takie powiedzenie, że coś idzie jak po maśle. My jeździliśmy jak po maśle. Ale dosłownie: zero hamowania - mówi inny motorniczy Ryszard Ogiński, 36 lat w MPK. - To był jeden wielki poślizg. Zastanawiałem się, czy nie wziąć urlopu, bo bałem się, że kogoś zabiję. Fatalna przyczepność była co najmniej na jednej trzeciej torowisk w mieście, m.in. na odcinku od ronda Reagana do mostu Zwierzynieckiego i ul. Legnickiej. Na Grodzkiej, gdy skręcałem na most Uniwersytecki, prawie uderzyłem w samochód. Włosy mi się zjeżyły na głowie, bo nie mogłem zahamować.

Adam Zalewski zdecydował się zawiadomić o tym prokuraturę. - Prowadziłem tramwaj i co chwilę słyszałem, jak motorniczy zgłaszają przez radio centrali ruchu MPK, że nie mogą hamować, mijają przystanki, zatrzymują się na środku skrzyżowań. To były dziesiątki zgłoszeń. Reakcji nie było jednak żadnej - mówi motorniczy. - Ruch na Legnickiej został wstrzymany dopiero, gdy jeden z motorniczych wysiadł z tramwaju i powiedział, że dalej nie pojedzie.

MPK uruchomiło tam zastępczą komunikację autobusową. Jednak, według Zalewskiego, przez dwa kolejne dni problem z masą uszczelniającą nadal występował, a mimo to kierownictwo spółki wznowiło kursy tramwajów.

- Torowcy czyścili szyny rozpuszczalnikami. Jednak wystarczyło, że tramwaj przejechał i torowisko znów było pokryte mazią - potwierdza inny motorniczy, który prosi o anonimowość.

Rozmawialiśmy z wieloma pracownikami MPK. Każdy przyznał, że sytuacja była niebezpieczna. Zalewski tłumaczy, że tylko on zdecydował się oficjalnie zgłosić problem, bo inni boją się utraty pracy: - W MPK powszechny jest nepotyzm. To jedna wielka rodzina i przyjaciele spod grilla. Kompetencja się nie liczy. W czerwcu mogło dojść do tragedii, bo w centrali ruchu nie było osoby, która miałaby odwagę podjąć decyzję o wstrzymaniu ruchu. Prezes MPK tego nie zrobił, bo miasto nie zapłaciłoby za niezrealizowane kursy, przez co spółka poniosłaby duże straty. Dla pieniędzy ryzykował więc życie ludzkie.

Według Zalewskiego przestępstwa dopuścił się również prezydent Rafał Dutkiewicz, którego dwukrotnie informował o zagrożeniu dla pasażerów, a mimo to prezydent nie wyciągnął konsekwencji wobec odpowiedzialnych za te uchybienia. - Masę usunięto z szyn, ale nie wiadomo, czy problem nie powróci np. podczas mistrzostw Euro 2012, które też są w czerwcu - mówi motorniczy.

Maź nie tylko utrudniała hamowanie. Mogła też spowodować, że pasażerowie zostaną porażeni prądem. W normalnych warunkach szyna stanowi uziemienie dla energii, którą tramwaj czerpie z trakcji elektrycznej. Obklejona masą gorzej przewodziła prąd. Mogło dość do przebicia.

Prezes MPK Witold Turzański przyznaje, że sytuacja była niebezpieczna dla pasażerów: - Zagrożenie rzeczywiście było. Jednak to nieprawda, że na nie nie reagowaliśmy. Wszędzie, gdzie była taka konieczność, wstrzymywaliśmy ruch i zawiadamialiśmy Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który zlecał czyszczenie szyn. Informowaliśmy też o sprawie prezydenta. W miejscach, gdzie masy było niedużo, uznaliśmy, że można jeździć. W tamtym dniu żaden tramwaj nie miał z tego powodu wypadku.

Paweł Czuma, szef biura pasowego w urzędzie miasta, bagatelizuje sprawę: - Każdy ma prawo złożyć dowolne doniesienie dowolnej treści, nawet najbardziej absurdalne.

Prokuratura jeszcze nie zdecydowała, czy wszcząć dochodzenie w tej sprawie. - Na pewno przeanalizujemy te zawiadomienia.

Mamy na to miesiąc. Jeśli uznamy, że jest uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa, zajmiemy się sprawą - mówi Małgorzata Klaus, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu.


Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#54 Post autor: Penny » 15 mar 2011, 14:52

Rynek Kolejowy: 2011-03-14 pisze:Tramwaj Plus nabiera kolorów

Nowoczesne dwukierunkowe Skody 19 T już w barwach, które wybrali wrocławianie. Z motywem konfetti na burtach pomkną po szynach najpewniej jeszcze w wakacje. W 2011 roku do Wrocławia trafi łącznie 31 takich składów.


Pierwsze dwie Skody 19 T w ramach Systemu Tramwaju Plus są już w zajezdni przy ul. Powstańców Śląskich. Jak zwykle przy takich dużych dostawach taboru bywa, te pierwsze egzemplarze służą na początku do szkoleń motorniczych i diagnostów MPK. Inżynierowie Skody ciągle też uzupełniają oprogramowanie nowych tramwajów i dostosowują je do wrocławskich warunków. Tramwaje zostały w środku oklejone w infografiki, pojawiły się też w nich nowe kasowniki i tablice informacyjne. W ostatnich dniach lakiernicy pokryli burty tramwajów konfetti.Taki motyw w internetowym głosowaniu wybrali pasażerowie. Nowe barwy mają odróżniać wizualnie Tramwaj Plus od już kursujących po Wrocławiu składów Skody 16 T.

Tramwaje różnią się jednak przede wszystkim tym, że Skoda 19 T ma drzwi po obu stronach i dwie kabiny motorniczych, aby mogła kursować po torowiskach bez konieczności zawracania na pętlach. Nowy tramwaj naszpikowany jest też elektroniką. Do dyspozycji motorniczych jest system monitoringu. Na 15 calowych monitorach umieszczonych w kabinie mogą obserwować sytuację w środku tramwaju i na zewnątrz, np. podczas wsiadania i wysiadania. System też uchroni nowy tabor przed wandalami.

W nowej Skodzie pasażerowie do swojej dyspozycji mają klimatyzację, wygodne siedzenia, oraz specjalnie wydzielone miejsce na bagaże i rowery. Po raz pierwszy w historii wrocławskich tramwajów w składach zainstalowano też podwieszane monitory, na których będą mogły być wyświetlane informacje np. o zmianach tras i inne informacje miejskie.

Kolejne 4 tramwaje Skoda 19 T przyjadą do Wrocławia w maju. Łącznie do końca roku w mieście będziemy mieć 31 takich tramwajów.

Pierwsze składy wyjadą na regularne linię najprawdopodobniej już w wakacje i będą obsługiwać trasę pomiędzy Sępolnem, a centrum miasta. System Tramwaju Plus będzie korzystał z priorytetu dla komunikacji miejskiej na ponad 150 skrzyżowaniach objętych Inteligentnym Systemem Transportu. W ramach tego projektu na najważniejszych węzłach przesiadkowych pojawią się też tablice informacyjne dla pasażerów aktualizowane on-line.
źródło
Załączniki
815b491b1fbc4c1ac410ed1d1c698baf_d[1].jpg
5409d382c97d6e3674dc94d26d9805c3_d[1].jpg

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#55 Post autor: KZKGaPowicz » 17 mar 2011, 19:11

InfoTram pisze:Wrocław: Skanska przebuduje torowisko

Wrocławskie Inwestycje sp. z o.o. informują o wyborze oferty firmy SKANSKA S.A. w przetargu na przebudowę torowiska tramwajowego. Zamówienie zostało podzielone na zadania:
Zadanie nr 1 obejmuje przebudowę torowiska tramwajowego na odcinku od pl. Strzegomskiego do ul. Zachodniej na długości 570 m wraz z rozjazdami. Przebudowa torowiska nawiązuje do istniejącej geometrii toru na początku i końcu zakresu. Przebudowie podlega konstrukcja torowiska, rozjazdy wraz ze sterowaniem i ogrzewaniem zwrotnic, odwodnienie, trakcja tramwajowa wraz ze słupami trakcyjnymi oraz kable zasilające i kable średniego napięcia w kolidującym zakresie. W ramach zadania nr 1 przebudowywany będzie fragment południowej jezdni ul. Legnickiej na długości około 230 mb w celu wykształtowania azylu dla pieszych pomiędzy jezdnia a torowiskiem przy sygnalizowanym przejściu dla pieszych na wysokości ul. Bolesławieckiej. Przebudowa polegać będzie na przesunięciu istniejącej jezdni o ok. 2,0 m w kierunku południowym. Ze względu na zmianę geometrii południowej jezdni ul. Legnickiej oraz torowiska tramwajowego, zachodzi konieczność przebudowy kolizyjnej infrastruktury technicznej w tym oświetlenia drogowego oraz dostosowanie geometrii skrzyżowań. W zakres zadania wchodzi także: przebudowa peronów tramwajowych wraz z wymiana ogrodzeń, wygrodzenie torowiska oraz ułożenie przepustów na przystankach dla SDIP. Zadanie nr 2 polega na przebudowie peronów przystankowych oraz ich integracji z przystankami autobusowymi. Przedmiot zamówienia obejmuje również budowę przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną oraz zatoki autobusowej. W związku z prowadzonymi robotami wymagana jest przebudowa kolizyjnego uzbrojenia w tym przebudowa oświetlenia i odwodnienia przystanków tramwajowych i autobusowych. W zakres zadania wchodzi także ułożenie przepustów na przystankach dla SDIP, wyposażenie przystanków w meble przystankowe i wiaty oraz ich zasilanie w energię elektryczną. Cena wybranej oferty to 9551516,85 zł. Startowało 3 wykonawców.
Źródło
Gazeta.pl Wrocław pisze:Zielona fala dla tramwajów na Powstańców i Krakowskiej

Magda Nogaj 2011-03-16, ostatnia aktualizacja 2011-03-15 19:40

Na Powstańców Śląskich i Krakowskiej tramwaje nie będą traciły już czasu na czerwonych światłach. Sygnalizacja zostanie tam przestawiona tak, by zatrzymywały się one wyłącznie na przystankach

Na ul. Powstańców Śląskich tramwaje mają wydzielone torowisko, powinny więc przez nią szybko przejeżdżać. Ale tracą wiele minut na bezproduktywnym staniu. Motorniczowie skarżą się, że muszą się zatrzymywać nie tylko, by przepuścić samochody, ale nawet przed przejściami dla pieszych.

- Światła przy przystankach są tak ustawione, że sztucznie wydłużają postój. Wymiana pasażerów trwa około pół minuty, a my stoimy cztery razy dłużej, bo jest czerwone - mówi jeden z motorniczych.

Cierpią pasażerowie, bo przejazd tramwajem zajmuje więcej czasu. Taka sytuacja trwa od lat i dotyczy nie tylko tej ulicy. Dlatego wrocławskie tramwaje należą do najwolniejszych w Polsce. Poruszają się po mieście ze średnią prędkością około 12 km/godz., choć już ponad dekadę temu wrocławscy radni uchwalili, że w mieście tramwaje powinny mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach.

Na ul. Powstańców Śląskich ta zasada tak naprawdę dopiero teraz doczeka się realizacji. Wydział inżynierii miejskiej w magistracie zdecydował, że trzeba tam przestawić światła tak, by tramwaje miały tzw. zieloną falę. Podobne usprawnienie ma się pojawić również na ul. Krakowskiej.

- Dzięki wprowadzonym zmianom tramwaje zyskają na Krakowskiej i Powstańców Śląskich od jednej do trzech minut - twierdzi Elwira Nowak, zastępczyni dyrektora wydziału inżynierii miejskiej. - Na Powstańców Śląskich zmiany zostaną wprowadzone w ciągu dwóch, trzech tygodni. Na Krakowskiej za dwa miesiące, bo w rejonie przejścia dla pieszych przy przystanku "Edukacja" musimy wyposażyć sygnalizację w detektory tramwajowe i przyciski dla pieszych.

Magistrat zapewnia, że na ul. Powstańców Śląskich w pewnym zakresie zielona fala już funkcjonuje. Jednak w wyniku obserwacji wskazane zostały miejsca, gdzie potrzebne i możliwe są jej korekty. Poza tym w mieście jest wiele ulic, gdzie tramwaje mają priorytet.

- Taka koordynacja funkcjonuje od kilku lat w ciągu ulic Legnicka - Lotnicza i Karkonoska - Powstańców Śląskich, pl. Kromera - Jedności Narodowej, pl. Grunwaldzki - pl. Społeczny - pl. Dominikański - Kazimierza Wielkiego - wylicza Nowak. - Poza tym również na Sienkiewicza - Drobnera, Grabiszyńskiej, Trzebnickiej - Żmigrodzkiej, Osobowickiej i Traugutta - dodaje.

Motorniczowie uważają jednak, że torowisk z zieloną falą wciąż jest za mało. - Usprawnienia dla komunikacji miejskiej to we Wrocławiu rzadkość. Tramwaj na większości ulic nadal traktowany jest jak zawalidroga. Magistrat skupia się głównie na tym, by zieloną falę wprowadzać dla samochodów - mówi pracownik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Prowadzi to do tego, że wszystko, co nie jest samochodem, musi na skrzyżowaniach stać i czekać. Tylko korki wcale nie są przez to mniejsze. Kierowcy niewiele więc zyskują, ale komunikacja zbiorowa traci pasażerów. Dlatego wiele miast wprowadza priorytet dla tramwajów, bo gdy kursują szybciej, więcej osób z nich korzysta. Daje to szansę, że część kierowców zrezygnuje z jazdy samochodem i przesiądzie się na MPK. Dopiero wtedy zmniejszą się korki.


Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Źródło

Edycja, dnia 19.03.2011:
InfoTram pisze:Wrocław: Przebudowa torowiska w ul. Hubskiej

Gmina Wrocław, w imieniu której działa Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosiła przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w ul. Hubskiej na odcinku od ul. Pięknej do ul. Kamiennej w ramach Projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - etap I planowanego do współfinansowania ze środków Funduszu Spójności - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Zakres zamówienia obejmuje:
1. Zakres robót:
a) roboty drogowo - torowe,
b) odwodnienie drogi i torowiska,
c) przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej (zakres MPWiK),
d) przebudowa sieci trakcji tramwajowej,
e) przebudowa oświetlenia ulicznego i budowa kanalizacji rurowej dla Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej,
f) przebudowa sygnalizacji świetlnej,
g) przebudowa i zabezpieczenie istniejących sieci elektroenergetycznych,
h) zieleń.
2. Organizacja ruchu zastępczego (wyniesienie, utrzymanie i demontaż) z uwzględnieniem odzysku materiałów, konserwacji oznakowania i komunikacji zbiorowej wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej na podstawie zatwierdzonej koncepcji, uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i pełnieniem nadzoru autorskiego (zakres ZDiUM i MPWiK).
3. Organizacja ruchu docelowego.
4. Organizacja i likwidacja zaplecza budowy wraz z zasilaniem w energię elektryczną i doprowadzeniem wody (zakres ZDiUM i MPWiK).
5. Zabezpieczenie poziomej osnowy geodezyjnej.
6. Opracowanie szczegółowego harmonogramu rzeczowo - finansowego robót.

Wymagany termin zakończenia robót to 15 lipca 2011 r. Oferty można składać do dnia 21 marca br. Jedyne kryterium wyboru oferty stanowi cena.
Źródło
Załączniki
z9231902U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg
z9231902U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg (2.49 KiB) Przejrzano 4188 razy
z9231928U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg
z9231928U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg (2.38 KiB) Przejrzano 4188 razy
z9231930U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg
z9231930U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg (2.45 KiB) Przejrzano 4190 razy
z9231964U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg
z9231964U,Tramwaje-na-Powstancow-Slaskich-musza-teraz-przepuszczac.jpg (2.47 KiB) Przejrzano 4188 razy
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#56 Post autor: Penny » 15 kwie 2011, 12:01

Rynek Kolejowy: 2011-04-14 pisze:33 mln zł z UE na modernizację komunikacji miejskiej

Jak informuje "Gazeta Wyborcza", w III kwartale 2013 roku ma zakończyć się projekt modernizacji wrocławskiej komunikacji miejskiej. MPK zapłaci za innowacje 15 mln złotych, a 33 mln dołoży Unia Europejska.


W ramach modernizacji zakupionych zostanie m. in. osiem tramwajów, które mają zastąpić najstarszy tabor. W większości pojazdów komunikacji miejskiej ma pojawić się monitoring, wzbogacona informacja pasażerska a w niektórych pojazdach - system zliczania pasażerów. Dodatkowo uruchomiony zostanie internetowy system informacji pasażerskiej, dzięki któremu pasażerowie w sieci i na telefony będą dostawać informacje o opóźnieniach i awariach i komunikacji zastępczej. Miejski przewoźnik kupi również specjalistyczny pojazd pogotowia technicznego do podnoszenia autobusów i tramwajów bez konieczności rozpinania trakcji, co pozwoli sprawniej i szybciej likwidować skutki wypadków - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
źródło
Załączniki
6c51b62bdce140ffb9bca46d8ffb45e0_d[1].jpg

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#57 Post autor: Penny » 27 kwie 2011, 22:34

Rynek Kolejowy, 2011-04-27 pisze:Trzy osiedla (tymczasowo) bez tramwajów

Na wrocławskie osiedla Tarnogaj, Huby i Gaj do końca wakacji nie będą dojeżdżać tramwaje. Powodem tego będzie rozpoczęcie budowy węzła przesiadkowego przy dworcach PKP i PKS - podaje "Gazeta Wrocławska".


Na trzy wspomniane osiedla tramwaje nie będą dojeżdżać już od soboty. Autobusowa komunikacja zastępcza kursuje już na Leśnicę, Pilczyce i Szczepin. Tramwaje wrócą na południowo-wschodnie osiedla Wrocławia pod koniec wakacji. Infrastruktura pod budowę Tramwaju Plus będzie przygotowywana także na ul. Glinianej. Hubskiej, Armii Krajowej i Tarnogajskiej. Jak podaje "Gazeta Wrocławska" szybkimi tramwajami ze Stadionu Olimpijskiego do Pl. Dominikańskiego będzie można dojechać jeszcze w te wakacje.
źródło

Więcej informacji tutaj.
Załączniki
4db701811f140_p[1].jpg

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#58 Post autor: Peter » 11 cze 2011, 12:37

Wrocławskie MPK ma nowego prezesa pana Władysława Smyka. Są też oczywiście nowe pomysły.
Zajezdnie przy ulicy Grabiszyńskiej i Wróblewskiego zostaną zlikwidowane - zapowiedział prezes wrocławskiego MPK Władysław Smyk. To tylko część zmian, jakie szykuje na najbliższe miesiące.

Przedsiębiorstwo planuje też zwolnienia pracowników. M.in. dyscyplinarnie stracą pracę wszyscy kierowcy i motorniczy, przyłapani na paleniu papierosów w autobusie lub tramwaju. Ale są też dobre informacje, dla pracowników MPK. Ci, którzy pracy nie stracą, od lipca mogą liczyć na podwyżki: o 100-150 zł.

Smyk zastanawia się też, czy MPK powinno samo zajmować się naprawą taboru i trakcji, czy też zlecać to zewnętrznym firmom. - Na prace remontowe mamy w budżecie 50 mln złotych. Z tego aż 65 procent pochłaniają wynagrodzenia - wylicza Smyk. - Szyby w naszych pojazdach pękają kilka razy dziennie. Ale czy to oznacza, że mam zatrudniać szklarza na pełen etat? Czy może lepiej nawiązać współpracę ze specjalistyczną firmą - pyta.
Źródło: wroclawskiautobus.pl

Podobny artykuł w tuwroclaw.com w którym czytamy m. in.
Redukcja 80 etatów, likwidacja zajezdni tramwajowej na Wróblewskiego i autobusowej na Grabiszyńskiej, pozbycie się kilkunastu tramwajów oraz tajemnicza „racjonalizacja” kursowania linii autobusowych spowodowana „dramatyczną potrzeby zatrudnienia kierowców” - to pomysły nowego prezesa MPK na poprawę sytuacji w firmie. Pozytywem jest, na razie słowne, porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie podwyżek.
*SDIP (U.N.O.)

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#59 Post autor: rafalurbino18 » 27 cze 2011, 06:28

Pierwszy raz tramwaju plus z pasażerami

W sobotę rano ruszyła pierwsza linia tramwaju plus. "33" jeździ od Stadionu Olimpijskiego do ulicy Teatralnej. Tramwaj jest komfortowy, ale na razie nie tak szybki, jak zapowiadało miasto.

Tramwaj zatrzymuje się na światłach i musi czekać jak każdy inny. Trasę ze stadionu do przystanku przy Wierzbowej pokonuje w mniej więcej takim samym czasie, w jakim jeździła "12". Ale tramwaj plus jest nowy i podoba się pasażerom.

- Jazda była komfortowa, ale trasa ustalona została bez sensu. Kiedy jechałam "12" wysiadałam przy Świdnickiej i miałam dwa kroki do Rynku, teraz muszę kawałek przejść - mówi Grażyna Sosicka, jedna z pasażerek. - Trudno też stwierdzić, czy jest szybszy, bo w mieście mamy teraz mały ruch.

Tramwaj plus przyjechał do nas z czeskiej fabryki w Pilznie. Wyglądem nieznacznie różni się od skód, które obecnie jeżdżą po Wrocławiu. Ale nowe tramwaje są pomalowane w kolorowe paski, a drzwi znajdują się po obu stronach pojazdu. Tramwaj plus ma też dwie kabiny motorniczych - na jednym i drugim końcu pojazdu.

Motorniczowie są zadowoleni z nowej maszyny: - To jak przesiąść się do mercedesa - mówi jeden. - Ale najważniejszy jest monitoring. Widać, co dzieje się w tramwaju, ale też na zewnątrz. W razie kolizji łatwiej będzie ustalić, kto zawinił.

Trasa ze stadionu do ul. Teatralnej jest tymczasowa. W przyszłości tramwaj "33 plus" ma dojeżdżać do Pilczyc. Na razie jest to niemożliwe, bo na ul. Legnickiej trwa wymiana torów.
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

Galeria

Inny artykuł z filmem z przejazdu linią 33

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#60 Post autor: Peter » 03 lip 2011, 17:37

Wrocław: Nowy tramwaj 33 Plus wlecze się jak pozostałe
Obrazek
Na wielu skrzyżowaniach motorniczy musi wajchą przestawiać zwrotnice. A czas ucieka (© Paweł Relikowski)

Obrazek Marcin Torz
2011-07-01 07:00:30, aktualizacja: 2011-07-01 07:00:30

Linia 33 Plus, która od soboty wozi pasażerów pomiędzy Stadionem Olimpijskim a ul. Wierzbową, w niczym nie przypomina szybkiego tramwaju, który obiecywali urzędnicy.

- To pilotaż. Szybki tramwaj będzie wtedy, gdy uruchomimy inteligentny system transportu - mówił Marek Czuryło, dyrektor wydziału transportu we wrocławskim magistracie.

ITS ma być wprowadzony najpóźniej wiosną przyszłego roku. Wtedy automatycznie włączać się będzie na skrzyżowaniach zielone światło, by tramwaje jeździły jak najszybciej.

Synchronizacja zmiany świateł nie załatwia jednak sprawy. Tramwaj Plus i tak będzie stawał na skrzyżowaniach, bo na wielu z nich nie zawsze działają (albo nie ma ich w ogóle) nowoczesne zwrotnice. Na trasie 33 Plus najczęściej tak się dzieje na pl. Społecznym, ul. Piotra Skargi i samej Wierzbowej. W efekcie motorniczy musi wyjść z pojazdu i ręcznie, wajchą nastawiać odpowiednio szyny. To trwa.

Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, mówi, że docelowo wszystkie zwrotnice w mieście mają być automatyczne.

- Nowe będziemy montować jeszcze w tym roku - zaznacza Ewa Mazur.
Źródło: Gazeta Wrocławska
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#61 Post autor: Penny » 09 sie 2011, 12:45

Rynek Kolejowy, 2011-08-05 pisze:Tramwaj Plus: 1,5 roku bez wydzielonego torowiska

Decyzje zapadły: mimo tego, że torowisko na Podwalu, między pl. Jana Pawła II a pl. Orląt Lwowskich tramwaje w korkach pokonują w godzinach szczytu dwa razy dłużej niż poza nim, to nie zostanie ono wydzielone przynajmniej do końca przyszłego roku - informuje portal Tu Wrocław.


- Póki nie ma gotowej linii na Kozanów nie ma sensu uruchamianie dwóch linii z Pilczyc na Gaj. Będzie jedna i podobnie jak 33 Plus będzie kursować co 12 minut, czyli tak jak inne tramwaje. Nie możemy na razie puścić ich częściej, bo dopiero pod koniec roku będziemy mieli wszystkie Skody 19T dla Tramwaju Plus – powiedział portalowi Tu Wrocław Adam Więcek z wydziału transportu urzędu miasta.

Ta druga linia będzie jechać po torach między pl. Jana Pawła II a pl. Orląt Lwowskich. Za kolejne pół roku, gdy pojawią się trzy linie z dopiskiem „Plus”, (zobacz jak będą kursowały wszystkie linie Tramwaju Plus) po torach na tym odcinku Podwala pojadą już dwie linie. Oznacza to, że co 6 minut pojawi się tam Tramwaj Plus. Jeśli dodamy do tego wozy oznaczone zerem, oraz 14 i 24 częstotliwość przejazdu pojazdów szynowych będzie jeszcze większa. Urząd miasta nie wydzieli tych torów przynajmniej do końca przyszłego roku. Urzędnicy najpierw chcą przebudować inne ulice, żeby kierowcy mieli się gdzie podziać.
źródło
Rynek Kolejowy, 2011-09-06 pisze:Czy wydzielą tory dla Tramwaju Plus?

Przez wrzesień urzędnicy mają obserwować torowisko na Podwalu, między pl. Jana Pawła II a pl. Orląt Lwowskich we Wrocławiu, gdzie tramwajom zdarza się stać w korkach. Po miesiącu obserwacji ma zapaść decyzja, czy torowisko zostanie wydzielone.


Część urzędników chce, aby torowisko wydzielić już teraz. Inni upierają się przy końcu przyszłego roku. Od końca zeszłego tygodnia tramwaj nr 32 jeździ wspomnianą trasą na Gaj. Za pół roku ma być uruchomiona kolejna linia Tramwaju Plus. Także tramwaje 14 i 24 jeżdżą tamtędy, a to oznacza, że intensywność ruchu na torach będzie wzrastać.

Przed wydzieleniem torów miasto chce przebudować ul. Braniborską, aby zwiększyć jej przepustowość, ale prace mają ruszyć dopiero po Euro, ale w takiej sytuacji Tramwaj Plus jeździłby po niewydzielonych torach przez półtora roku. Dlatego też postanowiono przeprowadzić obserwacje natężenia ruchu w okolicy. Z dotychczasowych badań MPK wynika, że na tym odcinek między pl. Jana Pawła i pl. Orląt Lwowskich jest na 5 miejscu listy torowisk, gdzie tramwaje tracą najwięcej czasu. W godzinach szczytu na tym odcinku czas przejazdu wzrasta o ponad 100 proc.
źródło
Rynek Kolejowy, 2011-09-16 pisze:Wrocławia nie stać na usługi Bahn Technik

Konsorcjum Bahn Technik Wrocław (lider) oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział we Wrocławiu złożyło jedyną ofertę przetargu na wykonanie przeglądu okresowego pięcioletniego torów i rozjazdów tramwajowych we Wrocławiu.


Według szacunków Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, zamówienie powinno zostać wykonane za kwotę 241 tys. 500 zł. Tymczasem oferta wspomnianego konsorcjum opiewa na 299 tys. 628 zł.'

Tramwaje we Wrocławiu jeżdżą po 258,2 km torów, co daje 84 km tras. W 2009 r. przewieziono tam 76,68 mln pasażerów, co daje 20,38 mln wozokilometrów.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#62 Post autor: KZKGaPowicz » 19 wrz 2011, 20:32

Gazeta WROCŁAWSKA pisze:Wrocław: Brakuje prądu dla tramwajów, bo Skody zużywają go za dużo

Marcin Torz
2011-09-15 23:27:45, aktualizacja: 2011-09-16 17:10:05

Nawet kilka razy w tygodniu w centrum Wrocławia tramwaje nagle stają. Wtedy pasażerowie wysiadają na środku jezdni, a przerwa w kursowaniu trwa przeważnie ok. 10 minut. Dlaczego? Bo wagony nie mają... prądu, gdyż trafostacje są zbyt słabe.

Wagony najczęściej zatrzymują się z braku prądu na ul. Kazimierza Wielkiego, pl. Jana Pawła II i Powstańców Śląskich. Wszędzie tam jeżdżą czeskie skody, w tym Tramwaje Plus.
- Wozy te zużywają o wiele więcej prądu niż zwykłe tramwaje - mówi Janusz Korzeniowski z Naczelnej Organizacji Technicznej we Wrocławiu, specjalista od tramwajów.

I wylicza, że skody mają cztery silniki o mocy 95 kilowatów, gdy starsze wagony są wyposażone również w cztery silniki, ale o mocy tylko 45 kilowatów. Najwięcej prądu potrzebuje najnowszy Tramwaj Plus, który ma też najwięcej elektroniki. - Klimatyzacja, elektroniczne kasowniki, biletomaty, wyświetlane informacje, komputer pokładowy - to wszystko zużywa dodatkową energię - opowiada ekspert. Ale największe zużycie następuje przy ruszaniu z miejsca. A niedawno i na Kazimierza Wielkiego, i Powstańców Śląskich, i na pl. Jana Pawła II zamontowano nowe światła (na ul. Powstańców aż trzy). W efekcie tramwaje częściej się zatrzymują na skrzyżowaniach i startują. Jeśli jeszcze w jednym czasie i miejscu są nowe wagony - awaria murowana.

MPK wprowadziło regulamin dla motorniczych, w myśl którego nie mogą oni ruszać jednocześnie (gdy w jednym miejscu jest ich kilka). Wtedy unika się tak dużego zużycia prądu. Teoretycznie motorniczy musi odczekać 60 sekund po tym, jak ruszyły wagony stojące przed nim. Ale w praktyce mało kto się do tego stosuje. Motorniczowie walczą bowiem z czasem i każda sekunda jest cenna. Gdyby czekali wymaganą minutę, to mieliby spore opóźnienie, a więc pretensje mieliby pasażerowie.

Nie byłoby takiego problemu, gdyby MPK dostosował rozkład jazdy do nowej sytuacji (więcej świateł na skrzyżowaniach). - Ale do tej pory tego nie zrobiło - mówi Arkadiusz Worońko, kierownik w wydziale transportu w magistracie, który zatwierdza rozkłady jazdy. - Gdy dostaniemy projekt zmian, na pewno się nad nim pochylimy.

Ale to nie stanie się szybko, bo w MPK czekają na tzw. inteligentny system transportu (regulacja ruchu na skrzyżowaniach), a pierwsza jego część zostanie włączona dopiero w listopadzie. - Nie możemy co chwila zmieniać rozkładu, bo to kosztuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych - mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Jest jednak szansa, że jeszcze w tym roku nie będzie już kłopotów z prądem. Powstają bowiem nowe trafostacje przy ul. Fiołkowej, Dworskiej, Milenijnej i na ul. Menniczej (dla ścisłego centrum).
Teraz Wrocław ma zaledwie 16 takich obiektów. - A to zdecydowanie za mało. Potrzebujemy więcej trafostacji, żeby uniknąć kłopotów - komentuje Janusz Korzeniowski.

Wrocław tramwajem stoi... w korku

We Wrocławiu jest zaledwie 16 trafostacji. W Krakowie, który ma podobną liczbę wagonów i torowisk, 24. Tam takich problemów z prądem nie ma.
Zdaniem Janusza Korzeniowskiego z Naczelnej Organizacji Technicznej mamy też najmniej wydzielonych torowisk, które obniżają zużycie energii elektrycznej (wozy nie muszą wtedy co chwila ruszać, do czego potrzeba większej ilości energii). MAT
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#63 Post autor: Penny » 22 wrz 2011, 12:46

Rynek Kolejowy, 2011-09-21 pisze:Wydzielą torowisko na Podwalu

Na odcinku od pl. Orląt Lwowskich do pl. Jana Pawła II torowisko będzie wydzielone na początku w jednym kierunku.


Miasto będzie obserwować ruch na tej zazwyczaj zatłoczonej ulicy, zanim podejmie decyzję o wydzieleniu torowiska także w stronę pl. Orląt.

Początkowo miejski wydział inżynierii planował zwężenie Podwala w przyszłym roku, gdy po Euro 2012 przebudowana i poszerzona do dwóch pasów w obie strony zostanie ul. Braniborska. Kierowcy, zamiast skręcać z pl. Jana Pawła II w Podwale, mogliby wtedy ominąć fragment z wydzielonym torowiskiem, jadąc przez Nabycińską i właśnie Braniborską.

Magistrat postanowił jednak przyspieszyć wydzielenie torowiska na Podwalu w reakcji na tkwiące w permanentnych korkach tramwaje plus, które, przypomnijmy, miały być tramwajami szybkimi.
źródło
Załączniki
fot. Agencja Gazeta
fot. Agencja Gazeta

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#64 Post autor: KZKGaPowicz » 28 wrz 2011, 20:01

InfoTram pisze:Wrocław: Władze chcą, by tramwaje jeździły szybciej

Władze Wrocławia chcą, by tramwaje jeździły szybciej i by nawet połowa mieszkańców miasta wybrała właśnie ten środek komunikacji. Ma w tym pomóc Inteligentny System Transportu, którego budowa właśnie się rozpoczęła. Podobny, od dwóch lat działa we francuskim mieście Reims.Władze znanego z zabytkowej gotyckiej katedry i produkcji szampana francuskiego miasta Reims przed kilkoma laty postawiły na komunikację tramwajową. Nad tramwajami w Reims czuwa inteligentny system transportu, taki sam powstaje właśnie we Wrocławiu. ITS umożliwia przejazd przez skrzyżowanie bez straty zbędnego czasu.
System zbiera informacje o ilości pasażerów, natężeniu ruchu i daje pierwszeństwo przejazdu tramwajom. Jeśli tramwaj zbliża się do skrzyżowania, motorniczy otrzymuje pierwszeństwo przejazdu, dla samochodów zapala się zielone światło, gdy tylko tramwaj opuści skrzyżowanie.
System zbiera informacje z sieci czujników i kamer i reaguje, jeśli sytuacja na drogach się zmienia. Podobnym systemem objętych będzie 117 wrocławskich skrzyżowań jeszcze przed EURO 2012. System we Wrocławiu obsługiwać będzie 6 linii tramwajowych. W Reims obejmuje jedną, jedyną jaką w tym mieście wybudowano.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

wankenobi
Posty: 5
Rejestracja: 05 paź 2011, 03:36
Lokalizacja: Wrocław

#65 Post autor: wankenobi » 05 paź 2011, 03:51

witam, niestety prawda o wrocławskich tramwajach jest taka że obecnie więcej stoją niż jadą, co jest lekko frustrujące. poniżej kilka filmików jak to wygląda:

http://www.youtube.com/watch?v=mzxRPuzLaaQ

http://www.youtube.com/watch?v=mzxRPuzLaaQ

http://www.youtube.com/watch?v=mzxRPuzLaaQ

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#66 Post autor: Penny » 25 paź 2011, 23:16

Rynek Kolejowy, 2011-10-25 pisze:Eksperymentalne przystanki do przeróbek

Eksperymentalny przystanek wiedeński na Gliniane musi zostać przerobiony, a węzeł przesiadkowy na Borowskiej, gdzie rozpoczęły się odbiory, będzie gotowy dopiero grudniu, choć miał był w sierpniu - informuje portal TuWrocław.


Oba przystanki powstały w ramach jednej inwestycji - budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie dworców PKP i PKS wraz z przebudową torowiska w ul. Glinianej i ul. Borowskiej od ul. Hubskiej do ul. Peronowej. Węzeł przesiadkowy w okolicy dworca PKS miał być gotowy pod koniec sierpnia, ale pojawiły się problemy z odwodnieniem - Wykonawca zgłosił już, że jest gotów do odbiorów technicznych więc je zaczęliśmy. Teraz zaczną się poprawki, których na pewno będzie sporo, bo w międzyczasie zmieniane były szczegóły projekt. Pewne jest, że skończą się one do połowy listopada – powiedział portalowi TuWrocław Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje.

Problemy rzeczywiście były, i to na pewno nie tylko z wykonaniem, ale z projektami, skoro na początku października nie dało się zamontować dachu wiaty przystankowej, bo słup oświetleniowy musiałby ją przebijać - kpi portal prezentując na dowód zdjęcie.

Drugim elementem jest zespół przystankowy przy ulicy Glinianej. Miała tam powstać przystanek typu wiedeńskiego - gdzie pasażerowie przechodzą do tramwaju po pasie ruchu samochodów podniesionym do wysokości chodnika. Na razie samochody nie mogą wogóle wjeżdżać na miejsce wymiany pasażerów - jezdnia na przystanku jest zawężona do jednego pasa ruchu, wspólnego dla samochodów i tramwajów (te ostatnie mają pierwszeństwo). Zamaist przystanku wiedeńskiego powstała zatem antyzatoka. - Wiemy, że to nie ma tak wyglądać. Jednak w tym miejscu jeszcze nie wszystko zostało zakończone. Zostaną zamontowane dodatkowe barierki i dopiero wtedy samochody będą jeździć po wyniesionej, specjalnie oznaczonej na czerwono części jezdni – wyjaśnia portalowi TuWrocław Marek Szempliński.
źródło

Rynek Kolejowy, 2011-10-27 pisze:Tajne cięcia w komunikacji

Od soboty zniknęły średnio po dwa kursy rano i dwa wieczorem na 10 z 19 kursujących obecnie liniach tramwajowych. Zmiany wprowadzono bez najmniejszej zapowiedzi na stronach urzędu miasta - zauważył portal TuWrocław.


Oszczędności na niecały milion złotych wprowadzono kilka miesięcy po zapewnieniach, że ich w tym roku nie będzie - czytamy w portalu TuWrocław. - Zmiany dotyczą linii 2, 3, 7, 9, 10, 11, 14, 17, 24 oraz 70. Chodzi o tę racjonalizację, którą już zapowiadałem: takie poukładanie rozkładów, żeby nie jeździły jednocześnie tramwaje i nocne autobusy. Właśnie dlatego zniknęły kursy na tych liniach generalnie rzecz biorąc o 4 rano i tuż po czwartej oraz po 23, a w zamian za nie pojawiły się dodatkowe kursy autobusów nocnych – tłumaczy Władysław Smyk, prezes wrocławskiego MPK.

- Głównym powodem tych zmian są oszczędności, czyli zmniejszenie naszych strat. Plan finansowy na ten rok zakładał, że tramwaje i autobusy przyspieszą. Gdyby udało się osiągnąć zaplanowane przyspieszenie moglibyśmy zatrudniać o 50 osób mniej. Tymczasem średnie prędkości są takie same jak były, więc potrzebujemy więcej kierowców i motorniczych, aby sprostać zamówieniom wydziału transportu urzędu miasta – wyjaśnia Władysław Smyk.
źródło

Rynek Kolejowy, 2011-10-27 pisze:Do końca roku zniknie problem zasilania tramwajów

W samym tylko wrześniu 27 razy tramwaje we Wrocławiu przeciążały podstacje. MPK obiecuje rozwiązanie problemu do końca roku.


MPK tłumaczy, że problem wziął się z nagromadzenia remontów. - Po zmianach wrześniowych i przy remontach podstacji jedna, Nabycińska, obsługuje 10 linii tramwajowych na dużym obszarze. Trzeba więc skończyć modernizację tej podstacji i uruchomić nowe, które ograniczą zasięg jej działania – tłumaczy Władysław Smyk.

- Do końca grudnia będziemy mieli nowe podstacje: Milenijna i Centrum, a zakończą się także modernizacje Nabycińskiej, Strzegomskiej i Pułaskiego, które są częściową przyczyną tych przestojów tramwajów. Dzięki temu problem powinien zniknąć – powiedział portalowi TuWrocław Smyk.
źródło

Rynek Kolejowy, 2011-10-28 pisze:Rusza remont torów na Sępolno

W listopadzie ma rozpocząć się remont torowiska przy ul. Mickiewicza we Wrocławiu. Jak Informuje portal Nasze Miasto, nie będzie to jednak gruntowna przebudowa, dzięki której Tramwaj Plus mógłby dojeżdżać dalej niż do Stadionu Olimpijskiego.


Czasu na remont jest niewiele, ponieważ do końca roku robotnicy będą musieli uporać się ze wszystkimi pracami. Założeniem remontu jest poprawa stanu technicznego wyeksploatowanego torowiska.

Remont oznacza zmiany w kursowaniu tramwajów. Od 4 listopada tramwaje nr 9 i 17 będą jeździły tylko do pętli przy Stadionie Olimpijskim. Dalej trzeba będzie kontynuować podróż autobusem zastępczym. Będzie możliwość kontynuacji jazdy bez kasowania kolejnego biletu – informuje portal.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#67 Post autor: KZKGaPowicz » 03 lis 2011, 09:46

Gazeta.pl Wrocław pisze:Pasażerowie z Tarnogaju chcą dodatkowego tramwaju

Magda Nogaj 31.10.2011 aktualizacja: 2011-10-31 09:51
Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta

Puste torowisko, pełne tramwaje - tak jest na Tarnogaju. Z trzech linii, jakie tam wcześniej kursowały, została tylko jedna. Dodano wprawdzie dwa autobusy, ale jest w nich taki ścisk, że często nie da się wsiąść, podobnie w tramwajach. Wszystko to efekt usprawnień w ramach projektu Tramwaj Plus

Ósemka jest jedynym tramwajem jadącym teraz na TarnogajObecnie na Tarnogaj można dojechać tylko "ósemką". Wcześniej kursowały tam jeszcze linie 15 i 22. Jednak pierwszą z nich skierowano na ul. Ślężną, drugą zlikwidowano. Wydział transportu w magistracie uznał, że są niepotrzebne, skoro ruszył tramwaj 32plus. Problem w tym, że ta linia kursuje w kierunku Tarnogaju, do samego osiedla jednak nie dojeżdża, bo kończy trasę wcześniej, na ul. Świeradowskiej.

Skierowanie autobusów 136 i 145 na Tarnogaj to tylko pozorna rekompensata, bo kursują po innych trasach niż tramwaje. Pasażerowie mają teraz wprawdzie bezpośrednie połączenia z Biskupinem i z al. Hallera, których wcześniej nie było. Nie mogą już jednak bez przesiadek dostać się w rejon ul. Kazimierza Wielkiego czy pl. Jana Pawła II. Grupa niezadowolonych jest większa, bo na wycofanie linii 15 i 22 narzekają nie tylko mieszkańcy Tarnogaju, ale też znajdujących się po drodze osiedli.

- Liczba linii tramwajowych kursujących po ulicach Glinianej, Hubskiej i Bardzkiej zmniejszyła się. W efekcie podróżuje się niekomfortowo - uważa Dominik Niszewski, jeden z czytelników, który zgłosił nam problem. - W kursujących tamtędy tramwajach panuje bardzo często tłok. Nierzadko pasażerowie z trudem wsiadają. Nawet w weekendy tramwaje bywają zatłoczone.

Podobnych opinii jest więcej. - Jazda tramwajem 32plus woła o pomstę do nieba. Moja żona, w siódmym miesiącu ciąży, codziennie rano jeździ z córką na ul. Legnicką do przedszkola i do pracy. O ile w ogóle uda się do tramwaju wsiąść, to jego zatłoczenie przekracza wszelkie dopuszczalne granice - pisze inny z czytelników, Marcin Serkies. - Ilość pasażerów w żaden sposób nie pasuje do słowa "komfort", warunki są jak w wagonie bydlęcym, a częstotliwość kursowania tramwaju nie ma nic wspólnego z obietnicami, jakie nam składano.

W autobusach kursujących z Tarnogaju jest podobnie. - W godzinach porannych wypchane są studentami tak, że często nie udaje się wsiąść do autobusu - narzeka Marcin Serkies.

Wydział transportu przyznaje, że dostał w tej sprawie już wiele skarg. - Robimy badania napełnień w autobusach i będziemy analizować te dane, by rozwiązać problem - mówi Adam Więcek. - Tramwaje zaczną natomiast wkrótce jeździć częściej. Zbliżają się już do końca dostawy skód i jak będą już wszystkie, linia 32plus będzie kursować co sześć minut.

Obecnie po Wrocławiu jeździ już 25 czeskich tramwajów. Pozostałych sześć producent ma dostarczyć do końca roku. Plusy nie rozwiążą jednak problemu Tarnogaju, bo tam nie dojeżdżają.

W magistracie rozważane są różne pomysły, jak usprawnić komunikację w tym rejonie miasta. Jedną z propozycji jest uruchomienie linii wahadłowej, która dowoziłaby pasażerów z osiedla do przystanku "32plus". Pod uwagę brane są też dodatkowe autobusy w godzinach szczytu.
Źródło
Załączniki
Ósemka jest jedynym tramwajem jadącym teraz na Tarnogaj.jpg
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#68 Post autor: Penny » 10 lis 2011, 10:09

Rynek Kolejowy, 2011-11-10 pisze:Motorniczy: To początek serii wypadków we Wrocławiu

- Myślę, że to dopiero początek fali wypadków we Wrocławiu - napisał do "Gazety Wrocławskiej" motorniczy MPK po wypadku, do którego doszło przy ul. Legnickiej. Rannych zostało w nim ponad 20 osób.


- Prezes MPK chciał, by tramwaje przyspieszyły. Oznacza to podwyższenie średniej prędkości, z jaką poruszają się tramwaje po mieście. Zostały namalowane pasy na jezdniach, tworząc w tych miejscach torowiska wydzielone. Wraz z pojawianiem się większej liczby kilometrów takich torowisk, systematycznie skracano czasy przejazdów i czasy przerw - napisał motorniczy do "Gazety Wrocławskiej".

- W rezultacie tramwaj przyspieszał, gnając po mieście jak oszalały. Założenie spełniło się. Na miasto zaczęło wyjeżdżać mniej tramwajów obsługujących te same linie co zwykle, tylko że w osłabionym składzie. Wszystko kosztem bezpieczeństwa!!! - uważa motorniczy MPK.

- Jeździmy często po 10 godzin (mój rekord jest 12 godzin bo zmiennik zachorował i nie miał kto mnie zastąpić, przy zjeździe na brak zmiany po 12 godzinach jazdy i tak zostałem zbluzgany przez pasażerów, że nie dojechałem linią 17 do pętli KLECINA…) w zimie można wytrzymać, najgorzej jest w lecie kiedy jest upał. Klimatyzacja nie wyrabia a my jesteśmy zamknięci w kabinach jak w szklarniach. Nawet w zimie jak słońce przygrzeje można się ugotować - czytamy w liście pracownika MPK. Dodaje on, że ze względu na nowe rozkłady jazdy, często na pętli motorniczy nie mają czasu na odpoczynek po kursie.
źródło
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Penny, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#69 Post autor: KZKGaPowicz » 12 lis 2011, 12:17

InfoTram pisze:Wrocław: Błąd ludzki przyczyną wypadku?

Prawdopodobnie błąd motorniczego był przyczyną ubiegłotygodniowego zderzenia tramwajów we Wrocławiu. Pojazd był sprawny, hamulce nie zawiodły - powiedziała rzeczniczka MPK we Wrocławiu Agnieszka Korzeniowska.
Do wypadku doszło w piątek w centrum miasta; na dwa stojące na przystanku tramwaje z tyłu najechał trzeci. W sumie poszkodowane zostały 33 osoby. Jak poinformowała rzeczniczka, wewnętrzne dochodzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji we Wrocławiu i odczytanie czarnej skrzynki tramwaju marki skoda pozwoliło ustalić, że pojazd był sprawny. Po odczytaniu skrzynek i obejrzeniu monitoringu z tramwaju wiemy, że skoda była sprawna, hamulce nie zawiodły. Nie było też przerwy w dostawie prądu. Wszystko wskazuje na to, że do wypadku doszło z powodu błędu ludzkiego - powiedziała rzeczniczka. Zaznaczyła, że nie chce mówić o winie motorniczego, bowiem o tym zdecyduje śledztwo prowadzone przez wrocławską prokuraturę. Dodała, że motorniczy to wieloletni pracownik MPK, który do tej pory nie spowodował żadnego wypadku.
- Z monitoringu wynika, że do chwili wypadku jechał przepisowo. Nie miał żadnego opóźnienia, więc się nie spieszył. Tramwaj prowadził tego dnia dopiero trzecią godzinę, więc nie był zmęczony - mówiła Korzeniowska.
Śledztwo w tej sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu; ma ono ustalić, jak doszło do wypadku i kto jest odpowiedzialny za jego spowodowanie (grozi za to do 10 lat więzienia).
- Jesteśmy na etapie przeglądania czarnych skrzynek i monitoringu - poinformowała rzeczniczka prokuratury Małgorzata Klaus. Dodała, że trwają również przesłuchania świadków i osób poszkodowanych.
MPK rozpoczęła przyjmowanie wniosków od poszkodowanych, które będą podstawą do wypłacania pieniędzy przez firmę ubezpieczeniową. 'Wszystkim poszkodowanym Regionalne Centrum Likwidacji Szkód we Wrocławiu może zapewnić kompleksową diagnostykę, leczenie i rehabilitację skutków wypadku w wyspecjalizowanym ośrodku w Poznaniu. Informujemy, że wszelkie koszty w tym zakresie pokryte zostaną przez PZU SA z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej MPK we Wrocławiu' - wynika z komunikatu przesłanego przez MPK we Wrocławiu.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#70 Post autor: Penny » 24 lis 2011, 14:41

Rynek Kolejowy, 2011-11-24 pisze:Tramwajowe rozkłady niekoniecznie precyzyjne

Od poniedziałku trwają we Wrocławiu testy tzw. inteligentnego systemu transportowego (ITS) na odcinku od Gaju do ul. Zielińskiego. Może to być przyczyną tego, że tramwaje będą przyjeżdżać na przystanki przed czasem.


Dzięki ITS, tramwaje, a w szczególności 32 Plus, mają przyspieszyć. W związku z tym część z nich może jeździć w oderwaniu od rozkładów jazdy. Rzecznik prasowy urzędu miejskiego we Wrocławiu Paweł Czuma prosi, aby pasażerowie przychodzili na przystanki kilka minut wcześniej. Taka metoda wprowadzenia systemu jest jedyną rozsądną. Nie miałoby przecież sensu zamykanie linii na czas testowania systemu – argumentuje przedstawiciel urzędu. Za wcześnie jest jeszcze na zmianę rozkładu jazdy, aby funkcjonował precyzyjnie. Włąściwe rozkłady pojawią się najprawdopodobniej w grudniu.

Dzięki ITS tramwaje (Plus) będą swobodnie przejeżdżać przez skrzyżowania. W sytuacji, gdy tramwaj będzie zbliżał Siudo skrzyżowania, będzie miał zielone światło. System ma funkcjonować od wiosny 2012.
źródło

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#71 Post autor: rafalurbino18 » 24 lis 2011, 17:13

Dzięki ITS, tramwaje, a w szczególności 32 Plus, mają przyspieszyć. W związku z tym część z nich może jeździć w oderwaniu od rozkładów jazdy. Rzecznik prasowy urzędu miejskiego we Wrocławiu Paweł Czuma prosi, aby pasażerowie przychodzili na przystanki kilka minut wcześniej. Taka metoda wprowadzenia systemu jest jedyną rozsądną. Nie miałoby przecież sensu zamykanie linii na czas testowania systemu
Nie do końca jestem przekonany o tym, żeby prośby o wcześniejsze przychodzenie na przystanek były rozsądne.
Dzięki ITS tramwaje (Plus) będą swobodnie przejeżdżać przez skrzyżowania. W sytuacji, gdy tramwaj będzie zbliżał Siudo skrzyżowania, będzie miał zielone światło. System ma funkcjonować od wiosny 2012.
Mogli o tym pomyśleć wcześniej i tak zorganizować prace, by system już działał. Ale skoro się nie zgrali w czasie z otwarciem nowej trasy, to trzeba było poczekać z utworzeniem linii Plus do czasu kiedy na skrzyżowaniach tramwaj będzie miał priorytet. Bo obecnie linie Plus "szybkim tramwajem" są tylko z nazwy.

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#72 Post autor: Boguś » 25 lis 2011, 20:51

rafalurbino18 pisze:
Dzięki ITS, tramwaje, a w szczególności 32 Plus, mają przyspieszyć. W związku z tym część z nich może jeździć w oderwaniu od rozkładów jazdy. Rzecznik prasowy urzędu miejskiego we Wrocławiu Paweł Czuma prosi, aby pasażerowie przychodzili na przystanki kilka minut wcześniej. Taka metoda wprowadzenia systemu jest jedyną rozsądną. Nie miałoby przecież sensu zamykanie linii na czas testowania systemu
Nie do końca jestem przekonany o tym, żeby prośby o wcześniejsze przychodzenie na przystanek były rozsądne.
A Ty zawsze przychodzisz na równo z odjazdem?

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#73 Post autor: rafalurbino18 » 26 lis 2011, 09:53

Boguś pisze:
rafalurbino18 pisze:Nie do końca jestem przekonany o tym, żeby prośby o wcześniejsze przychodzenie na przystanek były rozsądne.
A Ty zawsze przychodzisz na równo z odjazdem?
Przy obecnych temperaturach staram się właśnie tak przychodzić :P Podczas tych testów na niektórych przystankach tramwaje mogą być owszem minutę/dwie przed czasem, ale na innych różnica może już wzrosnąć do tych 5min, więc niektórym ucieknie tramwaj sprzed nosa. Najbardziej mnie martwi to, że system zacznie działać poprawnie dopiero od wiosny 2012, bo do tego momentu jeszcze sporo czasu ;/

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#74 Post autor: Penny » 01 gru 2011, 11:37

Rynek Kolejowy, 2011-11-29 pisze:Motorniczowie pracują za długo

Jak poinformowała „Gazeta Wrocławska”, motorniczy prowadzący wrocławskie tramwaje pracują za długo. Czas pracy przekracza dopuszczalną od czterech lat w Polsce normę 10 godzin.


- 10 godzin jazdy dziennie to norma, a zdarza się, że nawet 12 – alarmują motorniczowie. Cztery lata temu wprowadzono w Polsce przepis, na mocy którego motorniczy nie może pracować dłużej niż10 godzin, ale MPK jest bezkarne – pisze „Gazeta Wrocławska”. Ani policja, ani inspekcja transportu drogowego, nie kontrolują czasu pracy motorniczych. Tramwaje nie mają tachografów, które stosowane są w autobusach, czy ciężarówkach. W tramwajach znajdują się tzw. Czarne skrzynki, ale odczytanie danych wymaga zjechania do zajezdni.

Jak zauważa gazeta, żaden urząd nie ma w kompetencjach kontroli czasu pracy tramwajarzy. Ustawa jasno określa czas pracy motorniczego, ale nie precyzuje, kto ma zajmować się kontrolą. Były prezydent Wrocławia Stanisław Huskowski deklaruje, że zamierza porozmawiać na ten temat z ekspertami z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Były prezydent zaznacza, że najpierw trzeba w tramwajach starszego typu zamontować prędkościomierze, ponieważ bez nich nie da się zamontować tachografu.
źródło

butthead
Posty: 84
Rejestracja: 28 mar 2008, 19:11
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

#75 Post autor: butthead » 03 gru 2011, 19:39

rafalurbino18 pisze:(...) ale na innych różnica może już wzrosnąć do tych 5min, więc niektórym ucieknie tramwaj sprzed nosa.
To pojadą poprzednim ;) Przy obecnej punktualności wrocławskich tramwajów to doprawdy nie ma większego znaczenia, czy pojedzie pięć minut przed czasem, czy siedem po czasie.
rafalurbino18 pisze:Najbardziej mnie martwi to, że system zacznie działać poprawnie dopiero od wiosny 2012, bo do tego momentu jeszcze sporo czasu ;/
System jeszcze długo nie będzie działać w pełni "poprawnie". Będzie dobrze, jak do igrzysk obejmie przynajmniej jakąś część skrzyżowań.

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#76 Post autor: KZKGaPowicz » 04 gru 2011, 15:15

Gazeta WROCŁAWSKA pisze:Wrocław: Będzie wielkie pranie tapicerki w MPK

MAT
2011-11-28 14:38:46, aktualizacja: 2011-12-01 14:07:41

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce wyprać wszystkie siedzenia w tramwajach i autobusach. Szuka firmy, która podejmie się tego zadania.

- Właśnie ogłosiliśmy przetarg, który ma wyłonić przedsiębiorstwo, które zajmie się praniem foteli w tramwajach - opowiada Janusz Krzeszowski z biura prasowego MPK. Będzie co robić. Po pierwsze dlatego, że siedzeń z obiciami z materiału jest aż 7658 (plus 277 foteli motorniczych). Po drugie - jak wiadomo czystość fotelików pozostawia wiele do życzenia.

Co prawda MPK zatrudnia firmy sprzątające, ale umowy z nimi zawarte nie zakładały prania. Na większości siedzonek są plamy (najczęściej po gumach do żucia) i siadanie na nich do przyjemnych nie należy.

To, że w taborze jest brudno, zauważył też prezes MPK, Władysław Smyk, gdy zaraz po objęciu posady, przejechał się z nami tramwajami po mieście.

Po praniu foteliki mają wyglądać, jak nowe.
- Chcemy w ten sposób podnieść komfort podróży pasażerów - zapowiada Krzeszowski.

A co z autobusami? W nich przecież również są brudne fotele. - Też chcemy je posprzątać. Przetarg ogłosimy najprawdopodobniej już w przyszłym roku - mówi Krzeszowski.
Źródło
Załączniki
(© Tomasz Hołod).jpg
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#77 Post autor: Penny » 11 sty 2012, 23:11

Rynek Kolejowy, 2012-01-10 pisze:Przesunięcie powrótu tramwajów na ul. Mickiewicza

Wrocławski ZDiUM poinformował, że komunikacja tramwajowa w ul. Mickiewicza zostanie przywrócona dopiero po feriach zimowych.


Powodem opóźnienia terminu zakończenia prac są trudności techniczne wykonawcy, zaistniałe podczas prac montażowych sieci trakcyjnej. Wykonawcą remontu jest firma Ziajka. Koszt inwestycji to ponad 4 mln złotych. Założeniem remontu jest poprawa stanu technicznego wyeksploatowanego torowiska.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-16 pisze:Unia blokuje wrocławskie Skody? MPK zaprzecza

Z powodu umowy o dofinansowanie z UE 6 z 31 zakupionych przez Wrocław Skód stoi ciągle w zajezdni. Nie mogą wyjechać na trasy, bo nie jest jeszcze gotowe torowisko na Kozanów. A na innych liniach - na mocy umowy z Unią - jeździć nie mogą - informuje "Gazeta Wrocławska". Rzeczniczka MPK w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" zdementowała te rewelacje.


Zakup taboru i przebudowa torowisk na potrzeby Tramwaju Plus kosztowały 613 mln zł netto. Unijne dofinansowanie projektu to 362 mln zł. Jednym z warunków są sztywne trasy -z Gaju na Pilczyce (linia 32 Plus), z Pilczyc pod Stadion Olimpijski (linia 33 Plus) oraz z Gaju na Kozanów (linia 31 Plus, która ruszy za dwa miesiące). To właśnie z powodu umowy z Brukselą 6 z 31 zakupionych przez Wrocław Skód stoi ciągle w zajezdni. Nie mogą wyjechać na trasy, bo nie jest jeszcze gotowe torowisko na Kozanów. A na innych liniach - na mocy umowy z Unią - nie mogą jeździć przez 5 lat - pisze "Gazeta Wrocławska".

"Rynek Kolejowy" zapytał MPK Wrocław, czy w związku z tym rzeczone 6 tramwajów Skoda 19T nie mogłoby wzmocnić obsługi zawartych w umowie z UE tras 32+ i 33+ - Ależ tak właśnie robimy - odpowiada rzeczniczka Agnieszka Korzeniowska. - Nie jest tak, że jedna trzecia tramwajów stoi w zajezdni. One jeżdżą, są wykorzystywane rotacyjne na istniejących trasach Tramwaju Plus, co tłumaczyliśmy "Gazecie Wrocławskiej". W pewnym momencie mieliśmy w ruchu 30 tramwajów Skoda 19T - powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" Korzeniowska.

- Do 31 grudnia 2011 roku systematycznie przyjeżdżały do nas Skody, zgodnie z umową. Niektóre prace związane z elektroniką są jeszcze wykonywane po przyjeździe na miejscu. Przed otwarciem linii nr 31 mamy zatem duże rezerwy Skód, i to dla nas wygodna sytuacja. Staramy się obsługiwać pasażerów wszystkimi Skodami, ale dwie są teraz w remoncie po wypadkach. Żadna jednak nie ma w liczniku przebiegu "zera" - powiedziała Agnieszka Korzeniowska.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-17 pisze:Tramwaj plus ciemności

Na przystanku przy niedawno przebudowanej pętli Stadion Olimpijski na wrocławskim osiedlu Sępolnie zatrzymują się trzy linie, w tym nowoczesny tramwaj plus. Ale po zmroku jest tam zupełnie ciemno - pisze "Gazeta Wyborcza".


- Co ciekawe, sama pętla, na której tramwaje tylko zawracają, jest doskonale oświetlona przez latarnie, i to nie byle jakie, ale stylizowane na zabytkowe. Za to przy słupach przystankowych brak jakiegokolwiek oświetlenia. Nie da się bez latarki przeczytać rozkładu jazdy. Zgroza. A przecież w tym miejscu mnóstwo osób przesiada się na autobus zastępczy 709 - opowiada czytelniczka "Gazety Wyborczej".

Chodzi nie tylko o komfort pasażerów, ale przede wszystkim o ich bezpieczeństwo. Wsiadanie i wysiadanie z tramwaju po omacku grozi co najmniej upadkiem. Do tego motorniczowie muszą zgadywać, czy wszyscy zdążyli już wsiąść i czy kogoś nie przytrzasną drzwiami. Co na to Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta? - Sprawdzimy, dlatego oświetlenie tam nie działa. Może coś się zepsuło - powiedziała "GW" Ewa Mazur, rzeczniczka ZDiUM.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-18 pisze:Solidarność przeciwko podwyżkom biletów MPK

Już jutro dolnośląska Solidarność zajmie stanowisko w związku z projektem podwyżek cen biletów MPK we Wrocławiu. Przewodniczący Solidarności Kazimierz Mikso mówi, że będzie to stanowisko negatywne - informuje „Gazeta Wyborcza”.


Przed głosowaniem nad projektem w radzie miasta, trzeba najpierw uzyskać opinię związków zawodowych. Debata Solidarności na ten temat odbędzie się jutro w czasie posiedzenia prezydium regionu. Stanowisko w tej sprawie ma być przekazane prezydentowi Wrocławia. - Rozumiemy, że z ekonomicznego punku widzenia wyższe ceny biletów są uzasadnione. Taryfy nie były zmieniane we Wrocławiu od trzech lat, a w tym czasie w górę poszły ceny paliwa i energii. Ale powinniśmy kierować się także interesem społecznym. 2012 będzie bardzo trudny. Czekają nas zarówno podwyżki wprowadzane przez rząd, jak i miasto - powiedział „Wyborczej” przewodniczący NSZZ Solidarność na Dolnym Śląsku. Związkowcy chcą, aby w tym roku podwyżek nie było.

Rada miejska ma debatować nad uchwałą o cenach biletów w lutym. Wiadomo, że przeciwko będą radni PO i PiS, ale to nie wystarczy, by zdobyć większość. Projekt podwyżki zakłada zwiększenie cen niektórych biletów nawet o 25 proc.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-18 pisze:Awaria zwrotnicy, ITS nie działa

We Wrocławiu na kilku skrzyżowaniach uruchomiono system ITS dający priorytety tramwajom na skrzyżowaniach. Na skrzyżowaniu ul. Bardzkiej i al. Armii Krajowej system nie działa. Uszkodzony został kabel zasilający zwrotnicę.


Podjeżdżającemu do skrzyżowania tramwajowi zapalało się zielone światło, ale motorniczy musiał zatrzymać się i wyjść z tramwaju, aby ręcznie przestawić zwrotnicę. W tym czasie zdążyło już zapalić się światło czerwone.

Jak informuje „Gazeta Wrocławska”, zwrotnica jest na gwarancji i ma w jej ramach zostać naprawiona. Dziś do Wrocławia przyjechali pracownicy firmy, która ma naprawić zwrotnicę. Nie wiadomo jednak, czy jeszcze dziś uda się naprawić zwrotnicę i włączyć ITS.

System ma usprawnić przejazd tramwaju 32 Plus z Gaju do Pilczyc i ma być gotowy na Euro 2012.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-19 pisze:Tramwaje wygrają z parkingiem

Miasto chce likwidować miejsca parkingowe w pobliżu torowisk. Kierowcy zbyt często blokują przejazd tramwajom. Jeszcze w tym roku - jako pierwsze - zlikwidowane zostanie kilka miejsc parkingowych przy ulicy Nowowiejskiej, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Jedności Narodowej - podała "Gazeta Wrocławska".


Na ulicy Nowowiejskiej dojdzie do jeszcze jednej korekty. Przy ul. Prusa kierowcy nie będą już mogli parkować ukośnie: przy chodniku, na jezdni. Przez to do torowiska brakuje kilku centymetrów i nawet drobny błąd przy parkowaniu może doprowadzić do tego, że wagony nie przejadą. Zmiana będzie polegała na tym, że samochody trzeba będzie parkować w tym miejscu na chodnikach.

To nie koniec planów, jeśli chodzi o pozbawianie kierowców miejsc do parkowania. W kolejce czeka też ulica Gliniana. W tym roku tramwaj już raz stał, ponieważ jakiś kierowca źle zaparkował swój pojazd.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-01-30 pisze:Tramwaje nie wróciły na Sępolno

W niedzielę 29 stycznia na Sępolno miały wrócić tramwaje linii nr 9 i 17 po przebudowie torowiska w ul. Mickiewicza. Nie pozwoliły na to jednak odkształcenia sieci trakcyjnej. Na razie nie wiadomo, kiedy tramwaje wrócą na stałą trasę.


W niedzielę zamiast oczekiwanej zmiany tras tramwajowych pasażerowie wciąż zmuszeni byli korzystać z autobusu zastępczego nr 709. Tramwaje linii 9 i 17 nadal kursują do pętli przy Stadionie Olimpijskim. Komunikat na stronach urzędu miasta nie podawał informacji dotyczących przyczyn przesunięcia powrotu tramwajów na Sępolno oraz nowego terminu otwarcia odcinka. Również przewoźnik - MPK Wrocław, nie wyjaśnia przyczyn zmiany planu. Rzeczniczka MPK Agnieszka Korzeniowska odsyła nas do ZDiUM, który nadzoruje inwestycję.

Jak informuje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, podczas przeglądu technicznego i próbnego przejazdu tramwaju który miał miejsce w sobotę 28 stycznia, stwierdzono nieprawidłowości w zachowaniu sieci trakcyjnej, uniemożliwiające przywrócenie komunikacji tramwajowej do pętli Sępolno.

- Odkształcenia tramwajowej sieci trakcyjnej nie są efektem wady wykonawczej i raczej nie powinny miec związku z wyjątkowo niskimi temperaturami, jakie towarzyszyły wykonawcy podczas ostatnich prac montażowych i podczas odbiorów technicznych. Do czasu wyjaśnienia problemu z nadzorem autorskim zrealizowanego projektu, który prowadzi biuro projektowe z Krakowa, podjęto decyzję o nieuruchamianiu komunikacji tramwajowej na całym wyremontowanym odcinku - informuje ZDiUM.
źródło

Awatar użytkownika
mark40
Posty: 424
Rejestracja: 07 lis 2008, 13:09
Lokalizacja: Chorzów

#78 Post autor: mark40 » 10 mar 2012, 10:49

Przez Tramwaj Plus jeździmy gorzej

To miała być rewolucja w komunikacji. Tramwaju Plus miał być "nową jakością" w mieście. Projekt jeszcze dobrze się nie rozkręcił, a już lista osiedli, których mieszkańcy za niego zapłacili, jest długa. Sępolno, Tarnogaj, Huby - te osiedla już straciły linie tramwajowe. Następni w kolejce są mieszkańcy osiedla Kosmonautów i Bartoszowic. Tam z rozkładów zniknie linia pospieszna E.

Urzędnicy swój plan sprytnie wprowadzają w życie. Od miesięcy likwidowali połączenia z kolejnych osiedle">osiedli, dbając przy tym, by negatywne zmiany nie dotknęły kilku z nich jednocześnie (patrz ramka). Aż do teraz. Zlikwidowanie linii E spowoduje, że z południowego Gądowa i Bartoszowic nie będzie już żadnego bezpośredniego połączenia z centrum. Trudniej też będzie podjechać do tramwaju, by się do niego przesiąść.
Magistrat tłumaczy, że likwiduje E, bo duża część jego trasy pokrywa się z liniami tramwajowymi (od ul. Kwiskiej do pl. Grunwaldzkiego). Twierdzą też, że nie ma chętnych by nią jeździć.

– Analiza, ile osób korzysta z linii E na podstawie opracowania „Koncepcja przekształceń układu linii komunikacji zbiorowej w centrum Wrocławia” pozwala stwierdzić, że średnio jeździ nią o połowę mniej osób niż innymi liniami w tym samym rejonie miasta – twierdzi Andrzej Tabaka z wydziału transportu magistratu.

Jest tylko jedno „ale". Opracowanie, którym podpiera się magistrat, Politechnika Wrocławska sporządziła w... 2009 roku. Czy to znaczy, że zabiera się mieszkańcom linię autobusową, bo trzy lata temu jeździło nią zbyt mało osób?!

http://www.fakt.pl/Przez-Tramwaj-Plus-j ... 789,1.html

hanys76
Posty: 8912
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#79 Post autor: hanys76 » 09 kwie 2012, 21:21

Dwukierunkowe skody miały od 31 marca kursować dwa razy częściej niż pozostałe tramwaje. Magistrat zdecydował jednak, że tylko w szczycie będzie ich więcej. Połowa nowoczesnych tramwajów przez większą część dnia stoi bezużytecznie, bo nie można ich skierować na inne trasy.

Więcej... http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3575 ... z1rZZAKjI1

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#80 Post autor: Penny » 04 maja 2012, 04:00

Rynek Kolejowy, 2012-04-30 pisze:Tramwaje wróciły na mosty Młyńskie

Od soboty na tory wróciły tramwaje między placem Dominikańskim, Halą Targową i placem Bema. Kursują tędy tramwaje linii 8, 9, 11, 17 i 23 oraz kursy nocne linii 251 i 259. Tramwaje dodatkowo zatrzymują się na nowym przystanku na ulicy św. Katarzyny, przy skrzyżowaniu z ulicą Purkyniego - informuje wrocławskie MPK.


Pomimo wykonania zabudowy torowiska imitującej kostkę brukową jest ono zbudowane w technologii płyty węgierskiej, a więc jest to tzw. cichy tor. Poniżej film portalu Wrocławska Komunikacja: Pierwszy dzień liniowego kursowania tramwajów przez Mosty Młyńskie - oglądnij
źródło


Rynek Kolejowy, 2012-04-25 pisze:Na Szewskiej pieszy może blokować tramwaj

- Pieszy może chodzić całą szerokością ulicy Szewskiej we Wrocławiu, ma prawo wejść na tory tramwajowe i nie grożą mu za to żadne sankcje. Co więcej, to tramwaj powinien zwolnić, gdyż to on jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa osobie poruszającej się piechotą - przypomina "Gazeta Wrocławska".


Mało kto zdaje sobie sprawę, że ulica Szewska jest strefą zamieszkania - uważa Anna Rumińska wrocławska architektka i inicjatorka akcji Splot Szewska. Dlatego organizacja promuje spacerowanie pomiędzy tramwajami. Co na to MPK? - Czasem literalne trzymanie się przepisów, rodziłoby absurdy. Wyobraźmy sobie pieszego spacerującego wzdłuż torów i jadącego za nim 2 km/ha kolosa wiozącego 250 pasażerów w szczycie. Staramy się jeździć po Szewskiej w symbiozie z ruchem pieszym. Nie chcemy jednak narażać pasażerów na ostre hamowanie, gdy ktoś - realizując swoje prawo - wejdzie tam na tory - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka spółki.

Aktywiści z Szewskiej tymczasem podkreślają, że tramwaj jadący powoli za pieszym nie jest niczym dziwnym na Zachodzie. Tak funkcjonują deptaki choćby w takich miastach jak Zurych czy Amsterdam. - Nie chodzi o to by celowo spowalniać szóstkę czy siódemkę, ale o to by piesi uświadomili sobie wreszcie swoje prawa i zaczęli tłumnie odwiedzać to miejsce. Inaczej ulica Szewska rzeczywiście umrze przytłoczona przez samowolkę kierowców i pędzące tramwaje. Nie tak powinien deptak w centrum dużego miasta. Inaczej, jaki był sens go w ogóle wytyczać? - pyta Anna Rumińsk.
źródło


Rynek Kolejowy, 2012-04-23 pisze:We Wrocławiu od roku mierzą szerokość tramwajów

Wrocławskie MPK nie ma zielonego pojęcia jaką szerokość mają ich tramwaje. A konkretnie tramwaje razem z odstającymi od nich lusterkami. Od ponad roku firma nie jest w stanie podać konkretnych wymiarów Zarządowi Dróg i Utrzymania Miasta, który z kolei potrzebuje takich danych dla firm wykonujących przebudowę torowisk - pisze "Gazeta Wrocławska".


W styczniu zeszłego roku tramwaj próbny nie zmieścił się na przebudowanej pętli przy ul. Grabiszyńskiej. Zahaczył o słupy trakcyjne właśnie swoimi odstającymi lusterkami. Po tym incydencie ZDiUM zdecydował się wystąpić do MPK o podanie konkretnych wymiarów, w tym szerokości tramwajów poruszających się po Wrocławiu.

Urzędnicy na odpowiedź od przewoźnika czekają już ponad rok. - Wysłaliśmy w tej sprawie oficjalnie pisma do producentów naszych tramwajów, czyli do czeskiej Skody i wrocławskiego Protramu - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska z wrocławskiego MPK. - Dostaliśmy już odpowiedź od Czechów, ale wciąż czekamy na pismo od polskiego producenta. Sprawa powinna się wyjaśnić w ciągu najbliższych dwóch miesięcy - twierdzi rzeczniczka miejskiego przewoźnika.
źródło


Rynek Kolejowy, 2012-04-06 pisze:Związkowcy odrzucili propozycje zarządu

Związkowcom z MPK Wrocław żądają 7-procentowych podwyżek dla pracowników. Spółka odpowiada, że przedstawiła swoje propozycje, odrzucone przez związkowców.


Związkowcom z MPK Wrocław nie udało się wynegocjować z zarządem spółki 7-procentowych podwyżek dla pracowników. Negocjacje prowadziła "Solidarność" i Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej. O stanowisku związkowców pisaliśmy tutaj. - Na razie nie doszliśmy do jednomyślnego stanowiska. Zarząd nie mówi "nie" podwyżkom - mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK. - Według zarządu, jeśli jednak mamy rozmawiać o podwyżkach, to muszą one zostać przyznane w ramach budżetu. Zarząd postawił kilka warunków, których wprowadzenie pozwoli lepiej zarządzać pracownikami i ich czasem, co mogłoby pozwolić wygospodarować środki na podwyżkę - powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" Korzeniowska. (...)
źródło

hanys76
Posty: 8912
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#81 Post autor: hanys76 » 28 sty 2013, 21:57

Wrocławski Protram na skraju bankructwa.
LINK

hanys76
Posty: 8912
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#82 Post autor: hanys76 » 01 mar 2014, 15:57

Rozpoczęła się przeprowadzka zajezdni Dąbie przy ul. Wróblewskiego. 24 tramwaje, które wyjechały z niej wczoraj na trasy, kursy zakończyły już w zajezdni przy ul. Słowiańskiej. Pozostałych 21 tramwajów do końca roku przeprowadzi się do zajezdni Gaj i Borek. A zajezdnia Dąbie docelowo zostanie zlikwidowana.Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków , więc nie grozi mu wyburzenie.


LINK

hanys76
Posty: 8912
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#83 Post autor: hanys76 » 01 lut 2016, 17:13

Wrocławska firma Protram, zajmująca się od 17 lat produkcją i modernizacją tramwajów, ogłasza upadłość. Powodem jest brak nowych zamówień. Pracę straci 50 osób. Komornik już zajął konta firmy. - Upadłość jest konsekwencją wieloletniej polityki miasta, w której wrocławska firma Protram w ogóle nie była uwzględniania - twierdzi Zdzisław Kopka, prezes Protramu.

Czytaj więcej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/ ... ,id,t.html

Awatar użytkownika
IgorMike
Posty: 2270
Rejestracja: 08 sty 2018, 19:38
Lokalizacja: Świętochłowice

#84 Post autor: IgorMike » 29 kwie 2018, 11:32

Zagłosuj na stodwójkę z Lego :)

https://ideas.lego.com/projects/7d349fa ... 9341f93729

(Szczegóły na PW)

DYST
Posty: 136
Rejestracja: 21 lut 2019, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Wieści z Wrocławia

#85 Post autor: DYST » 29 lut 2020, 10:11

Nie wiem zabardzo gdzie zamieści pytanie o MPK Wrocław więc zadaję je tutaj: Czy we Wrocławiu istnieje odpowiednik naszego GOPowskiego Dzień Po Dniu?

Awatar użytkownika
#530+540
Posty: 1152
Rejestracja: 10 kwie 2019, 12:57
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Wieści z Wrocławia

#86 Post autor: #530+540 » 29 lut 2020, 16:49

DYST pisze:
29 lut 2020, 10:11
Nie wiem zabardzo gdzie zamieści pytanie o MPK Wrocław więc zadaję je tutaj: Czy we Wrocławiu istnieje odpowiednik naszego GOPowskiego Dzień Po Dniu?
Z tego co wiem to nie.
Linia 27: Sosnowiec Karzimierz Górniczy-Porąbka-Klimontów-Dańdówka-Dębowa Góra-Śródmieście-Sielec-Pogoń-Małobądz-Będzin Osiedle Zamkowe. Pozdrawiam, Marek ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość