105N #338 pisze: pod wyrywanym obecnie torem były betonowe podkłady, które załadowano na samochód i gdzieś wywieziono. Swoją drogą nie wiedziałem, że w tamtych czasach również je stosowano.
Podkłady strunobetonowe były na krótkim odcinku na wiadukcie nad koleją piaskową, położone po remoncie, który odbył się tam parę lat temu, w okolicy przystanku Chropaczów Osiedle Na Wzgórzu były też podkłady drewniane. Na pozostałym odcinku były podkłady w postaci dwu bloków żelbetowych połączonych dwoma równoległymi kątownikami stalowymi. Takie podkłady położone zapewne w latach 50-tych były też na wydzielonym torowisku wzdłuż Gliwickiej w Katowicach, tyle, że wymienione zostały na drewniane w latach 70-tych ubiegłego wieku, z powodu korozji owych kątowników, które miały układ vv - stąd stała w nich woda. Podkłady na odcinku piaśnicko-łagiewnickim miały układ ><, stąd zapewne przetrwały dłużej (nadto zapewne z powodu "zaciepania" torowiska ziemią skorodowane podkłady nikogo nie straszyły). Podobne podkłady były w Zabrzu na Helence -
http://zabrze.fotopolska.eu/191799,foto.html
Peter pisze:Podobne płyty również były na ul. Warszawskiej (na zdjęciu po lewej).
To była technologia stosowana w latach 80-tych - płyty prefabrykowane, kładzione na podbudowie z asfaltu albo na podsypce piaskowej. Szyny były kotwione w 4 punktach na każdej płycie. O ile obecne płyty do technologii szyny pływającej są kładzione z mililimetrowa dokładnością na podsypce to owe dawne płyty kładziono z dużą tolerancją a końcowa rektyfikacja toru prowadzona była przez podklinowanie klinami drewnianymi i podbicie szyn w rowkach masą asfaltową, a na płyte kładziono dywanik nawierzchni grogowej, również asfaltowy.
888 pisze:Pytasz o te płyty pokazane nad Twoim postem?? Tymi płytami wyłożona była Kościuszki w Katowicach.
Tor na Pl. Miarki był "robiony" gdzieś w 1988 r.
888 pisze:Ciekawostkę to widziałem, niedawno w takim miasteczku pod Monachium. Torowisko (linia towarowa) było zamontowane na podkładach żelaznych!
U nas trochę tego było na kolei, zwłaszcza na lokalnych liniach dawnego zaboru pruskiego.
barus pisze:888 pisze:Dziś przechodziłem obok i nie było ani jednego ze Skanski. Ciekawe, bo termin mają ciasny.
No właśnie. Mieszkam tu i widzę, że nic nie robią od ponad tygodnia. Żenada. Wyrwali jeden stary tor i dalej kompletnie nic się nie dzieje. Nie ma nikogo na placu budowy. Chore moim zdaniem.
Była jakas senność dwa tygodnie temu na tej budowie, po zakończeniu demontażu, ale w tym tygodniu uzupełniono podtorze na odcinku między Targowiskiem a wiaduktem nad dawną piaskówką, w dolnym odcinku też prace trwają, w piątek rano przed 8-mą wyładowywano również szyny dostarczone na plac budowy.
Ciekawe, iż podtorze jest realizowane bez uzycia geowłókniny (z wyjątkiem otuliny rury drenarskiej odwodnienia).
Trwa też betonowanie fundamentów pod słupy trakcyjne.
EDIT 25-11-2014:
Dostarczono podkłady żelbetowe, wyładunek z samochodów na odcinku między Łagiewnikami a wiaduktem.
EDIT 26-11-2014:
Strunobetonowe "szwele" już porozkładane na odcinku między Łagiewnikami a wiaduktem. Widać, że Skanska stara się jak najwięcej roboty podciągnąć, zanim pierwszy śneg spadnie. Ciekawostka taka, że nadzór wykonawcy przyjechał na budowę Skodą na słowackich tablicach rejestracyjnych.
EDIT 28-11-2014:
Trwa wyładunek kolejnej dostawy szyn.
Pokaźny odcinek toru jest już zmontowany (podkłady, szyny, przytwierdzenia sprężyste).
EDIT 29-11-2014:
Ekipa montująca tor ma wolną sobotę, ale podwykonawca odpowiedzialny za przygotowanie podtorza, pracuje - dziś sypano tłuczeń w dolnym odcinku toru.
EDIT 01-12-2014:
Kolejna dostawa podkładów strunobetonowych oczekiwała dziś na wyładunek z naczepy samochodu na tarnowskich numerach rejestracyjnych, mogłoby to sugerować, iż dostawcą jest STRUNBET z Bogumiłowic, k. Tarnowa.
EDIT 02-12-2014:
Podkłady z wczorajszej dostawy juz porozkładane.
Firma SPAW-TOR robi spawy termitowe na szynach w odcinku bliższym Łagiewnik.
EDIT 03-12-2014:
Kolejna dostawa podkładów strunobetonowych, zapewne ostatnia dla obecnie przebudowywanego odcinka toru.
EDIT 10-12-2014:
Odcinek przy Łagiewnikach - trwa regulacja i wstępne podbijanie toru. Pojawiła się kolejna dostawa szyn, wyładowana została na południe od rozjazdu technologicznego (czyli mówiąc prościej - przy odcinku, gdzie tramwaje jeżdżą po dwóch torach).