Strona 1 z 1

Wielkie inwestycje tramwajowe za 266 mln zł Sosnowiec

: 26 lut 2015, 21:07
autor: skoti
Dobudowa drugiego toru na linii nr 26, przedłużenie linii tramwajowej od pętli w Zagórzu do ronda Żołnierzy Wyklętych oraz modernizacja torowiska w ul. Będzińskiej to tylko niektóre projekty przygotowywane przez Tramwaje Śląskie.

Tramwajowa spółka przygotowała warty około 775 mln zł [140 mln zł zostanie przeznaczone na zakup nowych tramwajów] program modernizacji torowisk na Śląsku i w Zagłębiu na lata 2015-2020.

Aż 266 mln zł z 775 przypadnie na Sosnowiec, co sprawi, że miasto nad Brynicą będzie jednym z największych beneficjentów tramwajowych inwestycji.

O szczegółach programu Tramwaje Śląskie jeszcze nie informowały. W czwartek o planach dotyczących sosnowieckiej części poinformował prezydent Arkadiusz Chęciński. - Nasza współpraca z Tramwajami Śląskimi układa się wzorowo - podkreślał kolejny raz prezydent Sosnowca.

Na razie wiadomo, że Warty 775 mln zł program w 63 proc. zostałby dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład własny Tramwajów Śląskich pochodziłby z kredytu, które w ramach podwyższonej składki do KZK GOP spłacałyby miasta.

Najwięcej, bo aż 190 mln zł, zostanie wydanych na budowę 10,5 km toru od pętli w Zagórzu do ronda Żołnierz Wyklętych, czyli połączenia z linią nr 27. Inwestycje realizowana będzie w dwóch etapach.

Pierwszy obejmie budowę 6,7 km torowiska od pętli w Zagórzu równolegle do ul. Lenartowicza, wzdłuż al. Paderewskiego i Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II.

W drugim etapie powstanie 3,8 km od ronda Jana Pawła II do połączenia z linią nr 27. W wydatkach jest także budowa dwóch centrów przesiadkowych (Dańdówka i Zagórze), dwóch podstacji, 10 nowych tramwajów i dwóch wozów pogotowia technicznego.

28 mln zł ma zostać wydane na modernizację i dobudowę drugiego toru na linii 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich.

27 mln zł będzie kosztować modernizację torowiska i budowa bus pasa w ul. Piłsudskiego od skrzyżowania z Sobieskiego do do drogi ekspresowej S86.

Kolejne inwestycje to modernizacja torowiska w ul. Będzińskiej od granicy z Będzinem do skrzyżowania z ul. Staropogońską [8,1 mln zł] oraz przebudowa torowiska w ciągu ul. Mariackiej i Żeromskiego [12,9 mln zł].

Podobnie jak w przypadku obecnie realizowanych inwestycji, Tramwaje Śląskie przygotowały listę rezerwową. Umieszczone na niej projekty mogłyby zostać zrealizowane z ewentualnych oszczędności. Być może udałoby się dzięki nim zmodernizować torowisko wzdłuż ul. 1 Maja lub Andersa.

Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnow ... z3SsnwdnNU
I to mi się podoba ;)

: 27 lut 2015, 17:58
autor: polaque
Przecież to nie są jakieś super zaskakujące informacje oprócz drugiego toru na 26 który jest sporym zaskoczeniem jako planowana inwestycja.

: 27 lut 2015, 22:32
autor: Boguś
polaque pisze:Przecież to nie są jakieś super zaskakujące informacje oprócz drugiego toru na 26 który jest sporym zaskoczeniem jako planowana inwestycja.
Czy ja wiem? Do końca nie było wiadomo jak na rozwój komunikacji tramwajowej patrzyły nowe władze Sosnowca.

: 28 lut 2015, 10:57
autor: kolejorz.
polaque pisze:Przecież to nie są jakieś super zaskakujące informacje oprócz drugiego toru na 26 który jest sporym zaskoczeniem jako planowana inwestycja.
Mnie tam to nie zaskoczyło bo było już o tym wspominane w planach spółki ;) Mnie, jeśli to tak można nazwać, zaskoczyło, to to że Sosnowiec po zmianie władz dalej zamierza inwestować w tramwaje i to dosyć spora suma na to pójdzie :)

: 28 lut 2015, 13:49
autor: R_G
Najwięcej, bo aż 190 mln zł, zostanie wydanych na budowę 10,5 km toru od pętli w Zagórzu do ronda Żołnierz Wyklętych, czyli połączenia z linią nr 27. Inwestycje realizowana będzie w dwóch etapach.
Zamiast wpuścić tramwaj w głąb osiedla, to tramwaje będą robiły kółeczko po obrzeżach osiedla wtórując autobusom. I jeszcze ten zjazd-podjazd na Dańdówkę.
28 mln zł ma zostać wydane na modernizację i dobudowę drugiego toru na linii 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich.
Do Pawiaka ok, ale dalej w stronę Mysłowic nie ma miejsca. Nie widzę tego.

Fajnie, że tak jak wspomnieli poprzednicy nowa władza patrzy przychylnie na tramwaje, ale to raczej mydlenie oczu. Jest dużo torowisk do zmodernizowania, a tego się nie robi. Są za to plany które łatwo wytłumaczyć w przypadku porażki.

: 28 lut 2015, 15:36
autor: aso
R_G pisze:Fajnie, że tak jak wspomnieli poprzednicy nowa władza patrzy przychylnie na tramwaje, ale to raczej mydlenie oczu. Jest dużo torowisk do zmodernizowania, a tego się nie robi. Są za to plany które łatwo wytłumaczyć w przypadku porażki.
O pewnych uzgodnieniach mówiło się już w II połowie 2013 r. Teraz, po wyborach gmina to potwierdza. W międzyczasie uporządkowano trochę sprawy kolejowe, jednocześnie część gmin potwierdziła, że chce realizować inwestycje zgłoszone do POIiŚ. Ta wypowiedź Prezydenta Chęcińskiego to pozytywny sygnał, ale nie jest to 100% gwarancja. Teraz kolejne sprawy formalne - gminy lub TŚ SA muszą zapewnić wkład własny. A tu mogą pojawić się niespodzianki i gminy, które będą chciały zrobić sąsiadom na złość.

: 28 lut 2015, 21:16
autor: Boguś
R_G pisze:
quote pisze:28 mln zł ma zostać wydane na modernizację i dobudowę drugiego toru na linii 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich.
Do Pawiaka ok, ale dalej w stronę Mysłowic nie ma miejsca. Nie widzę tego.
W niektórych miejscach przy "Stawikach" też nie było miejsca na drugi tor. ;)

: 02 mar 2015, 09:48
autor: R_G
Boguś pisze:
R_G pisze:
quote pisze:28 mln zł ma zostać wydane na modernizację i dobudowę drugiego toru na linii 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich.
Do Pawiaka ok, ale dalej w stronę Mysłowic nie ma miejsca. Nie widzę tego.
W niektórych miejscach przy "Stawikach" też nie było miejsca na drugi tor. ;)
Ok, ale ulica przy Stawikach jest z rodzaju rekreacyjnych, a nie kręgiem łączącym dużą dzielnicę z inną dużą dzielnicą. Jeśli jest zamiar stworzenia właśnie toru w jezdni, to Gierek by się w grobie przewrócił, bo to poroniony pomysł po prostu.

: 02 mar 2015, 11:32
autor: auri23
A dlaczego poroniony pomysł? Żyjemy w czasach w których na szczęście KM zyskuje na ważności nad samochodami więc takie rozwiązanie jak najbardziej na miejscu. Nie tylko poprawią się warunki na linii ale zmniejszy się liczba samochodów.

: 02 mar 2015, 15:34
autor: DW
auri23 pisze:A dlaczego poroniony pomysł? Żyjemy w czasach w których na szczęście KM zyskuje na ważności nad samochodami więc takie rozwiązanie jak najbardziej na miejscu. Nie tylko poprawią się warunki na linii ale zmniejszy się liczba samochodów.
W jaki sposób torowisko w jezdni ma poprawić warunki i zmniejszyć liczbę samochodów?
Tramwaj jadący po jezdni różni się od autobusu tylko tym, że nie emituje spalin oraz nie ma możliwości ominięcia przeszkody (np. innego pojazdu znajdującego się w skrajni torowiska). Tramwaj będzie musiał zwalniać lub zatrzymywać się w przypadku pojazdów skręcających w lewo czy jadących przed nim. Szczególnie kłopotliwe, gdy będą to rowerzyści. Ponadto koszt budowy i utrzymania torowiska w jezdni jest większy niż torowiska wydzielonego, na podkładach.
Na Sobieskiego/Sosnowieckiej takie rozwiązanie można jeszcze zaakceptować, bo tam ruch jest płynny. Natomiast Wojska Polskiego to jedna z najważniejszych ulic w mieście o dużym ruchu i sporej liczbie pojazdów wyjeżdżających z bocznych ulic.
Jeśli rzeczywiście nie będzie miejsca na dwa tory wydzielone to chociaż jeden z nich mógłbym pozostać wydzielony a drugi w jezdni (rozwiązanie nietypowe, ale moim zdaniem lepsze).
Mam nadzieję, że przeanalizowane zostaną wszystkie możliwe warianty i wybrany zostanie najlepszy :)

: 02 mar 2015, 18:16
autor: auri23
Zgadzam się że jeżeli nie poczyni się zmian w organizacji ruchu to nic to nie da. Cały sens leży w odpowiednim nadaniu priorytetu na tej ulicy poprzez ograniczenia w wjeździe na nią samochodów. Ale sądzę że byłoby to za trudne i zbyt odważne jak na władze miasta.

: 02 mar 2015, 19:18
autor: DW
Tylko, że samochody też muszą mieć możliwość dojazdu w rejon Dańdówki i Niwki, a ciężko przenosić ruch z głównej ulicy na boczne, w większości osiedlowe.

: 14 sty 2016, 09:39
autor: Trampesar6
http://www.twojezaglebie.pl/linia-tramw ... zona-95844

Kolejny artykuł nt. przedłużenia linii tramwajowej z Zagórza w kierunku Klimontowa. Jeszcze w tym roku może ruszyć I etap inwestycji.

: 14 sty 2016, 09:47
autor: 37

: 14 sty 2016, 10:00
autor: Penny
37 pisze:Tymczasem na południu Katowic: http://www.naszlas.katowice.pl/files/pr ... o-lasu.pdf
Poparłbym ten protest choćby z uwagi na to, że przebieg planowanej trasy tramwajowej do Piotrowic jest po prostu beznadziejny i być może wymusi jakieś korekty.

: 09 cze 2016, 15:44
autor: hanys76
"Władze Sosnowca chcą, aby linia tramwajowa nr 15 po przedłużeniu do ronda Jana Pawła II "zawróciła" i została doprowadzona aż do dąbrowskiej alei Róż. W przyszłym tygodniu plan ma zatwierdzić rada nadzorcza tramwajowej spółki.
Jeszcze rok temu taki scenariusz wydawał się nierealny. Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich, mówił nam, że wydłużenie linii z Zagórza do Dąbrowy Górniczej zostało uwzględnione w zamówionym przez Tramwaje Śląskie "Studium rozwojowych komunikacji tramwajowej w Aglomeracji."

LINK

: 09 cze 2016, 18:00
autor: patryk644
Moim zdaniem linia z Zagórza do Dąbrowy Górniczej to bardzo dobry pomysł. Przynajmniej jak w Rudzie Śląskiej chcą najlepiej wszystko zlikwidować to przynajmniej Sosnowiec idzie do przodu. To pokazuje jak bardzo zróżnicowana jest sieć tramwajowa na Śląsku.

: 09 cze 2016, 20:22
autor: elot360
Linia jest oczywiście bardzo dobrym pomysłem. Z tego co czytam na Skyscrapercity to trochę gorzej z jej przebiegiem.

: 09 cze 2016, 20:33
autor: patryk644
Ponoć będzie trzeba jedną drogę przebudować.

: 11 cze 2016, 21:19
autor: adam86
Sama koncepcja jest niewątpliwie potrzebna, tylko jak zwykle trzeba było co nieco spieprzyć. Jesli tramwaj z centrum Sosnowca ma najpierw objechać całe Zagórze a potem dopiero do DG, to jest to niepoważne.

: 12 cze 2016, 06:15
autor: patryk644
Jaka linia będzie jechała tą nową trasą? Będzie to może przedłużenie 15 czy powstanie jakaś nowa linia?

: 12 cze 2016, 12:38
autor: 37
adam86 pisze:Sama koncepcja jest niewątpliwie potrzebna, tylko jak zwykle trzeba było co nieco spieprzyć. Jesli tramwaj z centrum Sosnowca ma najpierw objechać całe Zagórze a potem dopiero do DG, to jest to niepoważne.
Na podstawie czego wysuwasz taki wniosek. Czy linia do Dąbrowy nie może odchodzić o przedłużonej 15-tki już w miejscu przecięcia z ulicą Braci Mieroszewskich?

: 12 lip 2016, 12:32
autor: Chudy1210
Na podstawie czego wysuwasz taki wniosek. Czy linia do Dąbrowy nie może odchodzić o przedłużonej 15-tki już w miejscu przecięcia z ulicą Braci Mieroszewskich?
Właśnie nie. Wedle planów linia najpierw obiegnie Zagórze, a potem wejdzie na ulicę Braci Mieroszewskich, gdzie skieruje się do Dąbrowy. Niestety TŚ odrzuciły możliwość wjazdu na ulicę BM zaraz za obecną pętlą.

: 18 lip 2016, 18:42
autor: Slim
Powodów takiej koncepcji zapewne jest kilka. Po pierwsze na samej górze tuż przy pętli biegnie główny ciepłociąg oraz znajduje się tam jego rozdzielnia, po 2 blok przy przystanku na Mecu posiada podziemne garaże, które sięgają przystanku autobusowego w stronę Centrum, oraz po 3 mniej więcej pod nawierzchnią ulicy Dworskiej jest magistrala wodociągowa, myślę że to są główne czynniki które wpływają na taki przebieg linii.

: 14 paź 2016, 12:01
autor: hanys76
Póki co budowa linii od Zagórza do Dąbrowy Górniczej, odjeżdza w dalszą przyszłośc. Władze Sosnowca postanowiły zamiast przedłużenia linii 15, wyremontować u siebie torowiska.
Kolejna zmiana planów. Zamiast linii tramwajowej do Dąbrowy Górniczej remonty torowisk w Sosnowcu

Plan budowy linii tramwajowej od ronda Jana Pawła II w Sosnowcu do dąbrowskiej alei Róż zostanie na razie odłożony na półkę. W zamian Tramwaje Śląskie wyremontują dodatkowe odcinki torowisk w Sosnowcu.

Na początku czerwca władze Sosnowca poinformowały, że gotowe są odłożyć na później budowę linii tramwajowej od ronda Jana Pawła II do Dańdówki. Wszystko po to, by wraz z traktowanym jako priorytetowe przedłużeniem "piętnastki" od pętli w Zagórzu do ronda Jana Pawła II budować linię do Dąbrowy Górniczej.

Na spotkaniu z sosnowieckimi radnymi przedstawiciele Tramwajów Śląskich poinformowali, że według wstępnych szacunków budowa 4,6 km dwutorowego odcinka kosztowałaby 67,6 mln zł: około 58,1 mln zł na terenie Sosnowca (4 km) i około 9,5 mln zł na terenie Dąbrowy Górniczej (600 m).

Prezydent Sosnowca przyznał wtedy, że przychylność dla pomysłu wybudowania linii w kierunku Dąbrowy Górniczej wynika m.in. z wcześniejszych konsultacji społecznych w sprawie "piętnastki", podczas których wielu mieszkańców opowiedziało się za taką inwestycją. Radni z komisji gospodarki komunalnej przychylili się wtedy do nowej propozycji prezydenta: podczas głosowania 18 radnych było za inwestycją w kierunku Dąbrowy Górniczej, 4 wstrzymało się od głosu.

Pieniądze na remont torowiska wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa

Powyższe ustalenia - jak dowiedziała się "Wyborcza" - są już nieaktualne. Pieniądze, które miały zostać wydane na budowę linii w kierunku Dąbrowy Górniczej, ostatecznie mają być przeznaczone na modernizację torowisk w Sosnowcu. Według naszych informacji, chodzi o część ulicy Małachowskiego (fragment od skrzyżowania z ul. Kościelną w kierunku ul. 3 Maja, modernizowany w 2001 roku), ale przede wszystkim o torowiska wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa.

Informację o zmianie planów potwierdziliśmy niezależnie w sosnowieckim magistracie i Tramwajach Śląskich. Oficjalnie nikt jeszcze ich nie potwierdza, w tramwajowej spółce wciąż trwają bowiem prace nad ostateczną wersją dokumentacji, która do końca roku zostanie złożona w Ministerstwie Rozwoju. Dopiero wtedy będzie jasne, które projekty Tramwaje Śląskie na pewno będą realizować w ramach wartego 880 mln zł "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego".

Do grudnia wciąż możliwe są roszady na liście podstawowej i rezerwowej, co potwierdzają opisywane zmiany w Sosnowcu.

W Dąbrowie Górniczej płakać nie będą

W Dąbrowie Górniczej priorytetem jest modernizacja trasy linii nr 21. - Mamy nadzieję, że zacznie się ona w pierwszej kolejności - mówił nam niedawno Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. I podtrzymuje tę opinię. - Z modernizacją linii nr 21 związany jest projekt "Zielonej mobilności", który zakłada budowę buspasa i integrację przystanków autobusowo-tramwajowych m.in. wzdłuż alei Piłsudskiego - przypomina Bartosz Matylewicz.
LINK

: 16 paź 2016, 14:12
autor: Chudy1210
Nie brzmi to głupio - najpierw konserwujemy istniejące torowiska, potem budujemy nowe. Tyle że warunkiem jest, że ta linia faktycznie zostanie zbudowana w nieokreślonej przyszłości, a nie zarzucona jak tramwaj do Miechowic.