Strona 2 z 2

: 13 mar 2011, 11:23
autor: mark40
Tak się zastanawiam, czy istnieje jakaś instytucja w Polsce, której podlegałaby ocena stanu technicznego torowisk (coś w rodzaju Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego)?

: 13 mar 2011, 12:35
autor: adam86
Trzeba poszukać w ustawach stosownych.

: 12 cze 2011, 19:32
autor: Peter
Filmik na temat systemu Edilon LC-L :arrow: Link
Tych filmików jest oczywiście więcej.

: 21 lip 2011, 12:41
autor: Penny
Polecam dość ciekawy skrawek wiedzy nt. projektowania linii tramwajowych ;)

: 28 wrz 2011, 17:22
autor: hanys76
Remont pilnie potrzebny. Szyny jak próg zwalniający.

link do artykułu
Faktycznie przejazd w tym miejscu wygląda tragicznie, sami tam jezdze samochodem to odczuwam.

: 30 wrz 2011, 21:08
autor: Boguś
Szkopuł w tym, że przeprowadzenie remontu wiązałoby się z zamknięciem każdej z nitek drogi na kilka dni. Na takie rozwiązanie na razie niechętnie patrzy zarządca drogi, bo to jedno z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w Katowicach.
O objazdach nie słyszeli?
Poza tym szukamy miejsca, gdzie można by ułożyć zwrotnicę tak, żeby na czas remontu nie przerywać linii tramwajowej i żeby ruch odbywał się jednym torem. Nie możemy sobie pozwolić na utratę tych wpływów, bo to mogłoby oznaczać straty porównywalne z kosztami remontu - wyjaśnia Bolesław Knapik, dyrektor wykonawczy w Tramwajach Śląskich.
Jedną zwrotnicę można zbudować na wydzielonym torowisku przy DTŚ. Natomiast z drugą faktycznie jest problem. Według mnie jedynym wyjściem jest wstrzymanie ruchu na tym odcinku.

: 01 paź 2011, 12:57
autor: mark40
Wytyczenie objazdu jest tam chyba niemożliwe.

Przejazd pewnie wyremontują dopiero przy okazji zamykania ruchu tramwajowego w związku z remontem torowisk z unijnego projektu.

: 02 paź 2011, 18:19
autor: Boguś
mark40 pisze:Wytyczenie objazdu jest tam chyba niemożliwe.
Jest możliwe. Bocheńskiego -> Pukowca -> Wiśniowa -> Mieszka I -> DTŚ w stronę Katowic.

Pojawia się tylko problem z przejazdem dla ciężarówek. Nie wiem, czy przypadkiem wiadukt nad Wiśniową nie jest za niski.

: 02 paź 2011, 18:36
autor: adam86
Przecież wystarczy Gliwicką jechać zamiast Pukowca.

: 02 paź 2011, 19:24
autor: Boguś
adam86 pisze:Przecież wystarczy Gliwicką jechać zamiast Pukowca.
Zgadza się, ale nie wiem czy to jest dobry pomysł.

Przy tak dużym ruchu nawierzchnia z kostki brukowej szybko się posypie.

: 02 paź 2011, 19:40
autor: mark40
Ogólnie przeprowadzenie objazdu takimi wąskimi gardłami to nie jest dobry pomysł.

: 03 paź 2011, 18:52
autor: adam86
Boguś pisze:
adam86 pisze:Przecież wystarczy Gliwicką jechać zamiast Pukowca.
Zgadza się, ale nie wiem czy to jest dobry pomysł.

Przy tak dużym ruchu nawierzchnia z kostki brukowej szybko się posypie.
I bardzo dobrze, może wtedy ktos w końcu położy tam asfalt.

: 30 lis 2011, 20:53
autor: Łukasz
Chciałbym się dowiedzieć jaki byłby koszt budowy mijanki o długości około 100/150 metrów. Jeśli ktoś wie będę wdzięczny za info.

: 03 gru 2011, 01:50
autor: Fevon
Sam koszt torów to mniej więcej 120 do 180 tys złotych. (w sumie 400 do 600 metrów, nie licząc rozjazdów)

: 05 gru 2011, 14:56
autor: adas
Wczoraj (w sumie to już dziś) wymieniali jakiś odcinek torów w okolicy stadionu Ruchu Radzionków na Stroszku. Zaobserwowane chwile po północy - na torze w kierunku Bytomia stał wagon techniczny + wagon z szynami). I coś tam grzebali.

: 10 gru 2011, 15:16
autor: hanys76
Bedąc w tym tygodniu w Bytomiu zauważyłem na Placu Sikorskiego, spore wybrzuszenie asfaltu przy prawym torze przed przystankiem 6/19 kierunek Katowice. Nie wygląda to ciekawie, to samo jest na Jagielońskiej kawałek za skrzyżowaniem z Moniuszki w kierunku Zamłynia. Jeśli tego nie naprawią szybko to się powiększy i będzie tarło o wagony.

: 23 gru 2011, 16:47
autor: Linia26
Wprowadzono ograniczenie prędkości do 10, na moście nad ul. Orląt Lwowskich w Sosnowcu na linii 26. Ostatnio wymieniano tam podkłady ale łuk za mostem (w stronę Mysłowic) jest dość niebezpiecznie ostry ponad to usytuowany na stromym i wysokim nasypie :) Niektórzy mówią że kiedyś coś (tramwaj) z stamtąd spadnie... W dodatku popękały tam szyny a TŚ nic z tym nie robią...

: 26 gru 2011, 17:01
autor: Fevon
Te popękane szyny wyglądają fatalnie, nie nadają się w ogóle do eksploatacji. To jest zagrożenia bezpieczeństwa.

: 30 gru 2011, 16:29
autor: Linia26
Gdyby się przejść z aparatem od Mysłowic do Dańdówki to obecnie takich pęknięć można by tyle wychwycić że TŚ mieli by gotowy podgląd co, gdzie spawać ;D Ja co dzień pod blokiem na spacerze z psem nowe widzę i stare nieudolnie zaspawane... już mi się nie chce nawet o tym pisać bo szyny pękają co chwile. Ale czemu się dziwić jak w nocy -2 a w dzień +6 ;) A TŚ tylko spawają zamiast raz porządnie wymienić cały odcinek.

: 30 gru 2011, 18:46
autor: 102na#138R
kawałek od mojego bloku jest ten sam problem, od wielu lat biorą się za spawanie pękniętej szyny na lini tramwaju 11 przy chorzowskiej (na przeciwko nomi), a i tak nic to nie daje. Nie rozumiem, jak można mieć problem z naprawieniem takiej, wydawałoby się, błahostki.
W tym filmie słychać wyraźnie na czym polega problem. W nocy to się niesie trochę ale (przynajmniej ja) naszczęście się przyzwyczaiłem. :)

: 09 lut 2012, 17:23
autor: Łukasz
Raptem jakieś 3-4 lata po remoncie trasy Rynek-Zawodzie, a tu dziś taka niespodzianka. Odkryłem przypadkiem gdy powoli do świateł zbliżał się tramwaj i "zastukał". Pęknięta szyna w kierunku Rynku jakieś 20-30 metrów za przystankiem Zawodzie Łączna.

: 09 lut 2012, 22:09
autor: Slim
Łukasz pisze:Raptem jakieś 3-4 lata po remoncie trasy Rynek-Zawodzie, a tu dziś taka niespodzianka. Odkryłem przypadkiem gdy powoli do świateł zbliżał się tramwaj i "zastukał". Pęknięta szyna w kierunku Rynku jakieś 20-30 metrów za przystankiem Zawodzie Łączna.
Remont zakoñczono 2 lata temu :eye: Pewnie powodem były ostatnie mrozy, ciekawe jakie szkody są na odcinkach nie remontowanych latami?

: 06 kwie 2012, 14:49
autor: Linia26
Tego nie trzeba komentować... Stan krzyżownic przy przystanku Dańdówka trójkąt przy użytkowanym rozjeździe przez linie 27 i 26 :)

A potem, wykolejenia...

: 06 sie 2014, 22:39
autor: Warturtles
Mam pytanie. Otóż zanim zaczęła się przebudowa rynku w Katowicach, istniał jeszcze tor łączący ulice Św. Jana i Pocztową, tuż przed mostem koło kinoteatru Rialto? W jakich celach był on używany? Na przykład podczas awaryjnych zatrzymań na Kościuszki? Zawsze mnie to ciekawiło, bo ani na własne oczy, ani na zdjęciach nie widziałem, aby tym torem coś kursowało.

: 06 sie 2014, 22:55
autor: Karol
Warturtles pisze:Mam pytanie. Otóż zanim zaczęła się przebudowa rynku w Katowicach, istniał jeszcze tor łączący ulice Św. Jana i Pocztową, tuż przed mostem koło kinoteatru Rialto? W jakich celach był on używany? Na przykład podczas awaryjnych zatrzymań na Kościuszki? Zawsze mnie to ciekawiło, bo ani na własne oczy, ani na zdjęciach nie widziałem, aby tym torem coś kursowało.
Ostatnio przez dłuższy okres zawracała tam 16 - podczas remontu na Kochanowskiego (2004 r.?).

Poza tym, pamiętam jeszcze - w późniejszym czasie - jakieś weekendowe zmiany tras związane z pracami torowymi lub sieciowymi na trasie do Brynowa, kiedy to zawracały tam 6 oraz 41 (a może już to była 19?). Nie pamiętam jak i czy w ogóle kursowała wtedy 16. Oczywiście 6 włączały się w planowe kursy powrotne, więc musiały przepuszczać 41 (objazd dookoła Dworcowa - Jana - Pocztowa - Dworcowa). Zwykle 6 kierowana była przy takich okazjach na Zawodzie, ale to chyba był jednocześnie okres remontu Warszawskiej i 1 Maja, więc nie było to możliwe.

Być może miało to miejsce podczas zmian tras związanych z wymianą szyny w łuku po tych zdarzeniach:

http://www.tvs.pl/informacje/tramwaj-ud ... 2008-04-16
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=786
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=808
Podczas zatrzymań na Kościuszki, oczywiście też czasami zawracały tam tramwaje - o ile zwrotnica dała się przełożyć...

: 06 sie 2014, 23:10
autor: luki
Rzadko kiedy coś tam liniowego zawracało. Na pewno częściej był używany łuk pod "Domem Mody", czyli przy Rynku, np. w 2004 roku za przebudowy Ronda kończyła tam 16.
Natomiast jak nie było przejazdu na Brynów, najczęściej linie były kierowane na Pl. Wolności i Zawodzie lub Pl. Miarki jak się dało dojechać.

Najczęściej na tych łukach zawracała i miała przerwę eNka na Świątecznej Jeździe.

: 07 sie 2014, 12:59
autor: 37
Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale zawracała tam swego czasu 11, podczas poprzedniego remontu torowiska na 3-go Maja. Początek lat 90? Linie 41 przetrasowano wówczas na Pl. Miarki. Nie wiem tylko, czy nie pomieszałem czegoś, miałem wtedy kilka lat.

: 07 sie 2014, 15:17
autor: memphis
37 pisze:Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale zawracała tam swego czasu 11, podczas poprzedniego remontu torowiska na 3-go Maja. Początek lat 90? Linie 41 przetrasowano wówczas na Pl. Miarki. Nie wiem tylko, czy nie pomieszałem czegoś, miałem wtedy kilka lat.
Poprzedni remont 3 Maja był w 1986 roku (od 14. maja do 28. sierpnia) i wtedy 11 i 13 pojechały do Pl. Miarki (15 do Słonecznej, 7 i 37 od Chorzowa Batorego skrócone do Pl. Wolności, 40 zawieszona, a po stronie Zawodzia zastępowała je linia 23 Stadion - Szopienice, kursująca co 7 minut).

A 41 uruchomiono 16. stycznia 1984 r. na trasie do Pl. Miarki (7 pociągów), jednocześnie na linii 6 zamiast 18 pociągów zaczęło kursować ich tylko 9.

Wydaje mi się, że na Dworcowej nie zawracała nigdy żadna linia planowo lub remontowo (chyba, że w zamierzchłych czasach przy krótkich remontach albo zatrzymaniach). Od 1999 roku na pewno nie. Jedynie linia 16 w okresie od 1. listopada do 8. grudnia 2004 r. kończyła tam bieg (tzn. dokładnie to na Rynku, a tam był nawrót).

: 07 sie 2014, 19:55
autor: 37
No to remontu pamiętać nie mogę, bo miałem wtedy 2 lata.
Pamiętam jedynie 11 zawracająca na Dworcowej (może po prostu jakiś awaryjny zjazd).
Jednak z tego, co pamiętam, 41 miało epizod z kursowaniem do Pl. Wolności. Zaraz sprawdzę w monografii.
41 kursowało do Pl. Wolności - 02.05 - 16.05.1985 (krótki epizod) i 15.08.1985 - 26.08.1989.

: 03 cze 2015, 21:18
autor: trajtek
Ktoś wie, ile lat ma to torowisko? Okolice przystanku Lipiny Zakłady Silesia na trasie linii T11/T17, patrząc w stronę Chebzia

: 03 cze 2015, 23:53
autor: DTSN
Myślę że to albo fotomontaz lub prace torowe,żaden tramwaj takiego odcinka nie przejedzie,bez wykolejenia.

: 04 cze 2015, 07:43
autor: trajtek
To nie jest fotomontaż, naocznie sam wczoraj takie coś widziałem i zrobiłem to zdjęcie, a i tramwaje przejechały, a nawet dwa (11 i 17), z prędkością równa zero praktycznie, ale przejechały :)

: 04 cze 2015, 09:07
autor: Penny
DTSN pisze:Myślę że to albo fotomontaż lub prace torowe.
No niestety podczas upałów czasami takie "garby" się pojawiają. W załączniku mam przykład z torowiska na wspomnianym przez Ciebie odcinku z 2007-05-25.

: 04 cze 2015, 09:09
autor: DTSN
To gdzie były służby TŚ, powinny coś z tym zrobić.

: 04 cze 2015, 11:11
autor: tramwajarze z19
Penny pisze:
DTSN pisze:Myślę że to albo fotomontaż lub prace torowe.
No niestety podczas upałów czasami takie "garby" się pojawiają. W załączniku mam przykład z torowiska na wspomnianym przez Ciebie odcinku z 2007-05-25.
Podobny "garb" jest przed przystankiem Bytom Odrzańska w stronę Bytomia. Niestety służby torowe nic nie robią aby zminimalizować teb garb i styk.

: 04 cze 2015, 11:46
autor: grillmaster
DTSN pisze:To gdzie były służby TŚ, powinny coś z tym zrobić.
Pytasz się jak dziecko. Służby muszą dojechać a ze Stroszka jest kawałek.

: 04 cze 2015, 11:49
autor: trajtek
Tragedia...

Na torowiskach się nie znam zbytnio, ale wydaje mi się, że tak też być nie powinno. Otóż na odcinku wzdłuż Wolności od bramy Browaru w Zabrzu (gdzie zaczyna się wydzielone torowisko w stronę Zaborza) do skrzyżowania z Aleją Bohaterów Monte Cassino tory też nie wyglądają najlepiej - a mianowicie sporo śrub jest luźnych, niektórych nawet wydaje się, że nie ma, część to prowizorka (jak np. jest jakiś powyginany pręt zamiast tej metalowej poprzeczki między szynami, nie wiem jak to się fachowo nazywa) - skręcenie tego do kupy i dbanie o to (wcześniej, bo teraz to już za późno) było niemożliwe? Jest tam jakiś feler, że gdyby to poskręcać wszystko, to by się całkiem rozsypało? A może to po prostu ma takie być, luźne i niedorobione?

: 04 cze 2015, 17:00
autor: Penny
trajtek pisze:Jest tam jakiś feler, że gdyby to poskręcać wszystko, to by się całkiem rozsypało?
Mnie więcej taki mógłby być skutek. Tam są podkłady drewniane, które mają grubo ponad 30 lat.

: 04 cze 2015, 17:27
autor: mi4chal744
Jak to wszystko pierdyknie to MOŻE się za to zabiorą...

: 04 cze 2015, 23:13
autor: polaque
mi4chal254 pisze:Jak to wszystko pierdyknie to MOŻE się za to zabiorą...
To wtedy mogą stwierdzić że za droga była by naprawa tego i łatwiej będzie zlikwidować.

: 05 cze 2015, 07:58
autor: trajtek
O odcinek na Zaborze akurat bym się nie bał.. ;)

: 21 lut 2016, 12:42
autor: mark40
Czy ktoś zna % nachylania torowisk na:
- Kościuszki w Katowicach (przy AWF)
- Moniuszki w Chorzowie (podjazd z rynku na estakadę)
?

: 21 lut 2016, 19:50
autor: Penny
mark40 pisze:Kościuszki w Katowicach (przy AWF)
Tutaj nie wiem.
mark40 pisze:Moniuszki w Chorzowie (podjazd z rynku na estakadę)
OIDP, to 6,6%, ale sprawdzę jeszcze.

: 21 kwie 2016, 18:03
autor: tom
dzisiaj spawano szyny w rejonie przystanku Szopienice Roździeńska - na torze od strony Zajezdni, nie wygląda to zbyt dobrze, ktoś wie czemu nie zrobiono tam remontu? podobnie stare torowisko mamy pomiędzy ul Korczaka a Szopienice Kościół, i na tych starych torowiskach puszczany Karliki i Pesy, aż szkoda tych tramwajów

W Sosnowcu tam gdzie tramwaje skręcają z Dworca PKP w stronę Piłsudskiego tramwaje zamiast po szynach jeżdżą tylko w rowkach... chyba nie jest to jakaś normalna sytuacja, tym bardziej na nowych prawie torowiskach


http://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/crDM ... ~emyPizRP0

: 23 kwie 2016, 23:31
autor: Boguś
tom pisze:dzisiaj spawano szyny w rejonie przystanku Szopienice Roździeńska - na torze od strony Zajezdni, nie wygląda to zbyt dobrze, ktoś wie czemu nie zrobiono tam remontu?
W nie najlepszym stanie jest torowisko od zajezdni do przystanku "Rozdzieńska".
tom pisze: podobnie stare torowisko mamy pomiędzy ul Korczaka a Szopienice Kościół, i na tych starych torowiskach puszczany Karliki i Pesy, aż szkoda tych tramwajów
Nie remontowane torowisko jest od Korczaka do skrzyżowania z Brynicą. Chociaż tu nie jest tak źle. Dalej masz nowiutkie szyny.
tom pisze:W Sosnowcu tam gdzie tramwaje skręcają z Dworca PKP w stronę Piłsudskiego tramwaje zamiast po szynach jeżdżą tylko w rowkach... chyba nie jest to jakaś normalna sytuacja, tym bardziej na nowych prawie torowiskach
Akurat jest to całkiem normalna sytuacja. Płytszy rowek szyny powoduje mniejszy hałas przy przejeździe przez krzyżaki.

: 23 kwie 2016, 23:43
autor: Trampesar6
Dzisiaj na Wełnowcu (w rejonie skrzyżowania al. Korfantego z ul. Konduktorską) wymienione zostało ok. 20-40 metrów torowiska.

: 04 maja 2018, 17:04
autor: patryk644
Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na torowisko na ulicy Powstańców w Chorzowie. Torowisko to jest już w tragicznym stanie. Najbardziej niepokoi mnie sytuacja zaraz za skrętem ze ulicy Chrobrego, gdzie tramwaj wjeżdża na Powstańców. W jednym miejscu szyna jest pęknięta i ułożyła się pod dosyć bardzo niebezpiecznym kątem (niestety zdjęcia nie posiadam). Strasznie tam teraz szarpie, a sytuacja dosyć znacznie pogorszyła się po zimie. Zaobserwowałem też, że prędkość komunikacyjna na długości całej ulicy jest znacznie mniejsza. Moje pytanie jest takie, czy wiadomo już kiedy rozpocznie się remont tej ulicy?

Mam jeszcze jedno pytanie, jakie jest maksymalne nachylenie pod jakie da rade wjechać tramwaj i gdzie u nas znajduje się torowisko o największym nachyleniu?

: 04 maja 2018, 19:54
autor: skoti
patryk644 pisze:Mam jeszcze jedno pytanie, jakie jest maksymalne nachylenie pod jakie da rade wjechać tramwaj i gdzie u nas znajduje się torowisko o największym nachyleniu?
Jeśli w R-1 to chyba S-c Klimontów Hospicjum?

: 04 maja 2018, 21:14
autor: Peter
Często wymienia się, że w GOP największe pochylenie jest na krótkim odcinku podjazdu z chorzowskiego Rynku na wiadukt nad torami kolejowymi, ale jest więcej takich miejsc np. na ul. Kościuszki w Katowicach w okolicach stadionu AWF. Nieco dalej jest najwyżej położony punkt naszej sieci tramwajowej i w Polsce w okolicach przystanku Brynów Zgrzebnioka (ponad 300 m n.p.m.).