Strona 1 z 1
Wąskotorówka Gliwice - Rudy - Rybnik
: 16 mar 2011, 22:37
autor: Penny
Rynek Kolejowy: 2011-03-16 pisze:Koleją wąskotorową z Rybnika nad Zalew i do Gliwic?
Nad Zalewem Rybnickim miałby powstać nie tylko nowy wąski tor, ale także niewielki dworzec. Michał Śmigielski, zastępca prezydenta Rybnika podkreśla, że zostało to już nawet zapisane w nowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Jak dodaje, wspólnie z Gliwicami i pozostałymi partnerami zostanie wykonane studium, które określi koszty inwestycji.
Pomysł podoba się Jarosławowi Łuszczakowi, kierownikowi Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.. - Wszystko idzie w dobrym kierunku. Gminy, przez które biegnie stary tor wąskotorówki, występują do PKP o przejęcie terenów, na których zostanie ona odtworzona. Liczę na to, że już w 2013 roku wbijemy pierwszą łopatę pod budowę toru do Gliwic, który będzie liczył ponad 20 kilometrów – mówi „Dziennikowi Zachodniemu” Łuszczak. - Trasa do Rybnika jest o wiele krótsza. Z Paproci, gdzie jeździmy do Stodół, jest może z 1,5 km. Ale tu nigdy nie było toru i trzeba będzie go budować od zera – ocenia.
źródło
Szykuje się fajny szpas Jest on w dużej mierze związany z tramwajami w Naszym regionie... Jeżeli ktoś nie zna dokładnie ich histoii, to polecam poniższą treść
Historia GKW (fragmenty) pisze:Na przełomie XIX i XX wieku towarzystwo eksploatujące tramwaje górnośląskie zbudowało linię wąskotorową Gliwice-Rudy-Racibórz o rozstawie szyn 785mm, co pozwoliło na połączenie jej zarówno z siecią tramwajową Gliwic, jak i siecią publicznych kolei. (...)
W odróżnieniu od typowo przemysłowych linii wąskotorowych na terenie dużych miast górnośląskich linia Gliwice - Racibórz miała charakter typowej kolei dojazdowej, z dość intensywnym ruchem pasażerskim i towarowym. W 1899 roku oddano do eksploatacji odcinek Gliwice Trynek - Rudy. Połączony był on bezpośrednio z siecią górnośląskich tramwajów miejskich (do końca lat 40-tych tramwaje górnośląskie były wąskotorowe) i zarządzany przez tramwajowe przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Linia była przedłużana i w 1903 dotarła do Raciborza, a w 1906 roku uzyskała połączenie z siecią państwowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i gliwickimi tramwajami miejskimi. Początkowo używano lokomotyw parowych typu tramwajowego (wycofanych z linii tramwajowych po ich elektryfikacji) niedostosowanych do specyfiki linii.
(...) Ponadto na linii od lat 20-tych pracował też elektrowóz i spalinowe wagony motorowe docierające torami tramwajowymi aż do głównego dworca w Gliwicach.
źródło
: 28 mar 2011, 19:26
autor: Peter
Mam nadzieję, że odbudują tą linię wąskotorową, która bardzo jest związana z początkami istnienia tramwajów na Górnym Śląsku. Nic tylko kibicować. :jupi:
: 23 lip 2014, 20:18
autor: elot360
: 24 lip 2014, 15:45
autor: KZKGaPowicz
Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
: 24 lip 2014, 20:06
autor: elot360
KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.
: 24 lip 2014, 22:25
autor: Boguś
elot360 pisze:KZKGaPowicz pisze:Jak zwykle w Gliwicach, nie chce im się. Jak urzędnicy słyszą o transporcie szynowym, to już mają dość.
Z tego, co pamiętam z programu TVS, to chodziło o to, że droga rowerowa wyjdzie taniej, a kolejka dalej jest w planie, ale jego realizacja została "przesunięta". Pożyjemy, zobaczymy. Pewnie nic nie jest jeszcze przesądzone.
Tak samo mówili o tramwaju w Gliwicach.
: 15 sie 2014, 20:27
autor: Fisz
Weźcie pod uwagę, że obecny operator własnymi siłami odtwarza linię za pomocą prywatnych funduszy - idzie opornie, ale tak to bywa przy wolontariacie. Inna sprawa, że spora część odcinka jest w miarę kompletna i jeszcze nie do końca spisana na straty w sensie technicznym. W końcu mało która kolejka jest w stanie pochwalić się tym, że nawet pomimo likwidacji, posiada odcięte, aczkolwiek dalej kompletne stacje...
Witam! Tak poza tym, członek ekipy SGKW i motorowy z R-2 melduje się na służbie.
: 15 sie 2014, 21:23
autor: elot360
Stara stacja w Nieborowicach należy do tej trasy wąskotorowej?
Przy okazji witam.
: 17 sie 2014, 23:19
autor: Fisz
Tak. Nieborowice to jedna ze stacji dawnej rudzkiej kolejki. Układ torowy w zadowalającym stanie technicznym (bez wymian się nie obejdzie, wiadomo), problem taki, że leży na zdaje się prywatnej już działce. Jadąc obok można dojrzeć zarośnięty, ale wciąż stojący semafor wyjazdowy...
Co ciekawe, większość stacyjek na linii miała niemal identyczny układ torowy.
Dla rudzkiej kolejki wyprodukowano m.in. unikatowe wręcz maszyny, w tym dwa parowoziki będące moim oczkiem w głowie - maszyny Tw9 produkcji AEG, potężne pięcioosiowe tendrzaki o niewiarygodnie niskim zużyciu paliwa. Obydwa niestety już dawno pokrojone, materiału zdjęciowego jak na lekarstwo, w sumie znane mi są tylko trzy ich zdjęcia i rysunek techniczny z książki Soidy... tutaj do poczytania, lokomotywka, o której wspominam - szóste zdjęcie od dołu:
http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kole ... torowa.htm
: 06 paź 2014, 21:06
autor: elot360
Może nie ma to za bardzo związku z odbudową, ale w Gliwicach coś ruszyło.
Link