Modernizacje stopiątek w Poznaniu i Łodzi w latach 2007-2009

O bieżących remontach i realizowanych zakupach taboru tramwajowego.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#301 Post autor: Peter » 04 lut 2008, 18:40

DW pisze:Choppery są nawet dwa - #737 (podobno dotarł w sobotę) i #759 (przyjechał w środę lub w czwartek).
No to mamy w takim razie komplecik. Jeżeli jeszcze zechcą coś modernizować a zanosi się że tak, to wybrałbym jednak żelazka, ale nie wiadomo czy jeszcze jakieś kartofle się czasem nie pojawią. ;)
Zobaczymy jak to będzie z blacharką żelazek. :mruga:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#302 Post autor: shinkadamo » 04 lut 2008, 20:25

Peter pisze:Jeżeli jeszcze zechcą coś modernizować a zanosi się że tak
Ciekawe ile poszłoby na modernizację? Jeśli coś pójdzie to proszę do Łodzi. A pro po, te banki po modernizacji z Poznania wyglądają jak składaki ;)
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#303 Post autor: Peter » 04 lut 2008, 21:36

Tutaj dałem materiał dźwiękowy z pierwszego dnia eksploatacji chopperka #777 na 19. Odjazd z Pl. Sikorskiego, potem mała przerwa na zmianę zwrotnicy na ul. Katowickiej (skrzyżowanie z Jagiellońską) i myk do Sądowej. Jakość pozostawia wiele do życzenia, ale jest jakaś pamiątka. :-)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#304 Post autor: shinkadamo » 04 lut 2008, 22:12

Mimo słabej jakości, dźwięk rozpoznawany przeze mnie :-D Bardzo podobnie słychać w naszych tyskich ST12AC (#005 i #006), ta płynność wydawanego dźwięku mówi nam wiele o samej jeździe :mruga:
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#305 Post autor: Peter » 04 lut 2008, 23:06

Dźwięk jest praktycznie taki sam przy rozruchu jak w tyrystorkach po modernizacji w Chorzowie i Będzinie, jednak z tego co słychać inny jest dźwięk przy hamowaniu. Starsze modernizacje robią takie "mmmm" (trudno to opisać słowami). Jak trafię na takiego, to postaram się też nagrać. ;)
*SDIP (U.N.O.)

tramfaj90
Posty: 37
Rejestracja: 17 gru 2007, 14:18

#306 Post autor: tramfaj90 » 05 lut 2008, 17:28

Dziś #779 na poc. 3110 ( chociaż co do tego nie jestem za bardzo pewien ). Miałem przyjemność nim jechać :mryellow: Jednakże stwierdzam, że bardziej podoba mi się jazda Moderusem, którym dzisiaj również jechałem :mryellow: ( tym będzińskim #535 ).
Moderusy, Bulwy i Krakusy. Powstań TŚ !!!!

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#307 Post autor: Peter » 06 lut 2008, 22:41

Krakusy też się zainteresowały tymi modernizacjami :arrow: Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4
Pierwsze co się rzuca w oczy, to oczywiście brak klapy od rozrusznika w #777, mała szafka dla krasnoludków z tyłu i zalepione gniazdo z przodu #779. :mruga:
Teraz pozostanie mi wypatrywać #782. Zobaczymy czy Zawodzie wyszykuje go po swojemu. :-P
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#308 Post autor: shinkadamo » 06 lut 2008, 23:38

Super wyglądają te Konstal 105N/ML, co raz bardziej mi się podobają i jak najszybciej trzeba je ujechać (ja), a Moderusy to lekka porażka.
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#309 Post autor: luki » 07 lut 2008, 15:05

shinkadamo pisze:Super wyglądają te Konstal 105N/ML, co raz bardziej mi się podobają i jak najszybciej trzeba je ujechać (ja), a Moderusy to lekka porażka.
Nie wiem czemu ale ja jakoś wolę już "mordę" moderusa :mryellow: no ale nie będę się kłócić przecież, każdy ma prawo do własnego zdania :-P
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#310 Post autor: Peter » 07 lut 2008, 17:39

Ja jeszcze Moderusem nie jechałem, więc trudno mi coś powiedzieć więcej. Dla mnie liczą się najbardziej sprawy elektryczne. :P
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#311 Post autor: shinkadamo » 07 lut 2008, 19:23

Peter pisze:Dla mnie liczą się najbardziej sprawy elektryczne. :-P
Sprawy elektryczne, czy elektroniczne to jedno, liczy się także wizualność pojazdu. Żelazka oczywiście prezentują się o wiele lepiej od Moderusów. W tych ostatnich nie podoba mi się, że wyglądają jak składaki, a w Konstalu 105N/ML tego nie widać. Ale szanuję zdanie innych ;)
Uniżając jeszcze Moderusy, uważam również, że #338 jest lepszy od tych poznańskich przeróbek :-P
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#312 Post autor: Peter » 10 lut 2008, 16:46

A tak wygląda #759. Gniazdo ma z przodu. Ciekawe czy będą w Będzinie testować #737+759. :twisted:
*SDIP (U.N.O.)

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#313 Post autor: DW » 10 lut 2008, 21:28

Peter pisze:A tak wygląda #759. Gniazdo ma z przodu. Ciekawe czy będą w Będzinie testować #737+759. :twisted:
To zdjęcie było już zamieszczone kilkanaście dni temu na TWB :)
Pewnie będą je testować w składzie, choć jeszcze ich nie widziałem, aby jeździły.

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#314 Post autor: Peter » 13 lut 2008, 18:10

Dzisiaj rano o 9:00 z okna z pracy widziałem prawdopodobnie #782 jak jechał bez pasażerów, wykonując przejazd próbny w stronę Alfreda. ;)
*SDIP (U.N.O.)

hanys76
Posty: 9047
Rejestracja: 12 lis 2006, 16:03
Lokalizacja: Górny Śląsk

#315 Post autor: hanys76 » 13 lut 2008, 22:32

Peter pisze:Dzisiaj rano o 9:00 z okna z pracy widziałem prawdopodobnie #782 jak jechał bez pasażerów, wykonując przejazd próbny w stronę Alfreda. ;)
Tak to był 782 przechodził dziś jazdy próbne. Podobno miał od jutra już wyjechac na linię, ale coś nie wyszło i jutro dalej będą jazdy próbne :-)

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#316 Post autor: Peter » 13 lut 2008, 23:24

Znalazłem fotkę :-) :arrow: Foto
*SDIP (U.N.O.)

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#317 Post autor: ff » 14 lut 2008, 00:05

No no, troszkę się tam na Alfredzie zmieniło.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#318 Post autor: DW » 14 lut 2008, 15:18

hanys76 pisze:
Peter pisze:Dzisiaj rano o 9:00 z okna z pracy widziałem prawdopodobnie #782 jak jechał bez pasażerów, wykonując przejazd próbny w stronę Alfreda. ;)
Tak to był 782 przechodził dziś jazdy próbne. Podobno miał od jutra już wyjechac na linię, ale coś nie wyszło i jutro dalej będą jazdy próbne :-)
Na zdjęciach z kamerki, które umieściłeś w DPD widać, że nie naklejono mu jeszcze jaja po lewej stronie, więc chyba jeszcze nie jest gotowy do wyjazdu liniowego.

Ciekawe czemu podczas jazdy próbnej miał numer poc. "12" :?:

Awatar użytkownika
gta
Posty: 95
Rejestracja: 01 lut 2008, 11:42
Lokalizacja: Śląsk

#319 Post autor: gta » 15 lut 2008, 20:42

Znalazłem kolejny tekst o modernizacji 105Na.
Enki są fajne!

Awatar użytkownika
shinkadamo
Posty: 112
Rejestracja: 22 sie 2007, 22:20
Lokalizacja: Ruda Śląska

#320 Post autor: shinkadamo » 15 lut 2008, 23:46

Tekst znany i bardzo często czytany ;)
Kaj tyn Ikarus na uoziym dwa?
A kaj ta Zibena z Bipom do Zwardůnia?

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#321 Post autor: Peter » 16 lut 2008, 07:58

gta pisze:Znalazłem kolejny tekst o modernizacji 105Na.
Naprowadzam :arrow: patrz

A #782 też wczoraj widziałem na 13. Relacja się przewijała na wyświetlaczu co teraz jest w modzie, żeby uniknąć skrótów. :twisted:
*SDIP (U.N.O.)

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#322 Post autor: DW » 20 lut 2008, 17:21

Pojawiły się kolejne zdjęcia zmodernizowanych wagonów
:arrow: http://tram-silesia.pl/pub/zmodernizowane%20tramwaje/
Zostały one wykonane w Chorzowie, gdy były tam #777+779 i #788. Okazuje się, że poza nimi wystawione do oglądania były też inne wagony w tym #791, którego zdjęcia możemy zobaczyć tutaj :arrow: http://tram-silesia.pl/pub/zmodernizowa ... 0tramwaje/ (jedne z pierwszych zdjęć).
Poza tym w hali były też zabytkowe eNki #1100 i #1263 oraz #620 i #677 (przy których raczej nie zrobiono za wiele).

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#323 Post autor: ff » 20 lut 2008, 18:20

DW pisze:Poza tym w hali były też zabytkowe eNki #1100 i #1263 oraz #620 i #677 (przy których raczej nie zrobiono za wiele).
Widać również, że była tam jeszcze jedna stopiątka, chyba 787.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#324 Post autor: DW » 22 lut 2008, 21:20

Dzisiaj wagon #759 pomiędzy 8-mą a 9-tą (około) przechodził jazdę próbną na trasie Będzin zajezdnia - Dąbrowa Górnicza Kasprzaka (Podstacja).
#737 pozostał jeszcze z zajezdni, ponieważ przechodzi jeszcze prace.
Oba wagony przebywały w zajezdni dłużej niż pozostałe żelazka z powodu problemów z układem rozruchu (a dokładniej występowały chyba problemy z hamowaniem).
Chopperowy układ rozruchu rzeczywiście wydaje podobne odgłosy do tyrystorowego

Wagony te, podobnie jak Moderus otrzymały naklejki "POJAZD MONITOROWANY". Okazuje się, że rzeczywiście będą w nich zamontowane kamery!
W Moderusie podobno jest już jedna zamontowana gdzieś z przodu.

Podobno ma też również działać powiadamianie głosowe, ale w końcu nie wiem kiedy i czy na pewno.

Wiadomo już gdzie mają jeździć będzińskie chopperki:
- wagon #737 na poc. 214 (czyli zastąpi #424)
- wagon #759 na poc. 1507 , więc po Katowicach będą jeździły 2 Łódzkie wagony

Oba wagony wyjadą na trasy zapewne na początku marca (lub może, jeśli się pospieszą, jeszcze lutym).

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#325 Post autor: luki » 22 lut 2008, 21:41

Czyli wychodzi na to że:

Bytom zyskał modernizacje #777 i #779 na 19/31

Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska zadowolić się muszą z Moderusa #788

Katowice bawić będzie #782 i #759, czyli oba kołować będą na Placu Wolności (aż o remont wszystkich torowisk się prosi zwłaszcza zwrotnice a raczej wykolejnice i pęknięcie i zapadnięcie po wyjeździe na 3-go Maja)
Dodając do 15-tki #756K wygląda na to że będzie to najlepiej wypasiona linia :D
No i jeszcze nocka 4110 w postaci bytomskiego żelazka ;)

Sosnowiec cieszyć się będzie z obu żelazek na 15 i 21, oraz moderusa na 21.
Będzin i Dąbrowa będą miały żelazko #737 i Moderuska #535. Czyli tutaj też odlotowo, dwie modernizacje :)

Do Siemianowic dociera #782 więc też mają się z czego cieszyć.

Jedyne bez modernizacji pozostaną Chorzów i Mysłowice, jednak Chorzów pewnie doczeka się #782 jak przywrócony zostanie ruch na 13 do Chorzowa.
No i tutaj też chorzowiacy cieszą się zapewne z poc. 4110 ;)
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#326 Post autor: Peter » 22 lut 2008, 21:56

Hehe, ale przyznasz, że nadal te liczby modernizacji jak na nasz region są mierniutkie. :eye:
Najwięcej w tej chwili modernizacji ma Stroszek.
Zobaczymy co będzie pod koniec tego roku. :-P
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#327 Post autor: luki » 22 lut 2008, 22:11

Peter pisze:Hehe, ale przyznasz, że nadal te liczby modernizacji jak na nasz region są mierniutkie.
No tak liczba w prawdzie mała, bo co to jest 7 modernizacji na ponad 300 wagonów.
Ale lepiej już że czasem pojawi się jakaś modernizacja niż same zdezelowańce.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#328 Post autor: Peter » 22 lut 2008, 22:14

Mam nadzieję, że teraz już nie będzie ich tylko "czasem". Wyjścia nie ma i trzeba przyspieszyć z remontami i modernizacjami, bo zaraz wszystko się rozleci.
Nie mówię już u kupnie fabrycznie nowego taboru, bo to już inny temat ... :)
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Boguś
Posty: 4741
Rejestracja: 17 lis 2006, 16:30
Lokalizacja: Katowice-Piotrowice

#329 Post autor: Boguś » 23 lut 2008, 23:13

DW pisze:Wiadomo już gdzie mają jeździć będzińskie chopperki:
- wagon #737 na poc. 214 (czyli zastąpi #424)
- wagon #759 na poc. 1507 , więc po Katowicach będą jeździły 2 Łódzkie wagony
Po cichu liczyłem, że #737 lub #759 dostanie przydział na 26 za skasowanego #739.

tramfaj90
Posty: 37
Rejestracja: 17 gru 2007, 14:18

#330 Post autor: tramfaj90 » 26 lut 2008, 20:08

Też tak myślałem ale cóż.... Poczekajmy a i na 26 pojawi się jakaś modernizacja. Wie ktoś czy informacja głosowa w tych wagonach będzie wyglądać jak w karlikach ( czyli mizernie ).
Czy to jest SRG 3000 tj. w sosnowieckich Mastero.
Moderusy, Bulwy i Krakusy. Powstań TŚ !!!!

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#331 Post autor: Peter » 27 lut 2008, 22:27

Zauważyłem jedną zasadniczą różnicę. #777 i #779 są oznaczone jako 105Na/105 2K natomiast #782 jako 105Na/2K. :mruga:
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#332 Post autor: luki » 28 lut 2008, 13:02

Peter pisze:Zauważyłem jedną zasadniczą różnicę. #777 i #779 są oznaczone jako 105Na/105 2K natomiast #782 jako 105Na/2K. :mruga:
Heh, czyżby była między nimi różnica, czy komuś się pomieszało przy wybijaniu tabliczek.
Mi od samego początku śmierdzi to 105Na/105 2K bo po co dwa razy powtarzać "105".
Wydaje mi się że jedyne poprawne określenie na wszystkie stopiątki z nowym rozruchem to 105N2K, choć różnic w każdej modernizacji jest w diabły, lecz oznaczenia głównie dotyczyć winny rozstawu toru, i typu rozruchu.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#333 Post autor: Peter » 02 mar 2008, 23:48

Prawdopodobnie #737 i #759 mają również oznaczenie 105Na/2K.
Gdzieś była chyba nawet fotka, ale zapomniałem gdzie to widziałem. :drunken:
*SDIP (U.N.O.)

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#334 Post autor: memphis » 03 mar 2008, 00:16

luki pisze:Wydaje mi się że jedyne poprawne określenie na wszystkie stopiątki z nowym rozruchem to 105N2K, choć różnic w każdej modernizacji jest w diabły, lecz oznaczenia głównie dotyczyć winny rozstawu toru, i typu rozruchu.
Jeśli już to "k" małe, nie duże. Natomiast tak do końca poprawne to to nie jest, gdyż 105N2k to była stopiątka produkowana fabrycznie w Konstalu i ma trzydrzwiowe pudło. Łódzkie żelazka (jak i stare chorzowsko-będzińskie modernizacje z 2000/01) to zresztą nie są (oficjalnie) nowe wagony.

Prawda jest taka, że oficjalnie w papierach one są jako 105Na dalej, natomiast wewnętrznie używa się _chyba_ oznaczenia "105N-2K" czy czegoś podobnego.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#335 Post autor: DW » 07 mar 2008, 07:30

Dzisiaj wyjechało wreszcie pierwsze będzińskie żelazko - #737. Zgodnie z zapowiedzią kursuje na poc. 214 (napisy na wyświetlaczach na szczęście nie są pływające ;) ).
Prawdopodobnie wyjechał też wagon #759 i jeździ najpr. na poc. 1507 (przyuważone na kamerce na Rynku).

Prawdopodobnie Moderus #535 i żelazko #737 zostaną po południu podmienione, gdyż dzisiaj o godz. 20-stej na Stadionie Ludowym w Sosnowcu Zagłębie gra z Legią...
Ostatnio zmieniony 07 mar 2008, 12:45 przez DW, łącznie zmieniany 1 raz.

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#336 Post autor: memphis » 07 mar 2008, 12:25

Tak w temacie oznaczeń typów i modernizacji. Zainspirowany tym wątkiem (w którym jak wyczytałem mnie też się obrywa ;)) pogrzebałem trochę w archiwum pl.misc.transport (dla niewtajemniczonych: to grupa dyskusyjna usenetu, działająca prężnie jak nie było phpbb jeszcze). Warto sobie tam poczytać dziesiątki różnych wątków poświęconych m.in. zagadnieniu oznaczania typów wagonów (w szczególności stopiątek).

Geneza tych oznaczeń to lata 40-te, później usankcjonowano to normą (niestety nie dogrzebałem się do numeru tej PN). I sam Konstal wprowadzał przez lata mnóstwo zamieszania. W latach 90-tych, gdy przedsiębiorstwa zaczęły remontować wagony w swój własny sposób, zaczęły również wprowadzać swoje przeróżne oznaczenia. Kolejną cegiełkę do tego dokładały zakłady produkujące aparaturę.

Najważniejszą rzeczą jaką należy zauważyć jest to, że to co jest wybite na tabliczce znamionowej w wagonie nie jest święte. Wręcz są tam często bzdury. Jeżdżą po Warszawie, czy innych normalnotorowych miastach wagony z wybitym 805Na, po Bydgoszczy jeżdżą 105N. MPK Kraków wagony 105N po naprawie głównej (bez zmiany elektryki) nazwało 105NG (nie mylić ze 105Ng). W Poznaniu pojawiły się oznaczenia "105NTW1" i "105NTW2" na zmodernizowane dwie stopiątki. Konstal stosował oznaczenia 105N3k i 105N4k, nie mające związku z rzeczywistością (co więcej: 105N4k to jest niby bulwa, czyli 105N2k/2000 - i to drugie oznaczenie widnieje w papierach i na tabliczce, ale 105N4k jest wybite na wózkach). W Łodzi pojawiały się oznaczenia 805N-EL vel 805N Elin vel 805N-ML i chyba jeszcze coś. Szczecin swoje modernizacje nazwał 105Ng/S (choć to zwykłe 105Na z przebudowanym na trzydrzwiowe pudłem). Występują też różne inne dziwne (105NWrMp, 105Nzmod, 805NM, 105NaDK) itd.

Wniosek - żadne z miejsc, gdzie występuje oznaczenie typu nie jest decydujące. Po prostu ludzie, którzy te oznaczenia wprowadzają robią to jak im wygodnie albo z przypadku. I później różne rzeczy są w papierach, w ubezpieczeniu, na tabliczce znamionej, w cedule i u miłośników.

Aha, uwaga ogólna. Generalnie przyjęło się, że oznaczenie typu w przypadku stopiątek (czyli literki/cyferki poza 105N/805N) zależą od układu elektrycznego. Nie zawsze, ale generalnie tak jest. Czyli np. nie może być wagonu 105Na z tyrystorowym układem elektrycznym.

Nasze modernizacje również wpisują się w ten totalny bajzel. Te propozycje, które pojawiły się w 2000 roku (105N/MH i 105/MB) stworzone na podstawie ówczesnych podobnych modernizacji łódzkich, nie były nigdzie i nikomu narzucane - ale jakoś tak się przyjęły w pewnych kręgach, choć nie wszędzie i nie zawsze. Dziś problem powraca, bo jak widać każdy moderus i żelazko jakie przychodzą z remontu mają wypisane inne oznaczenia. Nie można na ślepo przyjmować tego co sobie ktoś wybił na tabliczce znamionowej, bo zrobi się zamieszanie.

Stąd też proponuję dyskusję i ustalenie jakiegoś stanowiska w tej sprawie (później konsekwentnie przyjmie się je na TWB, na tabor.wpk i w innych miejscach). Sytuacja jest taka:
- były sobie wagony 105Na, które poddano remontowi kapitalnemu
- w 2000 i 2001 po cztery wagony wyremontował ZUTiKT-2 Chorzów Batory i ZKT-1 Będzin (różnią się nieznacznie od siebie)
- w 2007/08 dwa wagony wyremontował Modertrans Poznań, a pięć MPK Łódź
- we wszystkich wagonach (oprócz remontowanych w Poznaniu) zamontowano układ elektryczny oparty na tyrystorach GTO (identyczny, czy też bardzo zbliżony do tego stosowanego w wagonach 105N2k wychodzących fabrycznie z Konstalu)
- w poznańskich remontach pozostawiono klasyczny układ elektryczny jak w 105Na
- modernizacje chorzowsko-będzińskie nie zmieniały zbytnio wyglądu wagonu, natomiast te obecne mocno ingerują w wygląd ściany czołowej i tylnej (i oczywiście różnią się między sobą poznańskie i łódzkie)
- Modertrans zastosował własne, wewnętrzne, handlowe oznaczenia "Moderus Alfa HF05" dla wagonów remontowanych dla TŚSA
- po drodze trafił nam się jeszcze wagon 105NT 790, który otrzymał aparaturę elektryczną z 739 (tyrystor GTO), ale nie przechodził pełnego remontu kapitalnego
- w różnych miejscach pojawiają się następujące oznaczenia modernizacji: 105N-2K/MK, 105N-2K, 105Nm2K, 105Na/105N2k, 105Na/2K (wraz z ewentualnymi wariacjami na temat wielkości liter)

Skoro oznaczenia 105N/MH (MB, ML, MP) budzą kontrowersje i wątpliwości, nie stosujmy ich, ok. Skoro układ elektryczny jest jak w 105N2k, niech tak będzie. Ale skoro nie są to wagony fabryczne i mają czterodrzwiowe pudło, trzeba to jakoś odróżnić. 105N2k/MK?

Na koniec drobiazg - "K" w tych oznaczeniach brało się od "Katowice". Więc pojawia sie znów drobny kłopot, bo siedziba spółki jest teraz w Chorzowie ;)

Mam nadzieję, że wybaczycie mi ten przydługi wywód. Zachęcam do dyskusji.

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#337 Post autor: luki » 07 mar 2008, 16:51

Co tu dużo mówić, super lekturka, w końcu znalazłem trochę czasu by to przeczytać :-P .
Czyli np. nie może być wagonu 105Na z tyrystorowym układem elektrycznym.
To dlatego może pierwsze tyrystory (przed 105NT) miały oznaczenie 106N i 106Na.
Dziwne, że zagubili się z tymi 106-tkami, a przecież 105NT nie jest prawidłowym oznaczeniem (a powstało w konstalu (?) ) bo z tego co zawsze czytałem i przyjąłem do wiadomości to prawidłowe oznaczenie stopiątek i pochodnych to 105N + małe literki wg. kolejności alfabetycznej.
W przypadku tyrystorów wg. tego faktycznie nie powinno być już "105".
Ale skoro nie są to wagony fabryczne i mają czterodrzwiowe pudło, trzeba to jakoś odróżnić. 105N2k/MK?

Na koniec drobiazg - "K" w tych oznaczeniach brało się od "Katowice". Więc pojawia sie znów drobny kłopot, bo siedziba spółki jest teraz w Chorzowie
To było by coś gdyby nie ten drobny kłopot, może jednak pozostać przy czymś takim jak MH - 105N/MH, albo 105N2K/MH.
Osobiście zawsze odpowiadały mi oznaczenia MH i MB, bo tyczyło się już tego gdzie wóz był robiony, ale zaś "ML" wywołało u mnie zakłopotanie.
I jeszcze jest kwestia czy brać pod uwagę różnicę wyglądu modernizacji z lat 2000-2001 z modernizacją łódzką. Bo może przydało by się też jakieś rozróżnienie w oznaczeniu...

Moderusy było, nie było, zarówno po czterodrzwiowym pudle jak i rozruchu pozostać winny 105Na. Oczywiście co do oznaczenia handlowego nie mam nic przeciwko.
"MP" jak dla mnie nie istnieje w tym przypadku :twisted:
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#338 Post autor: memphis » 07 mar 2008, 17:02

luki pisze:To było by coś gdyby nie ten drobny kłopot, może jednak pozostać przy czymś takim jak MH - 105N/MH, albo 105N2K/MH.
To znów jest tworzenie nowego bytu, które jednak budzi kontrowersje.
I jeszcze jest kwestia czy brać pod uwagę różnicę wyglądu modernizacji z lat 2000-2001 z modernizacją łódzką. Bo może przydało by się też jakieś rozróżnienie w oznaczeniu...
Raczej wyglądu nie bierze się pod uwagę, bo tak jak pisałem oznaczenie przede wszystkim dotyczy elektryki.
Moderusy było, nie było, zarówno po czterodrzwiowym pudle jak i rozruchu pozostać winny 105Na. Oczywiście co do oznaczenia handlowego nie mam nic przeciwko.
"MP" jak dla mnie nie istnieje w tym przypadku :twisted:
No, to MP było już nieco naciągane ;)

Jako lektura obowiązkowa jeszcze to:
http://wilczekkk.republika.pl/typy.htm :)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#339 Post autor: luki » 07 mar 2008, 17:14

memphis pisze:Raczej wyglądu nie bierze się pod uwagę, bo tak jak pisałem oznaczenie przede wszystkim dotyczy elektryki.
Ok, sory już tego poruszać nie będę, po prostu też nie jest łatwo nazywać tak samo np. #737 i #740, które różnią się znacznie. Ale skoro jak już pisałeś wcześniej, elektryka przede wszystkim. Sam wspomniałem kilka postów wyżej że stopiątki z nowym rozruchem powinno oznaczać się z "105N2K", ale widać przechodzę samego siebie ;)
Można by tutaj teraz powiedzieć że skoro szukam różnic wyglądu i oznaczenia to powraca kwestia "MP" ;)
Na szczęście w tym przypadku można powiedzieć Moderus 105Na #788 i Konstal 105Na #787 ;)
memphis pisze:
To było by coś gdyby nie ten drobny kłopot, może jednak pozostać przy czymś takim jak MH - 105N/MH, albo 105N2K/MH.
To znów jest tworzenie nowego bytu, które jednak budzi kontrowersje.
Czyli zostajemy przy 105N2K 8)
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

rzelfix
Posty: 829
Rejestracja: 11 lis 2006, 23:18
Lokalizacja: GOP

#340 Post autor: rzelfix » 07 mar 2008, 17:25

memphis pisze:
luki pisze:Moderusy było, nie było, zarówno po czterodrzwiowym pudle jak i rozruchu pozostać winny 105Na. Oczywiście co do oznaczenia handlowego nie mam nic przeciwko.
"MP" jak dla mnie nie istnieje w tym przypadku :twisted:
No, to MP było już nieco naciągane ;)
A idąc dalej tym tokiem trzeba by również oznaczyć wagon #791 jako "105N/MH", czy inny stworek.

Ja generalnie przychylam się do oznaczeń typu...
memphis pisze:105N2k/MK
...gdzie można rozróżnić zarówno typ układu elektrycznego, jak i miasto modernizacji. Żelazko można nazwać przecież "105N2k/ML".
A wtedy i wilk syty i owca cała. ;)

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#341 Post autor: luki » 07 mar 2008, 17:38

rzelfix pisze:A idąc dalej tym tokiem trzeba by również oznaczyć wagon #791 jako "105N/MH", czy inny stworek.
A tego po co w ogóle inaczej oznaczać niż 105Na ?
rzelfix pisze:Żelazko można nazwać przecież "105N2k/ML".
A to nie jest kontrowersyjny byt ?
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#342 Post autor: memphis » 07 mar 2008, 17:55

rzelfix pisze:A idąc dalej tym tokiem trzeba by również oznaczyć wagon #791 jako "105N/MH", czy inny stworek.
Idąc dalej tym tokiem każdy wagon trzeba oznaczyć inaczej, bo nie ma dwóch identycznych :P
...gdzie można rozróżnić zarówno typ układu elektrycznego, jak i miasto modernizacji. Żelazko można nazwać przecież "105N2k/ML".
No to wtedy musiałoby pozostać /MH i /MB, a nie o to chodzi. MK znaczyłoby modernizację _dla_ Katowic, a nie zrobioną w Katowicach. Po prostu rzecz w tym, że samo "105N2k" oznacza coś innego (wagon fabrycznie wychodzący z Konstalu). To podobna różnica jak między fabrycznym 105Ng, a szczecińską modernizacją nazwaną 105Ng/S.
Czyli zostajemy przy 105N2K
105N2k - zdecydowanie musi być mała litera "k".

Samo 105N2k, czy 105N2k/K ("/K" jak Katowice) czy 105N2k/MK ("/MK" jak modernizacja Katowice)?

rzelfix
Posty: 829
Rejestracja: 11 lis 2006, 23:18
Lokalizacja: GOP

#343 Post autor: rzelfix » 07 mar 2008, 17:58

luki pisze:
rzelfix pisze:A idąc dalej tym tokiem trzeba by również oznaczyć wagon #791 jako "105N/MH", czy inny stworek.
A tego po co w ogóle inaczej oznaczać niż 105Na ?
Podałem jedynie taki przykład. Przecież #791 przeszedł remont kapitalny podobnie jak #788. Wyjątkiem jest brak nowej ściany czołowej i miejsce RK - Chorzów. I zeby było oczywiste, "105Na" powinno zostać, jak jest.
luki pisze:
rzelfix pisze:Żelazko można nazwać przecież "105N2k/ML".
A to nie jest kontrowersyjny byt ?
Może i jest, ale jak można inaczej odzróżnić oznaczeniem śląskie żelazko 105N2k (ex. 105Na) od warszawskich 105N2k (oznakowanych tak fabrycznie)?

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#344 Post autor: luki » 07 mar 2008, 18:08

rzelfix pisze:Podałem jedynie taki przykład. Przecież #791 przeszedł remont kapitalny podobnie jak #788. Wyjątkiem jest brak nowej ściany czołowej i miejsce RK - Chorzów.
No ale jak już memphis pisał, konieczne było by tworzenie oznaczeń dla każdego remontu, a #791 nie ma nic w elektryce rozruchu innego od zwykłej stopiatki. To równie dobrze #785 można by nazwać 105N/MH.
Już można sie w tym pogubić, najprościej było by, żeby stopiatki bez remontu czy po remoncie, czy też sam moderus, bez względu jak nie wyglądają musiały by być jako 105N i 105Na, wagony z nowym rozruchem też bez względu na wygląd 105N2k (sory memphis za te ciągle duże K ;) )
I to było by najrozsądniejsze.
rzelfix pisze:Może i jest, ale jak można inaczej odzróżnić oznaczeniem śląskie żelazko 105N2k (ex. 105Na) od warszawskich 105N2k (oznakowanych tak fabrycznie)?
Jak można już wnioskować w kilku-kilkunastu ostatnich postach - wygląd i miasto domowe/remontu nie jest najważniejsze :eye:
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#345 Post autor: ff » 07 mar 2008, 18:40

Najrozsądniej jest podawać tak jak uznaje spółka, czyli 105N-2K (z dużym K, z myślnikiem), choć jeszcze nie wiem jak kwalifikuje żelazka, ale myślę, że tak samo. Faktycznie na tabliczkach nie ma za bardzo konsekwencji. Przyjmując za spółką nie ma żadnych wtedy żadnych wątpliwości i ucinamy wszelkie ewentualne dyskusje, odsyłając na stronę. Niestety czy stety nie my jesteśmy od ustalania oznaczeń. A obecnia dyskusja trochę podobna jest do tej na temat "sodu" i "azotu".

memphis
Posty: 1124
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:55
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S

#346 Post autor: memphis » 07 mar 2008, 19:06

ff pisze:Najrozsądniej jest podawać tak jak uznaje spółka, czyli 105N-2K (z dużym K, z myślnikiem), choć jeszcze nie wiem jak kwalifikuje żelazka, ale myślę, że tak samo.
Zakładając, że to co jest napisane na www to jest jakakolwiek oficjalna wersja ;). Zauważ po za tym, że sama spółka stosuje w różnych miejscach różne oznaczenia (i każda zajezdnia nazywa to po swojemu).
Niestety czy stety nie my jesteśmy od ustalania oznaczeń.
Ale nikt nie jest od ustalania i formalnie jest wolna amerykanka w tej kwestii. Weź pod uwagę to, że często się zdarza, że to co wymyślą miłośnicy przenika do przedsiębiorstwa i już nie raz się zdarzało, że później wchodziło do normalnego użytku.

DW
Posty: 8055
Rejestracja: 13 lis 2006, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

#347 Post autor: DW » 09 mar 2008, 21:44

Pojawiły się już pierwsze usterki w będzińskich żelazkach:
- w #759 już pierwszego dnia rano nie świeciła lampka znajdująca się na dole przedniej ściany po prawej stronie wagonu
- w #737 od sobotniej nocy/niedzielnego poranka trzaska się jedno z kół. Prawdopodobnie jego część się ułamała.

Do zmodernizowanych wagonów jednak nie dają "wzorowych motorniczych", bo już pierwszego dnia widziałem jednego, który podczas kilkuminutowej jazdy popełnił 3 wykroczenia...

JoHoNuS
Posty: 121
Rejestracja: 11 gru 2006, 10:26

#348 Post autor: JoHoNuS » 10 mar 2008, 15:47

To ja dołożę coś od siebie. Dziś jechałem "nowym" 759 (poc. 157) w ostatnim otwieranym oknie po lewej stronie brakowało "fabrycznej"szyby rozsuwalnej (przedni moduł). Zamiast niej pojawiła się porysowana i bez "klamki" jedna z szybek będzińskich. Czy mnie się wydaje, czy już ktoś zdążył ją wybić ?

ff
Posty: 5734
Rejestracja: 13 lis 2006, 18:33
Lokalizacja: ---

#349 Post autor: ff » 10 mar 2008, 16:06

JoHoNuS pisze:Czy mnie się wydaje, czy już ktoś zdążył ją wybić ?
Wczoraj observator napisał, że 8 marca słyszał w radiotelefonie wypowiedź, z której wynikało, że w jakimś żelazku brakuje szyby.

Awatar użytkownika
luki
Posty: 5409
Rejestracja: 11 lis 2006, 13:29
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#350 Post autor: luki » 10 mar 2008, 16:11

No ładnie, jeszcze trochę i żelazka będą jeździć poskładane z różnych staroci.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości