Tak w temacie oznaczeń typów i modernizacji. Zainspirowany tym wątkiem (w którym jak wyczytałem mnie też się obrywa
) pogrzebałem trochę w archiwum pl.misc.transport (dla niewtajemniczonych: to grupa dyskusyjna usenetu, działająca prężnie jak nie było phpbb jeszcze). Warto sobie tam poczytać dziesiątki różnych wątków poświęconych m.in. zagadnieniu oznaczania typów wagonów (w szczególności stopiątek).
Geneza tych oznaczeń to lata 40-te, później usankcjonowano to normą (niestety nie dogrzebałem się do numeru tej PN). I sam Konstal wprowadzał przez lata mnóstwo zamieszania. W latach 90-tych, gdy przedsiębiorstwa zaczęły remontować wagony w swój własny sposób, zaczęły również wprowadzać swoje przeróżne oznaczenia. Kolejną cegiełkę do tego dokładały zakłady produkujące aparaturę.
Najważniejszą rzeczą jaką należy zauważyć jest to, że to co jest wybite na tabliczce znamionowej w wagonie nie jest święte. Wręcz są tam często bzdury. Jeżdżą po Warszawie, czy innych normalnotorowych miastach wagony z wybitym 805Na, po Bydgoszczy jeżdżą 105N. MPK Kraków wagony 105N po naprawie głównej (bez zmiany elektryki) nazwało 105NG (nie mylić ze 105Ng). W Poznaniu pojawiły się oznaczenia "105NTW1" i "105NTW2" na zmodernizowane dwie stopiątki. Konstal stosował oznaczenia 105N3k i 105N4k, nie mające związku z rzeczywistością (co więcej: 105N4k to jest niby bulwa, czyli 105N2k/2000 - i to drugie oznaczenie widnieje w papierach i na tabliczce, ale 105N4k jest wybite na wózkach). W Łodzi pojawiały się oznaczenia 805N-EL vel 805N Elin vel 805N-ML i chyba jeszcze coś. Szczecin swoje modernizacje nazwał 105Ng/S (choć to zwykłe 105Na z przebudowanym na trzydrzwiowe pudłem). Występują też różne inne dziwne (105NWrMp, 105Nzmod, 805NM, 105NaDK) itd.
Wniosek - żadne z miejsc, gdzie występuje oznaczenie typu nie jest decydujące. Po prostu ludzie, którzy te oznaczenia wprowadzają robią to jak im wygodnie albo z przypadku. I później różne rzeczy są w papierach, w ubezpieczeniu, na tabliczce znamionej, w cedule i u miłośników.
Aha, uwaga ogólna. Generalnie przyjęło się, że oznaczenie typu w przypadku stopiątek (czyli literki/cyferki poza 105N/805N) zależą od układu elektrycznego. Nie zawsze, ale generalnie tak jest. Czyli np. nie może być wagonu 105Na z tyrystorowym układem elektrycznym.
Nasze modernizacje również wpisują się w ten totalny bajzel. Te propozycje, które pojawiły się w 2000 roku (105N/MH i 105/MB) stworzone na podstawie ówczesnych podobnych modernizacji łódzkich, nie były nigdzie i nikomu narzucane - ale jakoś tak się przyjęły w pewnych kręgach, choć nie wszędzie i nie zawsze. Dziś problem powraca, bo jak widać każdy moderus i żelazko jakie przychodzą z remontu mają wypisane inne oznaczenia. Nie można na ślepo przyjmować tego co sobie ktoś wybił na tabliczce znamionowej, bo zrobi się zamieszanie.
Stąd też proponuję dyskusję i ustalenie jakiegoś stanowiska w tej sprawie (później konsekwentnie przyjmie się je na TWB, na tabor.wpk i w innych miejscach). Sytuacja jest taka:
- były sobie wagony 105Na, które poddano remontowi kapitalnemu
- w 2000 i 2001 po cztery wagony wyremontował ZUTiKT-2 Chorzów Batory i ZKT-1 Będzin (różnią się nieznacznie od siebie)
- w 2007/08 dwa wagony wyremontował Modertrans Poznań, a pięć MPK Łódź
- we wszystkich wagonach (oprócz remontowanych w Poznaniu) zamontowano układ elektryczny oparty na tyrystorach GTO (identyczny, czy też bardzo zbliżony do tego stosowanego w wagonach 105N2k wychodzących fabrycznie z Konstalu)
- w poznańskich remontach pozostawiono klasyczny układ elektryczny jak w 105Na
- modernizacje chorzowsko-będzińskie nie zmieniały zbytnio wyglądu wagonu, natomiast te obecne mocno ingerują w wygląd ściany czołowej i tylnej (i oczywiście różnią się między sobą poznańskie i łódzkie)
- Modertrans zastosował własne, wewnętrzne, handlowe oznaczenia "Moderus Alfa HF05" dla wagonów remontowanych dla TŚSA
- po drodze trafił nam się jeszcze wagon 105NT 790, który otrzymał aparaturę elektryczną z 739 (tyrystor GTO), ale nie przechodził pełnego remontu kapitalnego
- w różnych miejscach pojawiają się następujące oznaczenia modernizacji: 105N-2K/MK, 105N-2K, 105Nm2K, 105Na/105N2k, 105Na/2K (wraz z ewentualnymi wariacjami na temat wielkości liter)
Skoro oznaczenia 105N/MH (MB, ML, MP) budzą kontrowersje i wątpliwości, nie stosujmy ich, ok. Skoro układ elektryczny jest jak w 105N2k, niech tak będzie. Ale skoro nie są to wagony fabryczne i mają czterodrzwiowe pudło, trzeba to jakoś odróżnić.
105N2k/MK?
Na koniec drobiazg - "K" w tych oznaczeniach brało się od "Katowice". Więc pojawia sie znów drobny kłopot, bo siedziba spółki jest teraz w Chorzowie
Mam nadzieję, że wybaczycie mi ten przydługi wywód. Zachęcam do dyskusji.