Strona 1 z 1

Wąskotorówka Gliwice - Rudy - Rybnik

: 16 mar 2011, 22:37
autor: Penny
Rynek Kolejowy: 2011-03-16 pisze:Koleją wąskotorową z Rybnika nad Zalew i do Gliwic?

Nad Zalewem Rybnickim miałby powstać nie tylko nowy wąski tor, ale także niewielki dworzec. Michał Śmigielski, zastępca prezydenta Rybnika podkreśla, że zostało to już nawet zapisane w nowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Jak dodaje, wspólnie z Gliwicami i pozostałymi partnerami zostanie wykonane studium, które określi koszty inwestycji.

Pomysł podoba się Jarosławowi Łuszczakowi, kierownikowi Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.. - Wszystko idzie w dobrym kierunku. Gminy, przez które biegnie stary tor wąskotorówki, występują do PKP o przejęcie terenów, na których zostanie ona odtworzona. Liczę na to, że już w 2013 roku wbijemy pierwszą łopatę pod budowę toru do Gliwic, który będzie liczył ponad 20 kilometrów – mówi „Dziennikowi Zachodniemu” Łuszczak. - Trasa do Rybnika jest o wiele krótsza. Z Paproci, gdzie jeździmy do Stodół, jest może z 1,5 km. Ale tu nigdy nie było toru i trzeba będzie go budować od zera – ocenia.
źródło

Szykuje się fajny szpas ;) Jest on w dużej mierze związany z tramwajami w Naszym regionie... Jeżeli ktoś nie zna dokładnie ich histoii, to polecam poniższą treść :P

Historia GKW (fragmenty) pisze:Na przełomie XIX i XX wieku towarzystwo eksploatujące tramwaje górnośląskie zbudowało linię wąskotorową Gliwice-Rudy-Racibórz o rozstawie szyn 785mm, co pozwoliło na połączenie jej zarówno z siecią tramwajową Gliwic, jak i siecią publicznych kolei. (...)

W odróżnieniu od typowo przemysłowych linii wąskotorowych na terenie dużych miast górnośląskich linia Gliwice - Racibórz miała charakter typowej kolei dojazdowej, z dość intensywnym ruchem pasażerskim i towarowym. W 1899 roku oddano do eksploatacji odcinek Gliwice Trynek - Rudy. Połączony był on bezpośrednio z siecią górnośląskich tramwajów miejskich (do końca lat 40-tych tramwaje górnośląskie były wąskotorowe) i zarządzany przez tramwajowe przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Linia była przedłużana i w 1903 dotarła do Raciborza, a w 1906 roku uzyskała połączenie z siecią państwowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i gliwickimi tramwajami miejskimi. Początkowo używano lokomotyw parowych typu tramwajowego (wycofanych z linii tramwajowych po ich elektryfikacji) niedostosowanych do specyfiki linii.

(...) Ponadto na linii od lat 20-tych pracował też elektrowóz i spalinowe wagony motorowe docierające torami tramwajowymi aż do głównego dworca w Gliwicach.
źródło

: 28 mar 2011, 19:26
autor: Peter
Mam nadzieję, że odbudują tą linię wąskotorową, która bardzo jest związana z początkami istnienia tramwajów na Górnym Śląsku. Nic tylko kibicować. :jupi:

: 23 lip 2014, 20:18
autor: elot360

: 24 lip 2014, 15:45
autor: KZKGaPowicz
Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.

: 24 lip 2014, 20:06
autor: elot360
KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.

: 24 lip 2014, 22:25
autor: Boguś
elot360 pisze:
KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.
Tak samo mówili o tramwaju w Gliwicach.

: 15 sie 2014, 20:27
autor: Fisz
Weźcie pod uwagę, że obecny operator własnymi siłami odtwarza linię za pomocą prywatnych funduszy - idzie opornie, ale tak to bywa przy wolontariacie. Inna sprawa, że spora część odcinka jest w miarę kompletna i jeszcze nie do końca spisana na straty w sensie technicznym. W końcu mało która kolejka jest w stanie pochwalić się tym, że nawet pomimo likwidacji, posiada odcięte, aczkolwiek dalej kompletne stacje... ;)

Witam! Tak poza tym, członek ekipy SGKW i motorowy z R-2 melduje się na służbie. ;)

: 15 sie 2014, 21:23
autor: elot360
Stara stacja w Nieborowicach należy do tej trasy wąskotorowej?

Przy okazji witam. :)

: 17 sie 2014, 23:19
autor: Fisz
Tak. Nieborowice to jedna ze stacji dawnej rudzkiej kolejki. Układ torowy w zadowalającym stanie technicznym (bez wymian się nie obejdzie, wiadomo), problem taki, że leży na zdaje się prywatnej już działce. Jadąc obok można dojrzeć zarośnięty, ale wciąż stojący semafor wyjazdowy... ;) Co ciekawe, większość stacyjek na linii miała niemal identyczny układ torowy.

Dla rudzkiej kolejki wyprodukowano m.in. unikatowe wręcz maszyny, w tym dwa parowoziki będące moim oczkiem w głowie - maszyny Tw9 produkcji AEG, potężne pięcioosiowe tendrzaki o niewiarygodnie niskim zużyciu paliwa. Obydwa niestety już dawno pokrojone, materiału zdjęciowego jak na lekarstwo, w sumie znane mi są tylko trzy ich zdjęcia i rysunek techniczny z książki Soidy... tutaj do poczytania, lokomotywka, o której wspominam - szóste zdjęcie od dołu:

http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kole ... torowa.htm

: 06 paź 2014, 21:06
autor: elot360
Może nie ma to za bardzo związku z odbudową, ale w Gliwicach coś ruszyło. :D
:arrow: Link