źródłoRynek Kolejowy: 2011-03-16 pisze:Koleją wąskotorową z Rybnika nad Zalew i do Gliwic?
Nad Zalewem Rybnickim miałby powstać nie tylko nowy wąski tor, ale także niewielki dworzec. Michał Śmigielski, zastępca prezydenta Rybnika podkreśla, że zostało to już nawet zapisane w nowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Jak dodaje, wspólnie z Gliwicami i pozostałymi partnerami zostanie wykonane studium, które określi koszty inwestycji.
Pomysł podoba się Jarosławowi Łuszczakowi, kierownikowi Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.. - Wszystko idzie w dobrym kierunku. Gminy, przez które biegnie stary tor wąskotorówki, występują do PKP o przejęcie terenów, na których zostanie ona odtworzona. Liczę na to, że już w 2013 roku wbijemy pierwszą łopatę pod budowę toru do Gliwic, który będzie liczył ponad 20 kilometrów – mówi „Dziennikowi Zachodniemu” Łuszczak. - Trasa do Rybnika jest o wiele krótsza. Z Paproci, gdzie jeździmy do Stodół, jest może z 1,5 km. Ale tu nigdy nie było toru i trzeba będzie go budować od zera – ocenia.
Szykuje się fajny szpas Jest on w dużej mierze związany z tramwajami w Naszym regionie... Jeżeli ktoś nie zna dokładnie ich histoii, to polecam poniższą treść
źródłoHistoria GKW (fragmenty) pisze:Na przełomie XIX i XX wieku towarzystwo eksploatujące tramwaje górnośląskie zbudowało linię wąskotorową Gliwice-Rudy-Racibórz o rozstawie szyn 785mm, co pozwoliło na połączenie jej zarówno z siecią tramwajową Gliwic, jak i siecią publicznych kolei. (...)
W odróżnieniu od typowo przemysłowych linii wąskotorowych na terenie dużych miast górnośląskich linia Gliwice - Racibórz miała charakter typowej kolei dojazdowej, z dość intensywnym ruchem pasażerskim i towarowym. W 1899 roku oddano do eksploatacji odcinek Gliwice Trynek - Rudy. Połączony był on bezpośrednio z siecią górnośląskich tramwajów miejskich (do końca lat 40-tych tramwaje górnośląskie były wąskotorowe) i zarządzany przez tramwajowe przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Linia była przedłużana i w 1903 dotarła do Raciborza, a w 1906 roku uzyskała połączenie z siecią państwowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i gliwickimi tramwajami miejskimi. Początkowo używano lokomotyw parowych typu tramwajowego (wycofanych z linii tramwajowych po ich elektryfikacji) niedostosowanych do specyfiki linii.
(...) Ponadto na linii od lat 20-tych pracował też elektrowóz i spalinowe wagony motorowe docierające torami tramwajowymi aż do głównego dworca w Gliwicach.