ŹródłoPo Katowicach będą jeździły tramwaje z Wiednia
2011-01-13, Alicja Waliszewska
Jeździły po Wiedniu, będą jeździć w Katowicach. Tabor tramwajów śląskich wzbogaci się o kolejne zabytki transportu szynowego. Austriackie wagony mają dopiero kilkadziesiąt lat i jak zapewniają przedstawiciele spółki jeszcze jeżdżą. Co więcej jeżdżą w obie strony i to będzie ich główny atut gdy w przebudowywanym centrum będzie ruch wahadłowy. Opozycja grzmi. Wydawać pieniądze trzeba na nowe wagony, bo robienie ze stolicy aglomeracji tramwajowego złomowiska do niczego nie prowadzi.
To obecnie jedna z najpilniej strzeżonych tajemnic na Śląsku. Wiadomo, że już jest. Wiadomo, że już jeździł. Ale na torach można go zobaczyć tylko po zmroku. Austriacki tramwaj pieszczotliwie nazywany ''Winerką'' za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu. Tę niemiecką precyzję wyjątkowo szanują sobie i doceniają pasażerowie: - Super! Nie trzęsie tak i wchodzi się elegancko. Ja się zachwycam.
- To jest najnowszy model z tego co mamy. Na pewno najnowszy.
Nowiuteńki można by powiedzieć. W końcu stuknęła mu raptem trzydziestka, więc na tle całego taboru to prawie tramwajowe dziecko. - Wagon w miarę dobrym stanie, który jest w miarę wygodny dla pasażerów. Przez ileś lat będzie jeździł. Nie będzie rewelacją, ale też nie będzie taki zły - uważa Jakub Jackiewicz, Wojewódzki Portal Komunikacyjny.
Podobno prowadzi się rewelacyjnie. Tym bardziej, że stery Helmutów przejmowane są głównie przez kobiety. - Zostałam przeszkolona i to jest pierwsza moja służba. Pierwsze kółeczko zaczęłam - mówi Monika Urny, motorniczy. Nie o kółku a kole - błędnym można by powiedzieć, bo niemiecka precyzja jak wszystko - ma swoją datę ważności. Ledwie tramwaje wyjechały na tory, a już zaczęły się psuć. Na dziesięć kupionych padły trzy. I to podobno wcale nie wina sprzętu. - Pasażerowie podróżujący tramwajami nie mogą stawać na platformie schodowej, ponieważ następuje rozłączanie. Wówczas pasażerowie denerwują się - zaczyna się skakanie po stopniach, zrywanie zawieszenia - wyjaśnia Marek Kiljański, Tramwaje Śląskie.
Używane tramwaje, kosztowały ponad 400 tysięcy zł, ale podobno obie inwestycje - więc również zakup wiedeńskiego składu - się opłacają. - Taki tabor musiał być kupiony, ponieważ w pewnym okresie czasu będzie wprowadzony ruch wahadłowy. Decyzja została podjęta po to, żeby spółka Tramwaje Śląskie nie traciła przychodów z pracy przewozowej - stwierdza Piotr Uszok, prezydent miasta Katowice. Radni opozycji za tą logiką nie potrafią nadążyć. Bo wszystko wskazuje na to, że transport zamiast się rozwijać - utknął na pętli błędnych decyzji. - Tej sytuacji trzeba powiedzieć dość i mam nadzieję, że rada miasta Katowice i pozostałe rady miast powiedzą dosyć. W interesie mieszkańców, ich czasu, oszczędności a także środowiska musimy zacząć inwestować w transport publiczny - podkreśla Arkadiusz Godlewski, przew. Rady Miejskiej w Katowicach.
I będą. Podobno za dwa lata. Wtedy - razem z wymianą torów wymieniona zostanie większość taboru. Również te. Niby nowe.
Testy i zakup wagonów E1 i c3
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.rafalurbino18 pisze:Austriackie wagony mają dopiero kilkadziesiąt lat i jak zapewniają przedstawiciele spółki jeszcze jeżdżą. Co więcej jeżdżą w obie strony i to będzie ich główny atut gdy w przebudowywanym centrum będzie ruch wahadłowy.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
Na pewno widać, że dziennikarka nie włożyła wiele wysiłku w ten reportaż i pomieszała dwa wagony z sobą. Skoro napisała, że wagon "za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu", to raczej nie chodziło wyłącznie o Pt.KZKGaPowicz pisze:Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Przecież domyśliłem się, że opisuje Pt i E1+C3, tylko, że napisała to tak, jakby skład z Wiednia był dwukierunkowy.rafalurbino18 pisze:Na pewno widać, że dziennikarka nie włożyła wiele wysiłku w ten reportaż i pomieszała dwa wagony z sobą. Skoro napisała, że wagon "za kilka miesięcy dołączy do polskiego Karlika i Helmuta z Frankfurtu", to raczej nie chodziło wyłącznie o Pt.KZKGaPowicz pisze:Chyba chodziło im o Pt, gdyż E1+C3 to skład jednokierunkowy.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
To jest chyba najlepsza rekomendacja tego typu tramwaju. Jako pasażer też uważam, że to fajny i wygodny tramwaj. Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!dioniz pisze:Witam, od trzech lat mam przyjemność prowadzić wagony E1 solo jak i E1+c3. Wagony przyjemnie się prowadzi, awarie jakieś tam zawsze muszą wystąpić ale rzadko się zdarza aby wagon trzeba było spychać. Wbrew wszystkiemu są one łatwe w obsłudze, w miarę ciche, wygodne patrząc z punktu widzenia prowadzącego jak i pasażera (w zimie ciepło a w okresie letnim duże otwierane okna robią przewiew) no i to co najważniejsze są bezpieczne (piasecznice oraz hamulce szynowe zasilane z sieci a nie jak w sto piątkach z baterii).
Podsumowując nie nastawiajcie się negatywnie do tych wagonów, moim skromnym zdaniem lepszy "szrot wiedeński" niż nasza rodzima konstrukcja.
Pozdrawiam motorniczy z Krakowa.
Tak sobie ostatnio przeglądałem filmiki i akurat #4503 z przyczepką został stosunkowo niedawno nakręcony.
Fala krytyki jest, bo oprócz zakupu jednak dość wiekowych używanych tramwajów od lat nie dzieje się praktycznie nic a duże inwestycje stoją nadal pod znakiem zapytania. To chyba za mało jak na taki region.
Przejechać się już teraz można wirtualnie sądząc po gadaczce na Węgrzech. Link
W sumie już niedługo nie będzie to takie potrzebne, no chyba że ktoś zechce sobie pojeździć po lepszych torowiskach i zwiedzić inne sieci tramwajowe.kbamm pisze:Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!
Fala krytyki jest, bo oprócz zakupu jednak dość wiekowych używanych tramwajów od lat nie dzieje się praktycznie nic a duże inwestycje stoją nadal pod znakiem zapytania. To chyba za mało jak na taki region.
Przejechać się już teraz można wirtualnie sądząc po gadaczce na Węgrzech. Link
*SDIP (U.N.O.)
Mimo młodego wieku, to jednak użytkownicy tego forum wiedzą co nieco na temat budowy tramwajów. Zamiast krzyczeć poczytaj sobie co nieco na stronce transportszynowy.prv.plkbamm pisze:
To jest chyba najlepsza rekomendacja tego typu tramwaju. Jako pasażer też uważam, że to fajny i wygodny tramwaj. Dziwią mnie tylko te bardzo krytyczne opinie, ale z drugiej strony, kiedy patrzę na średnią wieku niektórych kolegów forumowiczów, to aż prosi się wykrzyczeć: Drodzy rodzice, zabierzcie swoje pociechy na wycieczkę do Krakowa i zafundujcie im przejazd tramwajem, bo oni te pojazdy znają tylko z internetowych zdjęć !!!
KZKGOP 1779
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 sty 2011, 10:39
- Lokalizacja: Chorzów
Niestety, jeszcze nie. Na razie skład E1+c3 przechodzi dopiero wstępne testy. Później ma przejść mały remont, po którym kolejne testy już z pasażerami. Do ruchu linowego wejdą pewnie najwcześniej wiosną/latem.Mikulek pisze:Witam, wiadomo już mniej więcej na jakich liniach będą jeździć wagony E1 i od kiedy ?
Właśnie pierwotnie mówiło się o tym, że mają iść na Stroszek do obsługi linii 9, ale głównie ze względu na większą moc silników i obecność piasecznic (<dopisane ), co w okresie jesienno-zimowym byłoby niewątpliwym ułatwieniem. Jednak ostatnio krążyły już różne wersje odnośnie zajezdni, do której mają trafić.Mikulek pisze:Bardzo dziękuję za odpowiedź, myślę że będą jeździć na linii nr.9 ponieważ w godzinach szczytu jest tłok tym bardziej że wagony jeżdżą tam solo.
A co do tłoku w szczycie to jest on niemal na wszystkich liniach, więc E1 mogłyby się równie dobrze przydać na zagłębiowskich 21, 22, 24, 26, czy bardziej "śląskich" 7, 14, 15. Nie wiem jak wygląda sytuacja w solówkach na 1 i 4, ale też jest pewnie nie ciekawie...
Ostatnio zmieniony 23 sty 2011, 18:27 przez DW, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 6216
- Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
- Lokalizacja: Zabrze
Zależy czy jedynka jest opóźniona czy nie. Bo jak tak, to wszystko wsiada w jadącą najpierw czwórkę i tam jest dość tłoczno. Ale najczęściej w szczycie jest tak, że jedynka jedzie pierwsza, zbiera wszystkich, a za nią pusta czwórka, która dość często zdąży tą pierwszą dogonić (4 jedzie rozkładowo 4/5min po 1, więc to trochę mała różnica).DW pisze:Nie wiem jak wygląda sytuacja w solówkach na 1 i 4, ale też jest pewnie nie ciekawie...
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Jak donosi InfoTram testy składu E1+C3 wypadły negatywnie, więc TŚ będą prawdopodobnie kupować używane tramwaje typu 105N z Warszawy i Krakowa.
Tutaj artykuł
Tutaj artykuł
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]
Trochę szkoda, bo w Krakowie radzą sobie całkiem nieźle, a torowisko nie zawsze tam jest w dobrym stanie (np. odcinek z Salwatoru w stronę centrum). Tamtejsi motorniczy też specjalnie na nie nie narzekają. Skoro w naszych warunkach nie sprawdzają się i zakładam, że taką ocenę wydały osoby kompetentne. to TRUDNO .
Obecnie znów mówi się o 15 sztukach
Tymczasem rozpoczęły się prace przy znajdującym się już u nas składzie E1+c3. Zmieniony ma zostać głównie jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. E1 ma otrzymać nowe przody z dwoma światłami, krzesła, wykładzinę, tablice elektroniczne (tym razem również na bok wozu) oraz... klimę
Tymczasem rozpoczęły się prace przy znajdującym się już u nas składzie E1+c3. Zmieniony ma zostać głównie jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. E1 ma otrzymać nowe przody z dwoma światłami, krzesła, wykładzinę, tablice elektroniczne (tym razem również na bok wozu) oraz... klimę
Patrz 6 postów wyżej:Mikulek pisze:No i co wiadomo już coś odnośnie tych wagonów ? Od kiedy zaczynają pracę ?
DW pisze:Tymczasem rozpoczęły się prace przy znajdującym się już u nas składzie E1+c3. Zmieniony ma zostać głównie jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. E1 ma otrzymać nowe przody z dwoma światłami, krzesła, wykładzinę, tablice elektroniczne (tym razem również na bok wozu) oraz... klimę
Pojawiło się na stronie TŚ zamówienie usługi transportu 18 sztuk
używanych wagonów tramwajowych typu E1 z opcją zmniejszenia do 15 sztuk Link
używanych wagonów tramwajowych typu E1 z opcją zmniejszenia do 15 sztuk Link
*SDIP (U.N.O.)
- KZKGaPowicz
- Posty: 5835
- Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Ta modernizacja jest pewnie po to żeby nie było widać od razu, że te wagony mają 40 lub trochę mniej lat. :mruga:
Moim zdaniem akurat E1 obecnie rzeczywiście wyglądają już archaicznie, więc może o tyle dobrze się stanie. Będzie też w porządku jak zakryją te opory na dachu, co widać na wizualizacji.
A co będzie z tyłkami E1? Zostaną takie jak są?
Moim zdaniem akurat E1 obecnie rzeczywiście wyglądają już archaicznie, więc może o tyle dobrze się stanie. Będzie też w porządku jak zakryją te opory na dachu, co widać na wizualizacji.
A co będzie z tyłkami E1? Zostaną takie jak są?
*SDIP (U.N.O.)
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 sty 2011, 10:39
- Lokalizacja: Chorzów
Początkowo E1 miały być na linię 9 ze względu na spora ilość spadów i potrzebę na tabor z piasecznicami. Linie 3 i 9 byłyby dobrym pomysłem, choć na 3 mogłyby być trochę za małe.treeboor90 pisze:Mogliby kilka wozów przekazać do zajezdni Stroszek i Gliwice, na obsługę tras przykładowo: 1, 3, 5, 9, 17 lub 18 :eye: byłaby jakaś odskocznia od codzienności.
Pojemnościowo E1 chyba wychodzi podobnie jak 102Na ??
Pewnie jak za solówkęMarcin pisze:A ja mam z kolei inne pytanie, jak będą liczone wzkm za ten typ wagonów, stworzą osobną stawkę czy podczepią je pod którąś z obecnych ?
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Wg strony http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/E1.htm
miejsc siedzących/sitting places: 40 (36 po przeróbce-after renovation)
miejsc stojacych/standing places: 105
wiec poniżej 150. I dobrze Choć w naszych moze byc inaczej bo siedzeń ma być tylko 34 http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... R-TT_1.pdf
miejsc siedzących/sitting places: 40 (36 po przeróbce-after renovation)
miejsc stojacych/standing places: 105
wiec poniżej 150. I dobrze Choć w naszych moze byc inaczej bo siedzeń ma być tylko 34 http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... R-TT_1.pdf
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 11 sty 2011, 10:39
- Lokalizacja: Chorzów
Jak wyczytałem na forum WPK w Chorzowie są już dwa kolejne wiedeńce ex #4531 (rocznik 1973) i ex #4796 (rocznik 1972).
Jak widać na serii filmików trochę problemów było z uruchomieniem #4503. Link
Moc silników trakcyjnych to 2x150 kW, czyli sporo jak na docelowo wozy bez doczepek.
EDIT 22.06.2011
I kolejny E1 #4790 (rocznik 1972) już w drodze Foto
Jak widać na serii filmików trochę problemów było z uruchomieniem #4503. Link
Moc silników trakcyjnych to 2x150 kW, czyli sporo jak na docelowo wozy bez doczepek.
EDIT 22.06.2011
I kolejny E1 #4790 (rocznik 1972) już w drodze Foto
*SDIP (U.N.O.)
- Kamil105Na
- Posty: 189
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:36
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kolejny egzemplarz po #4503, #4531, #4790 i #4796, to #4533 (rocznik 1973).
EDIT 30.06.2011
Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.
Dokładne statystyki tutaj.
Jak widać zlikwidowali podwójne siedzenia w pierwszym członie i rzeczywiście dobrze, bo te wagony są wąskie (szerokość 2200 mm przy szerokości 2400 mm 105Na).mark40 pisze:Choć w naszych moze byc inaczej bo siedzeń ma być tylko 34 http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... R-TT_1.pdf
EDIT 30.06.2011
Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.
Dokładne statystyki tutaj.
*SDIP (U.N.O.)
Jak napisałeś w artykule już dzisiaj pojawił się w Chorzowie.memphis pisze:4802 jeszcze nie dotarł w Chorzowa, pewnie jest w trasie.Peter pisze:Wg informacji użytkownika dalski z forum WPK dotarły ostatnio wagony #4746 (rocznik 1971) , #4757 (rocznik 1971) i #4802 (rocznik 1973), czyli 8 sztuk już jest.
Mam nadzieję, że zrobią pulpity bardziej ergonomiczne od tego co jest, żeby nie trzeba było sobie radzić w ten sposób. Mogliby też coś pokombinować z przednią podzieloną szybą. Ciekawe jak będą wyglądać elementy z tworzyw sztucznych z przodu i światła, bo chyba nieco inaczej niż na przedstawianej wcześniej wizualizacji. Może być interesująco.
*SDIP (U.N.O.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości