Torowiska
Polecam dość ciekawy skrawek wiedzy nt. projektowania linii tramwajowych
- Załączniki
-
- zasady_projektowania_linii_tramwajowej.PDF
- (330.7 KiB) Pobrany 1970 razy
Remont pilnie potrzebny. Szyny jak próg zwalniający.
link do artykułu
Faktycznie przejazd w tym miejscu wygląda tragicznie, sami tam jezdze samochodem to odczuwam.
link do artykułu
Faktycznie przejazd w tym miejscu wygląda tragicznie, sami tam jezdze samochodem to odczuwam.
O objazdach nie słyszeli?Szkopuł w tym, że przeprowadzenie remontu wiązałoby się z zamknięciem każdej z nitek drogi na kilka dni. Na takie rozwiązanie na razie niechętnie patrzy zarządca drogi, bo to jedno z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w Katowicach.
Jedną zwrotnicę można zbudować na wydzielonym torowisku przy DTŚ. Natomiast z drugą faktycznie jest problem. Według mnie jedynym wyjściem jest wstrzymanie ruchu na tym odcinku.Poza tym szukamy miejsca, gdzie można by ułożyć zwrotnicę tak, żeby na czas remontu nie przerywać linii tramwajowej i żeby ruch odbywał się jednym torem. Nie możemy sobie pozwolić na utratę tych wpływów, bo to mogłoby oznaczać straty porównywalne z kosztami remontu - wyjaśnia Bolesław Knapik, dyrektor wykonawczy w Tramwajach Śląskich.
Bedąc w tym tygodniu w Bytomiu zauważyłem na Placu Sikorskiego, spore wybrzuszenie asfaltu przy prawym torze przed przystankiem 6/19 kierunek Katowice. Nie wygląda to ciekawie, to samo jest na Jagielońskiej kawałek za skrzyżowaniem z Moniuszki w kierunku Zamłynia. Jeśli tego nie naprawią szybko to się powiększy i będzie tarło o wagony.
Wprowadzono ograniczenie prędkości do 10, na moście nad ul. Orląt Lwowskich w Sosnowcu na linii 26. Ostatnio wymieniano tam podkłady ale łuk za mostem (w stronę Mysłowic) jest dość niebezpiecznie ostry ponad to usytuowany na stromym i wysokim nasypie Niektórzy mówią że kiedyś coś (tramwaj) z stamtąd spadnie... W dodatku popękały tam szyny a TŚ nic z tym nie robią...
Pozdrawiam, Kamil
Gdyby się przejść z aparatem od Mysłowic do Dańdówki to obecnie takich pęknięć można by tyle wychwycić że TŚ mieli by gotowy podgląd co, gdzie spawać ;D Ja co dzień pod blokiem na spacerze z psem nowe widzę i stare nieudolnie zaspawane... już mi się nie chce nawet o tym pisać bo szyny pękają co chwile. Ale czemu się dziwić jak w nocy -2 a w dzień +6 A TŚ tylko spawają zamiast raz porządnie wymienić cały odcinek.
Pozdrawiam, Kamil
- 102na#138R
- Posty: 48
- Rejestracja: 23 kwie 2011, 23:45
- Lokalizacja: świętochłowice
kawałek od mojego bloku jest ten sam problem, od wielu lat biorą się za spawanie pękniętej szyny na lini tramwaju 11 przy chorzowskiej (na przeciwko nomi), a i tak nic to nie daje. Nie rozumiem, jak można mieć problem z naprawieniem takiej, wydawałoby się, błahostki.
W tym filmie słychać wyraźnie na czym polega problem. W nocy to się niesie trochę ale (przynajmniej ja) naszczęście się przyzwyczaiłem.
W tym filmie słychać wyraźnie na czym polega problem. W nocy to się niesie trochę ale (przynajmniej ja) naszczęście się przyzwyczaiłem.
Remont zakoñczono 2 lata temu :eye: Pewnie powodem były ostatnie mrozy, ciekawe jakie szkody są na odcinkach nie remontowanych latami?Łukasz pisze:Raptem jakieś 3-4 lata po remoncie trasy Rynek-Zawodzie, a tu dziś taka niespodzianka. Odkryłem przypadkiem gdy powoli do świateł zbliżał się tramwaj i "zastukał". Pęknięta szyna w kierunku Rynku jakieś 20-30 metrów za przystankiem Zawodzie Łączna.
- Warturtles
- Posty: 260
- Rejestracja: 27 lip 2012, 16:14
- Lokalizacja: Katowice Zawodzie
Mam pytanie. Otóż zanim zaczęła się przebudowa rynku w Katowicach, istniał jeszcze tor łączący ulice Św. Jana i Pocztową, tuż przed mostem koło kinoteatru Rialto? W jakich celach był on używany? Na przykład podczas awaryjnych zatrzymań na Kościuszki? Zawsze mnie to ciekawiło, bo ani na własne oczy, ani na zdjęciach nie widziałem, aby tym torem coś kursowało.
linia 23
Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia - Katowice Szopienice Pętla
Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia - Katowice Szopienice Pętla
Ostatnio przez dłuższy okres zawracała tam 16 - podczas remontu na Kochanowskiego (2004 r.?).Warturtles pisze:Mam pytanie. Otóż zanim zaczęła się przebudowa rynku w Katowicach, istniał jeszcze tor łączący ulice Św. Jana i Pocztową, tuż przed mostem koło kinoteatru Rialto? W jakich celach był on używany? Na przykład podczas awaryjnych zatrzymań na Kościuszki? Zawsze mnie to ciekawiło, bo ani na własne oczy, ani na zdjęciach nie widziałem, aby tym torem coś kursowało.
Poza tym, pamiętam jeszcze - w późniejszym czasie - jakieś weekendowe zmiany tras związane z pracami torowymi lub sieciowymi na trasie do Brynowa, kiedy to zawracały tam 6 oraz 41 (a może już to była 19?). Nie pamiętam jak i czy w ogóle kursowała wtedy 16. Oczywiście 6 włączały się w planowe kursy powrotne, więc musiały przepuszczać 41 (objazd dookoła Dworcowa - Jana - Pocztowa - Dworcowa). Zwykle 6 kierowana była przy takich okazjach na Zawodzie, ale to chyba był jednocześnie okres remontu Warszawskiej i 1 Maja, więc nie było to możliwe.
Być może miało to miejsce podczas zmian tras związanych z wymianą szyny w łuku po tych zdarzeniach:
http://www.tvs.pl/informacje/tramwaj-ud ... 2008-04-16
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=786
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=808
Podczas zatrzymań na Kościuszki, oczywiście też czasami zawracały tam tramwaje - o ile zwrotnica dała się przełożyć...
Rzadko kiedy coś tam liniowego zawracało. Na pewno częściej był używany łuk pod "Domem Mody", czyli przy Rynku, np. w 2004 roku za przebudowy Ronda kończyła tam 16.
Natomiast jak nie było przejazdu na Brynów, najczęściej linie były kierowane na Pl. Wolności i Zawodzie lub Pl. Miarki jak się dało dojechać.
Najczęściej na tych łukach zawracała i miała przerwę eNka na Świątecznej Jeździe.
Natomiast jak nie było przejazdu na Brynów, najczęściej linie były kierowane na Pl. Wolności i Zawodzie lub Pl. Miarki jak się dało dojechać.
Najczęściej na tych łukach zawracała i miała przerwę eNka na Świątecznej Jeździe.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Poprzedni remont 3 Maja był w 1986 roku (od 14. maja do 28. sierpnia) i wtedy 11 i 13 pojechały do Pl. Miarki (15 do Słonecznej, 7 i 37 od Chorzowa Batorego skrócone do Pl. Wolności, 40 zawieszona, a po stronie Zawodzia zastępowała je linia 23 Stadion - Szopienice, kursująca co 7 minut).37 pisze:Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale zawracała tam swego czasu 11, podczas poprzedniego remontu torowiska na 3-go Maja. Początek lat 90? Linie 41 przetrasowano wówczas na Pl. Miarki. Nie wiem tylko, czy nie pomieszałem czegoś, miałem wtedy kilka lat.
A 41 uruchomiono 16. stycznia 1984 r. na trasie do Pl. Miarki (7 pociągów), jednocześnie na linii 6 zamiast 18 pociągów zaczęło kursować ich tylko 9.
Wydaje mi się, że na Dworcowej nie zawracała nigdy żadna linia planowo lub remontowo (chyba, że w zamierzchłych czasach przy krótkich remontach albo zatrzymaniach). Od 1999 roku na pewno nie. Jedynie linia 16 w okresie od 1. listopada do 8. grudnia 2004 r. kończyła tam bieg (tzn. dokładnie to na Rynku, a tam był nawrót).
No to remontu pamiętać nie mogę, bo miałem wtedy 2 lata.
Pamiętam jedynie 11 zawracająca na Dworcowej (może po prostu jakiś awaryjny zjazd).
Jednak z tego, co pamiętam, 41 miało epizod z kursowaniem do Pl. Wolności. Zaraz sprawdzę w monografii.
41 kursowało do Pl. Wolności - 02.05 - 16.05.1985 (krótki epizod) i 15.08.1985 - 26.08.1989.
Pamiętam jedynie 11 zawracająca na Dworcowej (może po prostu jakiś awaryjny zjazd).
Jednak z tego, co pamiętam, 41 miało epizod z kursowaniem do Pl. Wolności. Zaraz sprawdzę w monografii.
41 kursowało do Pl. Wolności - 02.05 - 16.05.1985 (krótki epizod) i 15.08.1985 - 26.08.1989.
Ostatnio zmieniony 07 sie 2014, 20:07 przez 37, łącznie zmieniany 1 raz.
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Podobny "garb" jest przed przystankiem Bytom Odrzańska w stronę Bytomia. Niestety służby torowe nic nie robią aby zminimalizować teb garb i styk.Penny pisze:No niestety podczas upałów czasami takie "garby" się pojawiają. W załączniku mam przykład z torowiska na wspomnianym przez Ciebie odcinku z 2007-05-25.DTSN pisze:Myślę że to albo fotomontaż lub prace torowe.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
- grillmaster
- Posty: 1204
- Rejestracja: 29 cze 2008, 17:58
- Lokalizacja: Katowice
Tragedia...
Na torowiskach się nie znam zbytnio, ale wydaje mi się, że tak też być nie powinno. Otóż na odcinku wzdłuż Wolności od bramy Browaru w Zabrzu (gdzie zaczyna się wydzielone torowisko w stronę Zaborza) do skrzyżowania z Aleją Bohaterów Monte Cassino tory też nie wyglądają najlepiej - a mianowicie sporo śrub jest luźnych, niektórych nawet wydaje się, że nie ma, część to prowizorka (jak np. jest jakiś powyginany pręt zamiast tej metalowej poprzeczki między szynami, nie wiem jak to się fachowo nazywa) - skręcenie tego do kupy i dbanie o to (wcześniej, bo teraz to już za późno) było niemożliwe? Jest tam jakiś feler, że gdyby to poskręcać wszystko, to by się całkiem rozsypało? A może to po prostu ma takie być, luźne i niedorobione?
Na torowiskach się nie znam zbytnio, ale wydaje mi się, że tak też być nie powinno. Otóż na odcinku wzdłuż Wolności od bramy Browaru w Zabrzu (gdzie zaczyna się wydzielone torowisko w stronę Zaborza) do skrzyżowania z Aleją Bohaterów Monte Cassino tory też nie wyglądają najlepiej - a mianowicie sporo śrub jest luźnych, niektórych nawet wydaje się, że nie ma, część to prowizorka (jak np. jest jakiś powyginany pręt zamiast tej metalowej poprzeczki między szynami, nie wiem jak to się fachowo nazywa) - skręcenie tego do kupy i dbanie o to (wcześniej, bo teraz to już za późno) było niemożliwe? Jest tam jakiś feler, że gdyby to poskręcać wszystko, to by się całkiem rozsypało? A może to po prostu ma takie być, luźne i niedorobione?
- mi4chal744
- Posty: 8407
- Rejestracja: 16 cze 2014, 22:31
- Lokalizacja: Zabrze / Warszawa
dzisiaj spawano szyny w rejonie przystanku Szopienice Roździeńska - na torze od strony Zajezdni, nie wygląda to zbyt dobrze, ktoś wie czemu nie zrobiono tam remontu? podobnie stare torowisko mamy pomiędzy ul Korczaka a Szopienice Kościół, i na tych starych torowiskach puszczany Karliki i Pesy, aż szkoda tych tramwajów
W Sosnowcu tam gdzie tramwaje skręcają z Dworca PKP w stronę Piłsudskiego tramwaje zamiast po szynach jeżdżą tylko w rowkach... chyba nie jest to jakaś normalna sytuacja, tym bardziej na nowych prawie torowiskach
http://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/crDM ... ~emyPizRP0
W Sosnowcu tam gdzie tramwaje skręcają z Dworca PKP w stronę Piłsudskiego tramwaje zamiast po szynach jeżdżą tylko w rowkach... chyba nie jest to jakaś normalna sytuacja, tym bardziej na nowych prawie torowiskach
http://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/crDM ... ~emyPizRP0
W nie najlepszym stanie jest torowisko od zajezdni do przystanku "Rozdzieńska".tom pisze:dzisiaj spawano szyny w rejonie przystanku Szopienice Roździeńska - na torze od strony Zajezdni, nie wygląda to zbyt dobrze, ktoś wie czemu nie zrobiono tam remontu?
Nie remontowane torowisko jest od Korczaka do skrzyżowania z Brynicą. Chociaż tu nie jest tak źle. Dalej masz nowiutkie szyny.tom pisze: podobnie stare torowisko mamy pomiędzy ul Korczaka a Szopienice Kościół, i na tych starych torowiskach puszczany Karliki i Pesy, aż szkoda tych tramwajów
Akurat jest to całkiem normalna sytuacja. Płytszy rowek szyny powoduje mniejszy hałas przy przejeździe przez krzyżaki.tom pisze:W Sosnowcu tam gdzie tramwaje skręcają z Dworca PKP w stronę Piłsudskiego tramwaje zamiast po szynach jeżdżą tylko w rowkach... chyba nie jest to jakaś normalna sytuacja, tym bardziej na nowych prawie torowiskach
-
- Posty: 5911
- Rejestracja: 23 cze 2015, 00:05
- Lokalizacja: Siem-ce Śl.
Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na torowisko na ulicy Powstańców w Chorzowie. Torowisko to jest już w tragicznym stanie. Najbardziej niepokoi mnie sytuacja zaraz za skrętem ze ulicy Chrobrego, gdzie tramwaj wjeżdża na Powstańców. W jednym miejscu szyna jest pęknięta i ułożyła się pod dosyć bardzo niebezpiecznym kątem (niestety zdjęcia nie posiadam). Strasznie tam teraz szarpie, a sytuacja dosyć znacznie pogorszyła się po zimie. Zaobserwowałem też, że prędkość komunikacyjna na długości całej ulicy jest znacznie mniejsza. Moje pytanie jest takie, czy wiadomo już kiedy rozpocznie się remont tej ulicy?
Mam jeszcze jedno pytanie, jakie jest maksymalne nachylenie pod jakie da rade wjechać tramwaj i gdzie u nas znajduje się torowisko o największym nachyleniu?
Mam jeszcze jedno pytanie, jakie jest maksymalne nachylenie pod jakie da rade wjechać tramwaj i gdzie u nas znajduje się torowisko o największym nachyleniu?
Często wymienia się, że w GOP największe pochylenie jest na krótkim odcinku podjazdu z chorzowskiego Rynku na wiadukt nad torami kolejowymi, ale jest więcej takich miejsc np. na ul. Kościuszki w Katowicach w okolicach stadionu AWF. Nieco dalej jest najwyżej położony punkt naszej sieci tramwajowej i w Polsce w okolicach przystanku Brynów Zgrzebnioka (ponad 300 m n.p.m.).
*SDIP (U.N.O.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 62 gości